Armata americana vrea masini zburatoare

De Iulian Cazacu
Publicat Sambata, 20.02.2010
Americanii vor ca armata sa aiba in dotare un vehicul care poate sa zboare cu 220 km/h, sa mearga pe asfalt cu 120 km/h si sa se deplaseze pe teren accidentat cu 50 km/h.

Proiectul armatei americane presupune dezvoltarea unui vehicul care poate sa transporte patru soldati cu tot cu echipament si care sa mearga pe asfalt, sa iasa in off road si sa poata zbura, cu aterizare si decolare verticala. Vehiculul a fost botezat Transformer.

Desi pare neverosimil, proiectul e coordonat de DARPA (Defense Advanced Research Project Agency), aceeasi agentie care a inventat internetul. Transformer are un buget de sase milioane de dolari pe an, de ajuns sa atraga cativa inventatori care sa dezvolte un prototip. Asta s-a intamplat pe 14 ianuarie cand la propunerea DARPA au raspuns 150 de oameni. Desi majoritatea erau reprezentanti ai unor companii necunoscute publicului larg, au fost prezente si companii mari, ca Boeing si Raytheon. Castigatorul contractului trebuie sa dezvolte un prototip functional in urmatorii patru ani.

Chiar daca DARPA nu a finalizat nici un contract, au aparut deja proiecte si prototipuri care indeplinesc o parte din cerintele Transformer.

Unul dintre ele este dezvoltat de NASA si se numeste Puffin.

Aparatul e propulsat de doua motoare electrice, alimentate de la baterii litiu-ion. NASA a construit deja un model la scara 1:3, care va fi testat incepand cu luna martie. In clip se poate vedea principiul de functionare al lui Puffin.

Mark Moore, inginer la Centrul de Cercetare NASA din Langley e entuziasmat de potentialul proiectului Puffin. Acesta este construit din fibra de carbon si cantareste doar 180 kg si ar trebui sa zboare cu 240 km/h. Doar ca nimeni nu pare sa se fi gandit la partea off-road a proiectului Transformer.

Un alt candidat este prototipul Terrafugia Transition care e de fapt un avion de dimensiuni mici, cu aripi pliabile si cu roti. Acesta poate sa zboare cu 180 km/h si sa mearga destul de tare pe autostrada, dar nu poate decola si ateriza vertical, iar structura lui nu a fost niciodata gandita pentru off-road.

 

Mai exista si Parajet Sky Car, un buggy propulsat de o elice imensa, la fel ca un hovercraft. Ca sa decoleze, Sky Car se leaga de o vela.

Chiar daca e cel mai complet candidat pentru proiectul Transformer, pilotarea Sky Car e mai mult cascadorie.

via | Aol Autos

Comentarii (2)

  • Opinie
    Proiectul NASA e tare numai ca nu e si automobil. Iar pozitia pilotului e ca la skeleton. Mai mult, lasa impresia ca pilotul se uita in jos decat in alta parte. Oricum, acestea vor fi masinile viitorului. Sper sa le mai prind si eu.
    3 1
  • Parajet Sky Car
    Cel mai reusit pt scopurile amintite mai sus cred ca e Parajet Sky Car. Dar sigur n-o sa se produca ca vehicul de serie, e mai mult pt aventurieri
    2 1

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru