După ce ieri am analizat piața din Europa în 2015 și am văzut care au fost cele mai vândute modele din cele 12 segmente principale ale pieței, astăzi intrăm în ograda noastră pentru a observa ce au preferat românii când a fost vorba de mașini noi în cursul anului trecut.
Pe o piață care a crescut cu 18.7%, ajungând la 98.325 de mașini conform raportului oficial al Asociației Producătorilor și Importatorilor Auto din România (APIA), partea leului este luată în continuare de Dacia, care adună 25.9% din vânzările totale. Altfel spus, una din patru mașini vândute în România poartă sigla mărcii din Mioveni.
Dacă dominația Dacia este evidentă, restul pieței este disputată de patru mărci de volum care se luptă - ca în fiecare an - pentru titlul oficial de cea mai bună marcă de import. În 2015, locul 1 după Dacia le-a revenit celor de la Volkswagen (9791 de mașini, 13% din piață), care au reușit să-și depășească colegii de grup de la SKoda (8849 de mașini). Ford, Renault, Opel și Toyota au completat clasamentul.
Dar să vedem ce au preferat românii într-o analiză pe segmente.
CLASA MINI: Fiat 500 (923), Toyota Aygo (438), Volkswagen Up! (301)
Clasamentul segmentului mașinilor mini de oraș este foarte apropiat în România de cel rezultat după analiza pieței din Europa. Deși este unul dintre cele mai scumpe modele din această clasă, Fiat 500, care anul trecut a primit un facelift subtil, domină autoritar clasamentul vânzărilor, reușind să atragă românii care-și doresc o mașină cu vino-ncoa'. Pe locul al doilea se află Toyota Aygo, singurul reprezentant al trio-ului C1-108-Aygo care se vinde la noi. Ceea ce ne face să ne întrebăm de ce Citroen și Peugeot nu încearcă să revină în segment. În sfârșit, Volkswagen Up! încheie podiumul unei clase cu vânzări destul de modeste per total.
CLASA MICĂ: Dacia Sandero (5562), Renault Clio (2515), Volkswagen Polo (2139)
Nicio surpriză: o mașină din patru vândute în România în acest segment e un Sandero. Hatchback-ul așezat ca dimensiuni la granița dintre segmentul B și C a reușit să adune peste 5500 de comenzi anul trecut, fiind al treilea model ca volum după Logan și Duster. În lupta pentru locul al doilea, Renault Clio a reușit să urce peste Volkswagen Polo, pe care l-a bătut cu ceva mai puțin de 400 de unități. Fiesta, modelul care domină vânzările europene ale segmentului, a terminat anul românesc pe locul al patrulea, la fix 100 de mașini distanță de Polo.
CLASA COMPACTĂ: Dacia Logan+MCV (16.021+3111), Skoda Octavia (3921), Skoda Rapid (2719)
Zona compactă este una în care Logan - sedan pe care îl așezăm cumva forțat în zona entry-level a segmentului din simplul motiv că în clasa mică au dispărut complet competitorii săi - a făcut legea. Cel mai vândut model din România a reușit să-și găsească peste 16.000 de clienți anul trecut, număr care crește la peste 19.000 dacă adunăm și vânzările versiunii break. In spatele lui Logan, la o distanță apreciabilă, stau cele două modele pe Skoda le oferă în acest segment: Octavia (zona superioară a segmentului, cu 3921 de mașini vândute) și Rapid (zona entry-level, cu 2719 mașini vândute.
Golf, cea mai vândută compactă europeană în segment, e pe locul al patrulea în România, la distanță de 200 de mașini de Rapid, în timp ce Megane, un alt clasic al segmentului, se pregătește de o nouă generație care va fi lansată în această primăvară.CLASA MEDIE: Volkswagen Passat (1590), Ford Mondeo (741), Skoda Superb (589)
Passat a profitat de un an plin în care modelul german a fost principala noutate a segmentului. Drept urmare, mașina semnată de Volkswagen a reușit un volum de vânzări excelent în raport cu principalii săi concurenți: aproape 1600 de unități vândute. Pe locul al doilea, la mai puțin de jumătate din rezultatul lui Passat, vine Mondeo, cu o generație nouă lansată deodată cu Passat, în timp ce ultimul loc de podium este ocupat de Skoda Superb. De urmărit în 2016 cum se va descurca în acest segment noul Renault Talisman, pe care marca franceză îl pregătește de lansare.
CLASA MARE: BMW Seria 5 (207), Audi A6 (175), Mercedes Clasa E (143)
Trecem în liga mărcilor premium și aruncăm o privire în segmentul E, acolo unde cele trei mărci germane își dispută - și la noi, la fel ca în Europa - întâietatea în fața clienților. Podiumul este ocupat de cele trei nume mari ale clasei, BMW Seria 5 reușind să-și bată cei doi adversari direcți. De notat că Seria 5, la fel cum se întâmplă în cazul Clasei E, se află la final de generație, ceea ce face ca performanța modelului bavarez să fie una cu atât mai meritorie.
CLASA EXECUTIVE: Mercedes Clasa S (181), Audi A8 (34), BMW Seria 7 (26)
Liderul detașat al limuzinelor premium este Mercedes Clasa S, care a profitat la maxim de finalurile de generație pe care le traversează cei doi mari adversari de tradiție, Audi A8 și BMW Seria 7. Practic, Mercedes a vândut de 3 ori mai multe exemplare S-Klasse decât Audi și BMW la un loc. Bavarezii speră însă ca roata să se întoarcă în 2016, atunci când nou-lansata nouă generație a lui Seria 7 va prinde un prim an întreg pe piață. Ținta BMW: locul 1 în segment, în fața lui Clasa S. O luptă interesantă și de urmărit.
SUV-URI MICI: Dacia Duster (6643), Renault Captur (1623), Suzuki Vitara (710)
Și aici, ca în cazul celorlalte modele oferite pe piață de Dacia, este o adevărată aventură să așezi într-un segment clar o mașină precum Duster. Mergem însă pe mâna logicii și îl poziționăm acolo unde se așează din punctul de vedere al prețului, adică între SUV-urile de segment B. Evident că Duster domină clar acest clasament, a doua cea mai vândută mașină din România adunând peste 6600 de clienți anul trecut. Pe doi vine vărul Renault Captur, care reușește locul 1 la nivel european, iar pe locul al treilea vedem o surpriză, Suzuki Vitara, model care confirmă astfel know-how-ul mărcii Suzuki în ceea ce privește SUV-urile și crossoverele de segmente inferioare.
SUV-URI COMPACTE: Nissan Qashqai (1459), Kia Sportage (1206), Volkswagen Tiguan (853)
Nissan Qashqai este cel mai vândut model din segment în Europa și-și confirmă poziția și în România. Va fi un segment interesant în 2016, în care Renault tocmai a lansat modelul Kadjar, iar Volkswagen vine la începutul acestui an cu cea de-a doua generație Tiguan.
Până să vedem lupta dintre Qashqai și cele două noi modele, observăm că Sportage a reușit un 2015 fantastic, adunând peste 1200 de clienți români. Tiguan, pe final de carieră, a terminat anul pe locul al treilea.SUV-URI MEDII: Audi Q5 (351), Toyota RAV4 (274). Mercedes GLK (244)
Urcăm puțin mai sus și dăm de Audi Q5, care și-a adjudecat un segment care nu excelează la nivel de volume de vânzări în România. Totuși, modelul Audi a reușit să adune 350 de clienți, fiind secondat de Toyota RAV4 și de Mercedes GLK, care între timp își schimbă numele în GLC.
SUV-URI MARI: Volkswagen Touareg (501), BMW X5 (375), Mercedes GLE (340)
În liga "greilor", Volkswagen a mizat pe prețurile ceva mai mici decât cele ale concurenților premium și a adunat cele mai multe vânzări din clasa SUV-urilor mari. Modelul Volkswagen a fost urmat în clasament de BMW X5, care se află într-o formă bună oferită de generația nouă lansată relativ recent, și de Mercedes GLE (fost ML), model care îi suflă în ceafă rivalului bavarez.
MONOVOLUME: Fiat 500L (1334), Dacia Lodgy (697), Ford Tourneo Courier (136)
Surpriză mare în zona monovolumelor. Nu neapărat din punctul de vedere al numelor de pe podium, cât din cel al diferențelor dintre concurenți. Fiat 500L este de departe cea mai vândută mașină dintr-un segment pe care românii l-au tratat dintotdeauna cu respingere din cauze necunoscute. Cu vânzări aproape duble față de Dacia Lodgy (locul al doilea în top), 500L a profitat astfel de plusul de imagine pe care i-l oferă apartenența la gama 500, pe care clienții din România o privesc ca pe una de aspirație. În sfârșit, la distanță mare de cele două modele avem un model Ford pe locul al treilea. Nu este vorba de "craioveanul" B-Max, care se află abia pe 4 în top, ci de Tourneo Courier, o utilitară de persoane preferată de 136 de români în 2015. Cât timp Renault ezită să se implice în acest segment în România, noul Espace și viitorul Scenic nefăcând parte din planurile mărcii pentru piața internă, rezultatele din această parte a industriei pot fi foarte surprinzătoare și în 2016.
MAȘINI SPORT: Ford Mustang (43), Porsche 911 (16), Audi TT (12)
Prima generație Mustang importată oficial în Europa s-a lansat cu surle și trâmbițe în cursul anului trecut, iar rezultatul unei politici agresive de preț din partea Ford se vede în vânzări. Evident, nu vorbim de un segment care să adune volume mari, însă chiar și așa Mustang are șanse să se mențină pe prima poziție mult timp de acum înainte. De altfel, vânzările de volum redus din această clasă ne oferă și un aspect inedit, în care un model Porsche ocupă locul al doilea într-un segment în România. Este vorba de 911, care îl bate la distanță de 4 unități pe noul Audi TT.
Contează foarte multe la definirea segmentelor, nu doar dimensiunile. Așa cum explicam și ieri în materialul despre vânzările europene, pe lângă dimensiuni (lungime și ampatament, în principiu), contează poziționarea de preț, contează motorizările, contează echipările și contează foarte multe elemente.
Nu e vorba întotdeauna doar de litera regulamentului, ci și de spiritul regulamentului. Pe scurt, hai să agree să disagree și să-l punem pe Duster între segmente, acolo unde-i este locul. În rest, am explicat în text de ce acolo, deci suntem acoperiți pe subiect. Victorie.
Insa, in cazul de fata, Logan e un sedan de clasa mica. La fel ca Rio sedan sau ca defunctul Aveo sedan. Inclusiv la voi pe site Loganul e trecut la subcompacte...
De acord, Rapid ca si Fluence, 301, C-Elysee sau Elantra sunt sedanuri compacte entry, care mizeaza pe pretul mai agresiv in comparatie cu suratele lor (Octavia, Megane si I30), costand uneori ca masinile de clasa mica, nu ca cele compacte, pe principiul ca iei mai multa masina la aceiasi bani sau chiar mai ieftin.
Mi se par interesante rezultatele la categoriile sport si monovolume. Chiar nu ma asteptam.
Fiecare numește așa cum vrea segmentele pentru a fi cât mai clare. "Executive face parte din clasa mare" e un fel de "portocaliu e galben, nu e roșu". Pe scurt, consideră că, aici, Executive înseamnă segmentul F :)
@Andy
Ai dreptate. Dar probabil că ai sărit peste text, deci îți citez aici: "Zona compactă este una în care Logan - sedan pe care îl așezăm cumva forțat în zona entry-level a segmentului din simplul motiv că în clasa mică au dispărut complet competitorii săi - a făcut legea."
poate mai relevant ar fi sa numim clasele: A, B, C,... in loc de mini, mica, compacta... (tocmai pt ca un automobil de clasa A nu e intotdeauna mic)... si da, merketingul ne prosteste cum vrea el, mai ales la marcile de volum (pana la urma si SUV-urile sunt o prosteala a marketingului care a prins fantastic la cei ce dau ”banul”)... cu toate ca SUV-urile au avantajele lor (mai mici decat dezavantajele)
daca tot vorbim de pozitionare, in anii 90 Ford vindea la acelasi pret sedanurile, combiurile si hatch-urile. acum vad ca break-urile sunt mai scumpe cu 500 euro... ce face in vremea asta o marca de volum si clar sub Ford din toate punctele de vedere asa cum este Dacia? cere pe MCV 1000 (o mie) euro in plus fata de Logan sedan!!! pt o bucata de tabla si 2 geamuri! (parerea mea este ca diferenta de pret ar trebuie sa fie maximum pe la 250 euro) in felul asta marketingul isi saboteaza vanzarile la MCV (desi cred ca profitul nu... altfel ar renunta...) speculez in a zice ca la o diferenta de pret de 250 euro vanzarile de Logan sedan vs MCV ar fi egale iar la pret egal MCV s-ar vinde mai bine decat sedanul...
-nu trebuiau reunite logan sedan si mcv ca sa para numarul mai mare, asa de bine puteati alatura octavia cu breakul si iesea mai mult de 4000 (asta ca sa fim fair)
-duster este bazat pe Logan, intr-adevar, dar este de clasa compacta, si la dimensiuni si la promovare, in toate testele comparative este alaturat cu suvuri compacte, la fel si vitara
Piata romaneasca ramine deci una atipica - de ex., segmentul mini e reprezentat debil, in conditiile binecunoscutului haos aglomerat din trafic (si nu doar in capitala-n ultima vreme.)
Iar cind vedem ca Aygo-urile sau Up-urile sint cumparate mai ales de pizzerii / distribuitori etc., tabloul apare si mai anormal. Oarecum justificata asadar decizia PSA de a nu aduce-n Romania noile C1/108.
Cu monovolumele, la fel - or fi ele cam pe duca si-n Vest, dar nu ma asteptam ca B-Max-ul sa nu ia macar "bronzul" de la Tourneo, vindut in doar 136 exemplare si el.
Concluzie: Romania e tara tuturor imposibilitatilor. :-)
Cum bine puncteaza insa autorul M. Mester, e vorba de "un segment pe care românii l-au tratat dintotdeauna cu respingere din cauze necunoscute." :-)
E perfect normal, la veniturile ”care este”, ca omul să aleagă mai multă mașină de aceiași bani, deci Dacia maxim Skoda sau sh.
De-asta clasa mini la noi nu există, de-asta clasa mică e mai mică la vânzări decât la alții și tot de-asta sh-urile bat de 3 ori vânzările de mașini noi.
Pragmatismul îl practicăm noi românii, nu vesticii. Pe când ei sunt la a treia mașină nouă, românul se gândește ce sh să ia având bani de o jumătate de dacie.
Anomaliile adevărate ale pieței românești sunt altele: mașini de lux peste măsură, noi și mai vechi.
PS 2 : MPV urile, masini practice si spatioase , se vand mai putin nu din cauze necunoscute, ci din cauza lipsei de promovare ( marketing gresit ) a marcilor amintite ( Toyota, Mazda, Renault) .Piata mai trebuie si formata, nu doar sa te planti de puterea de cumparare !