Ideea de bază este simplă: un road trip de o săptămână la bordul unui model reprezentativ din gama Porsche prin câteva ţări din Europa de Est. Şi pentru a face lucrurile mai interesante, cei care participă trebuie să parcurgă etapele zilnice într-un timp alocat şi încercând să consume cât mai puţin carburant. Ideea acestui tip de eveniment aparţine Porsche Central and Eastern Europe, PPD fiind organizat pentru prima dată anul trecut. Traseul ales a fost Istanbul-Budapesta, via România, unde echipajele au trecut prin Bucureşti şi pe Transfăgărăşan. Un traseu care a reuşit să îi entuziasmeze pe toţi participanţii. Modelul ales pentru parcurgerea traseului a fost Porsche Panamera Diesel. Mircea a avut şansa să participe la această primă ediţie alături de alţi şase ziarişti români, iar experienţele sale pot fi recitite AICI.
Foarte multă lume a crezut atunci că va fi un eveniment unic, dar Porsche a reuşit să reediteze acest eveniment. Pentru ediţia 2013, organizatorii au complicat lucrurile: un traseu mai dificil, care urma să parcurgă cinci ţări. Pentru start a fost ales oraşul Chişinău, din Republica Moldova, iar linia de sosire a fost ampalsată la Bratislava în Slovacia. Pentru a parcurge cei peste 1.500 km, Porsche a ales modelul Cayenne în varianta S Diesel. O maşină propulsată de un motor V8 de 4.2 litri ce dezvoltă 382 CP la 3.750 rpm şi 850 Nm între 2.000 şi 2.750 rpm. Are 2.2 tone, un rezervor de 100 litri şi poate atinge o viteză maximă de 252 km/oră. Acceleraţia de la 0 la 100 km/oră durează doar 5.7 secunde, iar consumul mediu oficial este de 8.3 litri/100 km. Pentru transmisie, Porsche a ales cutia automată Tiptronic cu opt trepte.
Acestea au fost datele problemei. România avea să fie reprezentă de Dragoş Băltăţeanu (Automarket), Costin Giurgea (Top Gear), Tudor Bratu (Autograma/Forbes România) şi Adrian Pascu (Porsche România). Înarmaţi cu suficiente haine pentru o săptămână departe de casă, echipa României s-a prezentat într-o duminică dimineaţă la Aeroportul Internaţional Henri Condă. Destinaţia: Chişinău, Republica Moldova.
Ziua 0 - Chişinău
Seara, organizatorii ne-au rezervat o vizită la domeniul Cricova, unul dintre cele mai mari zone viticole din Republica Moldova, celebru pentru oraşul subteran unde sunt păstrate la temperatură optimă butoiele cu vin. A fost un prilej bun pentru a prezenta un model special din gama Cayenne.
Pentru a celebra acest eveniment, Porsche a decis să construiască o ediţie limitată la doar 10 exemplare ale modelului Cayenne S Diesel. Acestă ediţie limitată va purta numele de Performance Drive Edition, iar prototipul a fost condus în concurs de către echipa României. Tehnic, modelul este identic cu orice Caynenne S, dar vizual au fost adoptate o serie de modificări. Capota, eleronul şi câteva elemente aerodinamice au fost vopsite în argintiu satinat. Jantele au 21 de inch au un desing special şi sunt vopsite în aceeaşi culoare satinată. Un detaliu onorant pentru noi: două dintre cele 10 exemplare ale acestei serii speciale vor fi vândute în România.
Ziua 1 - Chişinău (Rep. Moldova) - Bukovel (Ucraina)
Luni dimineaţă, cele nouă maşini s-au aliniat în faţa hotelului Nobil din Chişinău şi, sub escorta poliţiei moldoveneşti, au plecat spre Piaţa Marii Adunării Naţionale pentru fotografiile oficiale. De aici ne-am deplasat către Porsche Center Moldova, locul de unde s-a dat startul oficial. Regulile competiţiei nu s-au schimbat faţă de anul trecut. În fiecare zi se trece peste două etape, fiecare trebuind să fie parcursă într-un timp alocat de organizatori. În cazul echipei României, startul a fost dat la ora 9.00 AM, iar timpul alocat a fost de 3 ore.
Sosirea la graniţa dintre Moldova şi Ucraina a fost setată pentru ora 12. Sosirea în avans sau în întârziere aducea penalizări. Am reuşit să parcurgem prima etapă fără incidente şi am sosit exact în timpul alocat. Moldova ne-a întâmpinat cu oameni ospitalieri şi drumuri relativ bune. Încă nu înţelegeam de ce toate automobilele fuseseră dotate cu anevelope off-road Grabber AT.A urmat vama şi discuţiile prin semne cu vameşii ucrainieni care nu vorbesc nici o limbă de circulaţie internaţională. Am petrecut două ore şi jumătate pentru formalităţi în vama ucraineană şi apoi aveam să înţelegem de ce aveam nevoie de anvelope speciale de off-road. Ucraina are poate cele mai proste drumuri pe care le-am întâlnit în Europa până acum. Gropi, denivelări, tranşee, lucrări începute şi abandonate, trafic haotic, maşini sovietice, vaci, căruţe, capre, biciclişti, beţivi, totul poate fi întâlnit pe drumurile ucrainiene. Asflaltul este uneori inexistent şi sunt atât de multe gropi, încât nu poţi parcurge respectiva bucată decât cu viteza melcului şi zgâlţâind bine pasagerii şi bagajele. Am încercat să păstrăm un ritm cât mai constant, dar a fost o misiune aproape imposibilă. În momentul în care găseam o viteză acceptabilă, o serie de tranşee ne obliga să frânăm violent sau să evităm la limită ocolind uneori pe zonele de pământ de lângă drum. Traficul este haotic tocmai din această cauză, astfel că ne-a regăsit frecvent pe acelaşi sens cu un camion care ocolea o serie de gropi.
Destinaţia noastră pentru prima zi a fost staţiunea ucrainenă Bukovel, situată în Munţii Carpaţi. Am ajuns greu, pe drumuri întortocheate presărate de sate şi localităţi. Timpul alocat a fost însă generos, fiind nevoiţi să oprim pentru a nu ajunge în avans. Finalul zilei a adus şi prima realimentare. Pentru a măsura exact cantitatea de carburant folosită şi pentru a nu exista discuţii, fiecare maşină a fiecărui echipaj a fost alimentată de un membru al echipei adverse.
Ziua întâi s-a încheiat pentru echipa României cu un consum mediu de 8.91 litri/100 km, ceea ce ne-a plasat pe locul patru în clasamentul intermediar. Ca şi anul trecut, au existat echipe care nu au renunţat la tot felul de trucuri pentru a obţine un consum mai scăzut. S-a mers cu geamurile închise, fără aer condiţionat, fără muzică şi lumini. Maşinile echipelor din Ucraina, Moldova, Ungaria şi Belarus au fost împinse în graniţă sau la benzinările de către membrii echipajului pentru a nu consuma carburant. Iar umflatul anvelopelor la cinci atmosfere şi lipirea cu bandă adezivă a capotei au fost din nou folosite pe larg, în special de echipa Ucrainei.
Ziua 2 - Bukovel: off-road extrem cu Porsche Cayenne
Jan Kalmar ne-a strâns însă pe toţi şi ne-a arătat vârful muntelui: "Vedeţi vârful acela? Vremea este bună, acolo mergem!". Vârful spre care arăta Jan era Gora Stig, 1.704 metri altitudine. Am început ascensiunea pe un drum cu pietre ascuţite şi am continuat apoi pe o potecă îngustă, presărată cu ace de păr strânse. De pe vârf, am coborât pe o coamă plină de noroi, mărginită de două prăpăstii impresionante. Traseul a continuat pe coamă timp de două ore până la un lac montan ascuns între văi. O ploaie măruntă ne-a făcut întoarcerea mai dificilă, dar am reuşit să parcurgem tot traseul fără a rămâne împotmoliţi. Ziua a fost încheiată cu o probă ce a contat în clasamentul concursului: parcurgerea unui traseu off-road marcat cu porţi. Atingerea unui jalon aducea o penalizare de minut pentru echipajul respectiv.
Ziua 3- Bukovel (Ucraina) - Katowice (Polonia)
A urmat ziua cea mai lungă. Aproape 700 km între Ucraina şi Katowice, Polonia. Asta a însemnat trezirea la 6 dimineaţa şi start la ora 7. Au urmat 200 de kilometri de coşmar pe drumurile extrem de dificile din Ucraina până la graniţa cu Polonia. Pentru echipa României, a fost ziua în care s-au ruinat toate şansele la podium. Am plecat într-un ritm constant, încercând să avansăm cât mai eficient din punct de vedere al consumului.
Cu doar câţiva kilometri înainte de graniţă, drumul a devenit extrem de dificil, iar un ambuteiaj într-un orăşel ne-a adus o întârziere de 9 minute la checkpoint-ul de la graniţa cu Polonia.Lista de ghinioane a continuat şi în etapa a doua a zilei. Încercând să recuperăm timpul pierdut, am avut o întâlnire cu poliţia poloneză, care ne-a costat 400 zloţi. Poliţistul polonez aflat într-un Opel Vectra V6 Turbo nemarcat a fost civilizat, dar foarte ferm. Şi ne-am înţeles cu el într-o impecabilă italiană, deoarece limba engleză nu este pe placul forţelor de poliţie din Polonia. Am pierdut însă 30 de minute foarte importante. Apoi, un ambuteiaj infernal pe centura oraşului Cracovia a mai adunat ceva minute de întârziere. Iar la final am ratat benzinăria unde era marcat finalul de etapă. Pentru a completa "fericit" ziua, organizatorii ne-au rezervat încă un moment interesant de final: a trebuit să schimbăm toate cele patru anvelope ale maşinii cu ajutorul unui singur cric şi al unei singure coarbe. Timpul schimbului de pneuri a fost adăugat la penalizarea totală.
Ziua 4 - Katowice (Polonia) - Bratislava (Slovacia)
Pe un traseu de aproximativ 450 km, am consumat 37.46 litri, echivalentul unei medii de 8 litri/100 km. A fost cel mai bun consum pe etapa Katowice-Bratislava şi acest lucru ne-a adus stickerul verde ce atestă acest lucru. Sosirea oficială a avut loc la circuitul Slovakia Ring, unde a avut loc alimentarea finală. Organizatorii ne-au rezervat câteva surprize pentru finalul acestei zile. În primul rând, am avut plăcerea de a admira de aproape modelul Porsche 911 GT3 Cup, versiunea de circuit a versiunii GT3. Mai mult, am avut ocazia să gustăm din senzaţiile pe care le poate oferi acest model de curse de pe locul din dreapta. La volan s-au aflat doi piloţi Porsche: polonezul Robert Lukas şi tânărul austriac Klaus Bachler. Apoi, pentru a face lucrurile şi mai interesante, o ultimă încercare pentru competiţia Performance Drive: toţi membrii echipelor au trecut printr-o probă de îndemânare în cel mai scurt timp şi cu cât mai puţine obstacole doborâte. Proba a conţinut slalom, controlarea unui derapaj pe suprafaţă udă, controlarea derapajului indus de o placă dinamică, frânare la punct fix şi multe altele.
Ziua 5 - Slovakia Ring
În ultima zi oficială, toate echipele s-au întors la Slovakia Ring. Concursul s-a încheiat, cele nouă Porsche Cayenne se odihneau acum în parcarea de lângă circuit. Ziua a fost dedicată modelelor 911, Cayman şi Boxster. Toate au fost conduse la limită pe circuitul slovac sub bagheta instructorilor Porsche. Plus două exerciţii standard pentru Porsche Driving Acadmy: controlarea drift-ului pe suprafaţă udă şi controlarea derapajului indus de o placă dinamică. Aceasta din urmă este un mecanism ce împinge puntea spate a maşinii într-o direcţie aleatorie şi cu intensitate diferită. Cel de la volan trebuie să anticipeze şi să controleze prin contrabracare şi acceleraţie derapajul indus. Ambele exerciţii au loc pe suprafaţă udă, alunecoasă ca gheaţa, ceea ce face totul mult mai distractiv.
După o zi completă pe circuit, puntul final al întregii aventuri a fost premierea echipajelor. Locul întâi şi premiul cel mare a revenit echipei Ungariei, urmată pe podium de reprezentanţii Republicii Moldova şi de cei ai ucrainei, câştigătorii de anul trecut. Nu vom comenta modul în care aceste echipaje au ajuns pe aceste poziţii, dar sperăm ca în viitor Porsche să impună un set mai clar de reguli. Asta pentru că banda adezivă pe capotă şi anvelopele umflate până la refuz nu sunt pot aduce doar probleme tehnice şi de siguranţă, ci şi derapaje de imagine pentru echipe, modele, marcă şi pentru competiţie în sine.
România a terminat pe locul opt în clasamentul general, penalizările acumulate în etapa Bukovel-Katowice fiind mult prea mari. Am terminat însă pe poziţia a patra în clasamentul consumului de carburant, lucru care ne-a readus zâmbetul pe buze. În plus, rămânem cu mândria că am câştigat o etapă de consum.
Lăsând la o parte competiţia, Porsche Performance Drive este o experienţă unică. O idee născută aici, în Europa de Est, şi pusă în aplicare de oamenii de la Porsche Eastern and Central Europe. Este un eveniment aparte, o aventură modernă de care ne vom aminti multă vreme de acum înainte.
Abea astept sa vad un test cu Macan. O sa fie viitoarea mea masina (peste niste ani cand o sa se mai ieftineasca pt. ca o voi cumpara second). Sper sa o testeze cu motorizarea de 2 litri. O sa fie o masina comleta....performata, consum mic, taxe mici, frumoasa, marca buna, poti merge cu ea pe orice tip de drum, nu va avea dimensiuni mari asa ca o poti parca mai usor, pretul o sa fie mare dar cred ca o sa isi justifice suma.