Codul Rutier a fost modificat. Sancțiuni dure pentru șoferii agresivi care dau flash-uri sau claxonează

de Tiberiu Safta, Foto:Depositphotos.com
Vineri, 28.01.2022
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Codul Rutier a fost modificat, oficial, prin ordonanță de către Guvern. Sunt introduse, astfel, sancțiuni dure pentru șoferii care conduc periculos, dau flash-uri și claxoane nejustificate sau depășesc viteza în localități cu peste 70 de km/h.

Guvernul a aprobat, prin ordonanță, modificarea Codului Rutier. Noile schimbări vizează comportamentul agresiv și manevrele intenționat periculoase ale șoferilor. Astfel, apare pentru prima dată în Codul Rutier termenul de "conducere agresivă".

Prin modificările aduse Codului Rutier, amenzile au crescut semnificativ, iar perioada de suspendare a permisului de conducere a fost, la rândul ei, mărită. Șoferii care au un comportament agresiv în trafic vor primi o amendă cuprinsă între 1305 și 2900 de lei. Astfel, cei care dau flash-uri sau claxonează nejustificat în trafic pot primi amenzi de până la 2900 de lei. De asemenea, amenzile au crescut cu 580-725 de lei pentru șoferii care conduc fără motiv pe banda de urgență de pe autostradă.

Sancțiuni și mai dure vor fi aplicate celor care merg pe contrasens, întorc pe autostradă sau circulă pe zonele mediane sau pe racordurile dintre părțile carosabile. Aceștia vor avea permisul de conducere suspendat pe o perioadă de 120 de zile, adică 4 luni.

Aceeași pedeapsă va fi aplicată și șoferilor vitezomani. Cei care depășesc limita de viteză în localități cu peste 70 km/h vor rămâne pietoni timp de 4 luni. Cei care nu respectă regulile de trecere peste calea ferată vor avea, de asemenea, permisul suspendat pe o perioadă de 120 de zile.

Iată un rezumat cu schimbările ce vor intra în vigoare:

  • Condusul agresiv se pedepsește cu amendă cuprinsă între 580 și 725 de lei, plus suspendarea carnetului timp de 30 de zile. În caz de accident amenda va fi cuprinsă între 870 și 1160 de lei, iar permisul va fi suspendat pe o perioadă de 60 de zile;
  • Circularea nejustificată pe banda de urgență de pe autostradă se pedepsește cu o amendă cuprinsă între 1305 și 2900 de lei, alături de suspendarea permisului timp de 90 de zile;
  • Executarea manevrelor de întoarcere pe autostrăzi, mersul înapoi, condusul pe contrasens și circulația pe zona mediană sau a racordului dintre părțile carosabilului se pedepsesc cu suspendarea permisului pentru 120 de zile;
  • Majorarea cu încă 30 de zile a perioadei de suspendare a permisului în caz de accident;
  • Suspendarea permisului timp de 120 de zile pentru nerespectarea regulilor la trecerea la nivel cu cale ferată;
  • Depășirile ilegale vor fi pedepsite cu amenzi cuprinse între 870 și 1160 de lei, plus suspendarea permisului timp de 60 de zile.
    În caz de accident amenzile sunt cuprinse între 1305 și 2900 de lei, iar perioada de suspendare a permisului crește la 90 de zile;
  • Neacordarea de prioritate se pedepsește cu amenzi cuprinse între 870 și 1160 de lei, alături de ridicarea permisului timp de 60 de zile. În caz de accident, amenzile cresc între 1305 și 2900 de lei, iar permisul este suspendat timp de 90 de zile;
  • Depășirea vitezei legale în localități cu peste 70 de km/h se pedepsește cu suspendarea permisului timp de 120 de zile.

Modificările aduse Codului Rutier vor intra în vigoare la 30 de zile după publicarea în Monitorul Oficial.

via Profit

Comentarii (29)

  • Intotdeauna am dat flash-uri celor de pe contrasens sa-i anunt ca sta "siguranta si increderea" cu radarul pitit bine prin boschetii patriei. Sa vedem cum probeaza c-am fost agresiv si-mi marca apoi o amenda. Iar alora de dorm pe banda de viteza le dau nu numa' flash-uri dar tin si claxonul pe ei daca nu se misca unde le e locul,pe prima banda,iar daca nu se conformeaza,ii iau prin dreapta si apoi le testez si franele un pic in cazul in care nu ma grabesc iar ei au fost rautaciosi. Sa vedem cum probeaza organu' si asta si c-am fost agresiv. Ps. Noroc cu anti radarul meu foarte performant si waze-ul,m-a scapat mereu de vigilentii cu cașchete.Celor panicati de mine care se pregatesc sa ma balacareasca,luati-va senilata suv de frica!
    22 38
  • Edikkk
    UN MARE BRAVO pentru această lege.

    Acum întrebarea e... cine să o aplice??

    Poliţiştii corupţi de la rutieră?

    La Brăila arestaseră 90% din brigada auto!!

    Ăia care stateau mereu la şpagă, învăţaţi de cei bătrâni ieşiti la pensie...

    Sau de vitezomanii poliţişti care omoară fete pe trecere, aprind semnalele luminoase cică după, schimbă haina cu colegul, anunţă la 112 şi superiorii că era "în misiune" ???!?!

    Cine?

    Valoarea unui poliţist bun este greutatea lui în aur, dar un poliţist rău, corupt este MULT mai rău decât orice puşcăriaş, infractor !
    19 13
  • Din pacate nici legile nu mai sunt ce-au fost... legi făcute cu un anumit scop...încă nu se dorește reglementarea continuării deplasarii in situația in care se întâlnește un obstacol iar drumul are o banda pe sens și marcaj longitudinal continuu
    12 1
  • Seriff
    Eu nu inteleg de ce nu se da o lege si pentru taranii care nu semnalizeaza la schimbarea directiei de mers, de problema asta nu am auzit niciodata pe nimeni sa vorbeasca.
    24 4
  • Poti sa scrii in lege si pedeapsa cu moartea, pentru ca daca legea nu se aplica, totul este doar un vis fierbinte.
    Eu as vrea sa vad cat mai multe masini de politie "sub acoperire", care doar se deplaseaza in trafic si opresc teribilistii sau cei periculosi (aka @Tatraurs) in mijlocul faptelor. In momentul in care se stie ca de fapt politia rutiera umbla "prin mijlocul multimii", atunci se vor potoli multi, nu toti, dar multi. Cat timp politia sta doar la panda si nu este preventiva, se va mentine acelasi status quo: panda dupa tufisuri, flash-uri de informare, toti ciocoflenderii sunt fericiti...
    27 4
  • @raduvlase. Politia sta si impinge cu piciorul copiii pe trecerile de pietoni sa vada daca mai misca. Teribilism,asa o fi,da' sunt ala de care niciodata n-o sa te opintesti in drum,nici nu ma observi,nu merg pe banda de viteza aiurea,nu intorc din scurt fara sa ma asigur,nu depasesc pe linia continua si-n curbe,pe trecerile de pieton,nu parchez aiurea,nu opresc pe autostrada pe banda de viteza c-a inceput ploaia cu piatra si nu mai am vizibilitate(vazut personal)... pe cand niste legi sa mai creasca si limita de viteza pe drumuri? E normal ca masinile acum 30 de ani sa fi avut 60 in localitate iar cele de acum 50? Au scazut-o ca sa ce? Acum cand avem masini si anvelope la ani lumine fata de ce avea tataia la rabla lui. N-o calc unde nu permite drumul,nu eu fac accident.Sa traversati voi Romania de la un capat la altu' cu 50! Ps. Romanul cred ca primeste ceva in apa de la chiuveta de e asa lent si tembel la volan,cred ca sunt cei mai slabi spferi din Europa. Ii vezi si pe dn1 Bucuresti-Ploiesti,4 benzi despartite,70km/h limita in localitati iar el doarme cu 40-50km/h chiar si pe a doua banda,asta cand nu merge pe contrasesn inclusiv pe autostrada. Sper ca la scoala de soferi la examen sa se dea si proba de timp si indemanare,sa vezi atunci melcii cum ar pica pe capete si culmea,ar scadea cu mult si numarul de accidente.Bulgaria are 140km/h limita in unele zone de autostrada,cica au cefele late,nu trebuie sa-i luam in seama,mai bine la olandezi cu 80 pe autostrada in unele zone,sa nu poluam si sa se bucure si electricele de 150km autonomia maxima.
    18 12
  • Implementarea va fi posibila doar prin furnizarea de materiale video si telemetrie, prin intermediul unor dispozitive omologate de Politie, eventual disponibile si pentru civili.
    Toata lumea are acum dash-cam, de ce sa nu puna la dispozitie si Politia unele cu conexiune securizata la un serviciu de reclamatii? Cred ca s-ar umple spatiile de stocare instant la ce educatie rutiera avem, dar ideea de baza ramane.

    Cine se plange de astfel de masuri sa-si aduca aminte ca suntem #1 la nivel european la numarul de morti survenite in urma accidentelor rutiere. Justificari pentru viteza excesiva in sau in afara orasului se vor gasi mereu. Da, are infrastructura un rol dar si comportamentul in trafic are o pondere cel putin egala.
    15 11
  • Zic si eu
    Prevederi absolut inaplicabile cat timp nu definesti ce inseamna claxonat/ flashuri nejustificat(e)! Daca vezi o bunaciune si o claxonezi, este justificat sau nu?
    11 2
  • Cresterea amenzilor mi se pare in continuare ceva fara sens, asta pentru ca la noi nu se aplica majoritatea legilor de circulatie. Iar cele care se aplica se aplica preferential, "smecherii" nu sunt niciodata amendati (mai ales in orasele mici).
    Iar cu flash-urile pe autostrada - cu cretinii care stau pe banda a doua cand e prima libera si se face coloana in spatele lor nu se face nimic?
    19 1
  • @18:18 eu zic ca cei care stau in coloana pe banda doi după un cretin sunt muuuult mai cretini și cel mai probabil au luat permisul fără sa citească legea... pai cum ma sa stai in coloana pe banda doi când banda unu e liberă?... va e Rușine sa circulați pe banda unu?
    3 10
  • @16:43. OUG195/2002 Art. 54. (1) Conducătorul de vehicul care execută o manevră de schimbare a direcţiei de mers, de ieşire dintr-un rând de vehicule staţionate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulaţie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp şi să se asigure că o poate face fără să perturbe circulaţia sau să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic.
    (2) Semnalizarea schimbării direcţiei de mers trebuie să fie menţinută pe întreaga durată a manevrei.
    Pai dacă ai o OUG care tine loc de Lege de ce ai vrea o Lege in plus special pentru țărani...apropo cum trebuie identificați... bănuiesc ca te referi la cei care au domiciliul in zona rurală ori sa da vreun examen de țaran ori cum?
    4 4
  • gresesti sugerand depasirea prin dreapta, este extrem de periculos, pentru ca cel lent se poate oricand retrage fara se te vada de pe banda 2 pe banda 1 si te arunca pe tine in sant....am fost martor la un asemenea accident grav, eram la circa 70-80 metri in mai in spate cand s-a intamplat. asa ca atentie mare la ce manevre faceti, legea nu degeaba interzice depasirea prin dreapta. la viteze mari se calculeaza totul din timp, se lasa spatii mai mari intre vehicule, nu se fac manevre bruste si totul e ok.
    13 1
  • probabil @Seriff se referea la faptul ca nu se ia nicio masura impotriva imbecililor care nu semnalizeaza. si are dreptate, mergi pe drum national, regim de croaziera si din senin taranul din fata franeaza fara motiv, luandu-ti tot elanul, iar dupa aia il vezi cum trage pe dreapta, fara semnal, fara nimic...un bou ca asta iti strica dispozitia la volan
    14 1
  • 19:37. OUG195/2002 Art 45 (4) Nu constituie depăşire, în sensul alin. (1), situaţia în care un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă în acelaşi sens de circulaţie.
    4 3
  • @18:44... a spus clar ca vrea o lege și pentru țărani
    1 6
  • @19:37... concluzia e ca tu vorbești de depășire dar deși cel mai probabil ai permis de conducere totuși nu știi ce este depășirea
    1 5
  • Și evident cel mai probabil nu știi cum se face corect depășirea
    1 4
  • Despre cei băuti sau drogați la volan avem noi măsuri ? Probabil ca nu reprezintă un risc nu ?
    14 0
  • Despre soferii băuti sau drogați la volan nu mai amintim ? Ei nu reprezintă un risc nu?
    10 0
  • Tembelus Rex
    @ Tatraurs..... ești curajos "prietene" cu testatul frânelor celorlalți..... ești curajos și ai tupeu fiindcă te raportezi la parcul auto românesc, profiți de faptul că mulți români au mașini obișnuite..... păcat că nu-mi permite buzunarul să-mi iau o Tundra, un F 150, RAM 1500 ( modele noi cu 0 km).... mi-ar fi plăcut să ne întâlnim pe șosele și să îmi testezi franele....

    PS: să faci treaba asta cu intratul in fața și frânare și în fața tirurilor ( cu siguranță ai întâlnit șoferi de tir indolenți....deci mare, mare rugăminte testează-le și lor frânele).....
    9 5
  • Da, daca doarme cineva pe banda 2 si nu vreau sa il depasesc pe banda 1, cum il anunt ca vreau sa depasesc?
    8 7
  • Vă obosiți degeaba… in primul rând, caracterul moral al cetățeanului roman ne “împiedica” sa ne pese de celălat, sa colaboram, sa renunțam la “dreptul” nostru.
    In al 2-lea rând, nu exista infrastructura (valori de calitate in familie si mai ales drumuri), ca sa se poată dezvolta deprinderi sănătoase și de bun simt, adică peste 150 de depășiri in 350 de km, poți să fi șoferul lui peste prăjit, sunt riscuri enorme, și-mi asum ca m-a includ.
    Nu in ultimul rând cel puțin jumătate din cei care conduc le lipsește abilitatea de a se conecta cu ce se întâmpla in afara mașini, deci sunt pericol public din cauza manevrelor fără logica pe care le fac, de exemplu mama mea căreia i-am interzis sa mai conducă și este bine mersi pieton sau pasager in taxi dacă este nevoie.
    Chiar dacă încerc sa evit condusul pe timpul zilei in România, mi sa întâmplat sa mai tractez și o rulota (deci vrând nevrând viteza scade), totuși nu ezit sa trag pe dreapta destul de des pentru a nu forma coloana in spatele meu… fiți mai înțelegători ca va dresați degeaba, cu flash-uri și claxoane nu-i schimbam pe inadaptați și pe ignoranți, pentru ca nu vor!!!
    10 1
  • Anonim
    Foarte frumoase legile,dar am o intrebare cine le aplica ? Ca "organul" de militie are burtile mari si ei munceste la birou nu in intersectie si pe sosele . Ei nu trebuie deranjati !!!
    2 2
  • inexorabil
    Sunt alături de tine necondiţionat, @Tatraurs! Iar acolo unde consideri…pârtie (axiomatic, risc există ORICÂND, ORIUNDE şi ORICUM în viaţa asta, de pildă să ţi se desprindă o roată din mers, din cauze…Dumnezeu ştie care, sau să te pulverizeze un micro-meteorit de mare viteză, taman pe tine, dintre atâtea miliarde de suflete, dar iată ce trebuie reţinut: că nu este exclus teoretic!) talpa la podea, man! Singurii care ar fi accidentaţi mortal ar fi covizii din aer (hiperbolă, desigur),.

    Mă comport exact ca tine în situaţiile rutiere pe care le-ai expus (atât în sens “rău”, “răzbunător”, cât şi pe stil normal). Nu mă voi dezminţi până la sfârşitul meu obştesc.

    @raduvlase, regret enorm, dar periculoşi sunt doar mormolocii care dorm literalmente pe şosea (ca un făcut, din ce în ce mai des pe benzile de viteză! – are perfectă dreptate Tatra). Dacă ţi-e somn sau dacă eşti predispus la melancolie, stai acasă!!! Sau ai răbdare să apară şi să se înrădăcineze e-transportul în comun (cu şoferi…din părţi; sau nu umani). Chiar că mă scot din sărite specimenele cuprinse de reverie la volan – deşi mai degrabă cred că explicaţia ar consta în…indiferenţă amestecată cu nesimţire (că doar văd şi ei cu ce viteză te deplasezi şi, ulterior, flash-urile tale insistente, dar nici nu se sinchisesc, fiindcă îi doare la bască, aşa, din fire – iar celor care se vor repezi să mă acuze de grandomanie le-o retez aprioric şi tranşant: nu, ci taman mormolocii din habitaclu suferă de aşa ceva).
    Cum tratează “legea” asemenea cazuri (justă întrebare, @noname00) ? Ah, da, tot tu eşti “agresiv”.

    Domnule alter ego al lui Mafioso (28.01, 17:43), te exprimi cu atâta “indignare civică”, de parcă accidentele petrecute în ţările care nu cunosc “oroarea” de a fi nr. 1 în Europa pe caz nici n-ar conta. Sau poate socoteşti că ar fi chiar o onoare să nu dobândeşti funestul record. Nu, tati, ci truismul este următorul şi nu vei izbuti să-l combaţi neam: că ai parte de accident german sau de accident românesc, o mierleşti la fel! Sigur n-o să simţi la îngropare fericirea presupusă de “Vestul avansat”.
    4 7
  • @14:08... unu/ dacă de exemplu eu “dorm” pe banda doi a autostrăzii A2 (bemweistii sunt convins ca asta gândesc adesea despre mine) însemna ca e posibil sa încalc prevederile legale, iar unul ca tine nu e in măsura sa-mi spună mie cum sa conduc...nu ai nicio prevedere legală in acest sens...doi/ benzile se ocupa in mers începând cu banda unu ( cea de care tu probabil ai fobie), iar banda doi se folosește doar pentru depasiri...ori dacă ești obligat de lege sa circuli pe banda 1 de ce ai vrea sa circuli pe banda doi, atrăgându-mi atenția cu flash-urile tale ca eu încalc legea circulând pe banda doi...trei/ tu nu vrei sa circuli pe banda unu considerând ca nu vrei sa depășești pe banda 1 pe adormitul de pe banda doi...legea spune ca dacă un vehicul de pe o banda circula mai repede decât cel de pe alta banda atunci aceasta nu constituie manevra de depășire... dacă ai banda 1 liberă de ce ai vrea sa ajungi in fata mea pe banda doi când obligația ta e sa circuli pe banda 1?... patru/ dacă eu as fi circulat pe banda unu tu oricum venind din spate pe banda doi ar fi trebuit ca imediat sa te repliezi pe banda unu (cea de care ai, nu doar tu ... fobie), adică sa te bagi in fata mea, ori numai atunci ar fi însemnat ca ma depășești... dacă ți-ai fi continuat drumul pe banda doi aceasta nu ar fi însemnat ca ai depășit ... epilog/ concluzia mea e ca unii printre care și eu nu respecta in totalitate legea, iar cei mai mulți nu o cunosc considerând ca banda doi e doar pentru bemveuri și cel mai probabil nici nu înțeleg de ce in orașe exista banda pentru autobuze iar pe autostrada nu exista banda pentru bemveuri
    3 4
  • @15:45... in mare sunt de acord cu tine, și eu tractez câte ceva și încerc sa circul astfel încât sa nu fac coloana in spatele meu... e adevărat ca nici nu ma obosesc sa fac loc bemveistilor care vor sa circule cu 150 pe dn... și mai știu cum e sa se bage unul in fata și sa frâneze pentru a nu intra in cel din fata...știu ca am și obligația când circul încet sa mai trag din când in când pe dreapta...când tractez ceva evident frânarea se face mai greu...cât despre replierea pe banda unu imediat după depășire (asta am înțeles din ceea ce zici referitor la 150 de depasiri) recunosc ca nu ma repliez mereu pe banda unu... mi se pare foarte periculos sa ma bag mereu pe banda unu după fiecare mașina depașită și mai zic ca aceasta prevedere e făcută de un idiot... sunt de acord ca mulți nu au abilitați... intr-o discuție cu un instructor auto acesta mi-a spus ca el învața elevii sa ia permisul (nicidecum sa conducă am dedus eu și nu a avut replica la remarca mea)...ori asta e clar și părerea mea... școlile de șoferi sunt numite fals scoli de șoferi, ele trebuiau denumite scoli de luat permisul... mulți vor mașina cât mai silențioasă... eu zic ca asta te rupe un pic de ceea ce se întâmpla afara mai ales când ești începător
    4 4
  • @dci, @tembelus rex, blocand banda 2 inseamna ca nu ar trebui sa va deranjeze cineva care va depaseste pe prima banda si apoi va franeaza in fata (presupunem o franare blanda, treptata). Doar fiecare merge cum vrea pe banda 2, fara sa tina seama de ce e in spatele sau :))
    2 1
  • Nu te gândi ca merg pe banda doi in timp ce tractez...
    2 0
  • @16:36... când ai rea voința îmi e imposibil sa te fac sa înțelegi ceea ce spun...legat de frânare m-am referit ca frânează sa nu-l lovească in spate pecetluită din fata nu ca ar avea ceva cum mine.., am mai spus ca nu merg tractand pe banda doi... lucrurile sunt separate.., banda dou a autostrăzii o folosesc doar când nu tractez...in fine îmi pierd simplu cu cei ca tine...
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru