Constructia Autostrazii Brasov-Comarnic a fost amanata

De Sebastian Toma
Publicat Joi, 15.04.2010
Consortiul franco-elen care a castigat licitatia pentru constructia Autostrazii Zapezii a renuntat la contract cu patru zile inainte de termenul limita. Ministerul Transporturilor va organiza o noua licitatie in scurta vreme.

Esential

4 ani ar fi trebuit sa dureze constructia Autostrazii Zapezii.
90 de zile era termenul in care oricare dintre cele doua parti se putea razgandi in privinta contractului de contructie al acestei autostrazi.

Consortiul franco-elen Vinci-Aktor a renuntat la contractul pentru constructia Autostrazii Brasov-Comarnic, supranumita si Autostrada Zapezii. Potrivit autoritatilor romane, constructorii straini au incercat sa prelungeasca termene si sa modifice substantial obligatiile de plata care-i revin statului roman. Ministrul Transporturilor a explicat ca va relua procedura de licitatie in curand, pentru a selectiona un alt constructor. Scrisoarea oficiala de incetare a contractului, care a fost semnat in data de 18 ianuarie, a sosit ieri la Ministerul Transporturilor, iar o clauza contractuala le permitea partilor sa renunte la contract fara niciun fel de penalizare in termen de 90 de zile de la semnare.

“N-au insistat sa prelungeasca termene, au venit si au zis cu voce mica sa mai lungim, ca n-au de unde sa faca rost de bani. Eu le-am spus: dom’ne, ce vreti voi nu-i posibil, ca vine DNA si facem puscarie. I-am spus unuia de acolo in franceza celebra expresie <PMP>, adica Police-Menottes-Prison.

Mie-mi pare rau ca am ajuns in situatia asta, pentru ca era primul contract de acest gen pe care-l semnam. Ce m-a deranjat insa pe mine este ca toti mancatorii de … cand n-aveam contract ziceau ca de ce nu facem autostrada, pentru ca apoi, cand aveam contract, sa caute tot felul de bube”, a declarat pentru Gandul ministrul Radu Berceanu.

Autostrada Comarnic-Brasov ar fi trebuit sa aiba o lungime de 55 kilometri si trebuia sa atraga de pe pietele financiare 1.5 miliarde de euro. Contractul de concesiune pentru constructia acestui tronson de autostrada are o istorie de peste sase ani. In 2004, Ministrul Transporturilor de la acea vreme – Miron Mitrea, a semnat cu mai multe firme contracte pentru constructia unor portiuni de autostrada, care urmau sa fie realizate tot in regim de concesiune, iar consortiul Vinci-Aktor era responsabil pentru o portiune. Ulterior, contractele respective au fost reziliate din moment ce existau numeroase suspiciuni in legatura cu corectitudinea acestora.

In cazul in care nu s-ar fi reziliat contractul, autostrada Comarnic-Brasov ar fi trebuit sa fie functionala peste patru ani. Dupa ce autostrada ar fi fost pusa in functiune, investitorul urma sa inceapa recuperarea investitiei din taxa de acces si din plati facute de statul roman.

Pana atunci insa, Romania ramane doar cu A1, A2 si cei 42 de kilometri de autostrada deschisi intre Turda si Gilau.

Via | Gandul

Comentarii (16)

  • !
    Si care e noutatea ?! Tipic Rromania !
    21 1
  • da, A1 si A2
    Macar daca A1 si A2 ar fi 2 autostrazi adevarate, care sa strabata macar jumate de tara, Ungaria are aproape 1000 de km la un teritoriu de 2 ori mai mic, noi avem vreo 300 parca, in 2010 sa ai cateva sute de km de autostrada, care aproape jumate s-au facut pe vremea lui Ceausescu, incredibil, am 29 de ani, inca mai sper ca in timpul vietii active sa vad si eu o autostrada care sa strabata Romania, dar e din ce in ce mai putin probabil
    25 1
  • MirceaS
    Berceanu
    Ce limbaj elevat are "domnul ministru"...
    11 2
  • Anonim
    Foarte bine! Romanii nu merita autostrazi!
    Foarte bine! Romanii nu merita autostrazi! Ei circula pe potecile patriei.
    Noi ne putem deplasa ca Tarzan sarind din liana in liana!
    Sau ca sa revin la traditiile seculare ale acestui popor,noi ne deplasam folosind carul cu boi.
    Acum ramane de cazut cine mana carul si cine sunt boiii.
    9 2
  • asa parlament asa tara
    daca avem un presedinte si un parlament tampit..asa este si tara.
    nu mai vesti de prost gust..noi romanii suntem obisnuiti cu astfel de vesti
    sa va zic ceva..ceausescu a murit foarte repede..parlamentarii astia cum stau domne asa mult in parlament cand nu sunt capabili de nimic
    traiasca prostia si spagile la votari
    6 4
  • COCALARU SEF
    Pentru MTTc
    Firme germane si franceze pentru autostrada!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Nu greci, turci si alti cocalari marunti si smecheri..........
    7 1
  • Anonim 2
    MDA
    Parca vad ca licitatia urmatoare o sa o castige o firma romaneasca la care patron o sa fie "copilul" unui oarecare senator/deputat etc...
    Ce sa zic....ma duce gandul ca francezi nu au vrut sa se murdadeasca pe maini cu "mizerile" se fac in aceasta tara.

    Putin probabil ca in urmatori 10 ani sa fie o autostrada care strabate romania de la un capat la celalalt.
    8 0
  • Silverblade
    era de asteptat
    Important de spus e ca cei care castigasera licitatia isi asumasera obligatia sa construiasca din banii lor.
    Insa cine dracu' sa fie nebun sa dea 90 milioane EUR per km (spagile incluse)?! Cum sa obtii finantare?!!! Daca voi ati fi bancheri ati crede ca asta e costul real (sau macar apropiat) al unei autostrazi?
    Evident ca la asa sume ridicole, nimeni n-a vrut sa finanteze!

    Cat despre noi, daca vom continua sa votam oameni care nu sunt in stare de nimic (imi amintesc perfect cum Basescu spunea ca n-avem nevoie de autostrazi) si sa fim fericiti cum lupta ei cu coruptia, atunci ne meritam soarta.

    Si, ca fapt divers, e de-a dreptul trist cum discutam noi (cu pasiune) ce masina e mai puternica sau mai frumoasa cand mergem pe niste drumuri unde nici carutele n-au ce cauta.

    Isi da seama vreunul din idiotii care ne conduc cati bani se pierd in fiecare zi in care n-avem infrastructura?! Nici nu mai vreau sa vorbesc, ca ma enervez prea tare...
    8 1
  • la noi nu se poate
    domnule Berceanu nu sunte-ti in stare sa administrati un minister !!!! 55 km sunt chiar asa de greu de facut ???? daca acesti km ar fi fost numai tunele prin muntii .....cam cat ar dura ???
    9 0
  • sa traiti bine
    .........ne meritam soarta!
    10 0
  • @cocalarul sef
    pana una alta autostrazile vestului si mai ales ale germanilor au fost construite de turci si greci. Daca ii faci cocalari, ai fost macar in Grecia sau Turcia, sa vezi cum e?
    Raspunsul este sigur nu.
    4 0
  • Cateva intrebari
    In cat tip s-a construit Transfa.. fa.. fagarasanul? A, stai ala l-a facut Armata. De ce nu face tot Armata autostrada asta?
    care Armata? e intrebarea urmatoare. A noastra face ordine in Afganistan.
    "Sa traitibine"
    3 1
  • andr3i
    berceanu un hot
    alte tari au facut autostrazi numai pe varful muntilor si nu numai, cine a iesit prin europa au vazut ce inseamna autostrazi.
    aia cum naiba le-au facut si noi nu suntem in stare nici de la cernavoda la c-ta sa o facem care e loc drept.

    eu daca eram ministru cautam personal firmele care au construit in elvetia, italia, spania, germania si vb personal cu ele.
    2 0
  • HA HA HA
    HA HA HAAAA
    ASTIA SIGUR NU S-AU INTELES LA "SPAGI"...SI INCA CEVA, ASA CA IDEE ( NU FAC POLITCA, DAR TOTUSI) : " SA TRAIRI BINE CEI CARE L-ATI VOTAT PE BASESCU "...TOTI....ASTA NU INSEAMNA CA DACA AR FI IESIT ALTCINEVA, O DUCEAM MAI BINE, DAR TOTUSI...ASTIA DE NE CONDUC TARA, N-AU CONDUS NIMIC IN VIATA LOR...NU-S IN STARE SA SE CONDUCA NICI PE EI...SI NICI SA FURE CU PERDEA...SUNT CA ULII, DAR TOTUSI...UNDEVA POATE CA MAI EXISTA DUMNEZEU...SI NE VINE LA TOTI RANDUL...TOTI SUNTEM MURITORI...MAI DEVREMA SAU MAI TIRZIU...
    1 0
  • anonim
    De speriat
    Va spun eu de ce firma Vinci a renuntat la contract pentru ca nu sau inteles cu bancile din Romania (mai exact BRD ), care iau o dabanda de cam in jur de 12 %. Tu firma Vinci nu ai cum sa ai 1.5 miliarde de euro, ci trebuie sa te imprumuti din banca ca sa poti incepe constructia unei autostrazi. Sa negociat o dobanda de 8,75 %, iar banca nu a acceptat pe motiv ca e putin. Ganditiva ca in Franta sunt dobanzi de 2,5 %, dar noi suntem romani nu acceptam asa de putin pentru ca ne credem buricul pamantului. Cei de la Vinci renuntand la contract, plecand in Muntenegru sa faca autostrada acolo, unde ca sa vezi bancile din Muntenegru ofera credite cu dobanda de 3 la %.
    Ganditiva ca mai peste tot in lume dobanzile sunt pana in 6 la %, nui de mirare ca tara asta se duce pe apa sambetei.
    0 0
  • anonim
    Si inca ceva, daca gandesti un pic aici nu e vorba de spagi.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru