DACIA 40 | Dacia implineste 40 de ani
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Le vedem in fiecare zi pe strada. Unii dintre noi isi amintesc cu nostalgie de exemplarele care ne-au marcat copilaria sau adolescenta. Deseori ne aducem aminte de primele ore ca sofer, de primele tamponari usoare, de primele amenzi, de primele depasiri la limita.
Primele noastre experiente la volan au un numitor comun, batrana Dacie, vechile 1300, 1310 sau 1410, modele si versiuni care au cazut in dizgratie in ultimii ani, odata cu lansarea noului Logan. Putini dintre noi stiu ca astazi este o zi mare pentru primul si cel mai important constructor roman.
Putini stiu ca astazi Dacia sarbatoreste 40 de ani de la iesirea pe poarta uzinei de la Mioveni a primului automobil romanesc. Este vorba de legendarul model 1100, o copie la indigo a unui exemplar european cu renume: Renault 8. Automarket va va tine in priza astazi, pe tot parcursul zilei, cu materiale interesante si pline de istorie, amuzament sau inters legate de marca romaneasca si de primul sau model.
Sa o luam insa cu inceputul si sa vedem cum a luat nastere ideea unui autoturism romanesc si cum a reusit Dacia sa ajunga unul dintre cei mai importanti constructori din Europa.
Pentru ca se vroia reducerea intervalului de timp creat intre fazele de proiectare si lansare in productie, autoritatile romane de la acea vreme au decis sa apeleze la ajutorul unui constructor strain pentru dezvoltarea primului model romanesc. La acea vreme, se dorea obtinerea unei licente pentru un autoturism din clasa medie cu o capacitate cilindrica cuprinsa intre 1000 si 1300 cmc, a carei productie anuala sa inregistreze un total de 40.000-50.000 de unitati.
Mai multi constructori europeni cu renume s-au inghesuit la acea vreme sa ofere licente pentru viitorul constructor roman, printre acestia numarandu-se: Fiat, Alfa Romeo, Peugeot, Renault si Austin. S-au testat astfel mai multe modele care urmau sa stea la baza primului automobil romanesc: Peugeot 204, Renault 10, Fiat 1100D, Alfa Romeo 1300 si Austin Mini Morris.
Omul care a decis indirect soarta viitorului constructor roman a fost nimeni altul decat generalul Charles de Gaulle, a carui vizita in Romania, in 1966, a trasat victoria clara in dreptul Renault. Partidul comunist de la acea vreme a decis ca noul constructor de automobile de la Mioveni sa produca masini sub licenta Renault.
Si pentru ca noul constructor trebuia sa se indentifice cat mai bine cu neamul romanesc, partidul comunist a ales numele Dacia.Lucrurile nu au mers conform planului si din cauza unor intarzieri a procesului de dezvoltare a modelului Renault 12 in Franta, constructorul roman a trebuit sa se multumeasca cu o solutie de compromis. Incepand cu 1968, uzina de la Mioveni avea sa produca Renault 8 si nu Renault 12 asa cum fusese stabilit initial.
Locatia aleasa pentru a gazdui viitoarea uzina a constructorului roman a fost judetul Arges, mai precis localitatea Mioveni. Constructia uzinei a inceput in 1966 si s-a sfarsit in timp record, la numai un an si jumatate. La 1 iulie 1968 se incep primele teste la cele 217 statii de lucru din uzina iar pe 3 august se testeaza primul propulsor.
Momentul istoric are loc pe 20 august 1968, cand pe poarta uzinei de la Mioveni iese primul automobil creat de Dacia: 1100, o berlina cu motor posterior si tractiune spate. In semn de recunostinta, primul exemplar este facut cadou presedintelui Nicolae Ceausescu. Contractul dintre Renault si Dacia prevedea ca uzina romaneasca sa asigure asamblarea tuturor componentelor furnizate de francezi.
Modelul creat dupa licenta Renault R12 nu a intarziat insa sa apara, in 1969, pe linia de productie a uzinei de la Mioveni debutand un nou model, Dacia 1300, o berlina cu tractiune pe puntea fata si motor frontal. Treptat se renunta la 1100 si se pune mai mult accent pe noul 1310 care se bucura de trei noi versiuni in 1970.
In acelasi an debuteaza si prima Dacia bicorp botezata 1200. Trei ani mai tarziu Dacia lanseaza varianta break, urmata la doi ani dupa, de celebrul Papuc, varianta utilitara.
Dacia nu se opreste aici si dupa 1980 incearca sa dea nastere primului model de oras, asa numitul Lastun sau Dacia 500, un automobil de mici dimensiuni, produs la Timisoara, echipat cu un motor de 499 cmc capabil sa dezvolte 22 de cai putere si sa ofere un consum mediu de 3.3 litri la 100 de km.
Lastun-ul nu s-a bucurat de un succes foarte mare din cauza problemelor de calitate si a pretului ridicat, drept pentru care constructorul roman decide sa scoata modelul din productie in 1989.
Intre 1991 si 1996 in peisajul auto romanesc isi face aparitia un nou model autohton, marca Dacia.
Este vorba despre 1325 Liberta, o reinterpretare a designului vechii Dacia 1200.In 1995, dupa 10 ani de asteptare, timp in care inginerii romani au dus o indelungata munca de cercetare, a luat nastere primul model 100% romanesc, botezat Dacia Nova. Cea mai noua creatie a constructorului din Mioveni a plecat insa cu un handicap major, la nivelul designului exterior, mult prea invechit.
In 1998, la 30 de ani de la debutul primului automobil Dacia, uzina de la Mioveni a sarbatorit nasterea exemplarului cu numarul 2.000.000. Tot in acest an ia nastere si motorul de 1.6 litri cu injectie monopunct, furnizata de Bosch, regasit tot pe Dacia Nova.
In 1999, Renault cumpara pachetul majoritar de actiuni al constructorului roman, cele 51 de procente asigurand controlul francez asupra uzinei de la Mioveni. Primele semne de redresare apar un an mai tarziu, cand ia nastere Dacia SupeRNova, o versiune imbunatatita a vechiului model 100% romanesc.
In 2003 ia nastere Solenza, un model bazat pe aceeasi SupeRNova, cu un design restilizat si o serie de propulsoare noi, un benzinar de 1.4 litri MPI si un diesel de 1.9 litri.
Anul 2004 este anul in care Dacia renaste practic, constructorul roman si cel francez lansand modelul Logan, primul automobil low-cost gandit de Renault.
Doi ani mai tarziu, publicul roman primeste si varianta break a modelului Logan, botezata MCV, inspirata din conceptul Steppe si capabila sa transporte pana la sapte pasageri. La inceputul lui 2007 se lanseaza noua utilitara Logan Van, bazata pe MCV, urmat in toamna aceluiasi an de o alta derivatie de caroserie, Logan Pick-up, practic renasterea vechiului Papuc.
In martie 2008, la Salonul Auto de la Geneva, Dacia a lansat primul automobil adresat in special femeilor, noul Sandero, un hatchback cu patru usi, copie fidela a modelului cu acelasi nume, vandut sub logo-ul renault in Brazilia. In vara acestui an, berlina Logan a primit si un facelift, care include restilizarea partii frontale si posterioare dar si a habitaclului.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Modele Dacia in Romania
-
Dacia Dokker Preţ: 9.250 - 14.400 €
-
Dacia Dokker Stepway facelift Preţ: 12.300 - 14.200 €
-
Dacia Dokker Van facelift Preţ: 9.280 - 11.880 €
-
Dacia Duster Preţ: n/a - 18.950 €
-
Dacia Lodgy Preţ: 9.500 - 15.450 €
-
Dacia Lodgy Stepway facelift Preţ: 12.900 - 15.350 €
-
Dacia Logan facelift Preţ: 6.950 - 12.650 €
-
Dacia Logan MCV facelift Preţ: 7.900 - 13.650 €
-
Dacia Logan MCV Stepway Preţ: 12.090 - 13.990 €
-
Dacia Sandero facelift Preţ: 7.150 - 13.300 €
-
Dacia Sandero Stepway 2020 Preţ: n/a €
-
Dacia Sandero Stepway facelift Preţ: 11.200 - 13.600 €
Ultimele stiri din Dacia - 40 de ani de istorie
-
Dupa reasocierea cu Renault, Dacia a lansat un nou model care a introdus trendul masinilor low-cost in industria auto. (20.08)
-
Tranzitia dintre Solenza si Logan a fost facuta simplu, printr-un clip de 15 secunde. Efectul a fost insa cel scontat. (20.08)
-
Logan Steppe Concept a facut furori la Geneva in 2006. Era normal: reprezenta a doua varianta de caroserie Logan. (20.08)
- FOTOSPION: Primele imagini cu noua Dacia Jogger facelift
- Aceștia sunt finaliștii pentru titlul de Mașina Anului 2025 în Europa: Dacia Duster pe listă
- Interviu cu Sebastien Loeb, legenda vie din WRC: "Dacia mi-a dat șansa să îmi trăiesc, în continuare, pasiunea"
- Exemplar unicat Lamborghini Revuelto Opera Unica: aplicarea vopselei a durat 480 de ore
- Noul Audi A5L debutează în China: ampatament lung și formă de sedan clasic
Bravo Renault si succes in continuare in confruntarea cu cat mai multi investitor de profil.
Felicitari si la cat mai multe aniversari!
Alin / Constanta
1.Dacia 1300 a fost o masina beton pt vremea comunistilor.Pana prin 1982-1985 au fost bine facute si la o calitate superioara (motor, tabla, circuit electric, etc).
2.Dacia 1410 (1991-2004) a fost o mizerie de masina. A fost upgradata si cosmetizata, i-au pus baietii si spoliere....dar calitatea a lasat de dorit, mai ales la tabla, motor si piese de schimb.Au permis tampitii sa faca piese de schimb zeci si sute si mii de SRL-uri....deci no comment. Daca erau destepti inca din 1991 puneau pe masina asta injectie monopunct, sa nu se mai chinuie oamenii cu platine, cu delcouri si cu tot felul de maraieli si reglaje prin fata blocurilor.In plus nu a existat Dacie care sa nu-si lase in drum proprietarul macar o data. :P
3.Asa zisele Dacia Nova, Dacia Supernova si Dacia Solenza au fost si ele niste mizerii.S-a pornit de la platforma veche, s-a taiat din ,,fund,,.....si s-au montat niste motoare mai vechi dar acceptabile de origine Renault.Bine, decat vechea Dacie 1310 sau 1410, tot mai bune si astea.Dar tot masini depasite au fost in definitiv.Totusi, la consum au stat foarte bine pt ca sasiul a fost scurtat, puntea fata era bine proiectata iar masinile aveau o masa totala excelenta pt motorasul de 1.4MPI de la Renault.
4.Dacia Logan - deci conceptul low-cost - nu a fost o masina reusita.Asta obiectiv vorbind.A avut si multe probleme de fiabilitate.Asa cum Renault Megane are puntea fata prost proiectata (se considera o eroare de proiectare si multa lume nu are cum sa stie asta - de aici si numeroasele probleme cu articulatiile si directia), asa si Logan are multe defecte. Daca ar fi lasat linia caroseriei putin mai jos, daca ar fi finisat partea fata si spatele, daca ar fi eliminat cocoasa aia oribila din spate si daca ar fiavut o punte fata mai scurta si un coeficient aerodinamic mai bun.......va asigur ca era o masina demential de buna la banii si calitatea ei.Oricum, in 2 ani vor scoate alt low-cost pt ca ei stiu ca au gresit-o cu Loganul, si sa speram ca urmatoarea va fi mai bine proiectata.
5.Dacia Sandero - aceeasi marie cu alta palarie.Are tot platforma Renault Modus - Nissan Micra.Iar e prea inaltata si puntea prea larga.In plus, daca va fi chipata doar cu motorul de 1.2 litri 75 cai benzina sau dieselul de 1.5dci si 85 cai, va fi mai onorabila.Asa ca asteptati sa apara doar motorizarile astea.Nu mai puneti botul imediat la vechile 1.4 sau 1.6 sau la dieselul de 70cai, pt ca aruncati cu banii aiurea pe fereastra.Ca sa nu uit - noua sigla Dacia, deci desfacatorul de capace de bere, e o bataie de joc.Asta e, ce sa-i faci - prostie frantzuzeasca si superficialitate romaneasca.
6.In concluzie, a fost ok si Dacia asta pt cei cu bani putini, pt firme sau pt cei care nu au dorit sa investeasca multi bani intr-o masina.Dar, mai bine ar fi cooperat romanasii nostri cu nemtzii de la Volkswagen sau japonezii de la Toyota.Astia stiu sa faca masini adevarate si la bani putini.
Si nu-l uitati pe marele carmaci Ceausescu intemeietorul. Pe vremea lui se construiau 40 de kilometri de canal navigabil, in timpul in care azi se construieste o pasarela. Si cu fonduri proprii. E drept ca nu ne dadea desene animate si ne taia curentul. Am citit "Cei trei muschetari" la lumanare si a fost super.
In ceea ce priveste Dacia...
Frumoase weekenduri, excursii si vacante am mai avut datorita unor masini fara ABS, fara incalzire in scaune, fara aer conditionat si, incredibil, fara senzori de parcare si computer de bord!!! Am vazut o reclama superba facuta de Kia, cu o poza cu o Dacie 1100 de prin anii '70.
Foarte tare! Poti fi foarte fericit cu o masina modesta, daca ai ceva creier in cap.
Acum te omoara pe plaja putoii cu X5. BMW s-a pozitionat ca masina a ghertoiului manelist. Dacia a ramas o masina modesta, perfecta pentru cei cae isi gasesc implinirea in alte chestii decat "a avea".
Inca o data: La Multi Ani Dacia!
dar .. ma bucur pt dacia, sper sa tot creasca , sa faca masini din c in ce mai bune:)
Cred ca cel mai important ar fi sa-i multumim domnului Constantin Stroe care dupa revolutie, a tinut Dacia pe linia de plutire ( cu 1410, Nova,Break-urile acelea facute papuc... ). Macar a supravietuit si acum,cu Renault,poate nu e pe drumul cel mai bun dar e mai bine.
Sa ne traiasca !
Pacat ca ai doar 19-20 de ani ...ca altfel conduceai tu tzara asta. Probabil ca ai fost conceput pe bancheta spate a vre-unei 1300...si acum nu te mai incapi pe net.
Stai jos decretzel al erei socialiste !!!
multi ani DACIA :)
speram la mai bine k pana acum numa pick-up-ul si mcv-ul mi se par reusite, vanul dak ar avea usile laterale glisante ar fi si el reusit.dar in timp o sa se ajunga departe k asa a fost si cu skoda si seat cand au fost preluate de vw si uite unde is acum