Noul Alfa Romeo Mi.To a fost testat zilele acestea de Automarket pe soselele Italiei si pe circuitul de la Monza.
Timp de doua zile soselele insorite ale Italiei au fost gazda primului test-drive cu cel mai nou model Alfa Romeo: hatchback-ul in trei usi Mi.To. Italienii pasesc pe un teritoriu nou, neexplorat inca de ei, si pregatesc toate detaliile pentru ca vanzarile sa mearga struna.
Mi.To se vrea o masina de clasa mica din segmentul premium capabila sa ofere un interior decent, un look sportiv si mai ales o tinuta de drum impecabila. Alfa Romeo incearca astfel sa descopere limbajul tinerilor sau al celor care inca se mai simt ca la 20 de ani, printr-o filosofie de design inovativa, o noua platforma creata special pentru Mi.To si o serie de sisteme capabile sa imprime o manevrabilitate pe care multi constructori ar invidia-o.
Design imprumutat de la fratele 8C Competizione
Sa vorbim insa de principalul atu al modelului italian si anume designul. Aceasta trasatura a facut ca Mi.To sa intoarca captele motociclistilor de pe autostrazile italiene si sa entuziasmeze chiar si femeile de peste 40 de ani, posesoare de Polo.
Mi.To lasa in urma un aer tanar si o senzatie de libertate cum rar intalnesti la o masina. Iti imprima dorinta de a calca acceleratia la maxim, de a fi vazut la volanul unei asemenea masini, de a conduce pana la epuizare. Sora mai mica a supercarului 8C Competizione incearca sa calce pe urmele fratelui mai nervos, imprumutand linia blocurilor optice fata si spate dar si liniile fluide si atletice ale intregii caroserii.
Avem practic de a face cu un 8C Competizione la scara mica, o jucarie care place tuturor, indiferent de sex sau pozitie sociala. Aerul sportiv este insuflat de aspectul frontal tri-lobat, o marca a traditiei Alfa Romeo. Cele doua prize de aer ale spoilerului si grila triunghiulara creaza o entitate care ajuta Mi.To sa se inscrie in ciclul istoric al brandului.
Desi designul posterior nu este la fel de expresiv ca cel frontal, cromul regasit la nivelul tevilor de esapament si al stopurilor impreuna cu mini-deflectorul regasit pe versiunile de top reusesc sa salveze aspectul monoton. Jantele din aliaj de 17 sau 18 inch disponibile in diverse stiluri si forme completeaza aspectul sportiv. Cu un asemenea arsenal vizual, MiTo actioneaza ca un magnet asupra celorlalti participanti la trafic si a tinerilor care se opresc pe strada sa o observe.
Dimensiunile celui mai nou produs Alfa nu sunt impresionante insa au un avantaj deosebit: acela de a crea o tinuta de drum impecabila. Cu o lungime de 4.060 mm, o latime de 1.720 mm si o inaltime de 1.440 mm Alfa Mi.To nu este deloc un hatchback neincapator, habitaclul putand gazdui fara probleme pana la 5 adulti. Portbagajul ramane si el destul de "capabil", oferind o capacitate de stocare de 270 de litri. Ampatamentul de 2.511 mm asigura o stabilitate foarte buna, rar intalnita in aceasta clasa.
Interior premium cu influente Fiat
Senzatia de exclusivism simtita la exterior creste indata ce pasesti in habitaclu, iar sentimentul ca esti pe punctul de a fi pasager sau sofer intr-o masina, care scrie istorie chiar in fata ochilor tai, se amplifica.
Scaunele sportive si tapiseria din piele fina ce poarta logo-ul constructorului italian sunt primul contact cu traditia, cu ceea ce va face din tine un sofer unic. Materialele folosite la interior sunt moi si ofera bordului si portierelor un aspect placut la atingere.
Din pacate, senzatia este intrerupta brusc de un sentiment neplacut creat de manerele interioare de deschidere a usilor, din plastic lucios, care ar fi putut fi inlocuite foarte usor cu unele din aluminiu, pentru a mentine treaz spiritul sportiv si la interior.
In antiteza cu materialul texturat care imbraca partea superioara a bordului este plasticul decorativ de la nivelul sistemului audio care nu mai pare atat de "pretios". Sistemul audio foarte practic si usor de folosit este o incantare pentru toti cei care vor popula habitaclul Mi.To-ului, multumita calitatii pe care Bose o garanteaza atunci cand vine vorba de in-car entertainment.
Alfa Mi.To sufera insa la capitolul design interior din cauza elementelor preluate de la Fiat, care iti dau o palma sanatoasa peste ceafa si te fac sa realizezi ca exista si dezamagiri create din dorinta de a face un model practic cu costuri relativ mici.
Designul adoptat pentru climatizarea bi-zona, cotiera care te poate incomoda foarte usor si butoanele de pe volan amintesc la fiecare pas de Fiat si de faptul ca Mi.To isi pierde din exclusivism.
Sunt insa elemente care raman indubitabil Alfa, un exemplu clar fiind manerul schimbatorului de viteze, imbracat in piele cu o insertie din aluminiu, care te face uneori sa uiti ca ai nevoie de doua maini pe volan.
Confortul interior este completat de multitudinea de gadget-uri care usureaza viata soferului si a pasagerilor: comenzile de pe volan, climatizarea bi-zona, oglinzile electrice, farurile cu xenon, senzorii de lumini si ploaie, sistemul de navigatie, conexiunea USB, sistemul Blue&Me, specific tuturor modelelor din grupul Fiat, si stopurile de tip LED, care au grija sa zgarie bine retina celui din spate pentru a-l atentiona in cazul unei franari de urgenta.
Siguranta pe primul plan
Mi-To nu neglijeaza nici siguranta pasagerilor, hatchback-ul oferind in dotarea standard nu mai putin de sapte airbaguri: doua frontale, doua laterale, doua de tip cortina si unul pentru genunchi. Sistemul de franare beneficiaza de discuri de frana ventilate de 305 mm pe fata si 251 mm pe spate si poate opri hatchback-ul de la 0 la 100 de km/h in doar 34 de metri.
Sistemele de siguranta ajuta soferul in cele mai dificile situatii, Mi.To beneficiind de ABS si EBD, control dinamic al vehiculului (VDC o versiune Alfa Romeo a sistemului ESP), ASR sau controlul tractiunii, CBC sau Cornering Brake Control (functie care asigura lipsa fenomenelor de supra sau subvirare), DST (Dynamic Steering Torque), HBA sau Hill Holder si sistemul Q2 Electronic care simuleaza prezenta unui diferential autoblocant, transmitand cuplul motorului catre rotile care pierd aderenta in viraje.
Cei mai zelosi soferi isi pot achizitiona si un alcoolmetru portabil. Sa nu uitam nici de sistemul DNA care asigura rulajul in siguranta pe orice fel de suprafete, despre care vom vorbi insa putin mai incolo.
Mica bestie de 155 de cai putere
Noul Alfa Mi.To promite experiente de neuitat soferilor tineri care abia acum experimenteaza fenomenul auto, celor experimentati care isi doresc multi cai sub capota sau celor care viseaza la o masina puternica dar economica.
Hatchback-ul este disponibil cu propulsorul de 1.4 litri si 78 de cai putere, destinat tinerilor proaspat absolventi ai examenului auto, o versiune diesel de 1.6 litri si 120 de cai, foarte economica, si un varf de gama de 155 de cai, oferiti de varianta supraalimentata a unitatii de 1.4 litri.
Automarket a avut ocazia sa se afle la volanul versiunii de top care a ascuns sub capota, pe langa cei 155 de cai deja anuntati, si un cuplu motor de 230 de Nm. Resursele sunt distribuite puntii fata prin intermediul unei cutii manuale cu sase trepte care impresioneaza prin promptitudine si cursa scurta, foarte precisa.
Cei 155 de cai se simt cel mai bine la 5500 de turatii in timp ce cuplul motor isi face simtita prezenta imediat ce turometrul indica 3000 de rotatii pe minut. Micul model este demn de performante deosebite, versiunea de 155 de cai reusind sa atinga "pragul psihologic" de 100 km/h in doar 8 secunde. Daca va ganditi sa fortati putin masina pe "infinitele" autostrazi romanesti e bine de stiut ca veti putea depasi usor contracandidatii care nu ating 215 km/h.
Performanta are si un pret: consumul
Trebuie insa sa stiti ca performantele au un si pret. Si nu e vorba de cifra fixata de Alfa Romeo pentru versiunea sportiva ci de consumul mediu si urban al modelului. Potrivit informatiilor puse la dispozitie de italieni, Mi.To inghite 8.5 litri in ciclu urban si 5.3 litri in mediul extraurban, reusind sa totalizeze un consum mediu de 6.5 litri la 100/km.
Asa cum era de asteptat, cifrele oficiale nu coincid deloc cu cele reale. Din experienta proprie putem spune ca hatchback-ul a consumat peste 11 litri la 100 de km in regim mixt.
Este drept ca aceasta cifra a fost inregistrata cu un condus sportiv atat in oras cat si in afara acestuia. Dar in fond, nu pierdem din vedere esenta unui versiuni sportive daca incercam sa folosim masina in regim economic? Atunci care mai este rostul unei versiuni sportive?
Emisiile de CO2 pentru varful de gama se inscriu in jurul valorii de 153 g/km si respecta normele de poluare Euro 5.
DNA-ul nu te lasa niciodata la greu
Multumita celor 155 de cai de sub capota masina se comporta excelent atunci cand vine vorba de acceleratie prompta si depasiri la limita. Puterea este suficienta pentru cei care isi doresc o portie zilnica de adrenalina, Mi.To oferind senzatii tari fara a neglija insa comportamentul pe sosea.
Am intalnit adeseori masini care se bucurau de adevarate herghelii sub capota dar se comportau groaznic la capitolul stabilitate si siguranta. Alfa Mi.To reuseste sa impleteasca cu succes aceste trasaturi, oferind putere suficienta si stabilitate excelenta in toate cele trei moduri de functionare ale sistemului DNA.
Dar ce este de fapt DNA-ul? Este un sistem preluat de la Ferrari, putin mai rudimentar insa, care controleaza directia, comportamentul motrului, al suspensiilor, al cutiei de viteze si raspunsul franelor. DNA-ul ofera soferilor trei trepte de selectie: Normal, Dynamic si All-Weather, care permit o rulare adaptabila la conditiile meteo si a "dispozitiei" soferului
Astfel, cei care isi doresc un raspuns cat mai prompt al masinii si un comportament sportiv in viraje pot alege modul Dynamic. Daca DNA-ul este setat in pozitia Normal masina se comporta banal am putea spune, Mi.To ramanand o mica fiara neexploatata. Pentru conditii vitrege de drum, cum ar fi carosabil umed, acoperit cu polei sau gheata, Alfa a gandit modul All-Weather care asigura o aderenta maxima si o stabilitate deosebita.
Modul Dynamic desi permite un comportament mai sportiv nu dezactiveaza in totalitate sistemul de control al stabilitatii. Drept dovada, atunci cand am incercat un derapaj controlat pe o suprafata umeda, pregatita cu grija de italieni pe vechiul circuit de la Monza, ne-am simtit limitati.
Sistemul DNA isi face atat de bine datoria incat pe suprafete cu aderenta scazuta ai o senzatie ciudata: e ca si cum ai incerca sa aluneci pe gheata dar ghetele din picioare nu te lasa. Oricat am fortat in viraje modelul s-a straduit din rasputeri sa ramana neclintit si cat mai stabil. Lucru care dovedeste inca o data, daca mai era nevoie, ca Alfa a pus pe primul plan siguranta.
Un pret premium pentru un public premium
Pentru cei care se gandesc deja cum va arata Mi.To in garajele lor merita sa mentionam si pretul de pornire al modelului italian, care nu va fi foarte accesibil pentru marea masa a publicului roman. Dar tocmai acest lucru va fi elementul esential pe care Alfa Romeo va miza in alegerea clientilor: dorinta de a fi special.
Pretul de pornire este de 15.350 de euro, insa daca va doriti ceea ce am testat mai sus trebuie sa va ganditi deja la o suma care poate incepe de la 17.950 de euro si poate sfarsi la 20.350 de euro pentru echiparea Sport sau Premium.
Prin Mi.To, Alfa Romeo incearca sa atinga o arie mai larga a publicului si sa isi relanseze vanzarile. Dar mai presus de asta, Alfa reincearca sa scrie istorie cu un model nou care sa continuie cu mandrie traditia predecesorilor sai, incununtati de atatea ori in marile competitii din motorsport. Mi.To se vrea o mica fiara neimblanzita, cu stil si pret destinat publicului premium.
arata bine masina asta! n-ai ce-i zice!
Iar MiTo mi se pare o masina frumoasa, inca o reusita din partea Alfa Romea, si din nou italienii sunt no 1 in design.
Tractiunea fata e chiar bonus in Romania, avand in vedere iernile (cand nu e ca vara :o)
Chiar mi-as lua una (me too :o)
Din pacate, dorind sa fie in plaja de preturi de la Mini, au cam lasat jos stacheta la ceea ce defineste zona premium.
Oricum, o sa aiba super-succes, pentru ca de acum o sa vedem in orasele italiene mai putine mini si smart si mai multe Fiat 500 si Mi.To ...
Un exemplu clasic de ceea ce inseamna adaptare la piata.
Insa ar fi fost tare un 1.3 diesel multi-jet, la vreo 140 caluti + cuplul aferent ...
Oricum, ave!