BMW nu intenţionează să folosească transmisii automate cu mai mult de opt trepte în viitorul apropriat, cum pregătesc unele companii rivale, spun englezii de la Auto Express. În cadrul unui interviu cu Klaus Frolich, şeful departamentului de modele compacte şi de clasă medie, oficialul consideră perfectă politica actuală de transmisii a BMW Group, care include transmisii manuale cu şase trepte, automate cu şapte trepte şi două ambreiaje şi automate cu opt trepte. Între timp, rivalii de la Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz şi Cadillac folosesc transmisii automate cu nouă trepte pentru unele modele şi iau în considerare dezvoltarea de automate cu zece trepte, lucru la care Frolich se declară sceptic.
ZF a prezentat 9HP, prima transmisie automată cu nouă trepte
În cadrul testelor derulate, diferenţa de eficienţă dintre o cutie de viteze automată cu şase trepte şi o unitate cu opt trepte este de şapte sau opt procente, spune Frolich. Atunci când comparăm o transmisie cu nouă trepte şi o automată cu opt trepte, îmbunătăţirea eficienţei este apropiată de zero procente. Pe deasupra, transmisia aduce complexitate suplimentară, mai multă masă şi costuri nedorite. În plus, spune Frolich, motoarele supraalimentate actuale au o plajă de cuplu suficient de largă încât să nu fie necesară schimbarea atât de frecventă a treptelor, iar şoferii nu ar aprecia o transmisie nehotărâtă, care să schimbe prea des vitezele, în special atunci când nu este necesar.
Şeful ZF: "Nouă trepte de viteză sunt suficiente"
Transmisiile cu şapte trepte şi două ambreiaje oferite în cazul modelelor M sunt un compromis, explică Frolich, deoarece nu au reuşit să dezvolte o un convertor de cuplu care să suporte 8.000 rpm şi să fie durabil în acelaşi timp. Respectivele cutii de viteze au doar şapte trepte din motive de masă şi spaţiu limitat, dar acestea se dovedesc suficiente deoarece motorizările sunt optimizate pentru un nivel ridicat de cuplu motor, de unde şi reprizele pe care acestea le furnizează.
BMW a patentat propria sa transmisie manuală cu şapte trepte
Vestea bună pentru puriştii mărcii BMW, venită de la Klaus Frolich, este că transmisiile manuale vor rămâne o constantă pentru modelele din Munchen. Explicaţia este simplă, deşi aceste unităţi nu sunt la fel de eficiente precum automatele cu opt trepte sau unităţile DCT cu şapte trepte: experienţa emoţională a transmisiilor manuale nu poate fi înlocuită, aşa că acestea vor rămâne în ofertă chiar dacă vor fi alese de numai 10% dintre clienţii mărcii. Costurile de dezvoltare ale unor transmisii manuale pentru modele care au în standard o automată sunt ridicate, spune Frolich, dar acestea merită dacă le aduc clienţi şi sunt alese de suficienţi doritori.BMW M3 şi M4: 430 CP şi 500 Nm, transmisie manuală în standard
Via AutoExpress
Nu ca nu mi-ar placea BMW, dar exemplele tale sunt pur si simplu puerile. Lamborghini produce tractoare, sub acelasi nume si asta n-o impiedica sa produca supercaruri. Sau daca BMW produce si motociclete, influenteaza asta cu ceva calitatea masinilor bavareze?
Nu are nicio importanta cui apartin diviziile respective! Important este ca se produc si tractoare si supercaruri sub acelasi nume, asta nestirbind cu nimic din prestigiul unora sau altora!
Prea putin interesant este faptul ca, cutia de viteze este produsa "in-house", real nu are niciun fel de relevanta. Relevanta are cum se comporta cutia si cu toate ca, cutia ZF de 8 trepte este folosita atat de BMW cat si de Audi, Jaguar, Range Rover, etc., ea se comporta diferit la fiecare brand in parte.
In testele comparative de cutii si in testele auto, cutia de 8 trepte folosita de BMW este cea mai apreciata (chiar daca nu este cea mai rapida), pentru ca, cutiile desi sunt aparent identice, existe mici diferente de fabricatie facute la cererea fiecarui producator auto. Dessemenea softurile cutiilor sunt facute de fiecare producator auto in parte, desigur cu sprijinul specialistilor ZF (in cazul de fata).
Se pare ca din acest motiv cutia BMW-ului este cea mai apreciata, ei gasind compromisul perfect intre confortul mersului cotidian si comportamentul in mers sportiv avand cea mai buna adaptare a softului de cutie cu motorizarea folosita. De exmplu, stiu ca BMW este singurul care are un sistem de de retrogradare a treptei de viteza in curbe, lucru apreciat de cei care au testat masina!
Eu am condus BMW cu aceasta cutie si mi se pare exceptionala. Niciodata nu ai lipsa de cuplu, schimbarile sunt rapide dar nici nu le simti (nu in modul sport unde sunt mai agresive), niciodata nu este indecisa (lucru cel mai des reprosat altor producatori care o folosesc), pur si simplu nu ai ce sa-i reprosezi si toate astea tin strict de partea software!
Dupa cate se pare, BMW pt o perioada se va limita la transmisii in 8 trepte, curios lucru este ca Mini este dat ca un potential „musteriu” pt cutia ZF 9HP in 9 trepte, deci pe viitor nu se stie..
Mercedes a anuntat ca nu isi va echipa modelele cu transmisii ce au mai mult de 9 trepte, in prezent 9G-Tronic este folosita numai pe E350 CDI, in mod sigur pt a castiga experienta si a observa anumite anomalii/defecte/vicii samd.
Hyundai a facut ceva valva din intentia lor de asi echipa modelele cu transmisii in 10 trepte(probabil odata cu lansarea noului Equus).
Ford si GM au anuntat ca vor colabora pentru realizarea de transmisii in 10 trepte.
VAG la fel, ZF anunta ca poate produce transmisii in 10 trepte si mod sigur la cerera unui client chiar si mai multe.
O continuare a acestei competitii este totusi putin probabila.
Folosirea unei CV cu multe trepte sa dovedit un bun atu de marketing, mai ales pentru clientii aflati la primul automobil premium, sau utilizatori pt prima data a unei masini cu transmisie automata, lucru foarte intalnit in conditiile cresterilor foarte puternice de pe pietele emergente, situatie care incepe sa se tempereze, chiar si pietele in curs de dezvoltare fiind „mai educate” decat in urma cu 5-10 ani.
Razboiul treptelor de viteza a fost determinat si incurajat intr-o mare masura de „razboiul eficientei”, o transmisie in 7-8-9 trepte este mai eficienta decat una in 4-5-6 trepte, iti permite sa rulezi in oras cu 1000 rpm iar in afara cu viteze de +100 km/h cu 1500 rpm.
Urmatorul front in razboiul eficientei va fi cel al scaderii masei automobilului, iar o transmisie cu 12 sau 15 rapoarte va implica o crestere a volumului si a masei transmisiei, ce atrage dupa sine o crestre a consumului, lucru ce se poate estompa doar prin utilizarea unor aliaje mult mai usoare, dar care vor creste foarte mult pretul masinii, lucru putin probabil.
Si desigur celelalte riscuri ale unei cutii cu multe rapoarte, comportamentul indecis si potentialele probleme de fiabilitate, care pot afecta destul de grav imaginea unui constructor auto, mai ales ca vobim de a doua cea mai complexa si scumpa componenta a unui automobil dupa motor.