Cei mai buni 7 fotografi auto de la noi din țară: duel în imagini memorabile cu BMW X6, X7 și Seria 4

de Bogdan Mirică
Marti, 26.01.2021
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
BMW a organizat o tabără pentru cei mai buni șapte fotografi auto de la noi din țară. Subiectele fotografiate au fost modelele BMW, iar rezultatul este unul memorabil, cu șapte viziuni diferite.

Presa auto din România se bucură de mai bine de un deceniu de abordarea vizuală a unor fotografi profesioniști, specializați în surprinderea mașinilor. Toți lucrează cu publicații de profil de la noi din țară, așa că este foarte probabil să vă fi întâlnit cu fotografiile lor în revistele auto sau pe site-urile de specialitate, cum este și Automarket.

BMW România s-a gândit să-i adune pe toți la un loc și să le stimuleze creativitatea cu o tabără foto, fix așa cum se făcea pe vremuri. Șapte fotografi auto, multă aparatură și patru modele BMW. Un mix din care nu puteau ieși decât fotografii memorabile.

În rândurile de mai jos veți descoperi poveștile celor mai buni șapte fotografi auto din România. Ne bucurăm că printre ei se află și Ciprian Mihai, fotograful alături de care Automarket semnează rubrica de teste de mai bine de un deceniu. Ceilalți fotografi care au luat parte la proiect sunt: Radu Chindriş, Adrian Cobzaşu, Mihai Dăscălescu, Bogdan Paraschiv, Dragoş Savu, Andrei Toboşaru.

BMW Seria 4, BMW X5, BMW X6 și BMW X7 au cutreierat drumurile acoperite cu zăpadă din Harghita și Covasna și au pozat în sute de instantanee. Barajul Frumoasa, zonele împădurite din jurul Lacului Sfânta Ana, drumurile pitoreşti din jurul localităţilor Baraolt, Miercurea Ciuc şi Sfântul Gheorghe sunt doar câteva locuri prin care a trecut caravana foto.

Rezultatele vor fi expuse în cadrul unei expoziții, disponibilă în toate showroom-urile BMW din România.

CIPRIAN MIHAI

Pasiunea pentru a fotografia maşini a început dinainte de vârsta minimă pentru a avea carnet de conducere. Prima dată a început cu fotografii la evenimente auto underground din Bucureştii anilor 2000. De-a lungul timpului a deţinut numai modele BMW, începând cu BMW Seria 3 a doua generaţie (E30), urmat de un BMW Seria 3 a patra generaţie (E46) şi acum un superb Seria 7 (E38).

Începuturile lui Ciprian în lumea fotografiei sunt reflectate de pasiunea pentru pregătirea şi tuningul maşinilor pe care le deţine şi pentru proiectul "Low Society". Acum, Ciprian a trecut dincolo de fotografia editorială şi face proiecte comerciale, fotografie publicitară pentru producători şi importatori auto în întreaga lume, bucurându-se de recunoaştere şi apreciere internaţională.

„Poate să sune a reţetă simplă: adaugi lumină, controlezi reflexiile, te joci cu culoare şi maşina de fum şi fotografia e gata. Este însă o tehnică pe care am format-o, am testat-o şi am învăţat-o în ultimii 10 ani, experimentând cu multe maşini spectaculoase. Reţeta este simplă, dar se referă la perseverenţă, la a investi în pasiunea ta, a fi deschis să munceşti şi să înveţi an de an, pentru bucuria de a transmite ceva prin fotografiile tale. Sper că de această dată am reuşit să o fac într-un mod convingător”, a declarat Ciprian.

RADU CHINDRIȘ

Radu are o lungă colaborare cu reviste auto importante, dar are în portofoliu şi multe editoriale de fashion şi proiecte comerciale. Radu semnează o şedinţă foto deja tradiţională cu ambrotipie în cadrul singurului catalog auto premium de la noi din țară: RacingWheels. Ambrotipia este un procedeu de fotografiere cu expunere pe plăci metalice sau de aluminiu, pentru care foloseşte obiective din secolul XIX.

Radu este unul dintre adepţii acestei tehnici de fotografie, are chiar şi o autospecială echipată pentru a putea fotografia şi developa cu acest procedeu în afara studioului.

În ceea ce priveşte automobilele, pasiunea (nu foarte secretă) a lui Radu este pentru limuzine cu motoare mari.

Deţine mai multe modele youngtimer cu motoare V8 (Audi şi BMW), dar îşi doreşte o limuzină cu un V12 veritabil.

ADRIAN COBZAȘU

Adrian este un profesionist cu multe valenţe: are colaborări cu mai multe publicaţii de auto şi moto, pentru care semnează ca redactor şi fotograf. Adrian a debutat anul trecut în campionatul de motociclism viteză pe circuit şi îşi doreşte o participare la una dintre cele mai dificile competiţii moto din lume, Romaniacs. În portofoliul de automobile exotice pe care le-a condus se poate mândri cu legende BMW precum BMW 328, BMW 507, BMW Z8, BMW M1 şi BMW 3.0 CSL, toate pentru o serie de articole făcute pentru revista RacingWheels în colaborare cu BMW Group Classic.

Experimentează mult cu fotografia de noapte şi expuneri multiple, iar pentru #BMWPhotoCamp a încercat o tehnică dificilă de a fotografia cadre în mişcare, "car-to-car", cu un obiectiv tele pentru un plus de dinamism.

MIHAI DĂSCĂLESCU

Experienţele din street photography, vânătoarea de instantanee, dar şi deschiderea către tehnici diferite de fotografie îşi pun amprenta pe stilul lui, mereu în căutare de încadrări şi abordări noi. Poate de aceea nu este surprinzător că a ales fotografia pe film, într-un format 6 cm x 6 cm, pentru #BMWPhotoCamp pentru o notă unică şi foarte personală.

„Am luat cu mine, dintr-un gest pur fotografic, Bronica S2, un aparat analogic de format mediu 6x6 din anii '60. Cerința a fost atipică, aşa că am decis ca şi felul în care mă voi plia cerinței să fie la fel. Mi-am dorit o abordare cât mai îndepărtată de sfera comercială, chiar paralelă cu fluxul de imagine cu care suntem cu toții mult prea obişnuiți zi de zi. Un aparat pe film este limitativ, iar orice limitare impune răbdare. Aşa am fotografiat la BMW Photo Camp. Cu răbdare...", a declarat Mihai.

BOGDAN PARASCHIV

Deşi are peste 20 de ani de experienţă ca fotograf profesionist, stilul lui Bogdan evoluează şi se transformă continuu. Este renumit pentru rapiditatea cu care reuşeşte să realizeze şedinţele foto, fără să facă rabat de la calitate. Aşa au fost realizate, sub presiunea apăsătoare a timpului, proiecte legendare, aşa cum a fost şedinţa foto cu trei modele de legendă BMW: BMW 328, BMW Z8 şi BMW 507. În numai câteva ore, Bogdan avea un set complet şi valoros de fotografii, care includea cadre dinamice, exterior, interior şi detalii. Apoi, fotografiile au fost baza mai multor articole în revistele RacingWheels şi 4x4Wheels.

„M-am apucat de fotografie la 20 ani, în 1997. Pentru prima dată am fost plătit pentru o fotografie doi ani mai târziu, lucrând în presă, pentru un cotidian. Atunci m-am putut considera fotograf profesionist. După alţi patru ani am fost cooptat într-o agenţie foto axată pe domeniul automotive, Freelancer. Au urmat câteva campionate de raliuri, saloane auto şi colaborările cu revistele de profil”, a declarat Bogdan.

DRAGOȘ SAVU

Dragoş trebuia să continue tradiţia familiei şi să fie profesor de matematică. A ales să se exprime prin imagini. Pasionat de munte şi drumeţii montane, a început cu fotografia de peisaje. De aici a venit şi prima fotografie publicată - era în 2001, pentru revista "Munţii Carpaţi". Apoi a răspuns la un anunţ misterios în ziar: "Dacă ai ceva minte, o trusă foto şi eşti pasionat de maşini, vino să vorbim". Aşa începea colaborarea cu Dan Beşliu şi Freelancer şi trecerea de la fotografia de piesaj, la dinamica lume a motorsportului.

"Aici am avut destul timp să învăț că o imagine bunicică făcută la timp e deseori mai fericită decât fotografia perfectă care a ratat publicarea", declară Dragoş, care construieşte fotografia "în aparat" şi lasă puţin pe seama postproducţiei.

Fotografia lui se remarcă prin detalii şi încadrări surprinzătoare, foarte expresive.

Una din expresiile cele mai interesante a acestei abordări este colaborarea cu Retromobil Club România pentru diferite evenimente, inclusiv renumitul "Concurs de Eleganţă de la Sinaia", de unde Dragoş extrage fotografii pline de poveste cu arome istorice.

ANDREI TOBOȘARU

Andrei s-a născut în 1981, iar debutul în fotografie avea să vină 18 ani mai târziu. A început ca fotoreporter la un ziar cotidian, la un an după ce s-a înscris la Şcoala Populară de Arte, secţia fotografie, unde l-a avut profesor pe celebrul Paul Agarici. După jobul de la Curentul, Andrei a trecut pe la Cronica Română, Ziarul, Lumea Magazin, pentru ca apoi să ajungă în redacţia unui ziar local: Telegraful de Prahova.

A fost ultima experienţă în domeniul fotojurnalismului pentru Andrei Toboşaru. Ceea ce a dus la o schimbare a fost tragedia de la Mihăileşti, când un autotren plin cu azotat de amoniu a explodat în dimineaţa zilei de 24 mai 2004, omorând 18 oameni. Andrei a fost unul dintre primii fotoreporteri ajunşi la faţa locului şi, deşi nu este un om slab de înger, priveliştea care l-a întâmpinat acolo l-a marcat profund.

A decis să renunţe la fotoreportaj şi să caute noi oportunităţi. Trei luni mai târziu, în România se lansa revista MotorXtrem, care ulterior avea să devină Top Gear România. Aşa începea aventura în lumea fotografiei auto. Andrei are capacitatea de a recunoaşte încadrările care spun o poveste, sunt puternice şi de a le pune în lumina perfectă. Calităţile fotografiei lui i-au adus o lungă colaborare cu Mercedes-Benz România, unde pune în valoare evenimentele şi modele mărcii de la Stuttgart.

PICTORUL ADRIAN MITU

În tabăra de fotografie a fost invitat și un pictor. Complet atipic, dar nu întâmplător. Adrian Mitu este unul dintre pictorii tineri și extrem de talentați ai țării noastre. A început să picteze cu cafea și a perfecționat totul până la un nivel obsesiv, spiritul său creativ fiind canalizat către automobile și emoția pe care o transmit. Adrian nu conduce maşinile, dar le pictează cu foarte mult succes. Proiectele sale au ajuns să aibă recunoaştere internaţională şi să fie expuse în muzee de automobile din Statele Unite.

Se mândreşte cu o colaborare de tradiţie cu Concursul de Eleganţă de la Sinaia, pentru care realizează acuarele cu toate automobilele înscrise şi imaginea afişului. Patru proiecte importante dedicate BMW şi două dedicate eroilor personali, Sir Stirling Moss şi Victor Rebengiuc, i-au definit stilul special - panouri mari pe care Adrian desfăşoară poveşti foarte consistente, pline de detalii şi nuanţe. Mai mult, proiectul dedicat celebrului pilot britanic i-a adus o invitaţie în casa acestuia din Regatul Unit și şansa unei întâlniri cu adevărat speciale.

Un alt element distinctiv este că, pentru acuarele sale, Adrian foloseşte cafeaua ca un pigment care aduce căldură şi contrast faţă de culorile clasice, reci. Acum, Adrian primeşte comenzi din întreaga lume şi are multe lucrări care au fost comandate pentru sau de către diverse personalităţi din lumea auto şi colecţionari valoroşi de automobile de epocă.

Comentarii (9)

  • Johnny
    Automarket, de ce in landscape pe mobil pozele sunt acoperite de o dunga gri?
    1 1
  • Biamveu
    Oare de ce, când mă uit la pozele astea, parcă îl aud pe Guță cântând?
    6 6
  • ...posibil sa fie din cauza playlistului care-l tii pe repeat?

    Ontopic: ma bucur ca avem fotografi talentati, este o meserie care necesita foarte mult timp si bani investiti in echipament.

    Felicitari pentru galerie!
    12 2
  • Foarte bune fotografiile, felicitari autorilor!
    7 1
  • De ce nu scrieti "7 fotografi talentati" sau altcumva, dar in nici un caz cei mai buni. In cel mai rau caz "Probabil cei mai...".
    2 1
  • Buni fotografi, urate masini. Cel putin seria 4 cu grila aia in forma de testicule de suina arata urat tare.
    Si cam mult edit pe unele poze. De ex, pozele nocturne cu biserica luminata in spate are luna si cerul din alt film. Se vede cateva poze mai incolo ca cerul e curat ca lacrima fara luna fara stele. Apoi ninsoarea e artificiala in majoritatea pozelor unde este prezenta.
    3 1
  • Reclama e sufletul comertului, desi modelele astea sunt hidoase rau.
    Bine, sigla se vinde, dar cand auzi ca BMW e frumos te prapadesti de ras.
    3 4
  • Oare de ce comentează personale care nu-și permit nici o Dacie sh? Cică sunt urâte modele și când auzi că BMW ar fi frumos începi să râzi, dar nici măcar un test drive n-au făcut cu vreun BMW vreodată că arată prea săraci pentru așa ceva...
    2 4
  • @UnAlex : tare buna aia cu playlist-ul ...ti-as fi dat 10 manute verzi !
    DA, chiar frumoasa ideea, iar baietii se pricep, asta e clar ! Strict la subiect, mie imi plac cel mai mult cele cu X7, nu stiu sa zic exact de ce , ca nu imi place prea tare vizual modelul in sine . Mai ales cele din padure, printre copaci...un contrast superb dat de culoarea masinii si lumina perfecta din peisaj...
    1 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru