Cifra octanica (abreviată de obicei CO) reprezintă nivelul de rezistență a benzinei la fenomenul de detonație.
Determinarea rezistenței la detonație are loc prin analiza externă a două hidrocarburi-etalon: isooctanul și n-heptanul. Acestea au rezistențe diametral opuse la detonație: isooctanul are cea mai mare rezistență la detonație (100), în timp ce n-heptanul are cea mai mică rezistență la detonație (0).
Rezistența la detonație a unei benzine este egală cu rezistența la detonație a unui amestec extern cu diferite proporții ale celor două hidrocarburi. De exemplu, o benzină cu cifră octanică 95 are o rezistență la detonare identică cu un amestec isooctan/n-heptan în proporție 95:5. Identic, o benzină cu cifră octanică 99 are rezistența la detonare a unui amestec proporțional 99:1 isooctan/n-heptan.
Utilizarea unei benzine cu cifră octanică mai mare are efecte pozitive minore asupra performanțelor motorului, dar reduce serios riscul de detonație în cilindru, fenomen care poate avea efecte negative majore asupra ansamblului motor.
Există două metode de calcul al cifrei octanice: Cifra octanică Motor (CO/M) și Cifra octanică Research (CO/R).
Cifra octanică Motor este calculată în condiții stricte de laborator, de obicei la rafinărie (cu ajutorul unui motor monicilindric, echipat special și care funcționează în regim controlat - turație 900±9 min-1, temperatura lichidului de răcire 100±2 grade Celsius, temperatura aerului 40-50 grade Celsius, umiditatea aerului 3.5-7 grame apă / kg de aer uscat, temperatura amestecului carburant 149±1 grad Celsius, avans la aprindere 26 grade RAC.
Cifra octanică Research este calculată la fel, dar motorul monocilindric are alt regim de funcționare - turație 600±6 min-1, temperatura aerului 52±1 grade Celsius, amestecul carburant nu se încălzește, avans la aprindere 13 grade RAC).
În România, cifra octanică afișată la pompă a benzinelor este de obicei calculată după metoda Research și variază între 95 și 102.