Coeficientul aerodinamic (regăsit în literatura de specialitate sub formele Cd, Cx sau Cw) este o mărime care reprezintă rezistența pe care o opune aerul la înaintarea unui corp (unei mașini în cazul industriei auto). Un coeficient aerodinamic redus înseamnă că rezistența aerului la deplasarea mașinii este mai mică.
În limba română se folosește de cele mai multe ori acronimul Cx pentru a identifica Coeficientul aerodinamic. Acesta reprezintă Coeficientul de rezistență a aerului (C) pe axa longitudinală a mașinii (x). Altfel spus, coeficientul de rezistență a aerului la deplasarea mașinii spre înainte. Cx este constant și depinde de forma caroseriei.
Coeficientul aerodinamic este important pentru posesorii auto pe două direcții: cea a consumului și cea a performanțelor. Cu cât mașina oferă un coeficient aerodinamic mai redus, cu atât rezistența la înaintare scade, deci consumul scade și performanțele cresc.
Geometric, forma aerodinamică perfectă este cea a unei picături, care are un Cx=0.04.
Alte coeficiente aerodinamice ale corpurilor geometrice sunt:- Sfera: Cx 0.46
- Semisferă: Cx 0.42
- Cub cu latura spre înainte: Cx 1.05
- Cub cu un colț spre înainte: Cx 0.80
- Picătură: Cx 0.04
- Semipicătură: Cx 0.09
În lumea mașinilor de producție (serie sau serie limitată), modelele auto cu cel mai bun Cx sunt (listă valabilă în septembrie 2018):
- Volkswagen XL1 (0.19)
- GM EV1 (0.19)
- Mercedes-Benz CLA (0.22)
- Mercedes-Benz Clasa A Sedan (0.22)
- BMW 520d EfficientDynamics (0.22)
- Tesla Model 3 (0.23)
- Alfa Romeo Giulia Advanced Efficiency (0.23)
- Audi A4 2.0 TDI Ultra (0.23)