Automarket te învaţă cum să stai la volan
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Pentru majoritatea şoferilor, preţul sau consumul redus de carburant este principalul criteriu după care se ghidează în căutarea pentru o maşină nouă. Fie că vorbim de un autovehicul nou sau unul second-hand, poziţia la volan este un element foarte important care este uitat chiar şi de şoferii cu experienţă. Adesea, aceştia se aşează la volan fără să îşi mai regleze scaunul, în ciuda faptului că a condus altcineva înaintea lor. Ignorarea acestei regule de bază predată la şcoala de şoferi devine din ce în ce mai comună în ultima vreme.
Poziţia corectă la volan influenţează vizibilitatea, rapiditatea şi precizia manevrelor, dar şi gradul de oboseală al şoferului. În cazul unui accident, o poziţie incorectă la volan poate duce la răniri mult mai grave decât în cazul unui şofer aşezat corect. Problema principală apare la vehiculele extrem de ieftine sau foarte vechi, dar şi în cazul şoferilor cu un fizic ieşit din comun. În cazul modelelor foarte ieftine, producătorul nu a realizat un sistem de ajustare al scaunului foarte precis şi simplu de folosit, pe când modelele vechi fie au probleme cu funcţionarea sistemului respectiv, fie prezintă probleme de ergonomie învinse deja de noile modele.
GENUNCHII ŞI COATELE TREBUIE SĂ FIE ÎNDOITE TOT TIMPUL
Scopul unui şofer atunci când îşi reglează scaunul este de a putea atinge şi folosi toate comenzile necesare în timpul condusului fără să se întindă sau fără să facă niciun efort. De la pedale la comenzile sistemului audio, toate elementele necesare pentru o călătorie trebuie să fie la îndemâna şoferului.
O altă problemă ar fi posibilitatea de reglare pe înălţime a centurii de siguranţă, facilitate care nu este încă oferită pentru toate modelele de pe piaţă. Adesea, şoferii se plâng de dureri de spate după un drum mai lung. Acest lucru este cauzat aproape întotdeauna de poziţia incorectă la volan. Spre exemplu, ştiaţi că genunchii trebuie să fie îndoiţi chiar şi atunci când apăsaţi pedalele până la fund? Evident, aceştia trebuie să fie îndoiţi la un unghi situat între 160 şi 170 de grade, scopul principal fiind evitarea intinderii genunchilor la 180 de grade pentru a apăsa pedalele până la fund.CUM REGLEZI CORECT SPĂTARUL SCAUNULUI
Odată aleasă distanţa şezutului în raport cu pedalele, cum se reglează spătarul scaunului?Foarte simplu. Amplasaţi încheietura mâinii libere pe partea superioară a volanului. Cu cealaltă mână, reglaţi spătarul astfel încât să aveţi cotul îndoit subtil atunci când aveţi încheietura pe centrul volanului. Odată reglată poziţia, nu manevraţi volanul cu mâna amplasată pe centrul acestuia, ci folosiţi ambele mâini. Poziţia optimă pentru o maşină modernă este de 9 şi 15, respectiv mâinile şoferului trebuie să imite acele unui ceas analogic care arată ora 9:15.
DACĂ TE DOARE SPATELE, REGLAJUL INCORECT AL SCAUNULUI AR PUTEA FI DE VINĂ
Adoptarea unei poziţii corecte la volan reduce oboseala aplicată tendoanelor şi spatelui, iar riscul de rănire în cazul unui accident este redus graţie faptului că genunchii şi coatele sunt înclinate. Dacă şoferul ar avea genunchii sau coatele drepte în timpul unui accident, acesta şi-ar putea rupe unul sau mai multe oase din cauza forţei impactului.
Un alt sfat important ar să nu vă îndoiţi încheieturile în timp ce staţi la volan.
Astfel, indiferent că manevraţi volanul cu ambele mâini sau schimbaţi vitezele, încheietura trebuie să fie dreaptă în raport cu antebraţul. Schimbarea treptelor de viteză ar trebui făcută cu palma deasupra schimbătorului, fără să schimbăm unghiul încheieturii mâinii. Orice efort suplimentar afectează tendoanele, iar acest lucru este periculos pe termen lung. Şoferii care insistă să conducă cu mâinile întinse vor avea probleme cu umerii, unde vor simţi dureri mari la drumuri mai lungi. Există riscul ca şoferii să-şi provoace afecţiuni ale tendoanelor dacă nu adoptă o poziţie corectă la volan nici după câţiva ani de şofat.NU UITAŢI SĂ FACEŢI PAUZE OCAZIONALE
Pentru a preveni oboseala la drumurile lungi, este indicat ca şoferul să facă o scurtă pauză la marginea drumului la fiecare două ore. În timpul pauzei respective, şoferul ar trebui să iasă din maşină şi să facă o scurtă plimbare, sau măcar să efectueze câteva mişcări de stretching. Toate măsurile de mai sus au scopul de a reduce oboseala la volan şi de a evita rănile în timp sau adormirea la volan.
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Siguranta
-
Euro NCAP a efectuat ultima serie de teste din acest an. Nu mai puțin de 14 mașini noi au fost testate, printre care Audi A5, Porsche Macan Electric, Mini Countryman, Hyundai Santa Fe și Renault 5 E-Tech. (04.12)
-
TMD Friction, unul dintre cei mai mari producători de sisteme de frânare din lume, a publicat primul său raport ESG sau, cu alte cuvinte Environmental, Social and Governance. (26.11)
-
Euro NCAP a publicat rezultate noi după cea mai recentă serie de teste de siguranță. Au fost testate 5 mașini noi, printre care și Ford Tourneo Courier, produs la Craiova. Monovolumul a obținut doar 3 stele. (14.11)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
1. Picioarele trebuie sa ramana indoite cand apasam pedala la maxim pentru a putea fi siguri ca forta de apasare ramane la un nivel aproape de maxim ( cu piciorul drept este posibil sa te trezesti ca apasarea pana in capat a pedalei o faci cu muschii gambei si astfel nu pui toata forta posibila pe pedala ) , de asemenea se pare ca si viteza de apasare a pedalei este mai mare cand piciorul este indoit ( nu ma intreba de unde stiu :P )
2. Mainile nu cred ca se tin diametral opus pe volan ... regula cred ca spune ca tre sa le tii la 10 si 14 ( daca facem analogia cu ceasul :) ) . . . daca stau bine sa ma gandesc .. nici nu poti sa tii mainile diametral opuse pe volan dat fiind faptul ca ar trebui sa stai cu mana intr-o pozitie nenaturala, fortata, care te-ar obosi rapid ;)
Acum, daca esti conducator de GIOARSA/RABLA/COAJA poti sa le tii unde vrei, oricum nu vei supravietui in cazul unui eveniment rutier major.
Am vazut cazul unui Aveo nou din care au iesit oameni pe picioare cu toate ca masina a fost praf iar celalata masina, veche de 12 ani, a fost mai putin sifonata dar ambii ocupanti ai locurilor din fata au avut fracturi deschise la membrele inferioare.
Doamne fereste si conduceti cu grija!!
2. Mâinile se ţineau la 10 şi 10 la automobilele mai vechi, care nu aveau servo şi aveai nevoie să ţii mâinile aşa ca să poţi manevra mai uşor volanul.
Plus, mai există cotieră. Dacă ţii dreptul pe cotieră ajungi la "şi 15" fără probleme la aproape orice maşină.
@ Sebastian Toma: daca imi arati o masina in care sa atingi (sa conduci),cu mana dreapta pe cotiera,esti cel mai tare;)....poate sa schimbi vitezele,dar nici intr-un caz sa tii mana pe volan:)
@@@ Va rog sa explicati mai clar urmatorul paragraf: "Spre exemplu, ştiaţi că genunchii trebuie să fie îndoiţi chiar şi atunci când apăsaţi pedalele până la fund? Evident, aceştia trebuie să fie îndoiţi la un unghi situat între 75 şi 85 de grade, scopul principal fiind evitarea intinderii genunchilor la 90 de grade pentru a apăsa pedalele până la fund." => n-am prea inteles faza cu indoitul genunchilor la 75-80 grade ;) ...poate puneti si cateva poze:P
Apropo,articolul era mult mai bun,daca aveam cate 2-3 poze la fiecare "indicatie" ;)
Multumim,si numa bine! :)
Mă refer la aşa ceva http://carphotos.cardomain.com/ride_images/2/4603/2101/24006050006_large.jpg
http://www.cwn.org.uk/motoring/peugeot/images/990426-peugeot-406-int-w400-h261.jpg
Evident, mai sunt destule modele pe piaţă, dar 406 a fost primul care mi-a venit în minte.
Cât despre unghiul genunchiului, imaginează-ţi că vorbim de unghiul dintre coapsă şi tibie, iar acesta este de aproximativ 90 de grade când ai piciorul întins şi 45 de grade când stai pe un scaun obişnuit.
Pozitia incorecta se face simtita imediat la drum lung.
Pentru cei "mititei" daca depasesc maximum posibil de ajustare al scaunelor pot folosi perne (perne de scaune ma refer ca altfel o sa vad sute de "soferi" pe d-alea de pat...! Sau o vizita la reprezentanta pentru inaltatoare de scaune (avea asa ceva oldtimerul meu din '69).
Adevarata problema e pentru cei mari.... care nu prea au ce face in masini "mici"!
1.Manechinul din poza articoliului la ce unghi are tibia față de femur?
Și vreau răspunsul și-n radiani dacă se poate :-))
2.Ce mă fac dacă n-am Peugeut? cum mai conduc?
@asmaticu:
Aveți grijă cu acest sistem de cruise control! Mai ales pe autostradă. De ce? Ești relaxat, Eventual picioarele în lotus pe sub șezut, iar la o problemă iminentă (gen necesitate de frânare bruscă), ai piciorul destul de departe pentru a putea acționa asupra comenzilor. Nu degeaba se întâmplă multe accidente cu lovire din spate pe autostrăzi.
deci :
@ tipul cu explozia de airbag : airbagu' sta in centrul volanului, oricum ai avea mainile pe volan airbagul tot intre ele se va gasi, si oricum le vei avea airbagul te va lovi in antebrat ... problema este sa-mi arati cum vei reusi tu sa conduci 6 ore avand mainile |O| , vertical pe volanul ala ...
@ S. Toma :
1. eu nu cred ca am sugerat ca ar trebui sa faci miscarile alea... eu ziceam ca trebuie sa ai piciorul indoit cand ai pedala la "blana"
2. In zilele noastre numai la scoala de soferi mai tii ambele maini pe volan .. sa fim seriosi.... si pozitia "regulamentara" este cu mainile la 10 | 14 ( s-o fi schimbat , cinestie.. dau si io cu parerea ) . In restul zilelor noastre de soferi cred ca dreapta sta pe schimbator / in nas / pe ziar / pe bulanele colegei din dreapta / etc. si stanga face manevre cu volanul utilizand podul palmei :)
Nu am spus nimic despre ultimul paragraf al articolului , dar este cazul : ASTA AR TREBUI SA FIE BAGATA IN CAPUL TUTUROR INCA DE LA 10 ANI, CU 8 ANI INAINTE DE A MERGE LA SCOALA DE SOFERI, avand in vedere ca oboseala duce la accidente grave.
Nici nu cred că ai permis, d-apai să conduci. :)
Mai bagă o fisă.
@unckle
Doar fiindcă mulţi procedează greşit, nu înseamnă că trebuie să luam ca atare practica respectivă. Aproape orice se poate corecta.
Cei care fac manevre cu podul palmei sunt idioţi. Până şi maimuţele au degete opozabile. E un motiv pentru care le folosim. :)
Am rugamintea sa nu mai fim luati la misto de realizatorii site-ului. Pana una alta si NOI contribuim la salariul vostru.
S-a corectat.
Mulţumim pentru sesizare.
"In restul zilelor noastre de soferi cred ca dreapta sta pe schimbator........si stanga face manevre cu volanul utilizand podul palmei :) "
"Cei care fac manevre cu podul palmei sunt idioţi."
nu comentez faptul ca-s idiot, asta stiam :D, dar as comenta asupra condusului si a miscarii volanului mai mult cu podul palmei decat cu mana stransa pe volan :
Problema este ca , mergand pe strada o se poate observa cum majoritatea soferilor intorc volanul cu o singura mana in timp ce injura cate o domnisorica/baba/mos/martalog ca se misca prea incet . . .
@mihe - eu o tin pe la 8 sau 12 ( dupa cum am chef sa-mi arat ceasul sau nu :P ) si cealalta pe bulan :)
Spun doar ca e un sistem care trebuie folosit cu moderatie. Intr-adevar, la mers pe autostrada e bun, doar cu conditia sa nu stai prea relaxat, dupa cum ziceam in postul anterior.
Dar pe de alta parte, avand in vedere la cate sute de mii de kilometri de autostrada avem in Romania...
Unghiurile erau gresite, unii au comentat, altii au ascultat, asa ca data viitoare o sa-mi reglez scaunul dupa instructiuni (de fapt, eu asa merg tot timpul, inainte de a citi articolul) ;)