Eram obișnuiți să vedem titulatura ”ultra” pe cele mai economice modele din portofoliul Audi. Acum vom vedea același cuvânt scris și în dreptul tracțiunii integrale quattro. Asta pentru că germanii au lansat o nouă generație quattro, care influențează pozitiv consumul de carburant.
În mod normal, versiunile echipate cu tracțiune integrală consumă mai mult decât cele care au tracțiune față sau propulsie spate. Pentru că există o frecare mai mare și o masă ridicată a acestor vehicule.
Noua tehnologie Ultra va muta însă inteligent tracțiunea de pe o axă pe alta. Resursele motorului vor merge în mod normal către axa din față și, la nevoie, vor fi canalizate și către cea din spat. Nu este nimic revoluționar aici, întrucât mai toate sistemele 4x4 moderne fac asta.
Revoluția este reprezentată, potrivit Audi, de o serie de senzori care monitorizează unghiul direcției, aderența, poziția pedalei de accelerație, iar un procesor localizat în cutia de viteze anticipează când roțile față sunt pe cale să piardă aderența și trimite putere către spate. De aemenea, senzorii simt și situațiile în care șoferul conduce la limită, activând propulsia axei posterioare. Schimbarea de distribuție a puterii se face prin intermediul unui ambreiaj montat pe axa spate și unul montat între cutia de viteze și arborele cardanic. Această soluție reduce frecarea.
Oricât de complicat sau ineficient ar părea sistemul detaliat de Audi, constructorul german susține clar că noua tracțiune ultra quattro va îmbunătăți cu 0.3 litri/100 de km consumul modelelor pe care va fi instalat. Primul dintre ele este chiar noua generație Audi A4 Allroad.
usor usor ramane doar Subaru cu AWD clasic.
E vorba deci intr-adevar de... un gen de sistem Haldex (insa-n premiera cu doua ambreiaje - n-are rost s-o lungesc cu detaliile) dezvoltat de Audi cu Magna-Steyr timp de 5 ani.
Sistem care se comporta impecabil, daca-i credem pe specialistii care l-au testat deja in munti pe un A4 (pasul Brenner - Austria.)
Parerea mea: e OK solutia daca nu implica niste costuri marite raportat la Torsen-ul 4x4 permanent, care va ramine totusi rezervat motoarelor cu peste 500 Nm cuplu (V6, V8, indeosebi diesel.)
Oricum, nici macar 1% dintre utilizatori n-au habar de principiile functionarii sistemelor 4x4 de pe Audi-ul lor - spre deosebire de virusatii off-rod -, asa ca decizia nemtilor de-a scadea consumurile n-ar fi deloc rea (obligati si de euro-marota CO2.)
Ramin discutabile doar aspecte legate de fiabilitatea sistemului - burdusit evident cu electronica, senzori etc. Mai mult ca sigur a fost insa testata si ea in astia 5 ani.