Cea de-a 82-a ediţie a celebrei curse de anduranţă a fost adjudecată din nou de Audi, constructorul german care pleca cu a treia şansă la victorie după parcursul modest din calificări, când a fost învins de toate cele patru prototipuri ale rivalilor.
Echipajul Toyota cu numărul 7, alcătuit din Alexander Wurz, Stephane Sarrazin şi Kazuki Nakajima, a plecat din pole position şi a ocupat prima poziţie în clasamentul general pe aproape întreaga durată a primelor 12 ore.
Chiar dacă pe parcursul nopţii echipajul Audi cu numărul 2, format din Benoit Treluyer, Marcel Fassler şi Andre Lotterer, s-a menţinut la aproximativ un minut în spate, japonezii păreau să se îndrepte spre prima victorie în competiţie în momentul în care Nakajima s-a oprit pe circuit din cauza unei defecţiuni la sistemul electric.
Abandonul a năruit practic speranţele celor de la Toyota la victorie, în contextul în care cel de-al doilea echipaj, purtător al numărului 8, a pierdut timp preţios la boxe în urma unui grav accident suferit la începutul cursei pe o ploaie torenţială în urma căreia al treilea prototip Audi a fost de asemenea nevoit să se retragă.
Porsche a sperat la victorie
Drama suferită de Toyota nu a însemnat însă că Audi a avut o misiune uşoară pentru a obţine victoria. Chiar dacă în debutul cursei cele două prototipuri ale sale au pierdut constant poziţii în faţa celor de la Audi, Porsche a revenit spectaculos, iar echipajul cu numărul 20, alcătuit din Mark Webber, Brendon Hartley şi Timo Bernhard, a devenit lider cu numai trei ore înainte de final.
Performanţa a fost posibilă ca urmare a unor defecţiuni similare la motor suferite de cele două prototipuri Audi rămase în joc, acestea pierzând timp preţios în garaj. Totuşi, echipajul Audi cu numărul 2 a fost constant mai rapid decât Porsche-ul cu numărul 20 şi a revenit în frunte în aşteptarea unui duel echilibrat pentru victorie în ultimele două ore.
Acesta nu a mai avut însă loc, întrucât Webber a fost nevoit să încetinească din cauza unei pierderi de putere, a petrecut aproape o oră şi jumătate în garaj şi a revenit pe circuit doar pentru a trece linia de sosire.
Astfel, Audi şi-a adjudecat o nouă victorie la Le Mans prin prototipul cu numărul 2, urmat la trei tururi distanţă de echipajul numărul 1, compus din Tom Kristensen, Lucas di Grassi şi Marc Gene, care l-a înlocuit pe Loic Duval după accidentul suferit în antrenamente.
Este a cincea victorie consecutivă pentru Audi la Le Mans şi a 14-a din istorie, în contextul în care recordul este deţinut de Porsche cu 16 victorii obţinute între 1970-1998.
▶ Poveştile motorsportului: Porsche la Le Mans: o aventură plină de succes
De asemenea, pentru echipajul Benoit Treluyer, Marcel Fassler şi Andre Lotterer este a treia victorie la Le Mans în patru ani, după cele obţinute în 2011 şi 2012.
Ultimul loc pe podium a revenit celor de la Toyota prin echipajul cu numărul 8, format din Anthony Davidson, Nicolas Lapierre şi Sebastien Buemi.Câştigătorii celorlalte clase
Jota Sport a câştigat la clasa LMP2 cu prototipul Zytek-Nissan Z11SN pilotat de Harry Tincknell, Simon Dolan şi Oliver Turvey, în timp ce AF Corse Ferrari şi-a adjudecat victoria la clasa GT Pro cu un Ferrari 458 Italia pilotat alternativ de Giancarlo Fisichella, Gianmaria Bruni şi Toni Vilander. Kristian Poulsen, David Heinemeier-Hansson şi Nicki Thiim au obţinut victoria la clasa GT Pro-Am cu un Aston Martin Vantage.
Prototipul experimental Nissan ZEOD RC a efectuat numai cinci tururi în debutul cursei înainte de a abandona din cauza unei defecţiuni la cutia de viteze. Totuşi, în sesiunea de încălzire premergătoare cursei, japonezii şi-au atins ţinta de a efectua un tur de circuit în regim complet electric, fără niciun aport din partea motorului convenţional.
Cursa de 24 de ore de la Le Mans - Rezultat final:
1. LMP1 #2 Audi Fassler/Lotterer/Treluyer 379 2. LMP1 #1 Audi Di Grassi/Gene/Kristensen 376 3. LMP1 #8 Toyota Davidson/Lapierre/Buemi 374 4. LMP1 #12 Rebellion Prost/Heidfeld/Beche 360 5. LMP2 #38 Zytek Dolan/Tincknell/Turvey 356 6. LMP2 #46 Ligier Thiriet/Badey/Gommendy 355 7. LMP2 #36 Alpine Chatin/Panciatici/Webb 355 8. LMP2 #24 Oreca Rast/Charouz/Capillaire 354 9. LMP2 #35 Ligier Brundle/Mardenborough/Shulzhitskiy 354 10. LMP2 #43 Morgan Klien/Hirsch/Brandela 352 11. LMP2 #33 Ligier Cheng/Tung/Fong 347 12. LMP2 #34 Oreca Frey/Mailleux/Lancaster 342 13. GTEP #51 Ferrari Bruni/Vilander/Fisichella 339 14. GTEP #73 Chevrolet Magnussen/Garcia/Taylor 338 15. GTEP #92 Porsche Holzer/Makowiecki/Lietz 337 16. LMP2 #29 Morgan Schell/Leutwiller/Roussel 336 17. GTEA #95 Aston Poulsen/Heinemeier-Hansson/Thiim 334 18. GTEP #74 Chevrolet Gavin/Milner/Westbrook 333 19. GTEA #88 Porsche Ried/Bachler/Al Qubaisi 332 20. GTEA #61 Ferrari Perez-Companc/Cioci/Venturi 331 21. GTEA #90 Ferrari Montecalvo/Roda/Ruberti 330 22. GTEA #77 Porsche Dempsey/Foster/Long 329 23. LMP2 #42 Zytek Kimber-Smith/McMurry/Dyson 329 24. GTEA #98 Aston Dalla Lana/Lamy/Nygaard 329 25. GTEA #66 Ferrari Al Faisal/Neiman/Pumpelly 327 26. GTEA #70 Ferrari Nakano/Ehret/Rich 327 27. GTEA #58 Ferrari Barthez/Pons/Ayari 325 28. GTEA #57 Ferrari Krohn/Jonsson/Collins 324 29.GTEA #76 Porsche Narac/Armindo/Hallyday 323 30. GTEA #53 Ferrari Mowlem/Patterson/Hamilton 319 31. GTEP #79 Porsche MacNeil/Curtis/Bleekemolen 319 32. GTEA #67 Porsche Maris/Merlin/Helary 317 33. GTEP #97 Aston Turner/Mucke/Senna 310 34. GTEP #91 Porsche Pilet/Bergmeister/Tandy 309 35. LMP2 #27 Oreca Zlobin/Salo/Ladygin 303 36. GTEA #62 Ferrari Mallegol/Bachelier/Blank 295 37. LMP1 #14 Porsche Dumas/Jani/Lieb 348 38. LMP1 #20 Porsche Bernhard/Webber/Hartley 346 39. LMP2 #50 Morgan Ragues/Taylor/Ihara 341 40. LMP1 #7 Toyota Wurz/Sarrazin/Nakajima 219 Retired 41. GTEA #72 Ferrari Bertolini/Shaitar/Basov 196 Retired 42. GTEA #75 Porsche Perrodo/Collard/Palttala 194 Retired 43. GTEP #52 Ferrari Griffin/Parente/Leo 140 Retired 44. LMP2 #26 Morgan Rusinov/Pla/Canal 120 Retired 45. GTEA #60 Ferrari Mann/Case/Giammaria 115 Retired 46. LMP2 #47 Oreca Howson/Bradley/Imperatori 87 Ret 47. LMP1 #13 Rebellion Kraihamer/Belicchi/Leimer 73 Ret 48. LMP2 #48 Oreca Berthon/Gonzalez/Chandhok 73 Ret 49. LMP2 #41 Zytek Munemman/Latif/Winslow 31 Ret 50. GTEP #71 Ferrari Rigon/Kaffer/Beretta 28 Ret 51. LMP1 #3 Audi Albuquerque/Bonanomi/Jarvis 25 Ret 52. GTEA #81 Ferrari Wyatt/Rugolo/Bird 22 Ret 53. LMP2 #37 Oreca Ladygin/Minassian/Mediani 9 Ret 54. CDNT #0 Nissan Ordonez/Reip/Motoyama 5 Ret
Practic cei de la Audi au cam ramas fara adversar dupa a doua jumatate, chiar daca Porsche la un moment dat le-a dat ceva batai de cap.
Din nou regret ca s-au retras cei de la Peugeot. Au fost singurii in ultimii ani care au putut sa fie considerati rivali puternici pentru Audi.
Si daca peste 2-3 ani s-ar hotari sa revina nu cred ca le-ar fi usor sa recupereze perioada in care au lipsit.
Din pacate Audi si Le Mans incep sa devina cam ce era Ferrari in F1 acum vreo 10-12 ani, cand nu mai avea rost sa te uiti la cursa ca oricum stiai cine va castiga.
A castigat Audi la Lemans.
Porsche nu le-a dat numai batai de cap ci au condus o bucata buna cursa, si dupa ce au cazut pe doi dupa intrarile la boxe, chiar recuperau timp ajunsesera la 25 de secunde de Audi cand a crapat masina nr 20 condusa de Webber.
Audi sunt maestrii andurantei, nu e suficient sa fii rapid cateva ore, sau chiar 23 de ore, daca ai crapat in ultimul minut si trece altul linia de sosire ai pierdut, e simplu, e anduranta nu sprint.
Cea mai fiabila masina din lume, Toyota nu poate bate la fiabilitate gunoaiele de VAG :)
Have fun !
Cat despre "comparatia cu F1 cum era odata" - nu sunt de acord. Chiar daca Audi a castigat, cursa a fost plina de suspans pana a cedat Porsche, spre deosebire de F1, unde e o singura masina in frunte - acum 10 ani era Ferrari, anii trecuti RBR iar azi Mercedes. Toyota a condus jumate de cursa, Audi nr 1 a condus putin pana a picat turbina, a venit Porsche pentru 1 ora dupa care a venit Audi nr 2. An de an e concurenta serioasa, sunt 2-3 masini care se bat pentru victorie dar
intr-o cursa de 24h se pot intampla multe.
Anul viitor se anunta si mai interesant, Nissan vine si ea la LMP1 si se stie ca si Ferrari are ceva planuri pentru Le Mans tot la LMP1. Daca fiecare constructor ar veni cu 3 masini ar fi spectacol!
de toyota in F1 ai auzit? Dar un baiat destept ca tine stie ca este o legatura foarte mare intre masinile "civile" si cele de performanta.
si q7 v12 tdi motor folosit de audi in lemans.
:)
Felicitari Audi, felicitari tuturor!
in josul paginii. hateri ca tine mai rar. daca tu crezi ca au fost mediocri stau si ma intreb ce rahat faci tu in viata reala.
As vrea sa remarc totusi altceva. Se confirma ca acest echipaj, care anul acesta a avut nr 2, este cel mai rapid si mai bine inchegat din competitie. Iar Andre Lotterer are mari sanse daca va continua in acest ritm sa ajunga viitorul Mister Le Mans. Are un ritm senzational: rapid si constant, in conditiile in care nu forteaza si uzeaza pneurile mai putin decat ceilalti. Mai mult, reuseste stinturi prelungite, sau chiar duble (cum a fost cazul acum 3 ani, cand au terminat la 9 secunda fata de Peugeot, datorita lui.
Este cu adevarat, impresionant. Anul trecut au pierdut in fara lui Kristenssen datorita unor defectiuni, dar in conditii normale, sunt cei mai rapizi.
numai cu energia alternativa? cat de mare este acea volanta?
si ce turatie are?
Ce legatura este intre discutia de aici si link-ul tau? Lumea vorbeste despre Toyota, Porsche si Audi. Stim si noi ca Honda a avut rezultate in F1, pe cand Toyota a fost cel mult mediocra....
Voi de unde ați scos 14?