Automarket te învaţă cum să îţi verifici frânele
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Te-ai întrebat vreodată cum îţi poţi verifica frânele? Îţi imaginezi probabil că este ceva foarte complicat şi că trebuie să mergi într-un atelier specializat şi să cheltuieşti o avere? Nici pe departe. Tot ce trebuie să "cheltuieşti" este puţin timp şi să deţii o pereche de mânuşi subţiri din cauciuc, o cârpă, alături de atenţie şi un dram de îndemânare cu "surubelniţa în mână".
Cum importanţa sistemului de frânare nu poate fi subestimată, e bine să le verifici periodic. Indiferent dacă mergi des cu maşina sau nu, frânele pot fi deteriorate de diverşi factori. Încearcă să verifici frânele înainte de un drum mai lung sau dacă ai simţit că nu au fost la fel de performante ultima dată când le-ai folosit.
Primul semn? Pedala de frână moale la apăsare. Sigur, am întâlnit mai multe sisteme de frânare de-a lungul timpului, iar fiecare constructor reglează frânele într-un anumit mod. Aşadar, pedala de frână este dozată diferit – deci răspunsul acesteia la apăsare diferă de la un model la altul. Fiecare trebuie să se obişnuiască cu modul în care frânează vehiculul pe care îl conduce şi să îi cunoască reacţiile în situaţii limită. Fie că vorbim de o bicicletă sau de un Ferrari, bruscarea frânelor poate să provoace incidente neplăcute, iar folosirea incorectă a acestora poate să aibă aceleaşi urmări. Dacă pedala de frână se înmoaie pe măsură ce o apăsaţi, aveţi o problemă.
Să zicem că rulaţi pe un drum şi începeţi să apăsaţi frâna. Pedala coboară şi simţiţi că viteza nu este redusă la fel de mult ca înainte. Trebuie să treceţi în treapta inferioară de viteză şi să apăsaţi tare şi în repetate rânduri pe pedală până când veţi obţine presiunea necesară opririi vehiculului. În caz de urgenţă, retrogradaţi mai multe trepte – cu atenţie la eliberarea ambreiajului şi la frânele de motor prea bruşte, care pot să destabilizeze vehiculul prin blocarea roţilor. Dacă totuşi nu v-aţi oprit, reduceţi viteza în ultimă instanţă prin aplicarea treptată şi controlată a frânei de parcare. Tineţi degetul mare pe butonul de eliberare şi ridicaţi usor maneta. Veţi încetini şi vă veţi opri dacă nu rulati cu o viteză excesivă şi aţi folosit frâna de motor.
Ce aveţi de verificat, indiferent dacă aveţi probleme sau nu?
1. Nivelul lichidului de frână
În primul rând, trebuie să identificaţi vasul care găzduieşte o parte din lichidul de frână. Acesta este semi-transparent şi are două gradaţii – minim şi maxim. Dacă aţi depăşit gradaţia maximă la completare, extrageţi surplusul cu o seringă sau pipetă. Dacă aveţi sub minim completaţi până la nivelul maxim cu acelaşi tip de lichid de frână pe care îl aveţi în instalaţie şi care este recomandat de producătorul autoturismului dumneavoastră.
2.
Lichidul de frânăToate autoturismele moderne folosesc lichid de frână tip DOT4. Acesta este un amestec de glicol şi alcool şi este mai performant decât predecesorul său – DOT3. Diferenţa principală dintre cele două tipuri de lichid este punctul de fierbere la uscat. Acest lucru afecteză, în timp, performanţele sistemului de frânare. Pe scurt, dacă lichidul DOT3 ajunge la fierbere în timpul utilizării, acesta va fi mai fluid şi nu va mai avea aceeaşi rezistenţă pe instalaţie. Capacitatea de frânare va scădea, dar nu va fi redusă complet. Odată cu răcirea lichidului, se formează condens – ce poate duce la ruginirea instalaţiei şi chiar la distrugerea frânelor. Odată cu apa suplimentară din instalaţie, lichidul de frână va fierbe mult mai uşor, cauzând mai mult condens.
3. Frâna de parcare
Intitulată popular frâna de mână, aceasta era pe vremuri un mecanism de siguranţă suplimentar, în cazul în care frânele hidraulice cedau. Acesta este acţionată pe cabluri şi aplică presiune asupra tamburilor de pe puntea spate. Chiar dacă autoturismul dumneavoastră are discuri pe roţile din spate, aveţi şi un set de tamburi pentru frâna de mână. Motivaţia din spatele acestei soluţii stă în faptul că sistemul de frânare hidraulic nu poate să menţină o presiune suficient de ridicată pentru a păstra vehiculul nemişcat când motorul este oprit. Frâna de mână poate fi reglată pentru a asigura funcţionarea optimă în orice moment.
4. Discurile de frână
Discurile de frână sunt o componentă esenţială a sistemului de frânare. Nu vă speriaţi dacă acestea prezintă un strat subţire de rugină după o şedere mai lungă în parcare – este doar rugină de suprafaţă, care dispare după câteva frânări. Trebuie să protejaţi discurile, aşa că nu este indicat să rulaţi cu plăcuţe de frână uzate, prin apă după ce aţi încălzit frânele şi să udaţi discurile de frână cu apă la spălătorie după un drum în care le-aţi utilizat intens. Dacă vreţi să ştiţi cât de calde sunt discurile, apropiaţi mâna de jantă. Dacă nu simţiţi un val de căldură, atingeţi janta, începând de la extremităţi. Mergeţi încet spre centrul acesteia. Inspecţia discurilor de frână se face atât vizual, cât şi cu ajutorul unui şubler de dimensiuni mari.
5. Etrierele
Etrierele sunt elementele care aplică presiune asupra plăcuţelor de frână prin intermediul unuia sau mai multor pistonaşe pentru a încetini şi opri un vehicul. Cel mai bun exemplu al unui etrier poate fi văzut la o bicicletă, iar aici ne referim strict la mecanismul care apropie cele două bucăţi de cauciuc de marginea jantei. Problemele la nivelul etrierelor pot apărea din cauza garniturilor, cea mai comună cauză, sau a altor elemente perturbatoare.
Garniturile sunt avariate de lichidul de frână de slabă calitate sau performanţă – cum este lichidul DOT3 într-o instalaţie modernă, sau pur şi simplu din cauza vechimii. Cedarea garniturilor are loc treptat, deoarece vorbim de crăpături microscopice. Un semn al garniturilor care urmează sa cedeze este pedala de frână din ce în ce mai moale şi urme de lichid pe jantă. Dacă observaţi oricare dintre cele două simptome, verificaţi de urgenţă nivelul lichidului de frână si rulaţi cu precauţie.6. Plăcuţele de frână
Plăcuţele de frănă sunt cel mai utilizat - şi implicit uzat - element al sistemului de frânare. Acestea fac toată treaba şi reduc viteza discului de frână în funcţie de doleanţele soferului. Uzura acestora se verifică vizual, iar înlocuirea urgentă este semnalată de un senzor specific de uzură. În cazul în care aţi rulat prin zone cu nisip mult, s-ar putea să aveţi probleme cu senzorii, deci nu vă speriaţi dacă vedeţi martorul în bord aprins la un set de plăcuţe relativ noi. Curăţaţi bine jantele si discurile cu apă si simptomele ar trebui să dispară Dacă totuşi acestea persistă, verificaţi îndeaproape plăcuţele. Nu folosiţi elemente contrafăcute, second-hand, sau de origine dubioasă. Plăcuţele de frână fac diferenţa dintre accident şi călătorie sigură. ”Scârţâitul” plăcuţelor este cauzat fie de montajul incorect – caz în care apare imediat după plecarea din service, fie de calitatea slabă a materialului. Foarte important: nu aplicaţi ulei pe discurile sau plăcuţele de frână!
7. Furtunurile de frână
Furtunul de frână duce lichidul de frână de la pompa centrală către etriere. În cazul autorismelor mai vechi de 3-4 ani, este indicat să le verificaţi anual. Este suficientă o inspecţie vizuală. Aceasta se face prin demontarea jantei şi examinarea atentă a furtunurilor. Orice crăpătură sau fisură poate să îşi mărească dimensiunile rapid, aşa că trebuie să le schimbaţi cât mai repede dacă depistaţi nereguli. Pentru un plus de performanţă, alegeţi furtunuri de frână metalice.
Acum, după ce aţi aflat ce se poate strica, cum faceţi o diagnoză incipientă? Verificaţi întâi nivelul lichidului de frână. Dacă acesta este la maximum, problema este cauzată de un alt element al instalaţiei de frânare. Căutaţi semne evidente de uzură a discurilor şi apelaţi la un service dacă nu reuşiţi să descoperiţi problema. Nu circulaţi în condiţiile în care descoperiţi o problemă la sistemul de frânare. După reparaţie, frânele se verifică pe bancul de probă, nu pe drumurile publice.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din General
-
Potrivit unor noi informații apărute în presă, conducerea Grupului Volkswagen ia în calcul să renunțe la ideea de a închide câteva dintre fabricile sale din Germania. În prezent, grupul german poartă mai multe negocieri cu sindicatul muncitorilor. (13.12)
-
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile va avea un nou președinte începând din 2025. Noul președinte al asociației va fi Ola Kallenius, actualul CEO Mercedes-Benz. (11.12)
-
Partidul Popular European, cea mai mare grupare politică din cadrul Uniunii Europene, dorește să modifice acordul de interzicere a vânzărilor de mașini noi cu motoare termice din 2035. PPE vrea să permită vânzarea de mașini noi cu motoare termice și după 2035. (11.12)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
- BMW: Toate modelele diesel, produse în Germania, alimentate inițial cu ulei vegetal hidrotratat
Ati merita o amenda pentru asemenea indemnuri iresponsabile.
Ce faceti voi mai sus e folclor si nu are treaba cu ingineria.
Mai bine ne dati indicatii corecte legate de schimbarea discurilor si masurarea grosimii lor cu dimensiuni clare si cu alte chestii concrete.
Hai sa nu incepem sa pretindem toti ca putem fi ingineri peste noapte...
Automarket te învaţă cum să îţi verifici frânele sau....cum sa o folosim??? apropo sunt si manete de frana fara buton de blocare
deja ai iesit in decor cu atatea manevre
:)
Sa o luam altfel. Ce obiectiv are acest articol? Sa ii informeze pe cei ce nu stiu, cum sa verifice franele. Cu ce scop? Ca cititorii care invata ceva de aici sa decida daca pot sa mai mearga mai departe cu acele frane.
Aici e greseala. Chiar daca vizual unele lucruri sunt OK si chiar daca urmezi tot ce scrie in articol, nu poti lua o decizie care sa iti confere siguranta.
De aceea mai degraba recomandam scriitorilor care lucreaza la acest site sa fi facut niste recomandari clare si simple si care chiar ajuta cum ar fi aceea de a schimba la fiecare 2 ani lichidul de frana; asta e o chestie pe care mainimeni nu o face pentru ca nu stie si putini o recomanda, mai ales in service-urile care nu sunt reprezentanta.
E mai clar acum?Si da, nu toti lucratorii de service sunt ingineri dar au o scoala si isi asuma o raspundere cand iti recomanda ceva si asta poate insemna siguranta pe cand ce facem noi amatorii in fata blocului nu are nici o garantie a sigurantei.
De exemplu:
"Trebuie să protejaţi discurile, aşa că nu este indicat să rulaţi cu plăcuţe de frână uzate, prin apă după ce aţi încălzit frânele şi să udaţi discurile de frână cu apă la spălătorie după un drum în care le-aţi utilizat intens. Dacă vreţi să ştiţi cât de calde sunt discurile, apropiaţi mâna de jantă. Dacă nu simţiţi un val de căldură, atingeţi janta, începând de la extremităţi. Mergeţi încet spre centrul acesteia. Inspecţia discurilor de frână se face atât vizual, cât şi cu ajutorul unui şubler de dimensiuni mari."
Crezi ca toti stiu asta? Crezi ca nimeni nu arunca apa pe discuri? te inseli.Sunt multi care pot invata ceva din asta.
Inca o data, se refera la verificarea sistemului de franare, iar schimbul lichidului de frana deja trece la "intretinere" pentru ca presupune rabdare, 2-3 scule si un pic de timp.
Inca ceva legat de ce ai zis:
"Si da, nu toti lucratorii de service sunt ingineri dar au o scoala isi asuma o raspundere cand iti recomanda ceva si asta poate insemna siguranta pe cand ce facem noi amatorii in fata blocului nu are nici o garantie a sigurantei"
Ii spui asta mecanicului care nu mi-a strans nici un prezon din 16 ca a uitat? Sau zecilor de pagubiti care s-au trezit cu alte piese in masini sau cu rezervorul gol, zgarieturi si alte prostii?
Sincer prefer sa imi repar masina singur, daca e sa provoc un accident stiu ca eu sunt de vina si mi-o asum, dar macar ma dedic 100% muncii si cu siguranta sunt mai atent cu viata si masina mea decat orice alt mecanic de pe planeta asta.Eu unul refuz sa ma duc in service sa se uite un pustan de varsta mea, tolomac, vreo 30 de minute, se face ca umbla sub capota si trage concluzia: "alta turbina, 2000 de euro" dupa care sa mearga la fel masina si sa fi fost vorba de un simplu debitmetru sau valva EGR de 600ron.Sunt mii si mii de astfel de cazuri.
Uite eu am fost prost si am invatat ceva nou!
Dupa 20 de ani abia astazi am aflat ca frana de mana este pe tamburi chiar daca ai discuri pe spate!
Acum pentru aia d'astepti... acest lucru e valabil chiar daca am frana actionata electronic (din buton) ?.