Guvernul a efectuat la sfârşitul săptămânii trecute o nouă rectificare bugetară, iar Ministerul Transporturilor a fost cel mai afectat de reducerea fondurilor. Astfel, autorităţile au decis să micşoreze semnificativ bugetul pentru nu mai puţin de patru segmente de autostradă, pe lângă scăderea sumelor alocate pentru reabilitarea unor drumuri naţionale.
În total, "gaura" este de 1.6 miliarde de lei.Cea mai afectată este autostrada Sebeş-Turda, care a pierdut nu mai puţin de 230 de milioane de lei la rectificarea bugetară, în timp ce lotul Lugoj-Deva a fost "uşurat" de 120 de milioane de lei.
În mod surprinzător, autorităţile au eliminat şi 70 de milioane de lei alocate lotului Orăştie-Sibiu, care a fost închis recent pentru reparaţii capitale pe o suprafaţă de 200 de metri. De altfel, lucrările de refacere a acestei porţiuni au fost oprite, deşi teoretic ar trebui finalizate până în luna decembrie. În aceeaşi situaţie este şi lotul Timişoara-Lugoj, care a pierdut 30 de milioane de lei.
Motivele invocate de autorităţi pentru reducerea bugetelor sunt pe alocuri halucinante: exproprierile de terenuri nu s-au putut efectua la timp sau firmele care au câştigat proiectele nu au gestionat banii în mod corespunzător. În plus, la finalul acestui an ar fi trebuit să înceapă şi lucrările la autostrada Câmpia Turzii-Ogra, însă aceasta a fost privată de 160 de milioane de lei.
Via Digi24 | Sursă foto
Presupunand ca in multe cazuri proiectele astea se fac cu finantare Europeana si ca sumele implicate de la guvern reprezinta doar 25% din bugetul necesar, asta inseamna de fapt ca pe langa aceasta suma vehiculata recent in presa, Romania a mai piedut efectiv cateva miliarde de lei (pana in 5 miliarde de lei) din finantarile Europene, din fonduri nerambursabile.
Drama este ca nimeni nu e responsabil pentru aceste pierderi, si atunci nu va fi diferit nici la anu, nici la multi ani. Nimeni nu analizeaza cauzele si cine este responsabil sau incompetent pentru astfel de probleme majore. Vom pierde in continuare bani si vom intarzia lucrari din incompetenta, delasare, lipsa de responsabilitate, lipsa unei minime eficiente profesionale, lipsa oricarui control al rezultatelor si problemelor si pana la urm,a lipsa oricarul respect fata de cetateanul platitior de taxe si accize enorme la carburanti.
Functionarii sunt numiti de politicieni si nu dau socoteala nimanui.
De la Mitrea incoace, toti ministrii ai transporturilor si prim-ministrii care i-au pus si le-au fost sefi trebuie sa raspunda. Dar nu dupa ce se prescriu faptele. Managemant defectuos, subminarea economiei nationale, si multe altele.
La ora asta trebuia sa mergem de la Constanta via Bucuresti, Brasov / Sibiu, pana la Budapesta pe autostrada.
Suntem in urma cu cel putin 7 ani. Autostrazi ioc, transport feroviar tinzand spre dezastru.
Nu numai ca am platit toate taxele degeaba, ar trebui sa fim rambursati pentr bataia de joc la care suntem obligati sa participam.
La urma urmei, de ce-om vorbi sau de ce ne-om iluziona că vom avea autostrăzi “ca-n Vest” (dar ce Vest, tati? măcar să ajungem la nivelul statelor (tot) foste comuniste Slovacia, Polonia și Ungaria!) ? Noi vom râmâne “tărâmul tuturor posibilităților” de…jaf, inechitate și oligarhie, iar la cât ne iubesc SUA, UE și NATO, n-ar fi exclus să devenim și niscaiva carne de tun ȋn planurile lor belicoase contra Rusiei (dar noi ne scăpăm ȋn nădragi de bucurie că ne-a blagoslovit soarta cu o “poziție geostrategică excepțională”).