La doar câteva zile de la prezentarea oficială a fotografiilor primului model electric BMW, şeful companiei bavareze anunţă faptul că marca din Munchen analizează posibilitatea lansării unui model de serie alimentat cu hidrogen şi care va produce curent electric pe baza celulelor de combustibil, o soluţie considerată optimă pentru viitorul electric al industriei auto.
"Pentru distanţe lungi avem în vedere soluţii precum motoarele electrice alimentate cu ajutorul celulelor de combustibil. În viitor, acest tip de opţiuni va oferi timpi scurţi de realimentare şi va permite parcurgerea unor distanţe lungi cu emisii zero", spune Norbert Reithofer, CEO BMW.
Declaraţia lui Reithofer vine pe fondul lansării lui BMW i3, model electric care le oferă clienţilor opţiunea montării unui motor pe benzină suplimentar care are rolul de generator pentru propulsorul electric. BMW i3, care va fi prezentat oficial la Salonul Auto de la Frankfurt din luna septembrie, are o autonomie electrică de 130-160 de kilometri, în timp ce autonomia oferită de motorul pe benzină este de până la 300 de kilometri.
Soluţia gândită de BMW nu este una nouă în industria auto, Honda lansând încă din 2008, în scop experiemental. modelul FCX Clarity pe anumite pieţe din vestul Statelor Unite ale Americii şi din Europa. La ora actuală pe străzile lumii circulă circa 100 de exemplare FCX Clarity, toate fiind comercializate în sistem leasing şi supravegheate strict de inginerii japonezilor. Honda a anunţat recent că dezvoltarea celulelor pe hidrogen şi eficientizarea producţiei hidrogenului vor duce la lansarea producţiei de masă a lui FCX Clarity în 2018. Toyota şi-a anunţat de asemenea planurile legate de lansarea unui astfel de model în producţia de serie, anul avansat de constructorul japonez fiind 2015.BMW a mai experimentat în zona maşinilor alimentate cu hidrogen, însă în alt palier şi folosind o tehnologie mult mai simplă. BMW Hydrogen 7, o versiune a generaţiei anterioare Seria 7, folosea hidrogen în locul benzinei, însă acesta era "ars" într-un motor clasic cu ardere internă.
Principalele probleme pe care constructorii le au în ceea ce priveşte maşinile care sunt alimentate pe baza celulelor de hidrogen este preţul mare al extragerii hidrogenului pur folosit la alimentare şi lipsa unei infrastructuri dedicate alimentării acestui tip de maşini. În ultimii ani, cercetătorii europeni au studiat posibilitatea producţiei de hidrogen pur printr-un proces de electroliză inversă, apa fiind "împărţită" în oxigen şi hidrogen cu ajutorul energiei produse de centralele eoliene şi solare.
Cum funcţionează celulele de hidrogen?
Pentru ca in rest eficienta este mult mai mica comparativ cu un motor electric clasic. Acolo energia de la priza se duce direct in baterie. Aici intai folosesti energia asta pentru procesul de electroliza. Rezulta costuri mai mari.
Daca e asa, si nu imi scapa ceva, tind sa merg pe mana celor care baga banii in crearea unor baterii ce se incarca mai rapid si care inmagazineaza mai multa energie. Nu de alta, dar sunt mai multi care au acelasi interes, deci progresele se vor vedea mai repede aici.
Un avantaj enorm va fi, în momentul lansării acestui tip de sistem de propulsie, faptul că pompele de hidrogen vor putea să fie "adoptate" foarte uşor de benzinăriile clasice. Deci infrastructura e mult mai uşor de "construit".
Randamentul energetic nu este totul. Motorul Otto are un randament la aproximativ 75% din nivelul celui diesel, totuși e mai răspândit.
O soluți cu pilă de combustie vine cu avantaje mari:timpi de încărcare, dar și o autonomie la nivelul unui motor convențional. Mai mult, face propulsia electrică ușor aplicabilă și pentru modele mari. Infrastructura este însă o problemă mult mai mare încomparație cu modelele pur electrice.
În general, ca orice tehnologie la început (ca implementare) este un subiect foarte generos și complex. E foarte mult de povestit pe tema asta.
Ca sa inchei "Japoneji e tari!!"
Fisiunea nucleara e pentru elementele grele. Stii care e diferenta sau doar comentezi asa, ca sa te afli in treaba? Vrei sa aplici fisiunea la atomul de hidrogen?! Si ce element vrei sa obtii?
Cel care se afla in treaba si arunca idei gratuite esti tu, daca ai fi putin informat ai sti ca fuziunea nucleara comerciala este inca un vis indepartat, In schimb fisiunea nucleara folosindu-se reactoarele de generatia a patra care sunt capabile sa extraga 99% din energia combustibilului folosit ( uraniu ) fata de sub !% cat sunt capabile reactoarele de generatiile 2 si 3, poate produce cantitati enorme de energie electrica foarte ieftina cu reziduuri nucleara de peste 100 ori mai mici decat in prezent si mai putin periculoase pentru mediu, sau in loc de energie electrica aceste reactoare pot produce temperaturi mari care sa alimenteze centrale de termoliza a apei care este mai eficienta decat clasica electroliza a apei.
mai ai ceva de comentat?
@LR - daca omul nu stie ... de ce te apuci sa mai discuti cu el. Poti fi sigur ca nu ai cum sa il convingi de ceva, ca el stie mai bine iar pe internet nu-i nici unul mai destept ca el.
1. Explicatia ta (o alta ineptie, ca si celelalte pe care le debitezi aiurea) nu ti-a fost publicata, cel mai probabil, din cauza ca prostia e contagioasa si se propaga foarte rapid.
2. Daca ai fi sigur pe ceea ce decartezi pe aici, te-ai AUTENTIFICA, dar n-ai tu curajul asta. Pe deasupra, mai esti si nesimtit, aducand insulte in mod gratuit.
3. "Fisiunea apei"?! Molecula de apa se poate DISOCIA in 2 elemente chimice: oxigen si hidrogen. Acest lucru se poate obtine, printre altele, prin electroliza. Apa se mai poate disocia si la temperaturi inalte. PUNCT! Nu "electroliză inversă" (unde se urmareste un anumit tratament asupra unor obiecte metalice, iar hidrogenul si oxigenul sunt, in acest caz, doar produse secundare), nu prin "fisiune" si nici prin alte perle de la BAC.
4. Eu vorbeam despre cum se poate obtine mai eficient energie din hidrogen, nicidecum despre cum se poate obtine hidrogenul.
Pentru "ciocanul libanez":
Intr-adevar, fuziunea nucleara controlata este inca in stadiu de cercetare. Pentru a deveni comerciala, sute sau mii de experti lucreaza la acest "vis". Ca e un vis indepartat, o fi, e aprecierea ta. Dar si automobilul de azi era un vis acum 20 de ani, sa zicem.
Iar despre fisiunea nucleara nu am inceput eu sa vorbesc, ci unul care a inventat "fisiunea apei".
Acuma ca BMW sa asociat cu Toyota vor si ei aceasta technologie care este reala inca din ani '70.
Se poate folosi atat hidrogen cat si gaz metan.
Ar fi interesant de comparat densitatea de energie per kg de baterie Litiu versus kg de hidrogen (probabil ca trebuie inclusa si fabricuta din masina: rezervor, celule, convertoare, baterii).
Sa nu uitam ca oricand se poate trece la baterii interschimbabile, doar ca, probabil, inca se mai negociaza problemele de logistica...
Din ce stiu, se pare ca sunt mai multe variatiuni pe tema Litiu, producatorii de baterii vor trebui sa decida un standard (sau asteptam selectia naturala).
Fie ca cea mai buna solutie dintre hidrogen si baterii sa invinga petrolul. Nu ca petrolul s-ar termina prea curand...