DACIA 40 | Cum s-a nascut Dacia 1300
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
La un an dupa ce uzina din Mioveni dadea nastere primului automobil romanesc, Renault isi onora contractul incheiat cu Dacia si oferea autoritatilor de la Bucuresti licenta noului model Renault 12.
Constructorul roman de automobile demareaza rapid productia unui nou model, botezat la acea vreme Dacia 1300. Indicativul numeric simbolizeaza, ca si in cazul modelului 1100, capacitatea cilindrica a masinii.
Pentru a marca importanta modelului 1300, uzina Dacia si autoritatile de la acea vreme au decis sa lanseze noul automobil in data de 23 august 1969, cea mai potrivita pentru a simboliza un punct important in istoria constructorului si a romanilor.
Productia noii Dacia 1300 a asigurat si un procent important pentru export, principalele piete pe care modelul romanesc debuteaza fiind cele din blocul comunist estic. Pentru publicul strain, Dacia 1300 a debutat cu numele Denem.
Inca de la inceputul contractului semnat intre Dacia si Renault, modelul romanesc 1300 se vroia un automobil cu vocatie internationala, capabil sa fie vandut pe mai multe piete mondiale. Dupa ce au inceput livrarile catre tarile comuniste, romanii au inceput sa distribuie modelul 1300 si pe piete mai indepartate.
Mai mult decat atat, Dacia 1300 a inceput sa fie fabricat in tari ca Argentina, Columbia, Mexic, Chile, Spania, Belgia, Turcia, Afria de Sud, Taiwan, Australia si Noua Zeelanda.De-a lungul timpului, Dacia a operat o serie de schimbari minore la nivelul designului si a finisajelor pentru a mentine ridicat interesul publicului. Desi, de-a lungul existentei sale a existat tehnologia necesara, Dacia 1300 nu a fost echipata niciodata cu aer conditionat sau sistem de franare cu ABS.
Pentru a profita la maxim de platforma imprumutata de la Renault 12, Dacia a gandit mai multe derivatii de caroserie ale modelului 1300, de-a lungul timpului luand nastere un break (1973), un pick-up (1975) si chiar un hatchback.
Dacia 1300 se prezenta publicului ca fiind o berlina cu patru usi, cinci locuri, cu caroserie din tabla, sudata pe platforma rigida, formata din sasiu si planseu. Modelul romanesc era propulsat de un motor longitudinal, amplasat frontal, care transmitea intreaga putere axei fata. Motorul avea o capacitate de 1289 de cmc, dezvolta 54 de cai putere si oferea performante modeste: o viteza maxima de 144 km/h si un consum de combustibil de 9.4 litri la 100 de km.
De-a lungul timpului au existat mai multe versiuni pentru Dacia 1300, in 1970 publicul putand opta pentru 1300 Standard, 1300 Super si 1301.
Ultimele versiuni, Super si 1301 ofereau un confort mai ridicat multumita scaunelor noi, radio-ului si iluminarii. Putini stiu insa ca Dacia a construit si doua editii de lux pentru conducerea tarii de la acea vreme, editii de o calitate mult mai buna, botezate 1300L (lux) si 1301 Super Lux.Pe langa aceste versiuni, Dacia 1300 s-a mai bucurat si de altele, cunoscute foarte putin publicului de astazi. Astfel, in 1973 a fost comercializata 1300 F, fara scaune in spate, si 1300 S folosita pe post de ambulanta.
Dacia 1300 - detalii tehnice
Lungime | 4.345mm |
Ampatament | 2.440mm |
Platforma | Renault 12 |
Motor | 1289 cmc |
Carburant | benzina |
Transmisie | Manuala 4+1 |
Consum | 9.4 litri/100 km |
Putere | 54 de cai |
Viteza maxima | 144 km/h |
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Modele Dacia in Romania
-
Dacia Dokker Preţ: 9.250 - 14.400 €
-
Dacia Dokker Stepway facelift Preţ: 12.300 - 14.200 €
-
Dacia Dokker Van facelift Preţ: 9.280 - 11.880 €
-
Dacia Duster Preţ: n/a - 18.950 €
-
Dacia Lodgy Preţ: 9.500 - 15.450 €
-
Dacia Lodgy Stepway facelift Preţ: 12.900 - 15.350 €
-
Dacia Logan facelift Preţ: 6.950 - 12.650 €
-
Dacia Logan MCV facelift Preţ: 7.900 - 13.650 €
-
Dacia Logan MCV Stepway Preţ: 12.090 - 13.990 €
-
Dacia Sandero facelift Preţ: 7.150 - 13.300 €
-
Dacia Sandero Stepway 2020 Preţ: n/a €
-
Dacia Sandero Stepway facelift Preţ: 11.200 - 13.600 €
Ultimele stiri din Dacia - 40 de ani de istorie
-
Dupa reasocierea cu Renault, Dacia a lansat un nou model care a introdus trendul masinilor low-cost in industria auto. (20.08)
-
Tranzitia dintre Solenza si Logan a fost facuta simplu, printr-un clip de 15 secunde. Efectul a fost insa cel scontat. (20.08)
-
Logan Steppe Concept a facut furori la Geneva in 2006. Era normal: reprezenta a doua varianta de caroserie Logan. (20.08)
- FOTOSPION: Primele imagini cu noua Dacia Jogger facelift
- Aceștia sunt finaliștii pentru titlul de Mașina Anului 2025 în Europa: Dacia Duster pe listă
- Interviu cu Sebastien Loeb, legenda vie din WRC: "Dacia mi-a dat șansa să îmi trăiesc, în continuare, pasiunea"
- Exemplar unicat Lamborghini Revuelto Opera Unica: aplicarea vopselei a durat 480 de ore
- Gigant
dacia 1300 .. 1310 e mashina perfecta pt romani la vremea respectiva.... unii faceau mashini care spargeau 600km/h la vremea aia.. noi aveam un randament de 5cp/l consumat... mai bine merg cu o carutza trasa de oi :))
sa pui pe un vw caddy sau pe peugeot expert sau pe citroen berlingo sa traga 2 t sa vedem cat rezista...
cu ce sunt mai bune astea straine..aaa ca au abs servo si alte dotari...dar ce vrei de la papuc la 1000Euro ,dak ti se farama stii ce sa-i faci...o legi cu sarma si tot merge.... pe langa vw sau peugeot care costa dublu sau triplu si cand ti se farama ceva te uiti la ea ca la un ozn k nu stii ce sa-i faci.... la mine se aude un zgomot urat de la cardan cand trece de 70 dar in rest nu am nimic de obiectat
si fratimio care zicea k daciile nu sunt bune de nimik...el si-a luat un opel kadet si dupa 1an si-a luat o dacie super nova din'96 la acelasi pret si a zis k nu se compara supernova din cu kadet-ul...
Am o Dacia 1300 din 1978 si, dupa 1989, cind au inceput sa se gasesca si piese (vorbesc aici de pivoti si bucse, care inainte erau marfa de contrabanda) si ulei (fara sa trebuiasca sa-l duci pe cel uzat la schimb, cum era inainte) si benzina, pur si simplu NU AM AVUT PROBLEME CU EA!
Comparativ cu o masina straina, uleiul costa 85-95.000 litrul, bujiile 200.000 setul, placutele de frâna 200.000 setul... Interesati-va cit costa la un Symbol, la un Yaris s.a.
Tatal meu a avut Dacia 1300- 1974, eu detin acum 5 Dacia 1300 - 1971,1972,1974,1976,1977.
Am reusit sa gasesc in Remat-uri multe din reperele montate pe primele serii de Dacia 1300, respectiv 1969 - 293 bucati produse sau 1970 aproximativ 4000 bucati produse.
Am reusit sa gasesc pe ebay.fr piese noi produse in anii 70.
Dacia 1300 imi aminteste de anii '70!
Anul trecut, 2008, mi-am permis sa indraznesc sa ajung cu o Dacia 1300 - cu un rulaj de 38.500 km - 1977 - in Paris si Monte Carlo.
Consumul mediu la 1300 este inferior celui de 9,4 litri!
Va doresc sa puteti detine peste ani macar un exemplar Dacia 1300 din primele serii de fabricatie.
Stiu ca multi traiesc clipa, dar uneori ne simtim bine sa ne amintim trecutul prin ceva palpabil nu numai prin cuvinte!
intradevar toate drumurile mele atat prin tara cat si in europa le-am facut cu dacia dupa 1990-2010.
acum am o skoda octavia dar batrana mea dacie model1990(break) inca imi este in curte si ma mai folesesc de ea,de multe ori am sa dau la remat dat ceva imi spunea sa nu o dau,mi-a fost cea mai draga masina(prima mea masina).
prima ora cand am fost cu ea in germania la 2ani dupa ce mi-am cumparat-o cand am bagat benzina de acolo mi-a topit pistonele drept urmare am fost nevoit sa imi cumpar alt motor dar unul de la un volvo 343 care avea motorul identic cu cel de dacie.
va informez ca si in ziua de azi am acest motor pe masina care este si omologat de RAR,PRACTIC PE TALON SCRIE DACIE CU MOTOR VOLVO.cine nu ma crede poate sa vina la constanta sa se convinga.
pentru mine dacia a fost si va ramine masina care ne-a scos la plimbare si cu care s-au facut afaceri pe majoritatea dintre noi,nu cum spun putoii din ziua de azi care tasu si masa le-a cumparat masini straine si fac accidente datorita vitezei.
toata stima celor care au cuvinte numai de bine despre DACIA.
a insemnat pierderea puterii si un demaraj sub asteptari. Dar si viteza a fost reglementata la 80km/ora. Masina a fost asimilata concomitent in Romania si in Franta, dar francezii avand industria auto bine dezvoltata a realizat in anii 70 circa 3 variante cat si masini pentru raliuri cu motor Gordini 125 CP(6 cil.in linie)
Pentru anii aceia Dacia era cea mai buna masina din tarile socialiste, si se vindea destul de bine in Cehoslovacia,Polonia,RDG, Conlumbia,
s-au vandut si in Finlanda si Grecia.
Daca se introducea dupa anii 1975 cand asistenta tehnica franceza
s-a retras, un alt model(se preconiza Renault 18) nu s-ar mai fi vorbit despre Dacia in termeni peorativi, caci fiecare autoturism modern nu are o perioada de fabricatie mai mare de 10 ani