În timp ce criza din 2008-2011 a pus multe companii cu istorie bogată pe butuci (Rover, Saab, Plymouth), în alte colțuri ale lumii aceasta s-a dovedit o oportunitate uriașă. Vorbim, bineînțeles, de China, piață care chiar în 2008 devenea liderul incontestabil al producției industriei auto.
Această schimbare de paradigmă avea să aducă schimbări și mai dramatice în următorii ani. Veniturile în creștere puternică ale cetățenilor chinezi le-au deschis apetitul pentru produse de calitate superioară iar piața auto chineză s-a schimbat dramatic în următorii 10 ani, devenind numărul 1 mondial.
Asta a atras și atenția producătorilor premium, care au năvălit pe piața chineză cu oferte din ce în ce mai diversificate, și pe gustul clienților chinezi. Din cauza reglementărilor din țara asiatică, toți producătorii europeni sau americani au fost forțați să își unească forțele cu câte un producător local, ceea ce a dus la schimburi de tehnologii în toate zonele esențiale.
Astfel, între 2001 și 2010, piața chineză a văzut apariția a 14 branduri locale complet noi.
Poate părea mult, dar asta avea să fie nimic comparativ cu boom-ul resimțit câțiva ani mai târziu.Cererea în continuă creștere a dictat apariția și mai multor rivali pe piața locală. Din 2011 până în 2015 încă 12 producători își anunțau sosirea pe piață, precum: Maxus, Beijing Auto, VGV, Haval, Xpeng, Nio, Cowin (currently Kaiyi), Hozon, Leap Motor, Weltmeister, Enovate și Li Auto.
Lucrurile nu aveau să se oprească aici, însă. Ascensiunea modelelor electrice în preferințele clienților avea să niveleze terenul de joc, avantajele know-how-ului producătorilor tradițional în ceea ce privește motoarele termice fiind anulate aproape instantaneu.
Astfel, din 2016 și până astăzi, s-au lansat nu mai puțin de 50 de producători de automobile noi în China, totalul brandurilor chinezești ajungând la 99. Per total, 58% din producătorii chinezi activi acum pe piața auto au o vechime de sub 10 ani.
Oportunitățile uriașe din domeniu continuă să atragă investitori pe bandă rulantă.
Dacă vorbim de vehicule mici, China are o piață de circa 25 de milioane de unități pe an, aproape 32% din toată piața dedicată acestora la nivel global.Cele 99 de branduri auto din regiunea Chineză sunt împărțite între aproximativ 40 de grupuri auto iar strategia pe termen lung pare să fie asemănătoare cu cea a brandurilor auto americane din anii 1970-1980: diversificare și acoperirea tuturor nișelor posibile.
Bineînțeles, unele dintre aceste branduri nu vor supraviețui, și asta deja începe să se vadă. Dar cele care vor merge înainte, vor profita de profilul unic al pieței chineze. Aceasta are o cerere domestică uriașă și susținere exemplară din partea autorităților iar climatul este perfect acum pentru dezvoltarea modelelor electrice, pentru care există foarte mult interes.
Dar nu vad sa scrie nimic de Tesla, Rivian, Lucid.... marci cu traditie in lumea auto.
Vreti sa induceti un anume sentiment asupra produselor? Bagati-le pe toate in aceasi oala.
Dar chinezii produc de 10 ani pe cand americanii sunt super tari... ati vazut Tesla?... rupe tot. Cand ii vad pe astia care cumpara Tesla si Iphone in draci, parca vad babele inghesuidu-se la Topshop.
Trebuie sa recunosc ca americanii sunt cei mai tari in marketing si publicitate. Aia sunt in stare sa-ti vanda mamele lor convingandu-te ca e mama ta.