Dacă autoritățile din România nu s-au hotărât însă care va fi viitorul taxei auto pentru mașinile noi, care are șanse să se transforme într-un soi de impozit anual plătibil de cumpărători, Automarket vă arată care este sistemul prin care autoritățile din Franța reușesc să ajute vânzările de mașini cât mai ecologice și să taxeze în același timp cumpărătorii care-și asumă achiziția unor motoare cu emisii ridicate de CO2.
În România vorbim de un sistem îndeajuns de complicat încât să nu fie înțeles ușor de nimeni, la baza caculului taxei auto stând o formulă complexă care ia în calcul printre altele emisiile de CO2. Francezii au simplificat totul, iar fiecare client care merge într-un showroom știe instantaneu care este bonusul primit sau taxele pe care trebuie să le achite în funcție de emisiile afișate obligatoriu pe o etichetă lipită pe mașină. Nu vorbim de ecuații și formule, ci de sume fixe în funcție de plajele de emisii. În plus, cumpărătorii mașinilor ecologice precum hibrizii plug-in (încărcabili la priză) sau modelele electrice sunt bonusați suplimentar, statul francez încercând astfel să faciliteze achiziția unor astfel de mașini.
CO2 e activ în Franța de 7 ani, 2016 aducând câteva modificări de sume față de anul anterior. Pentru că motivează clienții să se orienteze spre mașini cu emisii reduse, media de emisii de CO2 ale parcului auto din Franța a scăzut considerabil din 2008 până astăzi: de la 140 de grame CO2/km până la 115 grame CO2/km.
Sistemul bonus/malus de bonusare/taxare a mașinilor în funcție de emisiile dePe lângă sumele din tabelul de mai jos, francezii au la dispoziție și o versiune proprie a programului Rabla, prin care orice mașină diesel pusă în circulație înainte de 1 ianuarie 2006 adusă la casat este bonusată cu sume care diferă în funcție de performanțele ecologice ale modelului care urmează să fie cumpărat.
Bonus pentru electrice: 10.000 de euro în Franța, 6000 de euro în România
Dacă un cumpărător al unei mașini electrice poate primi în Franța 10.000 de euro bonus de la Stat, în România avem un bonus de circa 6000 de euro cu tichet Rabla inclus. Fără tichet Rabla, bonusarea se plafonează la valoarea ecotichetului, adică la 20.000 de lei (aproximativ 4400 de euro). De notat că în România vor exista doar 100 de clienți care vor beneficia de ecotichet, bonus acordat de Statul român începând cu luna octombrie a anului 2015.
Emisii (grame CO2/km) | Bonus/Malus | Bonus program Rabla |
0-20 | +6300 euro (în limita a 27% din prețul total) |
+3700 euro |
21-60 | +1000 euro | +2500 euro |
61-130 | 0 euro | 0 euro |
131-135 | -150 euro | |
136-140 | -250 euro | |
141-145 | -500 euro | |
146-150 | -900 euro | |
151-155 | -1600 euro | |
156-175 | -2200 euro | |
176-180 | -3000 euro | |
181-185 | -3600 euro | |
186-190 | -4000 euro | |
191-200 | -6500 euro | |
+200 | -8000 euro |
Da, doar că bonusul la electrice nu poate fi mai mare de 27% din prețul de achiziție al mașinii.