Accidentele auto se petrec din mai multe motive, dar de cele mai multe ori este implicat factorul uman. Cu alte cuvinte, erorile pe care le face omul din spatele volanului conduc aproape întotdeauna la un incident sau cresc foarte mult riscul producerii unuia. Organizațiile care studiază siguranța la volan au întocmit o listă destul de cuprinzătoare, care se aplică foarte bine și în țara noastră.
1. ASCULTATUL MUZICII LA CĂȘTI
Sunt foarte mulți conducători auto, în special cei tineri, care ascultă muzică la căști, chiar dacă mașina este echipată cu sistem audio. Specialiștii au ajuns la concluzia că acest obicei te decontează de la tot ce se întâmplă în jur și astfel nu mai ești atent la drum.
În plus, nu auzi o ambulanță sau o mașină de poliție care se apropie cu semnalele acustice în funcțiune.
2. CONDUSUL SUB INFLUENȚA BĂUTURILOR ALCOOLICE
Foarte multe accidente se petrec din cauză că unul dintre cei implicați au consumat alcool înainte să se urce la volan.
Efectele consumului de alcool asupra condusului sunt arhicunoscute, așa că regula este simplă: nu consuma deloc alcool dacă ai te gând să urci la volan.
3. ȘOFATUL SUB INFLUENȚA SUBSTANȚELOR INTERZISE
Aceeași regulă se aplică și în cazul substanțelor interzise. Studiile arată că 14.8 milioane de americani au recunoscut că au condus la o oră după ce au fumat marijuana. Totodată, 70% cred că este puțin probabil să fie prinși.
4. ȘOFATUL ÎNTR-O STARE AVANSATĂ DE OBOSEALĂ
Cercetătorii britanici au descoperit că 13% dintre șoferi adorm la volan, iar 37% recunosc că au fost atât de obosiți când s-au urcat în mașină, încât le-a fost frică să nu adoarmă la volan.
De cealaltă parte a Oceanului, oamenii de știință americani susțin că șoferii care se urcă la volan după doar 5 ore de somn sunt la fel de periculoși precum cei care au consumat alcool.
5. ȘOFATUL FĂRĂ PURTAREA CENTURII DE SIGURANȚĂ
Centura de siguranță îți poate salva viața în cazul unui accident, așa că poart-o indiferent de distanța pe care o parcurgi cu mașina. Sunt foarte multe exemple care te pot convinge să o porți chiar și atunci când staționezi. După părerea noastră, în România ar trebui sancționați drastic cei care vând suporturi care păcălesc senzorii de cuplare a centurii. Bineînțeles, este vital ca și cei de pe locurile din spate să o poarte.
6.
NU TE BAZA 100% PE SISTEMELE DE SIGURANȚĂMajoritatea mașinilor de ultimă generație sunt echipate cu sisteme care ușurează viața șoferului. Spre exemplu, Lane-Keeping Assist, Automatic Emergency Braking sau Adaptive Cruise Control.
Chiar și așa, nu ar trebui să ne lăsăm complet viața în mâinile lor. Chiar dacă sunt activate, atenția celui de la volan trebuie să fie la fel de vigilentă.
7. ȘOFATUL CU GENUNCHIUL
Orice șofer a condus cu genunchiul măcar o dată. Acest lucru nu trebuie să devină un obicei, chiar dacă ai impresia că mașina se deplasează drept. O fi așa, dar nu eviți la fel de rapid o altă mașină sau un animal care ajunge pe partea carosabilă. Timpul de reacție este mult deficitar.
8. DISTRAGEREA ATENȚIEI DE CĂTRE SISTEMUL MULTIMEDIA
De cele mai multe ori, sistemul multimedia te poate ajuta. Dar sunt și cazuri în care mai mult te încurcă. Majoritatea au meniuri complicate și nu poți interacționa cu ele prin intermediul vocii.
Dacă tu ești mai atent la sistemul multimedia decât la drum, se pot întâmpla accidente.
9. PĂSTRAREA UNEI DISTANȚE NECORESPUNZĂTOARE
Cu cât circuli mai aproape de mașina din față, cu atât este mai greu să oprești în siguranță dacă acesta frânează brusc. Tocmai de aceea trebuie să păstrezi o distanță regulamentară și adaptată condițiilor de drum.
10. FOLOSIREA TELEFONULUI LA VOLAN
Acest lucru este pedepsit de lege în (probabil) toate țările și dintr-un motiv bine întemeiat. Este exact ce am spus mai sus: când ești la volan, toată atenția ta trebuie să fie concentrată la drum, nu la mesajul pe care tocmai l-ai primit pe telefon.
11. IGNORAREA CHEMĂRILOR ÎN SERVICE
Rechemările în service sunt modalitatea prin care producătorii de automobile remediază o problemă după ce mașina a fost deja lansată pe piață.
Reparația este suportată de constructor, așa că proprietarul nu are altceva de făcut decât să ducă mașina în service.
12. TRANSPORTUL UNUI ANIMAL DE COMPANIE NEASIGURAT
Chiar dacă iei animalul de companie în mașină, ai grijă să nu îl lași liber în habitaclu. Ultimul lucru pe care ți l-ai dori este să fii distras de acesta. În unele țări, amenzile sunt usturătoare.
13. MÂNCATUL LA VOLAN
Până când nu își vor face apariția mașinile 100% autonome, încearcă pe cât posibil să nu mănânci la volan.
Potrivit NHTSA, acest obicei crește cu 80% riscul producerii unui accident.14. ȘOFATUL UNEI MAȘINI CARE NU FUNCȚIONEAZĂ CORECT
Cu cât îți îngrijești mai bine mașina, cu atât va fi mai sigură și mai fiabilă. Dacă observi o scurgere de fluid, remediază problema cât mai rapid. Ca să nu mai pomenim de importanța uzurii frânelor, anvelopelor sau a componentele suspensiei.
15. ȘOFATUL CU VITEZĂ MAI MARE DECÂT LIMITA LEGALĂ
Viteza excesivă conduce aproape de fiecare dată la un accident. Poate ți se pare că dacă apeși pedala de acceleratie mai tare ajungi mai rapid la destinație, dar e complet greșit. Chiar și depășirea vitezei regulamentare cu 10 km/h poate fi fatală pentru un pieton. Asta pentru că distanța de frânare crește considerabil.
16. ȘOFATUL CU VITEZĂ PREA MICĂ
Nici condusul cu viteză prea mică nu este în regulă. Potrivit experților, acesta crește riscul de accident din cauza confuziei pe care le-o creezi altor șoferi. Sau pur și simplu pentru că încurci circulația. NU mai vorbim despre cât de periculos poate fi pe autostradă, atunci când șoferul circulă prea încet pe banda de depășire.
17. AGRESIVITATEA ÎN TRAFIC
Cu toții am mai scăpat câte o înjurătură printre dinți la adresa celorlați participanți la trafic. De aici până la alte acțiuni periculoase, inclusiv șicane în trafic, nu mai este decât un pas. Iar duelul tău îi poate pune în pericol și pe ceilalți participanți la trafic, neimplicați în conflict.
18. PICIOARELE PASAGERULUI DIN DREAPTA PE BORD
De obicei vara vezi astfel de pasageri. Ei se simt mai relaxați doar dacă își pun picioarele pe bord. Nu uita că airbagul se poate declanșa și accidental, așa că ține-ți picioarele la locul lor. Nu mai vorbim despre posibilitatea de a obtura vizibilitatea în oglinda din dreapta.
19. ȘOFATUL PE ÎNTUNERIC, FĂRĂ FARURI
De când producătorii au echipat mașinile cu lumini de zi, tot mai mulți conducători auto uită să mai aprindă luminile de întâlnire sau faza scurtă pe înțelesul tuturor. Luminile de zi sunt vizibile, dar nu înlocuiesc farurile.
Să nu mai amintim de șoferii care uită să pornească farurile pe întuneric și sunt un pericol pentru toți ceilalți.
via Autocar
Atfel cum se explică că ai mașină de j-de mii de euro cu blutooth și fel de fel de smecherii, de poți vorbi la telefon și se aude în difuzoare, iar tu, meltenul maxim ții telefonul cu umărul sau faci live pe facebook?
Nu mai departe de ieri am vazut cum a murit un prost fiindcă a fost aruncat din mașină. Mașină de fițe, of cours!
Vitezistii? Sincer am vazut mai multi prin alte tari. Nu reprezinta o problema in Romania. Nu-i socotiti vitezisti pe cei care se chinuie sa depaseasca un tir care merge cu 80 la ora.
Mentiune speciala pentru melci, astia sunt un real pericol si ii bag tot la categoria soferi prosti.
Pe langa punctele evidente (alcool, substante, viteza) as sublinia nerespectarea distantei. Nu toata lumea are masina sa mearga tare. Dar nerespectarea distantei se poate face cu orice fel de masina iar din propriile experiente nu tine de varsta conducatorului... majoritatea soferilor din Romania nu respecta distanta de siguranta ceea ce este pur si simplu stupid.
Probabil că “organizaţiile” se vor speti să ne “înveţe” şi cum să ne ţinem “corect” tulumba la toaletă.
Başca formulările, în definitiv stilul, aduc a tabloide: “X lucruri/chestii/întâmplări/motive etc. care aşa şi pe dincolo”.
Eu nu consider super/hipermodernismul “educaţie”. Excepţie face (mai exact: făcea) emisiunea “Reflecţii Rutiere” (realizată, cu seriozitate, talent şi spirit, de gen. Virgil Vochină), care nu punea accent pe reliefarea “infractorilor”, nici pe sportul universal (nu doar naţional) al “responsabilizării” (musai a altora, căci je, solipsistul prin definiţie, sunt…nu doar ireproşabil prin infailibilitatea mea nativă, de tip papal, ci sublimul ca artă în sine) şi nici pe magia imagistică (tipică zilelor noastre).
În definitiv, întreaga arhitectură a sistemului “educativ” contemporan a fost concepută pentru a te “încredinţa” ce “bun” eşti tu (doldora de virtuţi, calităţi, cunoştinţe, competenţe, experienţe, potenţe şi putinţe) şi ce “răi” este alţii – sau un alt modus pensandi (indiscutabil de sorginte emolară) de a practica (şi altfel decât pe căi medical-politice) anomalia de (chint)esenţă mefistofelică pe nume “distanţarea socială”.
PS. Au început să se înmulţească alde “life coaches”…Normal, căci cineva trebuie să te ducă de mânuţă (în timp ce tu îţi sugi a candoare un deget de la cealaltă mână şi-l priveşti fascinat pe “mentor”, cu un aer de încredere şi protecţie ridicate la rang absolut) către staulul New Age (unde vor fi înghesuite oile orwelliene). Totuşi, cred că le voi picta “vocaţia” pe hârtia mea igienică de zi cu zi.
PPS. Haideţi cu “aberaţia”, “delirul”, “agresivitatea” şi restul de itemi psihiatrici.