Practica falsificării kilometrajului este una foarte veche, dar din păcate foarte întâlnită și în zilele noastre. O asemenea faptă poate duce la pierderi financiare mari pentru clienții care au fost înșelați, dar chiar și pentru guvernele țărilor în care mașinile sunt vândute. Tocmai din această cauză, în mai multe țări din Europa, există legi care pedepsesc dur falsificarea kilometrajului.
Un nou studiu realizat de platforma de verificare online CarVertical a efectuat cercetări în acest sens în 21 de țări din Europa, inclusiv în România. Studiul a fost realizat pentru a vedea cum este pedepsită această faptă în aceste țări și ce fel de legislație este aplicată.
Studiul arată că legislația locală a acestor țări include pedepsirea a tuturor tipurilor de escrocherii, inclusiv cea a falsificării kilometrajului. Însă, din varii motive, escrocii evită de cele mai multe ori sentințele dure, iar acest lucru este întâlnit în România și nu numai.
Există și câteva țări în care fraudarea kilometrajului este luată în serios. În Franța, de exemplu, falsificarea kilometrajului este pedepsită cu o amendă care poate ajunge până la 300.000 de euro. De asemenea, în Croația, manipularea kilometrajului poate fi pedepsită cu până la 8 ani de închisoare.
În Polonia, escrocii pot fi condamnați la 5 ani de închisoare. Această pedeapsă variază în țările incluse în acest studiu.
În Cehia, de exemplu, escrocii pot primi 2 ani de închisoare, la fel și în Lituania și Franța. În Spania și Italia, pedeapsa cu închisoarea pentru această faptă este de 3.5 ani, respectiv de 3 ani. La final, în Germania și în Ungaria, falsificarea kilometrajului se poate pedepsi chiar și cu un an de stat în spatele gratiilor.Cu toate acestea, cazurile în care sunt aplicate pedepsele maxime pentru falsificarea kilometrajului sunt rare. Mai frecvente sunt sentințele care se bazează exclusiv pe amenzi. Un exemplu în acest sens este Letonia, campioana Europei la falsificarea kilometrajului. Potrivit studiului, 12.9% dintre toate mașinile verificate pe platforma online au avut kilometrajul falsificat și nimeni nu a fost acuzat de acest lucru din 2020.
Amenda pentru falsificarea kilometrajului este de numai 100 de euro pentru persoanele fizice și de 1000 de euro pentru cele juridice în Letonia.
În România, 7.8% dintre mașinile verificate au avut kilometrajul dat înapoi. Numărul acestor mașini este mai mare decât în unele țări vecine, cum ar fi Ungaria (6.1%) și Serbia (5.3%). Experții companiei sugerează că dacă s-ar acorda amenzi de 3000 de euro pentru falsificarea kilometrajului, atunci România ar putea încasa venituri de până la 222 de milioane de euro.
De asemenea, clienții care cumpără o mașină cu kilometraj falsificat plătesc, de regulă, cel puțin 20% mai mult față de cât valorează mașina.
Astfel, studiul relevă că pierderile financiare suferite de clienții înșelați în România depășesc 189.7 milioane de euro.„Nu există un sistem unificat de legi care să vizeze fraudarea odometrului. Dacă toate statele membre UE ar avea aceeași legislație pentru fraudă, am avea o soluție pe termen lung la această problemă. În schimb, unele țări nu iau acest tip de infracțiune la fel de în serios precum altele, aceasta fiind una dintre dificultățile cu care se confruntă organizațiile internaționale”, a precizat Matas Buzelis, șeful departamentului de comunicații CarVertical.
Studiul mai arată și faptul că această practică este mai des întâlnită în Europa de Est decât în Vest. Asta din cauza veniturilor mai mici și al numărului mare de mașini importate.
La final, același studiu mai relevă și faptul că demonstrarea acestor fapte este extrem de dificilă. Din cauza sistemului de tranzacții internaționale între cumpărători și vânzători, sunt foarte des întâlnite situațiile în care kilometrajul unei mașini este falsificat într-o țară și este mai apoi vândută într-o altă țară. Pentru a preveni astfel de situații, este nevoie de o legislație adecvată cu privire la falsificarea kilometrajului.
via CarVertical
De aia umplu tara de troace si gunoaie.
Si tot de aia stau pe primul loc la morti in accidente rutiere.
În realitate (nu că-i bine) nici măcar 8%.
Teoretic după 3 ani orice mașină intră în categoria SH, ca nu-i mai nouă.
Am în paralel mașina nou și SH… nu am luat nici o țeapă la SH-uri (până acum 5), din contră foarte mulțumit de alegerea făcută.
Aleg să plătesc ceva mai mult, dar de la o “sursă” care prezintă încredere (exclus piețe, târguri samd), dar cred ca merită. Așa cum eu am vândut mașină de 3 ani impecabilă și fără probleme, consider că sunt mulți alți care fac la fel. Este ușor de observat dacă o mașină a fost bine întreținută și utilizată corespunzător.
Altfel spus, cine nu se știe să roage un prieten sa-l ajute să-și ia un SH in condiții optime.
Cea mai ieftina este cel mai probabil țeapă.