Bijuteria coroanei rămâne în continuare Cursa de 24 de ore de la Le Mans, care se va desfăşura pe parcursul weekendului 13-14 iunie şi care se bucură de un prestigiu aparte prin prisma provocării unice de care beneficiază: victoria poate fi obţinută doar după ce piloţii, mecanicii, inginerii şi conducerea tehnică transpiră timp de 24 de ore, indiferent că este zi sau noapte, că este senin sau furtună şi indiferent de gradul de oboseală acumulat.
▶ Reportaj: Cum am trăit Cursa de 24 de ore de la Le Mans din 2013
La prima vedere, ediţia din acest an nu pare să fie foarte echilibrată între cei patru constructori care abordează clasa de prototipuri LMP1, în special ca urmare a victoriilor obţinute de Audi în primele două etape ale sezonului şi a problemelor pe care le-a avut Nissan cu dezvoltarea prototipului. Totuşi, istoria a demonstrat că orice se poate întâmpla pe parcursul a 24 de ore, motiv pentru care Porsche şi Toyota rămân încrezătoare în şansele lor la trofeu.
Audi: debut perfect de sezon
Audi este unul dintre cei doi constructori care au adus modificări importante prototipului de LMP1, iar R18 e-tron quattro este dotat acum cu un sistem de recuperare a energiei de 4 MJ cu o putere de 200 kW, echivalentul a circa 270 de cai putere, dar beneficiază şi de numeroase noutăţi aerodinamice.Schimbările au avut un efect pozitiv, întrucât Audi a câştigat etapa inaugurală a Campionatului Mondial de Anduranţă de la Silverstone cu versiunea sprint a prototipului înainte de a se impune la Spa-Francorchamps cu varianta cu forţă de apăsare aerodinamică scăzută, pe care o va utiliza şi la Le Mans.
În acest context, Audi este considerată favorită la victorie, însă şeful Wolfgang Ulrich a dezvăluit că pole position-ul nu reprezintă un obiectiv. "Nu-mi amintesc ca Audi să se fi concentrat vreodată pe calificări. Nu avem niciun motiv să facem asta în mod special. Munca noastră este definită de concentrarea pe pregătirea cursei", a declarat el.
▶ Cronica Cursei de 24 de ore de la Le Mans din 2014: triumful Audi
Echipa Audi pentru Le Mans:
▶ 7 Andre Lotterer, Benoit Treluyer, Marcel Fassler
▶ 8 Loic Duval, Lucas di Grassi, Oliver Jarvis
▶ 9 Marco Bonanomi, Filipe Albuquerque, Rene Rast
Porsche: speranţe la victorie
La numai un an după ce a revenit la clasa LMP1 a Cursei de 24 de ore de la Le Mans în 2014, Porsche oferă cea mai bună dovadă a determinării de a obţine succesul şi de a-i detrona pe colegii de concern de la Audi.Din punct de vedere vizual, prototipul Porsche 919 Hybrid păstrează o bună parte dintre caracteristicile predecesorului său, însă principala diferenţă apare la interior: dacă motorul turvo V4 de peste 500 de cai putere a rămas practic neschimbat, puterea sistemului de recuperare a energiei a crescut de la 6 MJ la maximum admis de 8 MJ şi este în continuare furnizată de acumulatori Li-Ion.
Acest lucru este benefic însă în special pe circuitul de la Le Mans, întrucât configuraţiile celorlalte piste nu permit obţinerea unui asemenea beneficiu.Iar prestaţiile din primele două runde sunt încurajatoare din acest punct de vedere: timp de mai bine de jumătate de cursă, 919 Hybrid a stat în faţa prototipului Audi care a câştigat la Silverstone, iar la Spa-Francorhamps a ratat victoria doar pentru că rivalii de concern au putut rămâne mai mult timp de circuit cu acelaşi set de pneuri. Speranţele sunt impulsionate şi de faptul că, spre deoseboire de anul trecut, Porsche va alinia la start trei prototipuri, iar unul dintre ele va fi pilotat şi de Nico Hulkenberg, unul dintre cei mai apreciaţi piloţi din Formula 1.
Echipa Porsche pentru Le Mans:
▶ 17 Mark Webber/Timo Bernhard/Brendon Hartley
▶ 18 Roman Dumas/Neel Jani/Marc Lieb
▶ 19 Nico Hulkenberg/Nick Tandy/Earl Bamber <>
Toyota: pe picior greşit
Într-un interval de numai trei sezoane, Toyota a reuşit să câştige ambele titluri în Campionatul Mondial de Anduranţă în 2014, în special datorită unor performanţe mai bune obţinute în finalul campaniei. Cu toate acestea, o reducere a bugetului a avut un efect negativ asupra dezvoltării prototipului TS040 Hybrid, care a primit doar câteva îmbunătăţiri minore, iar sistemul de recuperare a energiei a rămas la 6 MJ.În paralel, Audi şi Porsche au progresat semnificativ comparativ cu anul trecut, motiv pentru care constructorul japonez a avut mai degrabă o prestaţie mediocră la Silverstone, în timp ce la Spa nu a fost deloc în formă. În condiţiile în care pe circuit uscat nu pare capabilă să lupte cu cei doi producători germani, speranţele Toyota se leagă în special de vreme şi de apariţia unor defecţiuni tehnice pentru Audi şi Porsche prin care japonezii să recupereze teren.
Perspectivele echipei sunt însă cu atât mai pesimiste cu cât, tot din cauza bugetului limitat, va aborda cursa de anduranţă a anului cu numai două prototipuri.
▶ Toyota TS040 Hybrid a primit îmbunătăţiri pentru Cursa de 24 de ore
Echipa Toyota pentru Le Mans:
▶ 1 Anthony Davidson/Sebastien Buemi/Kazuki Nakajima
▶ 2 Alex Wurz/Stephane Sarrazin/Mike Conway
Nissan: revoluţia începe greu
Anunţul revenirii Nissan în Campionatul Mondial de Anduranţă la clasa LMP1 a fost primit cu entuziasm de fani, cu atât mai mult cu cât conaţionalii celor de la Toyota au mizat pe o strategie complet surprinzătoare pentru dezvoltarea prototipului GT-R LM Nismo: acesta este echipat cu motor frontal şi tracţiune faţă.Motorul, care este de tip biturbo pe benzină cu capacitatea de 3 litri, a fost amplasat frontal pentru a utiliza mai rapid energia acumulată în sistemul ERS. Intenţia a fost ca Nissan să folosească un sistem de recuperare a energiei de 8 MJ, însă o serie de probleme de dezvoltare au convins Nissan să adopte soluţia cea mai simplă, cu 2 MJ. Alte probleme de omologare au forţat ulterior Nissan să renunţe la participarea la primele două etape ale sezonului, ceea ce înseamnă o prezenţă la Le Mans fără posibilitatea de a testa în condiţii reale fiabilitatea şi performanţele prototipului.
Prin urmare, cei de la Nissan şi-au stabilit un obiectiv mai puţin impresionant: să se poziţioneze în faţa celor mai rapide prototipuri de la clasa LMP2. Partea bună este că Nissan abordează competiţia cu trei prototipuri, iar cel cu numărul 21 va avea aceleaşi culori alb şi albastru cu cele ale modelului R90CK care a obţinut pole position-ul la Le Mans în urmă cu 25 de ani.
▶ Nissan GT-R LM Nismo inovează în Le Mans: motor frontal şi tracţiune faţă
Echipa Nissan pentru Le Mans:
▶ 21 Tsugio Matsuda/Lucas Ordonez/Mark Shulzhitski
▶ 22 Michael Krumm/Harry Tincknell/Alex Buncombe
▶ 23 Max Chilton/Olivier Pla/Jann Mardenborough
Specificaţii tehnice pentru cele patru prototipuri
Porsche | Toyota | Audi | Nissan | |
Motor | V4 turbo | V8 aspirat | V6 TDI | V6 biturbo |
Capacitate motor | 2 litri | 3.7 litri | 4 litri | 3 litri |
Putere motor | 500 CP | 520 CP | 558 CP | 500 CP |
Capacitate rezervor | 68.5 litri | 68.5 litri | 54.2 litri | N/A |
Sistem hibrid | 8 MJ | 6 MJ | 4 MJ | 2 MJ |
Putere sistem hibrid | 400 CP | 480 CP | 272 CP | N/A |
Masa (kg) | 870 | 870 | 870 | 880 |
Lungime (mm) | 4650 | 4650 | 4650 | 4645 |
Latime (mm) | 1900 | 1900 | 1900 | 1900 |
Inaltime (mm) | 1050 | 1050 | 1050 | 1030 |
Restul lumii: lupte echilibrate pentru victoriile de clasă
Chiar dacă aproape toţi ochii vor fi aţintiţi spre prototipurile LMP1, şi celelalte clase au potenţial de a atrage spectacolul, în special datorită varietăţii şi a echilibrului de forţe.
De exemplu, la clasa LMP2 vor exista nu mai puţin de 19 prototipuri, dintre care 10 au speranţe la victorie, în timp ce la clasa GTE Pro toţi cei patru constructori implicaţi au aspiraţii victorioase.▶ Le Mans 24h: Tipuri de clase
Cursa de 24 de ore de la Le Mans la TV
Cursa de 24 de ore de la Le Mans va începe sâmbătă, 13 iunie, la ora 16:00 şi se va încheia duminică, 14 iunie, la ora 16:00 şi va fi transmisă în direct pe posturile de televiziune Eurosport şi Eurosport 2, care pot fi recepţionate şi pe platforma online Eurosport Player.
PT FANII LM, cam la jumatatea paginii apar "download links" de unde puteti downloada, atat in format pdf cat si jpeg, infografice despre masinile si pilotii participanti la LM, tara de provenienta, circuit si cateva informatii despre nismo, ei fiind principalii sponsori
nu stiu daca o sa difuzeze si cursa, cum a facut-o cu alte ocazii la alte curse (24h Nurburgring, supergt, blancpain)
ps @ AM. nu fac reclama; sunt doar un fan LM care vrea sa-i informeze si pe ceilalti fani
multumesc anticipat
Vorba romanului: "Decat codas la oras, mai bine-n satul tau fruntas!". Nu mai bine se inscriau la LMP2 din start ?
@automarket: Daca aveti posibilitatea, ar trebui sa dati cateva detalii tehnice si despre celelalte masini ale echipelor ByKolles si Rebellion si de ce nu LMP2.
Multumim oricum de articol si spor la treaba in continuare!
Sincer, personal chiar nu imi place deloc cum arata modelul lor LMP1.
p.s. iti recomand primul link pt cateva informatii, inclusiv despre nismo
oricum, modelul cu Nr 21, imi place f mult, combinanad albastru cu alb si rosu
Merci de link!