Cum stapanesti un Trident
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Modelele testate au fost Maserati Quattroporte si Maserati Coupe Cambicorsa. Atmosfera a fost deosebit de animata (mai ales de zgomotul demential al celor doua motoare), iar instructajul oferit de pilotul italian Andrea Piccini a contribuit semnificativ la imbunatatirea calitatilor de pilot ale ziaristilor presei auto romanesti. Glumesc evident! Te nasti cu talent de pilot sau il deprinzi pe parcursul a mai multor ani de pilotaj. Problema nu se pune daca poti sau nu stapani un Maserati, ci daca reusesti sa obtii de la un astfel de bolid exact acele rezultate pe care o masina sport ar trebui sa le dea. In cazul testului pus la punct de Maserati s-a dorit o familiarizare a jurnalistilor cu “sirenele” tridentului si cu modul de condus sportiv. Cele doua masini testate sunt echipate cu acelasi propulsor V8 de 4,2 litri de origine Ferrari, care furnizeaza 390 CP la 7.000 rpm pe Coupe si 400 CP pe sora mai mare, Quattroporte.
Circuitul...
Impropriu spus circuit, pista de beton a aeroportului Baneasa a oferit posibilitatea amenajarii unui traseu cu jaloane, care sa demonstreze cat de agile pot fi masinile Maserati (sau... cat de iscusiti sau nu, eram noi “pilotii”). Startul avea loc pe o portiune dreapta unde se putea accelera lejer pana la 160km/h, dupa care urma o sicana destul de stransa dreapta-stanga-dreapta, unde viteza era destul de mica. Dupa alti 200 metri de linie dreapta urma un “ac de par” destul de larg cu portiune de iesire ce permitea accelerarea maxima. Inca 200 metri de linie dreapta si iarasi o sicana, ceva mai larga identica cu prima. Urma apoi sprintul in linie dreapta catre punctul de sosire, unde, facand un viraj larg de dreapta, inchideai practic bucla. Daca e sa trasezi o schita cu creionul pe hartie nu o sa ai cine stie ce surpriza, pentru simplul fapt ca este un doar un circuit demonstrativ unde nu exista portiuni care pot impinge masina la limita. S-a cautat sa se puna in valoarea capacitatea de franare a ambelor masini, controlul excelent oferit si precizia in manevrare.
Spirit rebel
Maserati Coupe a fost modelul preferat de majoritatea celor prezenti in cadrul testului, atat prin prisma performantelor cat si prin cea a frumusetii. Designul este realizat de Italdesign-Giugiaro si scoate la rampa tot ceea ce inseamna Maserati si pasiunea italienilor pentru masini sportive de lux. Configuratia este clasica, avand motor montat longitudinal in fata si tractiunea pe puntea spate. Cutia de viteze face corp comun cu carcasa diferentialului, astfel ca distributia maselor pe punti este una ideala: 52 % pe fata si 48 % pe spate. In total Maserati Coupe Cambicorsa cantareste 1580 kg si, in ciuda acestei mase mari, reuseste totusi o acceleratie de la 0 la 100 km/h in doar 4,9 secunde. Cuplul imens de 425 Nm obtinut la 4500 rpm este mai mult decat suficient pentru a obtine ruperea aderentei pe rotile din spate in cazul unor accelerari in forta. Viteza de top atinsa de acest GT italian este de 285 km/h, iar acceleratia pe sfert de mila (400 m) se realizeaza in 13 secunde. Consumul mediu (irelevant am putea spune pentru o masina de calibrul ei) este de 17,5 litri la suta de kilometri. Franele sunt furnizate de Brembo si includ discuri ventilate de 330 mm pe fata si 310 mm diametru pe spate.
Cifrele si performantele insirate nu spun insa nimic despre modul in care te simti la bordul unei astfel de masini. Primul lucru care sare in ochi in momentul in care deschizi portiera este interiorul exceptional. Totul este imbracat in piele, comenzile si butoanele sunt atat de bine integrate in designul general, de parca ar fi crescut direct din bord. Mirosul caracteristic de piele da o nota impresionanta si te face sa te simti special chiar si pentru cele 10 minute petrecute la volanul acestui model. Pozitia de condus este foarte comoda, postul de conducere fiind unul dedicat stilului GT, totul fiind construit in jurul soferului. Montantii parbrizului sunt foarte inclinati si se afla foarte aproape de zona capului, fapt ce pentru unii soferi mai inalti poate constitui o mica problema. Acest lucru nu a fost insa semnalat de nici unul din “uriasii” lumii auto prezenti la test (poate erau coplesiti de eveniment si nu au mai dat atentie la detalii). Dupa ce am fost instruit asupra pozitiei corecte la volan si dupa ce mi-am montat centura de siguranta, am primit unda verde pentru a pleca pe “ circuit”.
Acceleratia se dovedeste a fi excelenta, iar senzatia de viteza si putere oferite de motorul turat aproape de limita este de nedescris. Trebuie lamurit faptul ca exista mai multe optiuni pentru modul de conducere pentru Coupe. Cutia de viteze automata Cambicorsa beneficiaza de doua moduri de functioanare, Secvential si Auto, si de functia Sport care faciliteaza schimbarea mai rapida a treptelor indiferent de modul in care este cuplata cutia. In modul Automat, masina se dovedeste a fi foarte foarte docila si controlabila, desi acceleratiile sunt impresionante. Trebuie tinut cont de faptul ca acest model este destinat si placerii condusului, nu numai pilotajului. Activand functia Sport, se schimba total lucrurile, iar monstrul de sub capota da in clocot, oferind reprize fulminante. Daca mai decuplezi si ESP-ul atunci chiar ca esti pe cont propriu, talentul tau de pilot urmand sa controleze incontrolabilul. Chiar si in linie dreapta am reusit sa derapez pe acceleratie, cuplul oferit fiind mare. La capitolul frane nu prea am ce comenta (de fapt ce e de comentat la o asemenea masina), Brembo fiind la inaltime ca de fiecare data. Senzatiile oferite de GT-ul Maserati Coupe sunt de nedescris, dar surprizele nu s-au oprit aici, pentru ca aveam rezervat un loc si la volanul limuzinei Quattroporte.
Mama mia!!!
Din momentul in care am vazut primele poze oficiale ale modelului Quattroporte am constatat ca aceasta limuzina reprezinta dragoste la prima vedere. Chiar daca nu are cel mai puternic propulsor de pe piata sau ca nu are suficient spatiu interior pentru pretentiosi, capodopera producatorului din Modena sta drept carte de capatai in materie de design printre limuzinele cu pretentii. Nimic nu se compara cu eleganta pe care o emana Quattroporte si nu exista la ora actuala o masina care sa o depaseasca. Este, din punctul meu de vedere, Miss Univers incoronata a limuzinelor. Si am avut privilegiul sa ma “plimb” putin cu ea! Din punct de vedere tehnic Quattroporte beneficiaza de acelasi propulsor V8 de 4,2 litri ca si Coupe-ul, dar puterea maxima obtinuta este de 400 CP la 7000 rpm.
Foloseste constructia Transaxle pentru repartitia eficienta a maselor, avand motorul montat longitudinal in spatele puntii fata, iar cutia de viteze si diferentialul in partea din spate. Masa totala a masinii este de 1860 kg, fapt ce ne-ar putea avertiza asupra comportamentului “mai greoi” al autovehiculului. Gresit! Quattroporte atinge 100 km/h in doar 5,2 secunde, iar viteza maxima obtinuta este de 275 km/h. Asa ca din start mi-am dat seama ca o sa ma “joc” putin cu un Coupe mai dolofan, care accelereaza aproape la fel de repede ca sora ei mai supla.Pentru Quattroporte trebuie sa zabovim un pic asupra interiorului pentru ca aici este alt punct forte al modelului italian. Este cert faptul ca imbracamintea din piele este cea mai reusita, dintre toate modelele de lux intalnite pe piata la ora actuala. Comod este un cuvant prea mic pentru interiorul lui Quattroporte. Totul se rezuma la modul in care masina asta te face sa te simti. Si credeti-ma, te face sa te simti al naibii de special (sa mi se faca sangele albastru si nu alta). Oriunde te-ai aseza in habitaclu simti cum totul parca devine relativ si nu mai e nimic important decat tu si masina. Daca este o limuzina inseamna ca locurile din spate sunt cele de cinste. Asa si este. Spatiul este suficient, iar accesul facil. In timpul rularii forma anatomica asigura un anumit grad de suport lateral, pentru ca nu cumva oamenii de afaceri sa se trezeasca plimbati pe toata lungimea banchetei. Hmm, dar oare cum se conduce un asemenea exemplar. Ei bine, asta am aflat avandu-l drept instructor pe pilotul italian Andrea Piccini (pilot in FIA GT si fost pilot de teste pentru echipa Minardi F1). Dupa ce am observat cam cum face el treaba asta, in turul demonstrativ, a venit randul meu sa trec la actiune.
Pozitia la volan este mai comoda fata de Coupe si mai trebuie tinut cont de faptul ca este mai lunga cu o jumatate de metru si cantareste cu aproximativ 300 kg mai mult. In ciuda acestor diferente, agilitatea si acceleratia lui Quattroporte s-au dovedit a fi de remarcat. Sicanele au putut fi abordate fara probleme in treapta a doua, iar controlul asupra directiei s-a dovedit a fi o joaca de copii. Cutia de viteze automata beneficiaza de functia Sport, care rezolva repede nevoia de adrenalina a unor soferi mai “nervosi”. Am constatat insa ca in cazul unei astfel de masini exista totusi acel sentiment de a o conduce ca pe o limuzina si nu ca pe o sportiva. Este extrem de placut sa mergi in modul automat la viteza de croaziera, sa stai relaxat si sa tragi in piept aer cu miros de piele naturala (si cred ca se poate simti si ceva din esentele de lemn prezente la interior). Quattroporte este o limuzina sportiva care spune foarte mult despre gusturile proprietarului ei. Din pacate pe la noi, putini sunt aceaia care cumpara o asemenea masina pentru a-si reprezenta distinctia. Cei mai multi prefera sa fie doar snobi si sa-si ingroape ignoranta si prostia in gramezi de bani. Indiferent cum ar fi, se pare ca piata romaneasca are apetit pentru masinile scumpe, de la inceputul anului si pana in prezent, 4 exemplare Quattroporte gasindu-si proprietarii printre romanii cu stare.
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din new_drivetest
-
Hyundai Veracruz isi propune sa se bata cu mai-marii segmentului SUV-urilor cu gabarit ridicat. Veste buna este ca modelul coreean reuseste sa intre in lupta. Ramane de vazut cate runde castiga. (04.12)
-
Islanda este o tara a contrastelor. Volkswagen Golf este un model ale carui generatii difera in extrem de putine privinte. Este si cazul celei de-a sasea generatii. (22.11)
-
Noul Renault Megane reuseste sa intre in segmentul compact cu un avantaj care pana nu demult parea imposibil pentru Renault: designul. Razboiul cu Golf si Focus se ascute. (19.11)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- BMW: Toate modelele diesel, produse în Germania, alimentate inițial cu ulei vegetal hidrotratat
Comentarii (0)