A fost lansat pentru prima dată în anul 1925 și de atunci a fost privit mereu ca apogeul luxului în industria auto. Cu toate acestea, Rolls Royce Phantom a avut și perioade dificile, în care popularitatea lui a scăzut și, direct proporțional cu ea, și vânzările.
Din fericire, Grupul BMW a aruncat un uriaș colac de salvare și în 2003 Rolls Royce Phantom redevenea cea mai luxoasă mașină din lume. Un titlu de care a ținut cu dinții vreme de 13 ani, adică până anul trecut, când a părăsit linia de asamblare pentru a lăsa loc unui urmaș.
Iar urmașul nu a întârziat să apară. A opta generație Rolls Royce Phantom a fost dezvăluită oficial în cadrul unui eveniment special, desfășurat în fața celorlalte șapte generații.
● Noul Rolls Royce Phantom VIII a fost dezvoltat pe o platformă nouă, din aluminiu, care este cu 30% mai rigidă decât cea a modelului anterior.
● Chiar dacă a fost folosit un material ușor în arhitectura sa, noul Phantom rămâne o mașină cu greutate: măsoară 6.1 metri lungime, 1.98 lățime și cântărește (în varianta cu ampatament mărit) 2721 de kilograme.
● Inginerii Rolls Royce au lucrat la o suspensie complet nouă, care vine cu o arhitectură five-link pe puntea spate. Nu lipsește suspensia pneumatică autonivelantă, care vine acum cu o cameră capabilă să citească drumul și să facă milioane de calcule în fiecare secundă pentru a se ajusta la condițiile suprafeței de rulare.
● Noul Rolls Royce Phantom VIII este primul model din istoria companiei care folosește și direcția pe puntea spate, preluată de la BMW pentru a îmbunătăți manevrabilitatea.
● Pentru a asigura o insonorizare perfectă a habitaclului au fost folosite 130 de kilograme de material fonoabsorbant. Toate geamurile mașinii sunt acum duble, fiecare strat având o grosime de 6mm.
● Cea mai silențioasă mașină din lume. Rolls Royce Phantom VIII este mai silențios cu 10% decât vechiul model atunci când rulează cu o viteză de 100 de km/h. Până și anvelopele Silent Seal, instalate pe jante de 22 de inch, pot reduce zgomotul la rulare cu 9 decibeli.
● Phantom păstrează sub capotă un motor V12. Este o unitate de 6.75 litri, complet revizuită, cu două turbocompresoare, care poate oferi 900 de Nm de la numai 1700 de rotații. Puterea totală este de 563 de cai.
● Motorul este asociat unei transmisii automate ZF cu opt rapoarte, care vine cu sistemul Satellite Aided Transmission. Acesta știe traseul pe care urmează să se deplaseze mașina și schimbă treptele în conformitate cu virajele și diferențele de nivel.
● Chiar dacă este o limuzină orientată spre confort, Rolls Royce Phantom ajunge de la 0 la 100 de km/h în doar 5.3 secunde. (5.4 secunde pentru varianta cu ampatament mărit)
● Arhitectura electronică a noului Phantom este cea mai mare pe care a produs-o vreodată Grupul BMW. Asta pentru că noul Phantom este și cel mai avansat tehnologic model creat vreodată de Rolls Royce.
● Lista de tehnologii include un sistem de monitorizare a stării de oboseală, patru camere cu vedere panoramică, vedere pe timp de noapte, cruise control activ, avertizare la impact, detectare a pietonilor, asistent la ieșirea cu spatele din parcare, sistem de păstrare a benzii de mers, cel mai mare head-up display din industrie, hotspot și navigație.
● Dincolo de portierele masive care pot fi închise prin simpla apăsare a unui buton, se află un interior inspirat de iahturile de lux, cu lemn nobil și cel mai mare plafon cu LED-uri instalat pe un Rolls: Starlight Headliner.
● În spatele unor panouri de lemn de pe spătarul scaunelor față stau ascunse măsuțele retractabile și ecranele sistemului multimedia.
Bancheta spate poate fi configurată în mai multe moduri, cel mai nou fiind cel pentru cei care vor să doarmă în mașină pe parcursul călătoriilor.● Cei care aleg o consolă centrală fixă pentru bancheta spate primesc și un frigider în care pot fi găsite pahare de whisky sau șampanie. În plus, scaunele sunt orientate discret unul către celălalt pentru a ușura conversația.
● Zonele încălzite s-au înmulțit și ele la interior. Pe lângă scaune, acum se încălzesc portierele față și spate, consola centrală fațăși spate, precum și partea inferioară a ultimului rând de montanți.
● Planșa de bord este ascunsă în spatele unei bucăți de sticlă pe toată lungimea sa. În spatele ei se ascunde un ecran de 12.3 inch care ține locul instrumentelor de bord și un ecran central, care poate fi ascuns în spatele unei clapete din lemn atunci când nu este folosit.
● Intuind parcă viitoarele cereri ale clienților, Rolls Royce a creat și o zonă ceva mai mare în partea superioară a planșei de bord. Aici, clienții pot comanda inserții de aur, lemn, mătase sau piele.
● La cerere, Rolls Royce are deja câteva opere de artă pregătite pentru planșa de bord a viitorilor clienți: un peisaj de toamnă pictat de un celebru artist chinez, harta ADN-ului proprietarului, creată doar din aur, trandafiri creați din porțelan sau un design abstract creat din mătase.
Nr. 1 in lume!
Fără supărare, aproximativ așa s-ar fi cuvenit să arate…Cadillac, ȋntr-un climat firesc al universului auto, dar băieții din RC au prăpădit, cu seninătate nepermisă, timp de ani de zile, miliarde și miliarde pe “găuri negre” precum Opel, Saab și Saturn, măsură de pe urma căreia a suferit și marca destinată categoriei numite “tech people”, anume Oldsmobile, care nu a mai putut fi reanimată.
Acum ȋnsă americanii sunt la ani lumină distanță de adevărata natură a stilului…Și le-ar trebui o navetă ca ȋn Star Trek ca să se ȋntoarcă.
Să nu uităm de calitatea identică (“hand built”) a lui Bentley. Cel puțin mie (dar și simpaticului Jonny Lieberman de la “Motor Trend”) Mulsanne mi se pare o limuzină mai dezirabilă decât Mercedes-Maybach.
Singurul regret ȋn privința celor doi “monștri sacri” de pe insulă este că, treptat, și dumnealor se “adaptează vremurilor” – mă refer la plămădirea SUV-urilor. Dar o istorie atât de bogată ȋn capodopere care măgulesc orice ochi exigent ne determină să trecem cu vederea slăbiciunea (instinctivă) pentru compromis…
Mulsanne e ceva mai discret mai aparte....nu intamplator regina Margrethe II a Danemarcei cat si regina Angliei au ales Mulsanne in defavoarea lui Phantom. Personal ca design imi place mai mult Mulsanne ca Phantom. Dar nu pot trece peste faptul ca apartine grupului VAG si motorul + alte chestii tehnice au in comun aceleasi piese regasite pe Audi sa zic.
sobrietatea si bunul gust au murit, RIP
Mulsanne e ceva mai discret mai aparte....nu intamplator regina Margrethe II a Danemarcei cat si regina Angliei au ales Mulsanne in defavoarea lui Phantom. Personal ca design imi place mai mult Mulsanne ca Phantom. Dar nu pot trece peste faptul ca apartine grupului VAG si motorul + alte chestii tehnice au in comun aceleasi piese regasite pe Audi sa zic.
Mulsanne e ceva mai discret mai aparte....nu intamplator regina Margrethe II a Danemarcei cat si regina Angliei au ales Mulsanne in defavoarea lui Phantom. Personal ca design imi place mai mult Mulsanne ca Phantom. Dar nu pot trece peste faptul ca apartine grupului VAG si motorul + alte chestii tehnice au in comun aceleasi piese regasite pe Audi sa zic.
Ceea ce apreciez eu la Mulsanne nu privește numai imaginea distinctă de care pomenești, ci și originalitatea constructivă: motorul V8 din “vechea gardă” și platforma dedicată, ceea ce lumea de azi poate considera a fi o alegere “incorectă politic”. Așadar, acest lucru ne stârnește mirarea: cum de acceptă VAG situația ȋn cauză…
Ȋn schimb, RR n-a stat pe gânduri ȋn relația cu BMW, numai că, din fericire, amprenta BMW se regăsește sub capotă, nu ȋn exprimarea stilului. Importantă este analiza din exterior: cine ce legătură cu BMW ar vedea sau ar intui la o simplă privire? Și chiar dacă ar ști adevărul tehnic, nu prea contează, câtă vreme fascinația asupra ochiului exercită puteri magice asupra minții…Sau de-aia n-are ursul coadă, respectiv nu mai cumpără potentații Rolls-uri din cauza motoarelor de proveniență BMW. Vax albina, crema puca.
La urma urmei, motivul achiziției unei limuzine gravitează ȋn jurul “rezonanței” de brand, al statutului social și al impulsului incontrolabil de a cheltui “neapărat mult” (când prea ai de unde, desigur).