Salonul Auto de la Frankfurt a consemnat un moment istoric pentru BMW. Constructorul german a lansat în această toamnă primele sale produse electrice de serie, inaugurând astfel o nouă gamă, botezată simplu „i”. Deşi mulţi fani BMW au dificultăţi în a asocia noul i3 brandului bavarez, oficialii germani sunt convinşi că şi el, dar şi supercarul hibrid i8, vor fi repede adoptaţi de familia europeană.
Pe lângă promisiunile eco, cele două modele BMW anunţă şi o revoluţie în ceea ce priveşte materialele folosite pentru producţie. Ian Robertson, şeful diviziei de vânzări şi marketing BMW, susţine că BMW i3 şi i8 sunt promotorii unor tehnologii care vor fi adoptate de majoritatea modelelor BMW în următorii ani.
„Sunt convins că în următorii ani mai multe patente folosite pentru programul maşinilor electrice vor ajunge să influenţeze şi producţia de masă. Deşi am căutat intenţionat să le oferim modelelor i un design aparte, pentru ca oamenii să le identifice mai uşor, sunt cu siguranţă aspecte care vor ajunge pe modelele convenţionale.”BMW, primul constructor care produce la scară industrială fibră de carbon
Cea mai vehiculată componentă este fibra de carbon, utilizată la scară largă în construcţia celor două modele electrice. BMW este primul constructor din lume care a reuşit să producă la scară industrială fibră de carbon, material extrem de scump, folosit mai mult în industria aviatică, a bărcilor cu motor şi a supercarurilor exotice.
BMW a reuşit această performanţă după ce a scurtat procesul de presare al materialului de la 10 ore, cât durează în industria aviaţiei, la numai 10 minute.
Eficientizarea acestui proces a permis producţia la scară largă a componentelor din fibră de carbon, ele urmând a fi regăsite pe tot mai multe modele BMW.Celulă de siguranţă din fibră de carbon
Noul i3 dispune de două componente esenţiale: modulul Drive, care se referă la şasiul din aluminiu, şi modulul Life, care reprezintă celula de siguranţă a habitaclului, creată în întregime din fibră de carbon. Dacă primul modul absoarbe energia unui impact, cel de-al doilea modul asigură o integritate perfectă a habitaclului.
BMW susţine că celula de siguranţă poate fi adaptată la mai multe variante de caroserie, iar componentele sunt mai uşor de vopsit. Totodată, BMW declară că în cazul unui accident structura din fibră de carbon nu ridică probleme echipelor de descarcerare. Un experiment desfăşurat cu ajutorul pompierilor din Munchen a confirmat această afirmaţie.
BMW susţine şi că celula de siguranţă va putea fi reparată în cazul unui accident. Componentele sale deformate pot fi decupate şi înlocuite. Doar anumite unităţi service vor fi capabile să asigure aceste reparaţii, costurile urmând a fi similare cu cele ale maşinilor convenţionale.
Acoperiş din fibră de carbon pentru M3 şi M4
Avantajele utilizării fibrei de carbon în arhitectura modelelor de serie este evidentă.
Robertson confirmă utilizarea sa la scară largă în următorii ani, dar se arată sceptic în transferul modulului Life, din fibră de carbon, pe modelele convenţionale. „Vom vedea o folosire limitată a anumitor componente ori de câte ori este nevoie”.În viitorul apropiat, promisiunea se va materializa odată cu lansarea viitoarelor M3 şi M4. Ambele modele vor avea un acoperiş din fibră de carbon, care va lua locul celui standard.
Tapiţerie tratată cu ulei de măsline
Pe lângă fibra de carbon, BMW a utilizat în cazul lui i3 şi i8 o cânepă pentru tubulatura sistemului de ventilaţie a habitaclului şi plastic rezultat din reciclarea sticlelor pentru acoperiş. A reuşit astfel să mai scape de câteva kilograme la capitolul masă totală. Ambele inovaţii vor ajunge pe modelele de serie, potrivit lui Robertson.
Oficialul a făcut referire şi la o serie de inovaţii ale diviziei de personalizare BMW Individual. Printre ele şi tehnica tratării tapiţeriei din piele şi a celorlalte componente cu ulei de măsline. Potrivit germanilor, soluţia este mult mai eficientă şi mai plăcută. În prezent se caută posibilităţi de utilizare a acestei tehnici la scară largă.
O masina de serie (hai ca fiind electrica e deja fumata chestia, doar toti producatorii au asa ceva in oferta) cu un pret, oarecum rezonabil si cu tehnologie de domeniul aeronauticii nu starneste nici macar o reactie.
La oul ala de 110.000Eu (parca hibrid, nu?) auzeam voci cum ca ar fi un fel de redescoperirea rotii de catre rasa umana. Aici, un reportaj despre tehnologia incorporata si in celalalt articol despre cum se conduce i3 nici macar un comentariu.
Anyway...parerea mea e ca acest i3 poate insemna ceea ce a fost seria C in 1989 pentru BMW. O vitrina tehnologica la indemana clientului si un nou drum de urmat de catre producatorul din Munich.
si cand te gandesti ca avem (cica) fani BMW pe site. Trista e tacerea lor cand vine vorba de lucruri importante.
sa fi fan e una sa iti placa un anumit model e alta.......
si pan' la urma acest i3 e doar 'juma BMW'....
nu zic k e o masina rea ca nu e.......insa nu prea vad in viitor ca modelele 'i' sa devina un cult cum sunt astazi modelele anilor 80' (E30,E34)
i3 este o platforma tehnologica si primul pas catre o alta abordare a domeniului auto. Ca fan declarat (vad din nick-ul tau) cred ca iti scapa insemnatatea lui i3 si i8. Tu vezi doar jumatatea goala a paharului. Eu o vad pe cea plina....
e30 si 34 e un cult pentru o parte a fanilor. Nu vreau sa analizez problema. Eu incerc sa imi dau seama de importanta unui anumit model pentru marca in sine si cand spun ca i3 este echivalentul lui seriei C eu vad tehnologie, electronica, materiale, etc. Nu neoane sub praguri, burn-out si seminte la coltu' blocului.
Uite, pe un site respectabil un M1 (din 1981) se vinde cu peste 200.000Eu iar un C830 se vinde in general cu mai mult de 12.000Eu. E30 si 34...ok, 3 luni "la italia" si se rezolva.
Si cred ca stii ca e30 si 34 nu au fost facute ca un viitor cult, nu? Nici Golf si nici macar Fiat 500 nu au avut o astfel de titulatura. Dar timpul.....
dar cata mirare pe capusorul tau. Fanii unei marci trebuie sa apara cand doreste domnul @dan_grc. Sau de la inceput sa stie si el cu cine "sa vorbeste" sau trebuie sa-i stie el pe toti. Prea multe pretentii de instanta pretinzi domnule @dan.
sigur, E39-ul din poza ta sigur era pentru mase, nu? Tu ti l-ai luat la data aparitiei presupun. Cat era pe vremea aia? Daca nu ma inseala memoria cam 40.000Eu? In 2002. O braga.
ce NU ai inteles tu este ca orice model nou are un pret mai ridicat. Probabil ca esti obisnuit cu preturile la SH. Nu am sa te conving eu acum sa mai arunci un ochi si la preturile modelelor nou lansate si sa vezi preturile de-a lungul timpului.
bine, daca as mai pomeni si de un model al carui tehnologie este electrica, are fibra de carbon, etc si pretul devine practic de "neatins" insemna ca bat campii. Nu?
Daca vrei putem vorbi de SH, poate acolo te simti mai pe domeniul tau.
Mai am o intrebare si gata: tu chiar pricepi ceva din domeniul auto? Retorica intrebare, evident.
De acum orice spui tu o voi considera litera de lege si adevar absolut. Se vede ca esti fan (doar ai poza) si orice fan are dreptate. Chiar daca orizontul sau de cunostinte devine un PUNCT de vedere.
PUNCT
Tu stii cum esti? ca tiganu din poveste. Si-a ales tiganu nostru un pom. Cornul. Si stii de ce? Ca a vazut el ca e primul inflorit in primavara. Se astepta tiganu nostru sa aiba si primul fructele de la arbustul asta. Si, ce sa vezi...e ultimul cand culege roadele. Asa si tu....vrei vanzari peste noapte, vrei pret pentru mase.
Intrebarea ramane: pricepi ceva din articolul asta? sau totul la tine se reduce la a detine un e39 cu un pret accesibil?
cam mult dai din gura......si nu prea o dai destul de bine......
vrei sa ne ti morala???? vrei sa ne inveti cultura auto???
seria C de la bmw????? pe unde cauti denumirile astea......pe Wikipedia sau Wikileaks:)))))
morala? macar daca ai ramane cu ceva...ma indoiesc
daca avem noroc poate peste 10000 de ani se vor dezintegra cumva deseurile astea...