Jochen Neerpasch este un nume cu rezonanță pentru orice pasionat de motorsport. Dacă ai văzut filmul Adrenalin (iar dacă nu, ar trebui să-l vezi) numele lui Neerpasch îți este și mai cunoscut. Germanul este cel care a pus bazele diviziei M GmbH din cadrul BMW și tot el el cel care a condus destinele diviziei motorsport în anii '70, când BMW devenea un nume în cursele de turisme alături de celebrul model 3.0 CSL. Neerpasch a trecut apoi și pe alte mărci, influențând destinele celor de la Mercedes, Ford sau Porsche. A fost pilot de curse, manager și om de marketing. A pus bazele competiției Procar, unde piloți din Formula 1 alergau cu modele BMW M1 înainte de cursele din Marele Circ. Și lista poate continua.
Jochen Neerpasch a venit pentru câteva zile în România. Nu este la prima vizită în țara noastră. A venit prima dată tot la invitația BMW România, în luna martie, pentru a fi onorat în cadrul instalației de artă Blue Hero creată de Adrian Mitu. A povestit atunci multe din momentele importante din cariera sa, iar una din afirmațiile sale au rămas în mintea multora din cei prezenți. Neerpasch a spus că nu a avut ocazia să conducă un BMW M din actuala gamă de modele produse la Munchen.
Oamenii de la BMW România, și în special Alexandru Șeremet, cel care se ocupă de departamentul de comunicare, au vrut să îndrepte acest lucru. Așa că în vara lui 2019 am primit o invitație cu adevărat specială: două zile la Sibiu alături de Jochen Neerpasch și de cinci modele performante din gama BMW.
În vârstă de 80 de ani, Neerpasch a acceptat invitația și a fost prezent la Sibiu pentru mai multe zile, timp în care a avut parte de o serie de surprize.
Dar, mai întâi, puțină istorie
Jochen Neerpasch și-a dorit mereu să devină pilot. La volanul unui Borgward Isabella, avea să conducă pentru prima dată la vârsta de 12 ani, dar o carieră în lumea curselor era tabu în familia sa în urma unui accident suferit de fratele său în cadrul unei curse.
Tânărul Jochen avea să se angajeze la Porsche, unde devenea mecanic al departamentului de competiții. Avea să meargă la curse fără ca părinții săi să știe. În palmaresul său figurează o victorie în cursa de 24 de ore de la Daytona la volanul unui Porsche 907, dar și alte rezultate notabile. A pilotat pentru Borgward, Porsche, Shelby Cobra și Volvo.
Primea însă un telefon care avea să îi schimbe radical cariera: i se oferise posibilitatea de a conduce departamentul sportiv al celor de la Ford. Alegea o carieră în management și agăța în cui combinezonul de pilot. Sub bagheta sa, Ford avea să devină o forță în lumea curselor de tursme cu modelul Capri. La începutul anilor 70, Bob Lutz era un nume important în ierarhia celor de la BMW. Și avea nevoie de un om care să facă din BMW o marcă cu imagine în lumea sporturilor cu motor. La cine a apelat? Jochen Neerpasch. Omul nostru părăsea orașul Koln și mergea la Munchen pentru a începe un nou capitol în impresionanta sa carieră.
Aici avea să pună bazele diviziei BMW Motorsport GmbH. O divizie dedicată inițial activităților sportive pentru marca din Munchen, dar care apoi a devenit divizia sportivă BMW M. Neerpasch avea să coordoneze o echipă extrem de capabilă, formată din Paul Rosche, Alexander von Falkenhausen și piloți ca Hans-Joachim Stuck, Ronnie Petersen sau Dieter Quester.
Arma BMW în lupta către gloria în motorsport era noul 3.0 CSL, un model ce avea să își atragă porecla de Batmobil datorită formelor aerodinamice.Neerpasch este și părintele modelului BMW M1, o mașină de curse "domesticită" special pentru uzul pe șosea. Tot el a avut ideea de a promova acest model prin intermediul unei competiții cu adevărat speciale: Procar Series. Tot Neerpasch a pus bazele conceptului Art Car, modele sport BMW personalizate de artiști plastici cu renume mondial. Și lista poate continua.
Mai multe despre cariera lui Jochen Neerpasch puteți citi în feature-ul Patriarhul.
La Sibiu, Jochen Neerpasch a vorbit neîntrerupt aproape două ore, povestind momente din cariera sa. Și nimeni nu voia să plece din începere. A trebuit însă să întrerupem povestea pentru un prim moment special.
BMW 3.0 CSL și BMW 2002
Eduard Tontsch este un cetățean german cu origini române. De ceva vreme este stabilit la noi în țară și participă la cursele de viteză în coastă la clasa vehiculelor istorice. Fan al mărcii din Munchen, Tontsch este proprietarul a două bijuterii pe patru roți. Prima este un BMW 2002 pe care îl folosește constant în Campionatul Național de Viteză în Coastă, iar al doilea este o replică full spec al celebrului Batmobil bavarez: BMW 3.0 CSL în versiune de circuit.
Ambele exemplare au fost prezente la Sibiu pentru vizita lui Jochen Neerpasch. Un moment aparte, deoarece 3.0 CSL este mașina pe care Neerpasch a crescut-o și dezvoltat-o pentru cursele de circuit. Este modelul cu care BMW a reușit să îi învingă pe cei de la Ford și avea să le aducă faima din cursele de turisme în anii 70.
Mai mult, Neerpasch a avut ocazia să conducă din nou un BMW 3.0 CLS. Și nu oriunde, ci pe Transfăgărășan.
Alături de modelul 3.0 CSL, Neerpasch a fost imortalizat de Radu Chindriș folosind o tehnică veche din fotografie. Rezultatul îl puteți vedea mai jos:
O lungă zi de încheia la un pahar de bere și alte povești din tolba nesecată a lui Jochen Neerpasch.
Pilotul și Transfăgărășanul
A doua zi, cu o precizie germană, Jochen Neerpasch era printre primii oameni care luau micul dejun în restauranul hotelului din Sibiu. Alături, în parcare, așteptau cuminți câteva dintre cele mai interesante modele BMW ce poartă sigla M.
Două M5 de ultimă generație - unul normal și altul Competition - un M2 Competition, două exemplare Z4 M40i și impunătorul M850i. Toate erau aliniate în fața hotelului, așteptând startul.
Urma să pornim spre cel mai celebru drum din România: Transfăgărășan. Tăcut și retras, cu ochelari de soare și o jachetă BMW M cu tentă retro, Jochen Neerpasch a ales pentru început modelul Z4 M40i. Greu să îi citești expresia facială, dar după minutele petrecute pentru a-și găsi poziția ideală la volan și reglajul sistemelor, putem spune că a apreciat fiecare secundă la volan.
Ajunși la Bâlea Lac, am instalat o mică tabără BMW. Am putut experimenta rapid toate modelele pe care le-am enumerat mai sus, iar pilotul Eduard Tontsch a fost alături de noi cu BMW-ul 2002.
BMW M5 Competition
Am sărit la volanul acestui model imediat ce am avut ocazia și am pornit pe partea sibiană a Transfăgărășanului, conștient că cifrele fac din acest automobil mai degrabă un supercar deghizat în sedan. Cu 625 CP livrați de motorul V8 Twin-Turbo sunt incredibil de mulți, iar cuplul de 750 Nm disponibil între 1.800 și 5.800 rpm îți dă senzația că poți accelera la infinit.
Abia apuc să reglez modurile pentru motor, suspensie și direcție, că o linie dreaptă se deschide în fața mea.Accelerez și simt cum stomacul rămâne în spate. BMW M5 Competition are nevoie de doar 3.3 secunde pentru a atinge 100 km/oră și de doar 10.8 secunde pentru a ajunge la 200 km/oră. Un test complet cu M5 Competition poate fi citit AICI.
Abia dezmeticit din urganul stârnit de M5 Competion, ajung în al doilea model ce poartă logo-ul special.
BMW M2 Competition
M2 a adunat laude încă de la lansarea din 2015. Un coupe mic, compact, construit în cel mai pur stil BMW și demn urmaș al celebrului 1 M Coupe. Astăzi, în oferta BMW mai există doar M2 Competition, o variantă mai hardcore a puternicului coupe. Prezentat în 2018, M2 Competition a venit cu un motor cu șase cilindri nou, același ce a fost folosit și pentru modelele M3 și M4. Puterea a crescut la 410 CP, iar cuplul maxim la 550 Nm disponibili între 2.350 și 5.230 rpm. Spre deosebire de M5, M2 Competition trimite puterea exclusiv către puntea spate făcând-ul cel mai "analog" model din actuala gama de modele performante BMW.
M2 Competition este ca o găleat[ de apa rece turnată în cap la prima oră. Te trezește instant la viață. Puterea este livrată instant, iar spatele pleacă dacă exagerăm. Suspensia este ridicol de rigidă, mai ales pe denivelatul Transfăgărășan. Este o mașină pură pentru cei care caută senzații pure: 0-100 km/oră în 4.4 secunde și o repriză 80-120 km/oră efectuată în 3.3 secunde. Un test complet cu M2 Competition poate fi citit AICI.
BMW M850i
Marele coupe Gran Tourer nu mai are nevoie de nici o prezentare. L-am analizat pe larg în testul nostru de AICI și primul contact de AICI, iar repriza pe Transfăgărășan mi-a reamintit că impozantul model poate fi și foarte sprinten când vrea, dar păstrând decența și eleganța care îl caracterizează. Este un automobil polivalent, dar care excelează în special la drumuri lungi.
BMW Z4 M40i
Revelația zilei pentru mine a fost noul Z4. Dezvoltat împreună cu Toyota, unde aceeași platformă este folosită pentru noua generație a modelului Supra, noul Z4 M40i a fost, în opinia mea, mașina perfectă pentru Transfăgărășan. Motorul turbo cu șase cilindri în linie oferă 340 CP și 500 Nm, cifre suficiente pentru a obține cea mai pură plăcere a condusului pe virajele din munții Făgăraș.
Ce avantajează însă noul Z4 este distribuția perfectă a greutății pe cele două punți: 50-50. Z4 devine astfel un automobil perfect echilibrat, iar fiecare viraj pare să fie negociat aproape de perfecțiune. Un plus și pentru sunetul bine reglat, dar și pentru cutia automată Steptronic cu opt trepte care își face treaba perfect chiar și când este lăsată în modul automat. Z4 M40i are nevoie de 4.5 secunde pentru a accelera de la 0 la 100 km/oră.
Au fost două zile pline de adrenalină și istorie în prezența unei legende a sportului cu motor. Pilotul care a cucerit și muntele din România. Încă o poveste pentru o carieră mai mult decât completă.
De acord, O traversare a Transfagarasanului intr-o decapotabila de suflet, pe vreme frumoasa e unul din visele mele. Nu stiu daca o sa mi se intample vreodata, dar speranta ramane. Viata mi-a aratat de multe ori ca ti se pot intampla cele mai incredibile lucruri, atunci cand ti le doresti foarte tare.