Clasamentul rușinii: România se află pe locul al doilea în Europa în topul deceselor în accidente rutiere

de Cornel Șocariciu, Foto: Dreamstime
Marti, 20.06.2017
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Bulgaria și România ocupă, în această ordine, primele poziții într-un clasament care măsoară numărul de decese cauzate de accidentele rutiere. La polul opus se află Norvegia, Suedia și Elveția.

Esential 97 de decese la un milion de locuitori au fost înregistrate în România în 2016.
Consiliul European pentru Siguranța Transporturilor (ETSC) a publicat raportul anual cu privire la numărul de decese cauzate de accidentele rutiere din Uniunea Europeană. În 2016, la nivelul Uniunii, 25.671 de oameni și-au pierdut viața în accidente rutiere.

Conform rapoartelor oferite de ETSC, în ultimii trei ani, numărul deceselor nu a scăzut. 40% dintre accidente au fost catalogate drept accidente de muncă, iar ETSC vrea ca angajatorii și autoritățile din ficare stat membru să acorde o atenție sporită pentru ca acest procent să scadă în perioada următoare.

Din păcate, România se află pe locul doi în topul celor mai multe decese cauzate de accidentele rutiere. Valorile finale nu au fost publicate, dar datele preliminare spuneau că în 2016, în România raportul a fost de 97 de morți la un milion de locuitori.

Singura țară din UE care a reușit să ne depășească a fost Bulgaria, cu 99 de decese la un milion de locuitori.

La capătul bun al raportului se află Norvegia, Elveția, Suedia și Marea Britanie cu mai puțin de 30 de decese la un milion de locuitori. Media la nivelul Uniunii Europene a fost de 50 de decese la un milion de locuitori.

Cea mai bună performanță în reducerea numărul de victime a fost înregistrată în Elveția. În 2016, elvețienii au avut cu 15% mai puține decese cauzate de accidentele rutiere, iar din 2010 și până în 2016, scăderea a fost de 34 de procente. În acest moment, Norvegia și Elveția sunt la egalitate cu 26 de decese la un milion de locuitori. Performanța elvețienilor a fost răsplătită cu premiul 2017 ETSC Road Safety Performance Index.

Via | ETSC

Comentarii (26)

  • Poate ar trebui spusa si media vitezei de deplasare! N-as da pe primul loc drept cauza,infrastructura ,ci legile blande,proaste! Cand criminalii ,alcoolistii la volan,fara permis,sunt "cercetati" in libertate luni/ani de zile si stiu ca iau o pedeapsa cu "suspendare", e normal sa fim in top! Apoi,inconstienta si starea drumurilor,,marcaje,semafoare lipsa sau defecte!
    20 1
  • pe langa lipsa infrastructurii, care e sub orice critica, mai avem si soferi, desi e mult spus soferi, care nu stiu cum sa impresioneze la volan pe gagica din dreapta sau pe vreun amic si apoi te intrebi cum a reusit sa ajunga in stalp, pom. Nu ma deranjeaza sa ii vad acolo, chiar le doresc asta cand ii vad pe sosele, ma deranjeaza doar ca fac rau altora si omoara/distrug familii nevinovate. Astia ar trebui pusi la munca zilnica(autostrazi, curatenie etc) pe viata.
    12 0
  • Cauza principala a accidentelor e...omul ! Unde calitatea omeneasca e ridicata, si oamenii inteleg altfel sa se protejeze,sa fie atenti, sa respecte regulile, sa se adapteze la infrastructura, legi, trafic etc.

    Unde e toparlanism, zicem ca n-avem "strade"...Totul pleaca de la ADN, stimati romani ! ;)
    16 0
  • eat this, Bulgaria!

    in 2014 un clasament pe media dimensiunii motoarelor in functie de tara, de la cel mai mare la cel mai mic...
    1. Luxembourg (~1.900cm3)
    2. Elvetia (~1.800cm3)
    .
    .
    5. Norvegia (~1.700cm3)
    .
    .
    x. Danemarca (1.400cm3)

    Practic, dimeniunea motoarelor nu conteaza. Conteaza nivelul de civilizatie....tarile premiante la morti sunt cele din estul Europei.

    Nu vreau sa subestimez in nici un caz problemele infrastructurii de la noi, dar cat m-am foit prin tara asta problema majora nu sunt semafoarele stricate (oricum sunt dublate de marcaje sau semne de circulatie chiar ok amplasate) ci, in primul rand inconstienta participantilor la trafic (soferi, pietoni, biciclisti, etc) care isi baga p.... in ea de legislatie si de bun simt.

    Nu, n-am sa pricep de ce ne grabim cu totii cand stim foarte bine ca drumurile nu sunt chiar ok ca atunci cand ploua prin toamna ne putem trezi cu noroi pe sosea, ca prin sate nu e bine sa ii dam blana, ca eu ca biciclist trebuie sa port vesta reflectorizanta sau daca am caruta ma costa 10 lei pe un kkt de lanterna sa o atarn in spate.

    Vechea poveste...ne grabim, vesnic in lipsa de timp, o calcam mai tare. Cu cat e mai rau cu atat mai zmei suntem. Daca ploua e 'mnezeii mamii lor, daca e accident pe ceata e guvernu', daca suntem blocati in viscol sunt cei de la drumuri.

    PS. am mai spus-o si acu cateva zile....era sa imi rup anvelopele nou noute in buricul Bucurestiului
    14 0
  • Când oare o să se uite poporul ăsta în oglindă și își va recunoaște adevărata față? Conducători hoți, majoritatea populației tot hoață, dar la nivel mai mic. Nu vă mai mințiți singuri că ce buni și cinstiți sunt românii. Politicienii sunt produsul societății în care trăim, sunt imaginea majorității. Nu s-au deprins cu șmecheria și furtul când au ajuns acolo, ci de dinainte în societatea de zi cu zi. Dacă vrei să vezi adevărata față a unei națiuni, te uiți la politicieni și la trafic. Acolo le vezi adevărata mentalitate și față. Și ce vedem? Dispreț față de lege, șmecherie, egoism, ură, violență, inconștiență, nepăsare față de ceilalți ş.a.m.d. Românul acela de rând primitor, muncitor și cinstit care e atât de mult promovat există, dar e în minoritate covârșitoare. Asta e adevărata față a României și până nu se va schimba poporul, nu au cum să se schimbe nici politicienii căci ei fac ce au învățat în societatea de zi cu zi.
    17 0
  • Am participat saptamanile acestea la un curs gratuit de preventie oferit de o companie auto impreuna cu cei de la Napoca Rally Team. Iar la una din sedinte, Marco Tempestini ne-a spus un lucru care prezinta destul de simplu motivul bilantului tragic de la noi din tara: "Noi vrem sa mergem pe drumurile noastre la fel cum se merge pe autostrazile de afara. Nu e normal. Daca l-ai lua pe Ussain Bolt si l-ai pune sa se antreneze pe o tarla, oare ar mai alerga in sprint, sau doar ar fi mai mult atent sa nu se accidenteze?.
    Intr-adevar, drumurile noastre sunt ca o tarla pentru masini, dar asta nu scuza lipsa noastra de pretuire a sigurantei si a vietii.
    Din pacate nici Politia Romana nu ajuta. Legi sunt, dar nu se aplica suficient. In plus campaniile de educatie si preventie lipsesc aproape cu desavarsire in ultimii ani.
    3 1
  • @Ionut
    Da, da, dar cand unul dintre pilotii de la Napoca RT facea teste auto in viteza pe drumuri publice la o televiziune din Cluj sau Titi Aur demonstreaza la ProTv cum e cu condusul, facand intoarceri cu frana de mana pe drumuri publice cu trafic, cum e ?

    DA, sunt profesionisti, dar tocmai de aia, ca formatori de opinie trebuie sa fie si ei cuminti. Mai ales ca si pilotii fac accidente. Nu e ca si cum daca esti pilot sau mai ales daca ai un curs de conducere preventiva , esti imun, ca parlamentarii romani la legi. Ca de preoti toata lumea se leaga, ca nu respecta "regulile"
    3 1
  • Au mai fost discutate aceste clasamente. INFRASTRUCTURA e principala problema. Chiar daca admitem ca mai avem mult de invatat in domeniul sofatului prudent, al respectului in trafic si reducerea agresivitatii, in conditiile in care existenta autostrazilor reduce drastic numarul de: depasiri pe contrasens, masini care tranziteaza localitati, intalniri pietoni-masini, curbe periculoase, intersectii periculoase drum-national.drum secundar (sau virajele la stanga pe drum national/european), chiar si in conditiile romanesti de mai sus, numarul de accidente grave s-ar reduce drastic. Un ultim aspect: aceleasi statistici europene arata ca procentul de accidente grave pe autostrada este de doar 8 % din total. In conditiile in care se conduce cu viteza mai mare.
    3 8
  • @Pavl

    statistica europeana...si cea romaneasca?

    Sa nu scriu din amintiri strambe...parca la noi sunt mai multe accidente pe autostrada (la 100km) decat pe drumurile nationale. Sa fiu mai concis, procentual, autostrazile omoara mai multi oameni decat "potecile" obisnuite.

    Pornind de la aceasta premisa, despre ce vorbim?
    4 1
  • @Pavl

    E clar că infrastructura ar ajuta. DAR:

    1. Ai văzut cum circulă românii pe puținele autostrăzi ale patriei?
    2. Mai ții minte accidentul de toamna trecută de pe A2. Mai știi că ultimul care a lovit coloana avea vitezometrul blocat la 120 când afară vizibilitatea era sub 50 m?
    3. Când mergeam pe autostradă prin Ungaria, știi unde erau înmatriculate majoritatea mașinilor care treceau pe lângă mine cu așa viteză de se clătina mașina? Știi.
    6 1
  • @Moldovean
    Pai tocmai, din lipsa autostrazilor ne dam in petec(ne facem de cap) in putinele locuri unde putem. Ca si copii tinuti in frau de parinti, cand prind liber, fac toate prostiile
    0 0
  • Sa nu uitam ca sunt multi care NU FOLOSESC CENTURA de SIGURANTA.
    Multi se cred piloti de curse, dar nu folosesc centura.
    In schimb pilotii adevarati au si centuri de siguranta si casti si hans si nu le e rusine sa le foloseasca si nici nu se descotorosesc de ele. Ba mai mult un pilot de NASCAR, Dale Earnhard a murit intr-un accident, el fiind impotriva sistemului HANS, care l-ar fi salvat.

    Deci daca tot iti plac masinile si viteza, foloseste fara a te rusina CENTURA de SIGURANTA. Pilotii adevarati o folosesc si nu le e rusine.
    3 1
  • @Vianu si @Moldovean
    "In 2016, in medie, doar 8% din accidentele mortale au avut loc pe autostrazi. Restul s-au intamplat fie in zone urbane (37%), fie pe drumuri secundare (55%)." In Romania probabil chiar mai putin de 8 % avand in vedere numarul de km de autostrada (aprox 700).
    http://monitorizari.hotnews.ro/stiri-infrastructura_articole-21685820-romania-primele-locuri-din-ceea-priveste-mortii-sosele-romania-riscul-muri-intr-accident-rutier-este-trei-ori-mai-mare-unele-tari-vestice-statistici.htm
    1 0
  • Vatamari corporale, dupa locul de producere a acestora
    Locul de producere a accidentelor - Anul 2015
    Produse pe autostrazi 175 - 1%
    Produse in localitati (exclusiv autostrazi) 23921 - 83%
    Produse in afara localitatilor (exclusiv autostrazi) 4848 - 17%
    Total 28944
    Sursa; INS. E voila. 1 % pe autostrazi.
    1 0
  • @Pavl, esti un tip destept

    raporteaza, te rog, numarul de accidente la nr de kilometri...si vezi ce iti iese.

    Autostrazile in Romania sunt mai periculoase decat restul infrastructurii.
    0 2
  • Locul doi? Cine ne-a furat primul loc? Huoooooo...la anul tre sa ne straduim mai mult!!!
    0 0
  • nu te supara, dar tu vorbesti de piloti pe drumuri publice? Nu exista asa ceva. Termenul de pilotaj se refera STRICT la stilul de condus pe care-l adopti PE CIRCUIT. Daca aplici acelasi stil pe drumuri publice, se numeste "a fi absolut idiot". Chiar si un pilot adevarat, pe drumul public se numeste sofer.
    0 1
  • @Vianu
    Se pare ca nu sunt asa de destept ca tine. Lamureste-ma tu cu cifre. Vad ca vrei sa fortezi statistica pana spune ce vrei tu, nu date oficiale cu care se lucreaza la INS si Eurostat. Inteleg ca tu contesti niste medii calculate de Eurostat pentru 28 de state, dintre care multe au mii de km de autostrazi, milioane de vehicule care le tranziteaza, numar mai mare de automobile/mia de locuitori decat noi si asa mai departe, si tot sunt 8 % pe autostrazi. In plus, presupui ca acolo nu exista road-rage, vitezomani si soferi agresivi.
    0 0
  • romanasii nu stiu sa tureze motoarele. plus ca isi cumpara tractorase majoritatea.
    1 1
  • @Pavl

    In Romania cica sunt ~85.000km drumuri publice din care (tot cu aproximatie) 17.000 nationale , 35.000 judetene si 33.000 comunale. Din astea 733km (valoare absoluta) de autostrada

    Daca distribui accidentele pe tipul de drum vei vedea (oricum ai intoarce-o) ca autostrazile lasa in urma mai multe victime PE 100 de KM decat o fac celelalte sosele.

    In nici un caz nu fortez statisticile dar cel putin incerc sa le inteleg.

    PS. daca am gresit vreun calcul, pls corecteaza
    0 0
  • La tot ce s-a spus mai sus, sa adaugam si activitatea politiei rutiere care la noi are ca scop principal adunarea de bani la buget nu coordonarea circulatiei in locurile aglomerate sau periculoase. Am vazut pe discowery un reportaj in care se face un clasament al tarilor unde politia coordoneaza circulatia si unde alearga dupa bani. Credeti-ma ca acel clasament coresponde fidel cu clasamentul din articol.
    0 0
  • @ @hans

    Cred ca nu ai citit atent sau n-ai inteles ce am zis. E in concordata cu ce zici tu
    0 0
  • Cu cat gradul de educatie, civilizatie si toleranta e mai scazut (in estul Europei) cu atat mai multi oameni mor pe sosele. A se vedea Ungaria care are una dintre cele mai impresionante infrastructuri rutiere din Europa si totusi e in jumatatea 'proasta' a clasamentului. Conteaza si faptul ca tarile campioane la conduita preventiva sunt la a treia sau a patra generatie la volan pe cand Romanii la prima cel mult a doua ...
    1 0
  • @Vianu
    O astfel de statistica nu este relevanta. Daca ar fi fost, ar fi fost folosita ca indicator statistic. Hai sa iti mai dau o varianta de gandire. DN 7 este printre cele mai tranzitate drumuri din Romania, daca nu cel mai tranzitat. Acolo au loc multe dintre accidentele grave si tot pe acest traseu sunt si cele mai multe segmente de autostrada (vreo 600 din cei 733 de km). Poti sa spui sincer ca majoritatea masinilor folosesc DN 7 doar pe sectiunile in format de 2 benzi (1 pe sens) si sectiunile de autostrada nu? Mai discutam de siguranta traficului pe autostrada cand din mii de accidente grave pe coridorul 4 (DN 7), doar 150 sa zicem sunt pe tronsoanele de autostrada iar celelalte sunt in localitati si sectiunile in format 1/1 pe sens?
    Nu zice nimeni ca educatia rutiera este precara la noi si meltenismul la volan nu e rege, insa sa contesti faptul ca pana si meltenii au mai putine oportunitati sa creeze dezastre rutiere pe autostrada, din considerentele pe care le-am mentionat in primul comentariu, este gresit. Daca muti 50 % din traficul de pe drumuri nationale pe autostrada, reduci drastic factoriii de risc cum ar fi intersectii, accidente cu pietoni, depasiri neregulamentare, curbe fara vizibilitate si multe altele. Soferii incompetenti sunt protejati de propria prostie si agresivitate pe autostrada la 150 kmh decat pe drum national cu 110 kmh in localitati sau depasiri riscante pe Valea Oltului.
    1 0
  • cu cei care schimba benzile prin bucuresti cu 20-30m inainte de semafor, ce facem?
    cu cei care se baga pe banda din dreapta desi toti stim ca banda aia face obligatoriu la dreapta, apoi se baga pe linia de tramvai, ce facem?
    cu cei care merg pe jumatea drumului ocupand 2 benzi, pt ca nu stiu ei care va fi mai libera la semafor, ce facem?
    TOATE astea duc la un disconfort care te face nervos, iar asta nu are cum sa duca la ceva bun, mai ales in trafic.
    0 0
  • @Pavl

    indicatorii statistici sunt doar...statistica. Nu fac o evaluare ci doar studiaza fenomenul strict din punct de vedere cantitativ. Pe baza lor se fac urmatoarele studii...In aceasta ordine de idei de ce exista un capitol al accidentelor din interiorul localitatilor, de ce exista unul functie de segmentul de varsta, de orele producerii accidentului, de dimensiunea masinii, capacitatea cilindrica ori putere? Sa vezi, in detaliu, daca o autostrada e rentabila inclusiv din perspectiva sigurantei rutiere mi se pare un studiu mai mult decat necesar.

    Ideea, si raman ferm convins, ca autostrazile din Romania, INCA, nu sunt cel mai sigur segment. Evident ca sunt foarte putine accidente dar doar pentru ca sunt putini km de autostrada, dar distribuind (din chiar ce ai prezentat tu) se trage o singura concluzie....civilizatia in Romania nu se face cu o autostrada cu doua sau 99.

    si asta e cu....punct.

    PS cand ziceam ca esti baiat destept chiar vorbeam serios...chiar si in contradictoriu dialogul este oricand binevenit.
    0 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru