Presa internațională a relatat în această săptămână că o parte dintre managerii Volkswagen sunt nemulțumiți de ascensiunea rapidă a celor de la Skoda, întrucât aceasta amenință inclusiv vânzările constructorului german.
Aceștia sunt nemulțumiți că mașinile Skoda sunt mai accesibile ca urmare a forței de muncă mai ieftine din Cehia, motiv pentru care au propus și o soluție: mutarea parțială a producției lui Skoda Superb din Cehia în Germania, în uzinele care se confruntă cu o cerere mai scăzută pe fondul vânzărilor în scădere ale lui Volkswagen Passat.
Reacția autorităților din Cehia nu a întârziat să apară: premierul Bohuslav Sobotka vrea să se întâlnească cu oficialii Volkswagen și cu reprezentații sindicatelor muncitorilor germani și exclude varianta mutării producției unor modele Skoda.
"Guvernul are un interes clar, și anume ca toate investițiile Volkswagen și Skoda din Cehia să fie continuate, iar producția să nu fie mutată în afara țării", se arată într-un comunicat de presă al Guvernului.
Sindicatele muncitorilor de la Skoda susțin că, în cazul transferării producției în Germania, circa 2.000 de locuri de muncă din Cehia ar putea fi afectate.
"Vor să lucreze la capacitate maximă în uzinele din Germania.
Volkswagen Passat nu se vinde bine, dar au văzut că Skoda Superb se vinde bine și vor să o producă acolo", afirmă Jaroslav Povsik, șeful unui sindicat al muncitorilor de la Skoda.Via Reuters
Acum, odata ce se constata ca propria marfa (made in germany) numai are cautare se incearca (firesc) a se profita de numele pe care tocmai nemtii l-au ridicat.
Si totusi.....daca guvernul ceh pare sa reactioneze firesc (cautand sa-si apare interesele economice dar si pe cele ale prorpiilor cetateni), se ridica intrebarea la fel de fireasca: nu ar fi acesta momentul ca si cehii sa intinda o mana de ajutor nemtilor aflati la ananghie? In luarea unei decizii (oricare ar fi ea) conteaza ca mizeria in care s-au varat nemtii le apartine exclusiv?
Iaca, a venit vremea ca tocmai germanii sa confirme acest fapt.
Și să nu se mai vaite atâta cum că imigranții le fură joburile! Dacă n-ar accepta amărâții muncile cele mai nașpa, putorile alea sclifosite ar înota acum în rahat!
ca fapt divers, poate ma insel dar cehii sunt mai atenti la detalii decat nemtii, cel putin de vreo 10-15 ani incoace, asa ca bravo lor ca se vinde superbu mai bine decat pasatu
sa nu uitam ca in 1938 si 39 tancurile skoda erau peste panzere, abia din 1940-41 au inceput nemtii sa faca tancuri mai bune, si cu toate astea au pastrat in productie si tancurile skoda, dar in versiuni fara tureta pt ca puteau fi produse mai repede.
Mă gândesc ce s-ar fi ȋntâmplat dacă Škoda, chiar ȋn condițiile preluării de către VAG, ar fi continuat să mizeze pe propriile motorizări și platforme, dar cu aport financiar masiv din partea noului proprietar :) Ce-i drept, procesul de cercetare-dezvoltare din curtea cehilor a fost sprijinit de nemți ȋncă de la ȋnceputul colaborării, numai că, cel puțin d.p.d.v. teoretic, se cuvine să lași subsidiarei o libertate cvasi-totală de conceptualizare și creativitate, ceea ce a fost de remarcat ȋn relația GM-Opel. Apropo, Opel a crescut ȋn pretenții cu timpul, alintat de grația acordată de mahării din Detroit (tradusă nu numai prin ȋncredere deplină, ci și prin investiții de anvergură), până ȋntr-acolo ȋncât a forțat ieșirea lui Chevrolet din Europa și constituirea unui prea semeț Opel Group, care ținea să vândă inclusiv “supersportivele” lui Chevy și Caddy! – nu cumva și VAG se teme de o ridicare “nepermis de ȋnaltă” a năsucului ceh (fie și numai pe considerente de calitate) ? Parcă n-au trecut prea multe luni de când conducerea centrală a conglomeratului german a anunțat că, deși Škoda ar vrea să pătrundă pe piața americană, totuși nu-i va permite! Să ne amintim și de faptul că inclusiv cehii au avut de suferit de pe urma Dieselgate-ului?
Da, ȋn mod indiscutabil, era absolută nevoie ca Škoda să evite dezastrul economic care se prefigura la sfârșitul anilor ’80 și ȋnceputul anilor ’90, dar trebuie să fii conștient aprioric că, ȋn orice (inter)acțiune umană și/sau juridică, există avantaje și dezavantaje, iar judecând ȋn termeni de subordonare, volens nolens ajungi să stai la cheremul celui care te deține legal și care – ironia sorții – te-a salvat…
Nu stim exact detaliile contractului prin care Skoda a fost preluata de catre VW. Cehii nu sunt prosti deloc. Nu m-ar mira ca acolo sa fie o clauza care sa permita statului ceh sa se opuna in asemenea situatii. Legat de mana pe care Cehia ar trebui sa o intinda Germaniei, ei bine aici ar fi foarte multe de comentat, Pe scurt, VAG nu a facut nicun serviciu major Cehiei. A cumparat unul dintre cei mai importanti producatori auto din Europa, intr-o tara in care ingineria are o traditie de necontestat. Nu cumparau ei Skoda, mai erau altii care sa investeasca.De altfel, profesionalismul inginerilor cehi si aptitudinile tehnice ale cehilor in general au facut ca in aceasta tara sa mai investeasca PSA, Toyota si Hyundai. In alta ordine de idei, trebuie avut in vedere si faptul ca in prezent la conducerea Cehiei nu se mai afla omul de cultura proeuropean Havel, ci mult mai radicalul (in sens pozitiv) Milos Zeman. Sa nu uitam ca acest om de o tinuta morala impecabila, in momentul in care ambasadirul american la Praga, dupa obiceiul ambasadorilor americani, a sugerat ca nu ar trebui sa participe la comemorarea implinirii unui numar de ani de la victoria impotriva nazismulu, a replicat comunicandu-i acestuia ca in momentul in care ambsadorul ceh in SUA va sugera la ce festivitati sa participe sau sa nu participe presedintele USA, atunci va avea si domnul ambasador al US dreptul sa se exprime cu privire la agenda sa. Inchei prin va mai pune in vedere ca, in ciuda Primavarii de la Praga, in Cehia monumentele soldatului sovietic au ramas in continuare in picioare!
@Kotegaeshi
Te completez si adaug ca Rommel a utilizat o Skoda Superb ca masina de comandament si o Tatra 87 ca masina de Strada ...Si daca mai tinem cont si asemenarea partii frontale a lui Kaffer cu cea a Tatrei 87 (model lansat inaintea "masinii poporului") s-ar putea sa avem o imagine completa asupra relatiei de "prietenie" ceho-germane!
Sincer o fabrica care sa facă cele 3 mașini ale grupului nu mi se pare o idee tâmpita!
Ii doare-n in bascheți, pe cei de la VW de ce crede guvernul Cehiei.
Superbul este doar cu 300 euro mai ieftin decat Passatul (aici ma refer la linii de echipare, nu la optionale) insa are mai putine dotari. Spre ex Passatul are clima pe 3 zone, Superb are pe 2. Passat are tempomat adaptativ, Superb are tempomat simplu. Passat are (contra cost) active info display, Superb nu are. Passatul este mai manevrabil, puutin mai rapid si mai silentios decat Superbul.
Toate acestea recomanda Passatul....nu are sens sa iti iei Superb la aceiasi bani ca si Passatul.
Pe principiul ăsta, decât un Passat, mai pui vreo 3000 de euro și îți iei A4.