Cinci minute cu Lotus Elise în Bucureşti

De Sebastian Toma
Publicat Marti, 15.03.2011
Cei de la Lotus ne-au invitat să petrecem câteva clipe la volanul lui Elise pe străzile din România. Cel mai mic membru al gamei britanice se dovedeşte a fi o alegere doar pentru pasionaţi.

Forza Rossa, importatorul şi distribuitorul mărcii Lotus în ţara noastră, ne-a invitat să facem o plimbare scurtă cu unul dintre cele trei exemplare Elise din ţara noastră. Preţul de bază al modelului respectiv este situat în jurul valorii de 40.000 de euro şi clienţii trebuie să aştepte între două şi patru luni ca maşina dorită să fie gata pentru prima ei plimbare pe meleagurile mioritice. La prima vedere, toţi ar spune că modelul nu este pregătit pentru aşa ceva, dar reacţia la gropile caracteristice ale drumurilor noastre a fost cel puţin surprinzătoare, suspensia având capacităţi nebănuite de absorbţie a imperfecţiunilor.

Elise este cel mai ieftin membru al gamei Lotus şi totuşi oferă un nivel deosebit de performanţe, în ciuda preţului relativ scăzut. Modelul este un exponat mândru al filozofiei lui Colin Chapman "light is right", care spune că toate automobilele Lotus trebuie să fie "always true, always exciting, always original".

Să lăsăm deoparte aceste aspecte şi să ne uităm la specificaţiile modelului, pentru a "traduce" însemnătatea lor. Avem un motor aspirat de 1.6 litri, de origine Toyota, care oferă 136 CP şi 160 Nm. Nu pare deloc mult pentru o maşină sport de 40.000 de euro, nu-i aşa? Ei bine, acest model are doar 876 kilograme, ceea ce îi conferă un raport putere/greutate de 153 CP pe tonă.

Ajutat de transmisia manuală cu şase trepte destul de scurte, obţinem reprize impresionante şi o acceleraţie de la 0 la 100 km/h de 6.5 secunde. Modelul are şi cel mai mic consum de carburant din segment – anunţat la 6.3 litri la sută în regim mixt conform ciclului ACEA – alături de cele mai reduse emisii de CO2 din segment.

Ce înseamnă să conduci un Lotus în România? În cadul acestui eveniment, ne-am pus în locul unui client care face un test-drive de câteva minute, aşa cum multora li se oferă atunci când cer să conducă un model în vederea achiziţiei. Ei bine, prima problemă este accesul, deoarece Lotus Elise este un model destinat pasionaţilor de condus cu un corp flexibil, pentru care "strecurarea" într-un kart este o activitate pe care o pot face cu ochii închişi şi fără bătăi de cap. Mărturisim că nu ne-a fost prea uşor accesul în automobil, iar ceilalţi jurnalişti prezenţi la eveniment au manifestat şi ei "simptome" similare.

Cea de-a doua "problemă" este legată de direcţie. Deşi aceasta este deosebit de precisă şi oferă un nivel deosebit de feedback, neexistând un sistem hidraulic sau electric care să intervină între şofer şi drum, direcţia are nevoie de un nivel de forţă relativ ridicat din partea şoferului şi de un nivel de atenţie deosebit, mai ridicat decât cel necesar pentru manevrarea unui alt model sport în condiţii normale de şofat, ca să nu mai vorbim de efectuarea unei parcări. În schimb, aceasta este optimă atunci când conduci sportiv.

Deşi nu ne îndoim de abilităţile dinamice ale acestui model, acestea vor fi dificil de exploatat, mai ales dacă ne gândim la numărul mare de gropi ale infrastructurii româneşti şi de lipsa unui circuit. Să nu ne înţelegeţi greşit, ne-a plăcut direcţia, doar că acest element nu o să fie o bucurie pentru şofer decât în cazul unor succesiuni de viraje pe un drum foarte bun.

Fără doar şi poate, vorbim de o maşină pe care doar un pasionat o va iubi şi aprecia. Sperăm că modelul va fi cumpărat de cei care ştiu ce înseamnă acest vehicul. Cei de la Forza Rossa au anunţat că au deja cinci comenzi, lucru remarcabil având în vedere faptul că respectivele comenzi au fost făcute la doar câteva zile de la deschiderea reprezentanţei. Deşi cele cinci comenzi sunt un amănunt deloc de neglijat, primii clienţi Lotus din România ar putea forma un club select o perioadă mai lungă de timp. Motivul: preţul modelului este destul de mare, iar caracterul său este apreciat doar de "o mână" de oameni.

 

Comentarii (9)

  • Elise
    deci sa inteleg ca nu are servodirectie?
    20 0
  • nu, nu are servo de nici un fel, e o masina pur sportiva fara alte pretentii, strict pentru oamenii care isi doresc senzatia unui kart la viteze de adulti :) Acces greoi, suspensii tari, finisaje slabe, spartana... un fel de pur sange.
    35 1
  • Robert
    Porsche
    Chiar daca e mai scump, consider ca este mult mai practic si demn de aceleasi senzatii tip "kart" un Porsche Boxster.(are si servodirectie :) )
    15 8
  • e clar muuuult mai practic un porsche boxter, mai comod si mai la un univers distanta la capitolul finisaje, dar senzatiile de kart sunt mult mai prezente in cazul unui Elise, nu prea exista termeni de comparatie intre cele doua, sunt "animale" complet diferite.
    19 2
  • Firestarter
    Alfa 4C va fi principalul concurent
    La pretul de achizitie de 40 000 eur, in 2012 va fi disponibila Alfa Romeo 4C. Are greutatea de 850kg si motor de 1750 Turbo / 250 CP. Am vazut live conceptul de la Geneva si arata perfect. Tot la Geneva am vizitat si Lotus-ul, ocazie cu care am putut testa pozitia la volan in Elise. In timpul liber pilotez un kart de competitie asa ca ar fi o masinuta fix pentru gustul meu... daca ar exista circuite in tara. Pentru utilizarea cotidiana, cand ai timp sa te imprietenesti cu interiorul, observi deja ca isi trage radacinile din deceniul anterior. Finisajele sunt foarte slabe ca si calitate iar tehnologia din cockpit se rezuma la indicatoarele de bord si cateva butoane pentru functii strict necesare (faruri si stergatoare). Nu neg calitatile dinamice ale modelului britanic insa cred ca noul 4C va depasi lejer si versiunea Exige. Oficialii Alfa Romeo prezenti la Geneva, cu care am reusit sa stau de vorba, sustin ca aceasta va intra 100% in productie de serie sub specificatiile anuntate de concept, la pretul de baza de 40.000 eur. Tot ce imi ramane este sa astept lansarea unei liste de precomenzi la care sa ma pot inscrie eventual in Romania. In UK exista deja dealeri care te inscriu pe lista de asteptare pentru un acont de minim 1000 de lire sterline.
    19 3
  • @Firestarter
    gata ma..stim, ai fost la geneva, nu trebuie ne aduci aminte in fiecare comentariu
    9 9
  • crysti10
    Unu la mana - nu pot sa vad bine pozele ca intra o reclama peste jumatate de poza.
    Doi - De ce doar 5 minute? Nu ati avut banide mai mult? :))
    4 1
  • Motoras...
    Masina are un motor de Toyota Corolla 1.6 136 CP - exceptional ....
    5 0
  • ...
    banuiesc ca are tractiune spate, nu?
    4 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru