Renault, unul dintre constructorii care s-au evidentiat in ultimii ani pe campul bataliei cu siguranta si cu eternele teste EuroNCAP, isi concentreaza o mare parte din activitate aici. Centrul Tehnic Renault din Lardy este locul in care masinile se fac zob iar nivelul de siguranta creste direct proportional cu numarul exemplarelor distruse de nemilosii pereti, stalpi sau de intrasigentele bariere deformabile din aluminiu. Aici, la 40 de minute de locul in care se desfasura cel mai important eveniment auto al toamnei, Automarket a evadat dintre concepte si modele prezentate in premiera mondiala si a asistat la un crash-test adevarat.
CATEDRALA
Constructia unui centru in care sa se distruga dinadins masini poate parea ciudata la prima vedere. Am fost intrebat, de foarte multe ori, care este motivul pentru care Renault ar distruge zeci de exemplare ale unui model inainte ca acesta sa fie "impachetat" de catre EuroNCAP. Ne-au explicat oficialii Renault intr-un briefing de o ora care a avut loc la cativa pasi de hala imensa care gazduieste crash-testele. O hala pe care, intr-un mod foarte inspirat, angajatii complexului din Lardy o numesc "Catedrala".
CIFRE TRISTE
Din 1990 pana in 2020, pozitia accidentelor rutiere in clasamentul motivelor pentru care oamenii mor se va schimba radical. Daca acum 23 ani vorbeam de locul al noualea pentru accidentele provocate de masina, peste 7 ani vom putea vedea cum acestea trec pe locul al treilea, depasite doar de virusi cu extindere maxima, cum ar fi HIV. Cu toate acestea, prioritatile Uniunii Europene prevad ca numarul persoanelor ucise in urma accidentelor rutiere sa scada de la 50.000 (in 2000) la 25.000 (in 2010).Un element frapant este insa faptul ca, desi multi dintre soferii romani dau vina pe starea soselei si pe infrastructura atunci cand vorbesc de cauzele care provoaca accidente, acestea se afla la un nivel net inferior celor cauzate de actiunile soferului (5% versus 80%).
Cifrele prezentate de oficialii Renault mi-au ramas in minte atunci cand am fost invitati sa trecem in Catedrala de crash-teste. Stiati, de pilda, ca centurile neatasate persoanelor de pe bancheta din spate pot sa le transforme pe acestea - in eventualitatea unui accident - in adevarate ghiulele de 700 de kilograme care lovesc spatarul scaunelor?LINISTEA DIN CATEDRALA
Am ajuns acolo, in cel mai ferit loc din intreg complexul, undeva la cativa metri sub pamant, cu gandul ca un test de siguranta nu poate fi extrem de spectaculos. Si nu m-am inselat. Probabil pentru ca la mijloc nu stau papusi din plastic acoperite de senzori sau masini care dupa impactul din Catedrala sunt reciclate. Ci oameni. Poate pentru ca in centrul Renault - probabil asemanator cu cele pe care toti ceilalti constructori le au - nu se testeaza masini, ci vieti.
Catedrala e o hala imensa. In mijloc sta asezat un Twingo GT de ultima generatie spre care se indreapta niste sine galbene. Pe acestea urma sa alunece masinaria din otel care are in capat o "perna" din aluminiu asemanatoare foliilor regasite intr-un radiator. Urma sa asistam la un crash test lateral, o simulare de impact cu o masina care se indreapta spre Twingo cu 55 de kilometri pe ora. Altfel spus, acelasi tip de test pe care EuroNCAP il gazduieste pentru fiecare model care trece prin analiza organizatiei europene. Renault organizeaza circa 500 de teste de acest tip in fiecare an.FARA FOTOGRAFII
Conditia principala pentru a intra in sala de teste: fara aparat foto sau camera video. Nu am fost controlati la sange, telefoanele mobile au ramas in posesia fiecaruia dintre noi, insa gandul de a reveni la Lardy era mult mai pregnant decat apucaturile de fotograf-spion pe care fiecare jurnalist auto le are inscrise in ADN.
Conditiile erau identice cu cele regasite la testul organizatiei independente europene. S-a facut intuneric, s-au aprins cateva zeci de reflectoare care luminau puternic masina aflata in centrul halei, camerele performante de luat vederi au fost si ele pornite.
Ni s-a spus sa privim fix spre masina, pentru ca totul dureaza extrem de putin.MOMENTUL ZERO
O trosnitura puternica, infundata, trista. Un sunet din care lipsea - de aceasta data - disperarea care ii apuca pe cei aflati in jurul unui accident cu victime umane. Bariera din aluminiu se lovise cu 55 de kilometri pe ora de masina, care fusese aruncata 15 metri mai departe. Senzatia pe care o traiesti imediat dupa momentul zero e incredibila. Nu poti sa scoti vreun cuvant, nu se aude nimic in jur, iar cele doua masinarii care zac inerte in Catedrala isi cer in tacere dreptul de a fi lasate sa-si care suferinta vizibila la nivelulCLIPELE POST-TRAUMATICE
Dupa cateva zeci de secunde de uluiala, in care fiecare cauta cu privirea o reluare pe care o putea vizualiza doar revenind cu gandul la momentul impactului, angajatii Centrului Tehnic si-au inceput treaba. Au masurat, au calculat, au strans, au privit, au fotografiat. Au sarit insa peste un lucru: nu au atins nimic. Fotografiile trebuie sa fie cat mai sincere cu putinta.
Twingo fusese testat la impact lateral pentru ca Renault a introdus o schimbare minora la nivel usilor. Un element neglijabil pentru multi dintre cei carora centurile de siguranta nu le inspira nimic. Unul insa extrem de important pentru un constructor care isi doreste ca masinile sale sa fie cat se poate de sigure.