Esential
150 | de cai putere are motorul Boxer Diesel de 2.0 litri. |
Cel mai important moment al anului pentru Subaru a fost, fara doar si poate, lansarea primului motor Boxer diesel. Celebra marca nipona a prezentat la Salonul Auto de la Geneva noul motor diesel, disponibil deocamdata pe modelele Outaback si Legacy. Subaru Legacy Boxer Diesel a intrat pe mana echipei Automarket timp de cateva zile, timp in care am avut ocazia sa testam comportamentul modelului in sine si a motorului in particular.
Inainte de a incepe sa vorbim efectiv despre Subaru, Legacy si Boxer Diesel, merita sa trecem in revista putin din istoria marcii nipone. La sfarsitul Primul Razboi Mondial impactul aparitiei aeronauticii a facut posibila nasterea stramosilor companiei Fuji Heavy Industries. Unul dintre cei mai conducatori ai companiei FHI, Kenji Kita, infiinta in 1953 marca de automobile denumita Subaru – grup de sase stele din constelatia Taurului. Alegerea acestui nume are o peveste aparte, deorece reprezinta dorinta expresa a fondatorului companiei, mare admirator in perioada copilariei a constelatiei, care este reprezentata chiar si in ziua de azi pe sigla producatorului auto.
Alte momente cheie in istoria Subaru au fost adoptarea tractiunii integrale pe toate modelele sale si implementarea revolutionarului motor Boxer.Marca nipona are unul dintre cele mai mari nume si in Campionatul Mondial de Raliuri, unde a reusit sa castige de trei ori titlul la constructori si de doua ori la piloti, prin Colin McRae si Petter Solberg.
Cand spunem Subaru ne gandim la macadam, la raliul, la performanta sportiva in cele mai dificile conditii. Desi modelul testat este un Legacy echipat cu motor diesel, putem spune cu mana pe inima ca am simtit de la prima apasare a pedalei de acceleratie ceva din prestigiul marcii sport japoneze. Pana sa intram in detaliile care tin de comportamentul modelului Legacy, merita sa insistam asupra noutatii numarul unu: Boxer Diesel.
Noul Boxer Diesel
Principalele caracteristici ale motorului Boxer, cum ar fi nivelul redus al vibratiilor, centrul de greutate coborat si robustetea, vin sa concretizeze ideal conceptia care a stat la baza dezvoltarii motorului diesel Subaru. Si asta nu este tot! Senzatia de sportivitate, una dintre caracteristicile fundamentale ale motorului orizontal opus, este disponibila si in cazul motorului Boxer Diesel.
Tehnologia motorului boxer orizontal opus perfectionata permanent de catre Subaru si tehnologia aspiratiei fortate dezvoltata pentru Campionatul mondial de raliuri al FIA, au fost transpuse pe noul motor diesel pentru a se realiza primul motor diesel orizontal opus la nivel mondial. Distanta dintre axele cilindrilor a fost redusa, iar liniile de cilindri din stanga si din dreapta, care sustin arborele cotit, prezinta o constructie de inalta rezistenta, ce a permis utilizarea unui bloc motor din aliaj de aluminiu, cu reducerea masei motorului.
A rezultat un motor diesel usor de 2.0 litri.Inginerii Subaru sustin ca deplasarea in sens opus a pistoanelor in plan orizontal determina practic anularea vibratiilor secundare. Dispunerea pistoanelor duce la minimizarea vibratiilor, ceea ce face ca utilizarea unui arbore de echilibrare, prezent frecvent pe motoarele clasice in linie sau in V, sa nu mai fie necesara. Arborele cotit este scurt si robust, minimizand zgomotul vibratoriu caracteristic motoarelor diesel clasice. S-a utilizat un bloc motor din aliaj de aluminiu pentru maximizarea potentialului de robustete a dispunerii motorului orizontal opus. Pentru asigurarea unei combustii ideale, cursa pistonului a fost majorata cu 11 mm, in timp ce alezajul a fost redus cu 6 mm comparativ cu motorul pe benzina.
Constructia blocului motor utilizeaza o carcasa semi-inchisa, ce si-a dovedit durabilitatea in cazul modelelor pe benzina supraalimentate. S-a utilizat un sistem de alimentare common-rail pentru asigurarea unor performante superioare. Mai mult, s-a utilizat un turbocompresor cu palete variabile de constructie speciala pentru a se amplifica performantele supraalimentarii pe toata gama de turatii a motorului. Turbocompresorul respectiv a fost amplasat sub motor, fiind instalat direct pe catalizator pentru a se imbunatati nivelul de protectie al mediului inconjurator.
Legacy
Modelul Subaru Legacy masoara o lungime de 4.665 mm, o latime de 1.730 mm si o inaltime de 1.425 mm. Ciferele performantelor primului boxer diesel nu sunt deloc neglijabile. Vorbim despre un motor de 2.0 litri cu 150 cai putere, realizabili la 3.600 rot/min, in timp ce cuplul maxim de 350 Nm este realizabil foarte jos, la 1.800 rot/min.
Puterea motorului este transmisa catre cele doua punti printr-o cutie de viteze manuala cu 5 trepte. Trebuie notat la acest capitol ca in ciuda unui reglaj special a raporturilor de transmisie, comportamentul cutiei de viteze nu este unul precis. Fiind un model cu garda la sol mica, odata ce te instalezi in scaunul soferului, te simti ca intr-un adevarat model sport, avand in acelasi timp parte de spatiu suficient si un confort mai mult decat placut.
Interior
Pozitia la volan este perfecta, asta si datorita scaunelor care beneficiaza de reglaj electric. Luxul isi face prezenta prin scaunele din piele, prin volanul si a schimbatorul de viteze imbracate in piele. In plus, confortul este alimentat prin sistemul complet automatizat de climatizare, iar senzatia de siguranta este clara in momentul in care stii ca esti acoeprit de existenta sistemelor airbag SRS frontal si lateral, airbag SRS cortina, ABS cu 4 senzori si 4 canale si cu sistem de distributie electronica a fortei de frânare si nu in ultimul rand de existenta sistemului de control al dinamicii autovehiculului.
Nu putem sa uitam consola centrala desenata in asa fel incat sa ofere un spatiu cat mai mare si un confort cat mai bun. De asemenea, dispunerea comenzilor pe plansa de bord este realizata intr-un mod eficace.Design
Parasind interiorul modelului Legacy, putem descoperi un design exterior dominat de accentele sportive. Vorbim de un vehicul cu garda la sol destul de mica, cu un spoiler-fata proeminent, cu gura de evacuare in capota. Prezenta gurii de admisie incorporata in capota si a porteriei fara rama metalica, dau o nota aparte sedanului nipon. Vorbim de mai mult stil, de mai multa agresivitate, si toate acestea doar la capitolul imagine.
Senzatii marca Subaru
Subaru Legacy diesel nu te dezamageste in momentul in care apesi pedala de acceleratie, raspunsul promt, datorat cuplului maxim de 350 Nm, disponibil foarte jos, la 1.800 rot/min, aduc un suflu aparte celui aflat in spatele volanului. Daca pedala de accleratie isi facea treaba chiar mai mult decat era necesar, acelasi lucru se poate afirma si despre sistemul de franare.
Datorita sarcinilor suplimentare de pe puntea fata, franele au fost imbunatatite prin adoptarea unor discuri de 16 inch. La capitolul senzatii la valonul unui Subaru diesel, singurl lucru dezamagitor poate fi trecut in dreptul cutiei de viteze. Cursa prea lunga a schimbatorului si extrem de imprecisa sunt elemente care trebuie mentionate si trecute in dreptul bolului cu bile negre.
V-am tot vorbit de acceleratie, dar am uitat sa precizam ca viteza maxima a modelului Legacy este de 208 km/h. Stabilitatea si tinuta de drum impecabile nu fac din aceasta cifra de 208 km/h un scop greu de atins. Trebuie precizat si subliniat faptul ca servodirectia a fost usor modificata pentru a se imbunatati manevrabilitatea pe toata gama de turatii a motorului, iar acest lucru se vede din plin. Acest aspect tehnic a ridicat considerabil comportamentul vehiculului in virajele largi, negociate la viteze ridicate.
Am vorbit in acest test de un model Subaru, dar nu trebuie sa uitam ca am vorbit, in acelasi timp de un diesel. Si cand spunem diesel ne gandim si la consum. Desi producatorul nipon anunta un consum urban de 7.0 litri, unul extra-urban de 4.8 litri si unul mixt de 5.6 litri, nu putem spune ca noua ne-a iesit tocmai asa. Este adevarat ca am rulat pe o plansa de turatii destul de inalta, dar in mediul urban aglomerat al Capitalei nu am reusit sa coboram sub bariera de 10 litri la 100 km.
In concluzie, putem spune ca Subaru Legacy Boxer Diesel este o propunere mai mult decat interesanta pe segmentul de piata al sedanurilor echipate cu motoare diesel. Pretul unui Legacy diesel este de 28.332 euro, cu toate taxele incluse.
Totusi, puteau pune cutie cu 6 trepte la Legacy... un mare minus!!!
Domnu` Gherghe, cum ati masurat discurile alea de frana? Ca mi se pare ca v-a dat cu virgula si cu perioada...Un asemenea diametru nu are nici discul de frana de S 500...care e o masina cu performante asemenatoare cu cele ale masinii descrise mai sus...:))
Pana la urma, gura aia din capota e de admisie sau de evacuare? Nu cumva o fi priza de aer pentru intercooler?
@ Nashu
Nu e nici o rusine sa nu stii...E, in schimb, un mare minus sa arunci brasoave in conditiile in care nu stii...
Daca vrei sa stii cat de destept era/e AWD-ul de la Subaru, intreaba un posesor de Subaru Impreza WRX STI, penultimul model...daca mai gasesti vreunul in viata...
Pentru cultura ta generala, AWD-ul de la Subaru nu e altceva decat un Haldex un pic mai prostut...BTW, stii ce inseamna Symmetrical din Symmetrical AWD? O sa razi enorm, asa cum am ras si eu...inseamna ca fizic, sistemul e perfect simetric...DUH...BS cu eticheta de unt de arahide...Ce minuni poate sa faca un marketing destept...
@ Alex
Ai dreptate, aici vorbim de masini...cand om avea discutie despre avioane, vorbim despre VW...