Ford ataca piata europeana cu noul Kuga, un crossover pe care Automarket l-a testat zilele acestea in Croatia.
Se ia una bucata relief stancos, se presara un traseu cu multe viraje stranse, se adauga un peisaj de poveste si se lasa la foc mic si ploaie abundenta doua zile, alaturi de noul Ford Kuga cu tractiune 4X4 Inteligent Drive.
Aceasta a fost reteta pregatita de divizia Europei Centrale si de Est a celor de la Ford pentru lansarea noului crossover Kuga pe Batranul Continent. Automarket a avut ocazia de a testat si chinui noul Ford Kuga pe stramtele si abruptele sosele croate pe parcursul a doua zile pline de surprize meteo.
De-a lungul testului am putut experimenta senzatiile pe care ti le ofera Kuga pe carosabil uscat sau acoperit de apa, pe autostrada sau in viraje stranse, in orase aglomerate sau pe drumuri europene. Organizatorii au tinut mortis sa dovedeasca tuturor abilitatile primului crossover Ford lansat pe continentul european si ce aduce in plus acesta fata de concurenta.
Un design intepretabil
Cum arata Kuga? Designul este bineinteles o chestiune de gust si o trasatura foarte interpretabila. Unii ar putea zice ca are un aspect robust, musculos, linii ferme si ca respecta filosofia kinetic ca toate celelalte modele europene ale brandului american.
Garda la sol destul de mare, partea frontala bombata, blocurile optice inspirate de cele ale noului Ford Focus, model pe care este de altfel bazat, si grila frontala complet noua sunt detaliile care fac diferenta. In plus, Ford Kuga pastreaza cateva similitudini si cu Iosis X, conceptul care a anticipat prezenta primului crossover din gama constructorului american, prezent in toamna acestui an si la SIAB.
Putem spune ca Ford a gandit un design care nu ofera decat doua variante pentru publicul european: sa impresioneze sau sa displaca. Strategia estetica, desi este destul de riscanta, se pare ca da roade, reactiile pietei fiind imbucuratoare pentru americani.
Designul atragator vs. spatiul interior
Dimensiunile noului Kuga nu sunt impresionante pastrand insa limitele acceptabile unui vehicul care se vrea un crossover capabil sa gazduiasca cinci adulti: 4.443 mm in lungime, 1.842 mm latime, 1.677 mm inaltime. Ampatamentul, de 2690 mm, este mai mare cu 50 de mm decat cel al modelului Focus, si, potrivit oficialilor Ford, este punctul forte al crossover-ului care a primit o mai buna distributie a masei totale, de 1613 kilograme, pe ambele axe. Ceea ce a rezultat, dupa cum veti vedea mai incolo, intr-o excelenta stabilitate.
Dimensiunile mici vor avea insa un ecou negativ la interior, unde pasagerii de pe locurile din spate se vor simti putin constransi iar bagajele vor fi inghesuite cumva in portbagajul, prea mic pentru o masina care concureaza pe acest segment.
Putem vorbi doar de 360 litri capacitate maxima in conditii normale si 1.355 de litri atunci cand bancheta spate este rabatata. O bila alba se cade insa sa acordam pentru deschiderea dubla a haionului, care poate usura incarcarea in functie de nevoile pasagerilor.
Un rucsac, o valiza mai mare, poate si cateva pungi de cadouri sunt binevenite, insa nu va asteptati ca modelul Ford sa transporte cinci pasageri si bagajele lor pentru o excursie la munte. In acest caz ar fi bine sa cautati alte capacitati de stocare.
Ce-i drept, Ford nici nu a pus prea mare accent pe acest lucru, declaratia apartinandu-i chiar directorului de comunicare al diviziei Europa Centrala si de Est. Intr-o conferinta de presa acesta a recunoscut ca spatiul interior nu este punctul forte al modelului. A motivat insa acest defect prin accentul pus pe obtinerea unui design exterior placut, lucru care a dus inevitabil la alterarea spatiului interior. Ramane de vazut daca publicul va alege o masina care arata bine sau una incapatoare.
La bordul navei spatiale Ford Kuga
Sa pasim insa in interiorul crossover-ului si sa admiram grija pe care au avut-o americanii pentru confortul viitorilor sai clienti. Vom incepe mai intai cu "urcatul" la volan, folosit in sens denotativ, pentru ca garda la sol destul de mare iti da senzatia ca esti intr-un adevarat SUV.
Astfel, garda la sol, pozitia inalta a scaunului si suprafata vitrata destul de mare, senzatie exagerata si de acoperisul panoramic, te fac sa vezi deasupra tuturor la semafor, deci iti da senzatia de superioritate. Senzatie care poate fi insa obturata rapid de un off-road-er pur, mai inalt cu 10 cm ca tine, care te poate eclipsa oricand.
Sa trecem insa la calitatea materialelor, partea pe care toata lumea o asteapta. V-ati fi asteptat sa spunem ca Ford dezamageste, ca noul Kuga e plin de plastic chinezesc in care te zgarii? Bineinteles ca nu.
Ford isi face inca o data datoria si, asa cum ne-a obisnuit, foloseste materiale bine finisate care impresioneaza la atingere.
Desi plasticul nu poate lipsi, trebuie sa spunem ca cele trei tipuri diferite regasite in habitaclu sunt foarte prietenoase la atingere. "La creme de la creme" sunt insa insertiile si finisajele cromate de la nivelul plansei de bord, a portierelor, a consolei centrale si a schimbatorului. Ergonomia este din nou fantastica, dispunerea functiilor fiind deosebit de simpla si usor de folosit.
Elementul care ne-a impresionat a fost insa unul relativ banal dar foarte placut la drum lung. Inconstient, mi-am sprijinit mana de portiera pentru a relaxa putin pozitia de la volan. Acest gest reflex este comun tuturor, insa de foarte putine ori ne dam seama.
Grosimea portierei permite uneori sa ne sustinem cotul sau nu. Ford a venit insa de aceasta data cu ceva nou. Un suport, o insertie din textil la nivelul imbinarii portierei cu geamul lateral care iti va odihni cotul si te va relaxa atunci cand ai de facut drumuri lungi si obositoare. Acest mic detaliu a facut deliciul tuturor celor care l-au observat.
Pe langa pozitia foarte confortabila si degajata la volan, insertiile din crom si finisajele de calitate, noul Kuga ofera si o serie de gadget-uri utile care condimenteaza orele petrecute in interiorul crossover-ului. Astfel, cele doua versiuni de echipare, Trend si Titanium, ofera, dupa caz, navigatie color cu harta Europei, cruise control, faruri cu xenon, conexiune auxiliara pentru MP3 Player sau iPod, sistem audio cu opt difuzoare, climatizare automata bi-zonala, geamuri electrice fata si spate, scaune incalzite cu cinci trepte de selectie, navigatie prin satelit cu touch-screen si conexiune pentru telefonul mobil.
Fiindca tot am ajuns la accesorii, se cade sa vorbim putin si despre butonul de pornire al masinii, care este foarte bine ascuns. Daca veti cerceta cu atentie plansa de bord, veti vedea ca pozitionarea sa a fost schimbata, comparativ cu Mondeo, butonul de start fiind acum amplasat intre gurile centrale de ventilatie, sub comanda pentru aprinderea luminilor de avarie. Trebuie sa recunoastem ca pret de cateva secunde l-am cautat serios cu privirea si ne-am intrebat simplu: "Cum se porneste Kuga?".
Exceptand optionalele mai bogate sau mai sarace, pachetele de echipare Trend si Titanium ofera publicului fie tapiserie din textil cu insertii la nivelul bordului din plastic in culorile portocaliu, albastru sau argintiu, fie tapiserie mixta din piele si textil fara insertii in tonalitati diferite la interior.
Siguranta maxima, certificata EuroNCAP
Multi aleg crossover-ele pentru ca se simt mult mai in siguranta decat intr-o berlina sau intr-un model de clasa mica. Ford Kuga se inscrie in linia SUV-urilor compacte foarte sigure, care ofera pasagerilor pe langa confort, si siguranta: sase airbaguri in dotarea standard, discuri de frana de 300 mm, ventilate, pe fata, si 302 mm, pline pe spate, ESP (sistemul electronic de control al stabilitatii), ABS, EBD (distributia electronica a fortei de franare), control al tractiunii si bineinteles structura de rezistenta a habitaclului nedeformabila.
Multumita acestor detalii, Kuga a reusit sa smulga cinci stele pentru protectia adultilor la testele EuroNCAP. Aceasta performanta plus tinuta de drum te fac sa te simti intr-adevar in siguranta la volanul noului Kuga.
Un singur motor, asteptam restul
Testul din Croatia a solicitat la maximum capacitatile noului Kuga, conditiile meteo nefavorabile si drumurile foarte sinuoase ale Coastei Dalmate storcand tot ce e mai bun din motorul, suspensiile si transmisia noului crossover.
Momentan Ford nu ofera publicului decat o motorizare diesel, o unitate de 2.0 litri TDCi care dezvolta 136 de cai putere la 4000 de rpm si un cuplu motor de 320 Nm, resimtit din plin inca de la 2000 de turatii.
Versiunea diesel-ului nu va fi insa singura disponibila, oficialii diviziei europne recunoscand, intr-un cadru mai putin oficial, ca va mai exista si un motor pe benzina, de 2.5 litri si 197 cai putere, mult mai puternic si mult mai potrivit pentru pretentiile noului Kuga.
Motorul de 2.0 litri se simte destul de bine pe Kuga, oferind un cuplu motor maxim pe o plaja mare de turatii. Putem spune ca nu ne-am simtit niciodata "abandonati" atunci cand am incercat vreo depasire, fie ea si riscanta, pentru ca motorul a tras bine si a oferit exact puterea de care aveam nevoie.
Pentru cei care asteapta statistici fanteziste trebuie sa mentionam ca performantele motorului nu sunt extraordinare in ceea ce priveste acceleratia si viteza maxima, insa valorile inregistrate de Kuga sunt normale pentru un vehicul din clasa lui: 10.2 secunde de la 0 la 100 de km/h si o viteza maxima de 180 km/h.
Transmisie 4X4 inteligenta
Cei 136 de cai putere sunt transmisi ambelor punti prin intermediul unui diferential inteligent Haldex, intalnit tot mai des la modelele cu tractiune integrala. Ford nu vrea insa sa egaleze performantele crossover-elor deja existente pe piata ci se straduie sa le depaseasca, motiv pentru care a dezvoltat un sistem 4X4 inteligent capabil sa distribuie un cuplu motor egal. Astfel, in functie de aderenta suprafetei pe care ruleaza, cuplul motor poate fi distribuit in proportie de pana la 50% ambelor axe.
Trebuie sa recunoastem ca in cadrul conferintei de presa desfasurata intre testele oficiale, ideea unui asemenea sistem 4X4 ni s-a parut putin cam "trasa de par" si nimic altceva decat o strategie de marketing, majoritatea crossover-elor de azi fiind echipate cu acelasi sistem.
A doua zi insa am pus in practica teoria si am fost placut surprinsi sa vedem ca totul se aplica intocmai, ca la carte. Masina a ramas neclintita in viraje stranse, tractiunea 4X4 lipind-o efectiv de asfalt chiar daca am fortat atat la intrarea cat si la iesirea din curbe. Caracterul supravirator nu s-a facut simtit absolut deloc nici pe carosabil acoperit de apa, Kuga obtinand o nota mare la acest capitol, stabilitatea.
Pentru un asemenea rezultat deosebit am fost ajutati de suspensiile ferme, independente cu multi-link pe spate si independente MacPhearson pe fata, care nu s-au simtit insa inconfortabil in habitaclu, Kuga comportandu-se destul de bine atunci cand vine vorba de o tinuta deosebita la rulare.
Nu am avut din pacate ocazia sa vedem cum se prezinta si versiunea echipata cu tractiune fata, entry-level-ul fiind probabil mai deficitar la capitolul stabilitate decat fratele sau cu tractiune 4X4.
Consum si emisii foarte scazute
Despre cat de usor de condus este noul crossover se pot scrie multe, masina fiind parca creata sa iti ofere totul la indemana si sa te solicite cat mai putin. Pozitia foarte inalta si relaxata a soferului, directia cu trei niveluri de selectare a fermitatii volanului, oglinzile foarte mari si schimbatorul pozitionat la baza plansei de bord sunt elementele care ne permit sa strigam: "Kuga este o jucarie pentru copii mari!".
Ca aspecte negative trebuie insa sa mentionam cursa imprecisa a schimbatorului, care cere o oarecare acomodare in prealabil, si montantii frontali A care afecteaza vizibilitatea soferului din cauza dimensiunilor in viraje mai stranse.
Drumurile solicitante au scos la iveala o alta trasatura pozitiva a diesel-ului cu care este echipat noul Ford Kuga, si anume consumul. Oficialii brandului american firma ca noul model este capabil sa inghita doar 6.4 litri la 100/km in ciclu combinat (versiunea 4X4), 8.8 litri la 100 km in traficul urban si 5.3-5.4 litri atunci cand rulati in mediul extraurban. Valorile emisiilor de gaze sunt, se pare, cele mai mici din segment, Kuga putandu-se lauda cu doar 169 g/km, in cadrul versiunii 4X4.
65.000 de Kuga pe an
Planurile Ford pentru Kuga sunt indraznete si vizeaza cucerirea unui public cat mai larg. Oficialii diviziei europene au recunoscut ca intentioneaza sa produca 65.000 de unitati pe an, crossover-ul urmand sa ia nastere la uzina Saarlouis din Germania. Ford si-a luat si masuri de precautie, in cazul in care cererea ar urma sa depaseasca oferta, productia va putea creste pana la 80.000 de exemplare pe an.
Crossover-ul va ajunge in Romania cel mai devreme in acest an in luna noiembrie si va fi disponibil doar cu motorul diesel de 2.0 litri. Despre preturi, oficialii romani au fost destul de secretosi insa ne putem astepta ca noul Kuga sa porneasca de la un pret cu putin sub 25.000 de euro. In acest moment, in Germania, Kuga are un pret de pornire de 25.000 de euro pentru versiunea cu tractiune fata si 28.000 de euro pentru varianta echipata cu sistemul 4X4 Inteligent Drive.
Cat despre senzatiile oferite de noul Kuga nu ne ramanem decat sa concluzionam astfel: o masina care va va impresiona prin designul atragator si prin tinuta de drum impecabila. Manevrabilitatea, cuplul motor resimtit foarte devreme si suspensiile excelente sunt trasaturi care completeaza bilele albe obtinute pentru interiorul cu finisaje de calitate, foarte confortabil.
Arata interesant dar parca e o copie a lui Subaru Tribeca
loganul costa de la 5000 de euro si ford kuga de la 18000 de euro......iar volkswagenul de la 8000 de euro...se poate compara volkswagen cu un MCV?
Am vazut o serie de baliverne, cel mai tare mi s-a parut ala cu ML-ul (e o ceafa lata cred, comapara mere cu pere sau vrea sa se dea rotund ca are Mertoi, un ghertoi :) )
In calitate de fan FORD, imi place Kuga, mi-l doresc deocamdata nu mi-l permit, dar il voi avea. Sunt fan Ford fiindca am gustat de 2 ani de zile din realizarile inginerilor lor.
Numai bine si spor la coment-uri aiurea dragi ROMANI!!!
Respect!