Dacia este o poveste de succes care a depășit de mult granițele României, peste 90% din modelele fabricate de marcă fiind exportate. Pentru că străinii n-au experimentat vehicule modele ale constructorului, din era pre-Renault și pentru că au mințile deschise la lucruri noi, Dacia este pentru ei un fenomen de lifestyle, nu doar o mașină accesibilă. În Franța, Dacia organizează întâlniri cu clienții în cadrul cărora sunt propuse activități pentru toată familia, concerte și diferite alte forme de entertainment, toate fiind derulate ca întâlniri non-formale sub denumirea generală "Picnicul Dacia". Fiecare ediție cu peste 10.000 de participanți.
REPORTAJ: Enclava pariziană Dacia
Anul 2015 sărbătoreşte 10 ani de la debutul mărcii din Mioveni pe piața din Franța și de la lansarea internațională a lui Logan la export. Divizia franceză a mărcii Dacia a profitat de ocazie și a făcut un eveniment special, împărțit în trei mari întâlniri festive derulate în trei orașe din Franța. Noi am participat la prima întrunire de acest tip, la Paris, unde au fost prezenți peste 5.500 de clienți ai mărcii Dacia.
Plecarea spre Paris și sosirea în Orașul Luminilor
Este șase dimineața și îmi caut un taxi. Peste o oră și jumătate trebuie să ajung la Aeroportul Otopeni și să zbor la Paris. Deschid aplicația Uber și chem o mașină. Sosește o Dacia Logan neagră, varianta cu facelift. E, cumva, un semn. Mașina mergea perfect, interiorul în stare bună, tapițeria era curată și plăcut parfumată. Încă adormit, îmi iau o cafea și mă îndrept încet spre poartă. Trei ore mai târziu, sosesc în Paris. Mă întâlnesc cu un prieten care lucrează în Franța și îmi face un tur al orașului. El conduce tot o Dacie. Un Duster. La fel ca șoferul Uber, se declară mulțumit de mașină și ce-i oferă aceasta.
În ziua evenimentului, urcăm în microbuzul care duce echipa de jurnaliști din România la centrul Zenith din Paris, echivalentul francez al Salii Polivalente. Spre deosebire de primele două vehicule în care am călătorit, microbuzul nu era Dacia, ci Mercedes-Benz, o marcă parteneră a Alianței Renault-Nissan-Dacia. Marca din Mioveni a ajuns să producă motoare pentru Smart, iar 1.5 dCi-ul concernului Renault-Nissan este oferit de câțiva ani și în gama Mercedes-Benz. Dacă acest lucru nu indică evoluția și succesul întregului business Dacia, nu știu ce ar putea poate să o facă.
Dacia a trecut prin multe greutăți, dar de câțiva ani o poveste de succes a unei afaceri care funcționează. Pentru asta, marca a trebuit să scape de "greaua moștenire" și să lase deoparte aproapte tot ce avea pentru a lansa o gamă renăscută. Pas cu pas. Sperăm să se întâmple ceva similar și cu România, cu toate că știm că trebuie să se schimbe 20 de milioane de oameni ca să avem un viitor sustenabil. Până una-alta, în viitorul apropiat e foarte important ca România să nu strice planurile Dacia, cel mai mare exportator al țării.
Ce era Marele Picnic Dacia și de ce era organizat?
Divizia franceză a mărcii Dacia a sesizat posibilitate formării unei comunități între posesorii de vehicule ale mărcii. De obicei, se așteaptă câțiva ani, poate chiar decenii, până când se formează în mod organic o comunitate a posesorilor unor vehicule. Există comunități pentru aproape fiecare marcă de pe piață, indiferent dacă modelele pe care le conduc participanții se mai fabrică sau nu, respectiv dacă marca mai trăiește în calitate de persoană juridică.
Marele Picnic Dacia este ocazia mărcii de a se întâlni cu clienții săi și să le mulțumească printr-o ieșire în aer liber. Aceasta include activități pentru toți membrii familiei, oricâți ar fi ei, pentru ca fiecare participant să fie parte dintr-o zi despre care să povestească mai târziu și altora. Întâlnirea e o oportunitate excelentă pentru marcă să-și prezinte noile modele și să organizeze, de exemplu, o mică expoziție cu vânzare pentru gama de accesorii a constructorului.
Succesul Dacia în Franţa, explicat de schimbarea modului în care francezii cumpără maşini
Dar 2015 e un an special. Spre deosebire de anii trecuți, când organizatorii puneau la cale acest picnic, cei de la Dacia au decis să schimbe lucrurile pentru aniversarea de "Doar zece ani", așa cum au descris-o în toate materialele promoționale din Franța. De ce i-au spus așa? Pentru că Dacia a crescut în vânzări în această perioadă cum alte mărci nici nu visează. În 2005, când s-a lansat Dacia Logan în Franța, au fost înmatriculate 9.800 de unități în primele șase luni de comercializare. Anul trecut, au vândut peste 100.000 de unități. Întâlnirea a implicat o invitație la un spectacol gratuit, Love Circus, urmată de un mini-picnic asezonat cu activități de toate felurile.
Le Zénith de Paris était complet pour le Grand Anniversaire Dacia ! Revivez l’évènement en vidéo.Réservez vite vos places pour participer à cette journée exceptionnelle à Nantes le 21 juin et à Lyon le 28 juin : http://s.dacia.fr/liNI6V
Posted by Dacia France on 10 Iunie 2015
Cu 6.000 de francezi la poartă
Centrul Zenith, unde s-a derulat întâlnirea de la Paris, este localizat într-un parc imens și este amenajat la interior precum o sală de teatru. Întreaga zonă a complexului seamănă cu parcul Tineretului din București, doar că nu există dealuri pronunțate, sunt mai multe spații verzi și mai mulți arbori. La nivel de curățenie, nici francezii nu excelează, în special în Paris, dar este mai curat decât într-un parc din România.
Spectacolul urma să înceapă și cozile au început să se formeze în fața standurilor de verificare a bagajelor și de control al biletelor. Din fericire, noi am putut să trecem printr-o intrare separată și să urmărim ultimele detalii de organizare înainte să fie deschise porțile de acces. Spre deosebire de puținele evenimente din România pe care le-am experimentat din culise, lucrurile erau mult mai organizate la francezi și nu am avut niciodată senzația că lucrurile sunt rezolvate pe ultima sută de milimetri, așa cum se întâmplă în alte părți.
În sala de spectacol
Imaginați-vă o sală de spectacole precum este Sala Palatului din București. Sala Zenith era aproape plină când am intrat noi și a rămas așa până la sfârșitul spectacolului Love Circus. Pe scenă era un MC cu o claviatură electronică, care încingea atmosfera în public, în loc să-i lase să se concentreze pe ecranele smartphone-urilor din dotare. Întreaga mulțime a pornit un soi de karaoke în cor, la unison cu interpretul de pe scenă. În timpul ăsta, copiii din public agitau baloane în formă de inimioară marcate "Dacia 10 ans seulement" (Doar 10 ani), în timp ce prin sală zburau, din mână în mână, două sfere moi care jucau rolul de mingi.
Ce este spectacolul Love Circus?
Love Circus este un spectacol de divertisment care se prezintă ca un mix între musical, teatru de improvizație, magie și acrobații. Actorii și acrobații de pe scenă sunt experți în jocul cu publicul și se adaptează rapid la ce se întâmplă în sală. Am fost impresionat de calitățile vocale ale interpreților, care au abordat mai multe melodii din seria "Oldies but Goldies".
Filmarea în timpul spectacolului a fost interzisă, dar putem să vă spunem că publicul a fost foarte implicat în tot spectacolul și că până și jurnaliștii prezenți la eveniment (printre care și noi) s-au lăsat captivați de acrobațiile celor de la Love Circus.
După aproximativ o oră și jumătate, spectacolul urma să ia sfârșit. Am decis să mă întrept rapid spre ieșire ca să-i pot poza pe francezi când ieșeau la lumină, dar a trebuit să mă opresc o clipă. Eram deja surprins de felul în care s-au manifestat francezii când a venit vorba să-și ia la revedere de la artiști, dar urmau să mă dea pe spate. Interpreții de pe scenă au început să-i cânte mărcii noastre naționale "La Mulți Ani". Pe limba lor, "Joyeux anniversaire Dacia". Cântat în cor de o sală plină, în timp ce sosea un tort din carton pe scenă, plin cu artificii. N-ai cum să nu fii emoționat de acest moment.
După spectacol, la picnic
Prietenul meu din Paris mi-a explicat că obiceiurile de weekend ale francezilor sunt strâns legate de ideea de picnic. Cât m-am plimbat prin Paris, toate grădinile erau pline de oameni la picnic.
După atâția ani de "Marele Picnic Dacia", era păcat ca "Marea Aniversare Dacia" să nu includă un picnic, nu? Zis și făcut. Fără să se împingă și să urle, francezii au ieșit civilizat din sala de spectacol și s-au îndreptat pe un coridor îngust spre o zonă verde. Acolo îi așteptau surprizele cu care Dacia i-a distrat în fiecare an: mase de picnic, stand de cafea, stand de machiaj, "atelier de bule de săpun", atelier de desen, curse în sac, fotbal, punct de fotografii animate, inițializare în circ și altele. Tortul de pe scenă s-a teleportat în centrul acțiunii, unde era înconjurat de o masă plină cu prăjiturele. Evident, fiecare era decorată cu expresia "doar 10 ani".
Din acel moment, mulțimea s-a împărțit în spațiul verde imens pus la dispoziție de autoritățile franceze pentru acest eveniment. Oriunde te întorceai, vedeai doar fețe zâmbitoare, bucuroase că participă la un eveniment în aer liber. Copiii francezilor păreau exaziați de eveniment, fiind ceva în plus față de o simplă ieșire în parc cu familia. Lucrurile s-au derulat apoi precum la picnicurile obișnuite ale Dacia din Franța, cu activități pentru toată familia. Fie că vorbim despre cursele cu sacul, pictura pe față sau de o simplă masă în aer liber, evenimentul a fost bine organizat și se vedea de ce oamenii au venit cu plăcere aici, nu doar pentru un concert și o cafea gratis.
Familia Dacia ar putea să existe și la noi
Dacia a devenit un brand de lifestyle în Franța, o țară cunoscută pentru cât de mândri sunt locuitorii săi. O mașină ieftină este suficient de populară încât să unească anual mii de oameni în parcuri, care să vină împreună la picnic cu familiile lor. Fiecare dintre ei mândru de mașina pe care o deține. O "banală" Dacie. Lucrurile au început să se miște și la noi într-o direcție similară, dar sunt concentrate pe modelul Duster, proprietarii SUV-ului înființând o asociație dedicată și având propriile întâlniri. Am participat și noi la una dintre ele și ne-am distrat.
Trebuie să învățăm cu toții din succesul Dacia în Franța și să ne dezvoltăm propriul "joie de vivre". Dacia a reușit să atingă această coardă adânc înrădăcinată în sufletul francezilor prin picnicurile și evenimentele organizate în Hexagon. Iar în România, din gama Dacia, modelul Duster a reușit să facă ceva similar pentru proprietarii săi. Semn că o să vedem și la noi o "Mare Aniversare Dacia" într-o zi.
Foto și video: Dacia
2. va aminitit cum (mai) sunt priviti vesticii ce prefera Dacia? --- saraci
3. va aminititi cum era considerata Dacia la aparitie? --- o cazatura
mi-ar place sa stiu acum parerea celor care injurau ca la usa cortului
Mentalitatea din Romania nu se va schimba niciodata. Degeaba ne facem si ma repet, NE FACEM (MIMAM) ca ne mandrim cu X, Y, Z marci, produse, personalitati romanesti. E ceva de fatada. Pe nimeni nu intereseaza nimic, daca putem sa ne tragem la picioare unii altora cat mai mult o facem, ne sapam unii pe altii si nu stim sa ne ridicam si sa fim uniti si sa prosperam.
"Noi nu ne vindem tara" Poftim ?! Deja am vandut-o de zeci de ani si o vindem in continoare. Daca am putea, ne-am vinde si pe noi....multi au si facut-o. Macar se bucura si apreciaza altii valorile romanesti. De ce ? Pentru ca altii au scoala, sunt educati, judeca obiectiv viata si incearca fiecare in parte insa ca un tot unitar sa evolueze si sa le fie bine.
Din pacate parereile celor care injurau Dacia au ramas aidoma nivelului lor de inteligenta ... neschimbate!
In zona in care locuiesc Dacia e o marca respectata. Vanzarile cele mai mari sunt la Sandero si Duster. Din pacate, datorita politicii locale a renault e aproape imposibil sa gasesti expus, in reprezentanta, un Logan MCV.
PS si tot din pacate exista o diferenta de calitate a finisajelor interioare dintre ce ofera Dacia in Romania si ceea ce gasim aici.
O precizare pentru xenofobi: referitor la romani, pana ajung sa ne cunoască (ii exclud pe cei care fura) noi suntem niște tigani din secolul trecut, după care ajung sa ne viziteze si-si schimba părerea, dar nu au puterea s-o recunoască
De ce nu apreciem Dacia ? Astfel de fauna predominanta intre romani va fi mereu critica la adresa "marcii de saraci". Ei stiu oricum ce e cel mai bine si cum se face, asa educati din propia parere si cultivati de TV si barfa.
Ne-am imbratisat democratia foarte prost inteleasa cu o dorinta de inobilare falsa care a dus la snobism, disrespect fata de valorile de baza, un spirit balcanic de "smecherism" si a-tot-stiutori. Cu parere de rau, Dacia nu are loc printre aceasta fauna.
Un mandru roman detinator de o Dacie