Cinci reguli de baza pentru soferii incepatori
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Libertatea proaspat-obtinuta a permisului de conducere este o senzatie dificil de descris pentru multi posesori de permis care tocmai si-au montat "lamaita" pe parbriz si pe luneta. Acestia se urca cu mandrie la volan si se trezesc in fata situatiei de a conduce, iar privesc acest pas cu teama, sau cu prea mult curaj. Automarket va prezinta cinci sfaturi simple, care va vor ajuta sa faceti primii pasi pe sosea odata ce ati obtinut permisul de conducere.
1. Nu transporta multi pasageri cu tine la primele calatorii!
Desi primul lucru pe care il fac multi proaspat-posesori de permis auto este de a-si chema prietenii la o plimbare cu masina, aceasta decizie este foarte periculoasa pentru ambele parti. In primul rand, pasagerii ii pot distrage cu usurinta atentia proaspatului posesor de permis auto, periclitand viata tuturor celor din masina. Totodata, conducatorul auto ar putea sa incerce in mod constient sau inconstient sa isi impresioneze pasagerii, riscand un accident extrem de grav din cauza lipsei de experienta. Este indicat sa eviti pasagerii numerosi la primele drumuri cu masina in primele luni in care conduci. Daca totusi simti nevoia de companie la drum, ar fi indicat sa te insoteasca un pasager care sa nu te perturbe in niciun fel in timp ce conduci.
2. Nu asculta muzica la volum ridicat!
Muzica iti distrage atentia atunci cand esti la volan, iar volumul ridicat al sonorului poate sa iti afecteze perceptia. Pe langa potentialele probleme auditive pe care le poate provoca, daca asculti muzica tare in timp ce te afli la volan nu vei mai putea percepe viteza asa cum trebuie, avand impresia ca mergi ceva mai incet decat in realitate.
Posturile de radio pot fi la fel de derutante, deoarece alternanta dintre reclame, muzica si talk-show-uri poate deveni extrem de deranjanta chiar si pentru soferii experimentati. Daca simti totusi nevoia de muzica atunci cand parcurgi primii kilometri, este de recomandat sa iti pregatesti un CD/stick USB cu melodiile preferate inca de acasa si sa le asculti la un volum redus sau moderat. Evita sa fredonezi melodiile pe care le asculti sau sa iti schimbi stilul de condus in functie de muzica ascultata in momentul respectiv.3. Circula cu viteza legala!
Ruleaza cu viteza legala admisa pe sectorul de drum respectiv, sau chiar cu putin sub aceasta, in functie de cum evolueaza vremea si conditiile de drum. Daca nu te simti in siguranta sau in largul tau circuland cu viteza legala pe segmentul respectiv, redu viteza la minimul admis pe soselele din tara si incearca reacomodarea treptata cu viteza, sau fa o pauza scurta in locurile in care este permisa stationarea. Pe langa un sofat mai sigur, asa vei putea utiliza carburantul in mod eficient.
4. Trebuie sa iti intretii masina cum trebuie!
Indiferent daca esti un sofer incepator sau nu, masina pe care o conduci trebuie intretinuta regulat. De la sistemul de directie la cel de incalzire interioara, totul trebuie sa functioneaze perfect. Orice neregula sesizata trebuie verificata de urgenta, pentru a evita probleme tehnice costisitoare pe viitor sau chiar un accident grav.
De la o pedala de frana mai moale pana la un sunet ciudat in timpul rularii, toate semnele trebuiesc verificate si eventual tratate. Tocmai de accea trebuie sa fii atent atat la conditiile de trafic si la sosea, cat si la masina pe care o conduci si la modul in care functioneaza aceasta.5. Verifica regulat nivelul fluidelor esentiale ale masinii!
Verifica regulat nivelul de ulei, al lichidului de frana, al lichidului de racire, al lichidului de parbriz si pe cel al carburantului. Numeroase probleme pot fi evitate daca verifici adesea toate fluidele esentiale ale vehiculului. In timp ce uleiul poate fi verificat saptamanal sau chiar odata la 10 zile, nivelul de carburant poate fi verificat de fiecare data cand urcati in masina. Nivelul lichidului de franare trebuie verificat ocazional, odata cu cel al lichidului de racire. Pentru a evita situatiile in care ramaneti fara lichid de parbriz, este suficient sa achitizionati un recipient plin pe care sa il tineti in portbagaj pentru a putea completa atunci cand acesta se consuma.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Siguranta
-
Euro NCAP a efectuat ultima serie de teste din acest an. Nu mai puțin de 14 mașini noi au fost testate, printre care Audi A5, Porsche Macan Electric, Mini Countryman, Hyundai Santa Fe și Renault 5 E-Tech. (04.12)
-
TMD Friction, unul dintre cei mai mari producători de sisteme de frânare din lume, a publicat primul său raport ESG sau, cu alte cuvinte Environmental, Social and Governance. (26.11)
-
Euro NCAP a publicat rezultate noi după cea mai recentă serie de teste de siguranță. Au fost testate 5 mașini noi, printre care și Ford Tourneo Courier, produs la Craiova. Monovolumul a obținut doar 3 stele. (14.11)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- BMW: Toate modelele diesel, produse în Germania, alimentate inițial cu ulei vegetal hidrotratat
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
cu sfatul 3 ce e ? respectati limita de viteza. suna a ceva de genu: voi tre sa respectati limita de viteza. cei experimentati nu.
eu cat am facut scoala am mers legal. nu am mers cu mai mult de 40. (pentru incepatori limita maxima este cu 10 km mai incet decat viteza maxima admisa pe sectorul de drum)dupa ce mi-am luat permisu cand mergeam cu 50 mi se parea ca merg prea repede. dupa cateva zile mi se parea ca 60 e totusi prea mult pentru mine. dupa 2 saptamani nu am mai avut nici o problema. toti mergem mai rapid decat prevede legea. ca sa nu imi iau amenda merg cu maxim 10 km mai mult decat e indicatoru. nimeni nu o sa respecte regulile voastre de baza.
2. Familiarizati-va cu masina si comenzile ei.
3. Invatati parcarea, gararea, mersul cu spatele, plecarea din rampa; invatati sa mergeti cu o viteza cat se poate de redusa, daca se poate cu 1 km/h (va va ajuta in ambuteiaje sau in orasele supraaglomerate gen Bucuresti)
4. Asigurati-va de fiecare data cand iesiti de pe un drum fara prioritate si intrati pe unul la care trebuie sa dati prioritate; acelasi sfat la schimbarea benzii de mers sau la depasiri. Uitati-va de 3 ori daca trebuie. Banuiesc ca toata lumea vrea sa se intoarca acasa pe propriile picioare.
5. Nu o faceti pe grozavii. Tentatia este mare iar prostia si mai mare; doar ca-ti dai seama mult mai tarziu.
1 - cei care trec de examen platind
2 - cei care nu ar trebui sa nu conduca niciodata
si
3 - cei care inteleg ca sunt incepatori si ca au de invatat si ca pana cand nu vor face vreo 10 mii de km circule mai mult pe dreapta.
Ba chiar sa mearga in locuri libere pentru a invata ce nu i-au invatat asa numiti instrutori si sa tina cont de prostiile facute de cei mai experimentati.
1. Nu folositi farurile si mai ales stopurile de ceata decat daca este ceata.
2. Nu dati flash-uri cand vreti sa depasiti pe cineva. Ii deranjati atat pe cei de pe contrasens cat si pe cel din fata. Folositi semnalizarea pt. depasiri.
Des, pe E85(DN2), multi dau flash-uri sa se dea cel din fata pe banda dreapta (desi acesta n-are nici o obligatie, acea banda nefiind "banda de circulatie") si ii irita pe cei din sens opus, cat si pe cel din fata.
Se poate rezolva simplu prin semnalizare-stanga, iar cel din fata intelege si face loc in cele din urma, fara sa fie nimeni deranjat. Iar daca chiar e adormit sau incapatanat si din diverse motive nu vrea sa faca loc, tot mai raman 2 variante... continuarea depasirii cand e liber pe sens opus, sau depasirea pe dreapta.
3. Uitati-va in oglinzi si semnalizati corespunzator inainte de orice manevra, pe drumurile publice.
4. Respectati trecerile de pietoni.
5. Multumiti cuiva care va face loc in trafic sau asteapta sa intoarceti, etc.
6. Asteptati 2-3 secunde pana sa il claxonati pe cel din fata la verde la semafor, poate nu va mai fi necesar sa faceti asta.
7. Nu intrati in intersectie daca astfel veti ajunge sa blocati intersectia, chiar daca e verde.
.... mai sunt... dar astea sunt cele mai importante
iti dau dreptate intru totul.
(primul punct rulz, mie mi se face rau cand vad ca 50% din soferii romani merg cu proiectoarele pornite, zi si noapte, fara absolut niciun sens)
Ce as mai adauga pe langa cele spuse mai sus ar fi urmatorul lucru: Ca incepator m-as duce in poligon, si as incepe sa franez la diferite viteze 10km, 20km, 30km, 40km,50km, 60km. Sa avem cat de cat idee cum se comporta masina la franare.. cum sa dozeze frana.. nu sa calce frana brusc.
Eu unul am trait experienta sa am in spate un incepator care dupa ce am pus eu o frana (nu brusca) l-am auzit cum ii scartaiau franele de la masina.. poate k s-a speriat si n-a stiut sa dozeze franarea..
aceeasi chestie am patit-o in octombrie, dar de data aceasta ma intorceam de la Sibiu la Hunedoara.
in concluzie: detest tiristii dobitoci si felul lor de a conduce, de parca numai ei sunt pe drum, si numai viata lor conteaza.
eu sunt vitezoman, dar cand am chef sa merg incet si soseaua e cu 2 benzi sau 1 si jumate INTOTDEAUNA ma duc pe banda din dreapta sau cat mai aproape de marginea din dreapta; astfel sunt sigur ca nici nu ma deranjeaza nimeni cu flash-uri si claxoane si nici nu deranjez pe nimeni; asta mi se pare de BUN SIMT, indiferent ca ar trebui sau nu sa merg pe banda din mijloc
- asigurati-va si semnalizati INTOTDEAUNA!
- apreciati si viteza celorlalti automobilisti (asta-i pt "avansati") inainte de orice manevra
- nu va bazati pe franele altora...
- fiti calmi la volan, asa ii veti mentine si pe altii!
1.Cea mai Grava era s-o merlesc: Am intors capu dupa o masina care venea din sens invers (?) iar cand am rvenit cu ochii la drum eram pe banda opusa si venea si masini din fata.
3. Eram cu un MicrobusVan mai lunga, nici nu aveam dreptu s-o conduc, si rulam pe un drum cu mai multe benzi pe sens.Urma sa fac la dreapta si am luat curba mai larg ca sa pot intra pe drumul ala ingust, iesind un pic de pe banda mea , deranjandul pe cel de pe banda stanga urat de tot, nici nu mai vreu sami aduc aminte.