Apariția mașinilor electrificate cu baterii generoase (Plug-in hibrid sau full-electrice) a dus la o creștere sensibilă a prețurilor de achiziție a acestor versiuni față de variantele echivalente ca putere cu motoare termice clasice (diesel sau benzină). În așteptarea scăderii prețurilor modelelor electrice, oficialii BMW susțin că cea mai probabilă variantă va fi însă echilibrarea prețurilor în sus, modelele pe benzină și diesel urmând să se apropie ca prețuri de cele electrice.
"Fenomenul economiei de scară, care coboară costurile în condiții de producție masivă, nu este încă prezent în zona mașinilor electrice. Așa că această nouă tehnologie are încă nevoie de stimulente guvernamentale pentru ca oamenii să se orienteze spre mașini cu emisii zero. Pe lângă aceste stimulente în bani, soluțiile viitoare vor putea viza și alter opțiuni, precum locuri de parcare dedicate mașinilor electrice în parcările publice sau chiar costuri reduse sau zero în aceste parcări. Cu toate acestea, electrificarea va trebui să funcționeze până la urmă fără aceste stimulente și va deveni o piață naturală", spune Wieland Bruch, purtător de cuvânt BMW i.
Conform oficialului bavarez, creșterea vânzărilor de electrice și scăderea vânzărilor de mașini cu motoare clasice va face ca prețurile acestora din urmă să crească pe fondul unui volum din ce în ce mai redus și în contextul apariției unor noi sisteme tehnologice costisitoare: "Aș spune că nu vor deveni neapărat electricele mai ieftine, ci că modelele cu motoare pe combustie internă vor fi mai scumpe".
Investiții continue în tehnologia electrică
Explicația prețurilor în continuare ridicate pentru baterii constă parțial în faptul că producătorii auto investesc masiv în dezvoltarea tehnologiilor la nivelul bateriilor. În cazul BMW, Wieland Bruch susține că bateriile Litiu-Ion au încă un potențial imens de dezvoltare, în special la capitolul densitătii energetice (cantitatea de kWh pe care o poate acumula o baterie).
"BMW lucrează în paralel la toate tipurile de tehnologii alternative în zona mașinilor electrice. Lucrăm la mașini electrice Fuel Cell alimentate cu hidrogen și considerăm că această soluție are logică pe anumite segmente. Nu va fi mainstream, dar există piață pentru această tehnologie. Apoi, lucrăm la bateriile SSD (Solid State Drive) pe care le vom vedea în producție cel mai probabil la mijlocul acestui deceniu, în preajma anului 2025. Nu în ultimul rând, continuăm să dezvoltăm tehnologia Litiu-Ion, care are potențial imens. Nu uitați că bateriile lui BMW i3 au o capacitate dublă astăzi față de 2013, primul an al acestui model, deși volumul ocupat de celule nu s-a modificat deloc. Practic, aceeași carcasă înmagazinează astăzi o cantitate dublă de energie", spune oficialul german.
Sau...NU?