Anvelopele de iarnă obligatorii: inscripţii necesare, amenzi potenţiale şi legi europene
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Deşi mai avem mai puţin de trei săptămâni până la intrarea în vigoare a legii privind obligativitatea echipării autovehiculelor cu anvelope corespunzătoare, normele europene, normele mioritice și informațiile fără temei se contrazic. Disensiunile au creat panică în rândul şoferilor, în special în cazul în care mulţi şi-au echipat deja automobilele cu anvelope noi. Automarket a analizat atent legile în vigoare și vă arată ce trebuie să faceți pentru a fi în regulă din punct de vedere legal după 1 noiembrie.
1. CE SUNT ANVELOPELE DE IARNĂ?
Anvelopele de iarnă sunt cauciucuri special construite pentru a oferi o aderenţă adecvată atunci când temperatura de afară a scăzut sub 7 grade sau carosabilul este acoperit cu zăpadă, gheaţă, ori polei. Din punct de vedere juridic, "Legea anvelopelor de iarnă" susține la capitolul 6 că pneurile de iarnă sunt acelea care respectă şi sunt omologate după Directiva 92/23/CE a Consiliului Europei din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor. Conform Directivei Europene 92/23/CE din 31 martie 1992, Consiliul Europei recunoaşte ca anvelope de iarnă pneurile autovehiculelor individualizate cu simbolul M+S, M/S, M-S, M.S., M&S, oricare dintre cele cinci combinaţii fiind acceptată ca atare.
Denumirea de "All season/All seasons" este strict un termen comercial, legea europeană clasificând anvelopele în două categorii: de vară sau de iarnă. Aşadar, dacă o anvelopă numită "all-season" prezintă inscripţiile corespunzătoare, menţionate în Directiva Europeană 92/23/CE din 31.03.1992, aceasta este agreată pentru circulaţia pe timp de iarnă.
2. CE INSCRIPŢII SUNT NECESARE ÎN ROMÂNIA?
După cum ne specifică Directiva Europeană 92/23/CE din 31.03.1992, o anvelopă trebuie să prezinte unul din simbolurile următoare: M+S, M/S, M-S, M.S. sau M&S. Formula M+S este cel mai des utilizată. În unele cazuri, anvelopele de iarnă vor prezenta şi unul sau două desene suplimentare, ce reprezintă un fulg de nea şi un munte stilizat. Potrivit definiţiilor din directiva 92/23/CE şi din regulamentele 30 şi 54 EC-ONU, gruparea M+S (şi oricare altă variaţie care include ambele litere) indică foarte clar că anvelopa este pentru zăpadă, acestea fiind singurele elemente necesare în Europa pentru ca anvelopa să fie considerată de iarnă. Fulgul de nea şi piscul stilizat au fost introduse de organismul american în domeniu, UTQG, iar semnificaţia marcajului respectiv este că anvelopa care îl poartă este mai peformantă pe zăpadă şi gheaţă decât o anvelopă ce prezintă doar gruparea M+S.
Simbolul fulgului de nea şi piscul stilizat au fost preluat ulterior de constructorii europeni de pneuri, care şi-au etichetat anvelopele în funcţie de performanţe şi reglementări, pentru a-şi putea comercializa în continuare produsele şi pe piaţa respectivă.
Între timp, Comisia Europeană nu a luat în seamă normele UTQG, fulgul de nea şi piscul stilizat nefiind menţionate în reglementările valabile în UE.Aproape toate anvelopele de iarnă prezintă piscul stilizat şi fulgul de nea lângă inscripţia M+S, dar acest lucru nu este valabil şi pentru anvelopele all-season cu un preţ redus sau mediu. Unele anvelope all-season prezintă doar gruparea M+S, care este suficientă potrivit normelor europene pentru a clasifica o anvelopă potrivită pentru iarnă. Astfel, chiar dacă unele voci spun că o pereche de anvelope trebuie să prezinte şi câteva semne distinctive, precum un fulg de nea şi o creastă alpină, pe lângă una dintre formaţiile M+S, M/S, M-S, M&S, legea europeană şi legea din România nu stipulează necesitatea prezenţei fulgului de nea sau a crestei alpine pe o anvelopă all-season pentru a fi pretabilă utilizării pe timp de iarnă. În schimb, dacă o anvelopă nu prezintă nici măcar inscripţiile M+S, aceasta nu este potrivită pentru utilizarea în sezonul rece și vă poate aduce neplăceri atât pe șosea, cât și la un eventual control.
3. CÂND TREBUIE SĂ AI ANVELOPE DE IARNĂ?
Conform legii care a intrat în vigoare, automobiliştii trebuie să aibă anvelope de iarnă la circulaţia pe drumurile acoperite cu zăpadă şi/sau polei după data de 1 noiembrie a anului curent până la încheierea sezonului rece. Citită cuvânt cu cuvânt, legea ne obligă să avem anvelope de iarnă pe drumurile acoperite cu zăpadă sau polei, dar logica ne spune că este imposibil să circulaţi doar pe drumuri curate pe timpul iernii. Cei care parcurg un număr mare de kilometri şi distanţe mari în ţară sunt expuşi la situaţii meteo neprevăzute, caz în care trebuie să-şi echipeze maşina cu anvelope de iarnă înainte de termenul prevăzut de lege. Toate roţile unui autovehicul cu masa de până la 3.5 tone trebuie echipate cu anvelope corespunzătoare, indiferent de tipul tracţiunii.
Chiar dacă drumul nu este acoperit de zăpadă sau polei, automobilul trebuie echipat cu anvelope pentru sezonul rece din momentul în care temperatura exterioară scade sub şapte grade Celsius. Mai mult decât atât, condiţiile meteo experimentate în ultimii ani ne-au arătat că vremea se poate schimba destul de rapid, deci nu trebuie să lăsăm schimbarea anvelopelor pe ultimul moment.
4. CARE SUNT AMENZILE ŞI SANCŢIUNILE?
În cazul în care un şofer este prins circulând pe drumurile publice cu un autovehicul echipat cu anvelope necorespunzătoare după 1 noiembrie, acesta va primi o amendă de până la 4.000 de lei, indiferent dacă au provocat sau nu un accident sau un ambuteiaj. În cazul vehiculelor comerciale, lipsa lanţurilor pe axa/axele de tracţiune sau alte echipamente antiderapante certificate duce, de asemenea, la o amendă, chiar dacă vehiculul are anvelope de iarnă. Cea mai gravă parte a sancţiunii vine prin reţinerea certificatului de înmatriculare (talonul), eliberându-se o dovadă înlocuitoare fără drept de circulaţie.
Practic, dacă sunteţi prinşi în perioada rece (după 1 noiembrie 2011) fără anvelope de iarnă, riscaţi să rămâneţi fără talon şi să primiţi o amendă de 4.000 de lei.
În plus, dacă provocaţi un accident în urma căruia au fost avariate anumite elemente de infrastructură, sunteţi obligaţi să achitaţi contravaloarea acestora în contul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, respectiv al administratorului drumului, cu titlul de tarif de despăgubire.5. CERTIFICATUL DE CONFORMITATE
Săptămâna trecută, opinia publică a fost alarmată de o declaraţie a unui reprezentant ARR, care anunţa că toate autovehiculele vor avea nevoie de "certificate de conformitate" pentru anvelopele de iarnă, indiferent de provenienţa acestora. Aşadar, un şofer ar fi trebuit să mergă la service-ul care i-a montat/vândut anvelopele pentru a obţine respectivul document. Cu toate acestea, legea din România nu specifică obligativitatea respectivului certificat şi nici forma acestuia, semn că este vorba de o neînţelegere.
Explicaţia este următoarea: Certificatul de Conformitate al anvelopelor este obligatoriu pentru un producător de pneuri pentru a-i permite acestuia să fabrice şi să vândă anvelope de iarnă. De respectivul certificat are nevoie doar producătorul anvelopelor (n.r. Michelin, Bridgestone, GoodYear, Debica, Pirelli, etc.), nu şi utilizatorul anvelopei. Altfel spus, nu vor exista întrebări de acest tip din partea organelor legii.
În cazul extrem de puțin probabil în care în care dași de un polițist cu exces de zel din cadrul Poliţiei Rutiere care vă solicită un asemenea certificat, menţionaţi că în directiva 92/23/ CEE modificată de directiva 2005/11/CE nu se face nicio referire la existenţa sau obligativitatea a vreunui certificat de conformitate care trebuie să însoţească o anvelopă la vânzare. Trebuie să reţineţi şi faptul că gruparea M+S indică foarte clar că anvelopa este pentru zăpadă (are un profil şi o structură special concepute pentru a asigura un comportament mai bun pe zăpada proaspătă, în curs de topire şi pe noroi), iar că acest lucru este stipulat în directiva 92/23/CE şi în regulamentele 30 şi 54 EC-ONU.
CLICK AICI pentru a intra în magazinul online de anvelope Automarket.ro
.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Intern
-
Galeria Țiriac Collection, cea mai mare colecție privată de automobile din România, tocmai a primit două exponate noi. Este vorba despre două modele Porsche 911, dintre care unul este GT3 R Rennsport, un model produs în doar 77 de exemplare. (04.12)
-
Potrivit noilor date furnizate de Asociația Constructorilor de Automobile din România, vânzările de mașini noi în România au scăzut cu 8 în luna noiembrie. Pentru ultimele 11 luni, vânzările au rămas în creștere față de anul trecut. (02.12)
-
Un nou studiu al pieței de mașini second hand din țara noastră arată că mai multe mașini au trecut prin mai mult de două schimbări de proprietar. Există cazuri în care mai multe mașini au trecut prin mâinile a nu mai puțin de 24 de proprietari diferiți pe parcursul vieții acestora. (28.11)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Primul exemplar Alfa Romeo 33 Stradale a fost livrat
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
Atenție, însă! Dacă se întâmplă să faci vreun accident, nu-i a bună. La fel dacă se întâmplă să ningă și să te prindă cu pneuri de vară pe undeva. Rămâi fără talon, fără drept de a conduce mașina și cu maxim 4000 de lei amendă.
Prin urmare, daca-i cald...nu trebuie sa va puneti cauciucuri de iarna. Dar daca plecati pe undeva pe la munte...chiar daca-i cald...va recomand sa le puneti. Nu de alta, dar se ramane fara talon si amenda ii destul de sanatoasa.
P.S. Daca va prinde zapada fara cauciucuri de iarna si blocati circulatia...se suspenda talonul+amenda maxima de 4000 lei
Din cate am auzit la TV simbolul de fulg nu e suficient.
Intrebarea este daca e sau nu nevoie de a avea in permanenta acel certificat de calitate.
Cand vor fi dotate masinile politiei cu anvelope de iarna? Sau cele apartinand vreunei institutii publica?
Problema cu gumele de iarna nu este la 10-12 grade, problema apare la 17-18. Stie stimabilul guvernant aprobator de lege ce se intampla cu anvelopa de iarna dupa ce parcurg 150km cu 130km/h la 17-18 grade pe asfalt uscat? Macar il intereseaza?
Si uite asa CNADRul nu mai este obligat sa curete foarte bine si temeinic un drum in timpul ierni.
Rusine-rusine de 3 ori rusine.
Inteleg ca este nasol sa ti se impuna ceva ... in general d'aia avem legi ... dar frateeeee ... deschideti ochii, pe timp de iarna, cand te trezesti dimineata si pe jos este o pelicula aproape insesizabila de gheata NU SE MAI POATE CIRCULA prin orase din cauza alora care nu-s instare sa-si tina pe drum masinile. Inteleg ca nu-i tocmai OK sa mergi cu pneuri de iarna cand este cald ... este logic ... dar nu inteleg de ce trebuie sa te prinda zapada cu pneuri de vara si apoi debea sa te gandesti daca iti pui de iarna sau speri sa se incalzeasca. Ok, se poate sa ai 20de grade in decembrie .. nu ar fi o premiera, dar temperaturile medii spun ca din noiembrie pana in februarie este mai bine sa ai pneuri de iarna decat pneuri de vara. Este mai bine, pur si simplu intervalul de timp rece este mai mare decat intervalul de timp "cald". Este mai bine pentru noi toti ca toate fufele alea care te umplu de spume prin intersectii sa aiba un pic de incredere si sa-si miste posterioarele mai REPEDE .. pentru ca vrei nu vrei "esti" si "faci parte" din trafic ;)
Masinile mele au incaltat saptamana asta pneuri de iarna, este destul de cald inca pentru ele dar prognozele sunt de genul "mini era glaciara va lovi europa in aceasta iarna" .. am incredere in ei :)) . Momentan merg un pic mai prudent, un pic mai incet pe curbe si pe manevrele bruste si totul este OK, nu cred ca in 2-3saptamani (1000km) o sa distrug pneurile, mai ales ca folosesc masina preponderent dimineata si seara cand temperaturile nu mai sunt atat de mari.
pumnul in gura ma deranjeaza (litera legii)care nu era pana acum
Degeaba ai aderenţă pe faţă dacă îţi ”pleacă” spatele la frânare sau pe un viraj.
Am păţit-o, nu-i plăcut. Aveam 3 de iarnă şi unul de vară (făcusem pană).
@tractor13 - stii cumva, cu siguranta, cu date oficiale, ca iarna nu sunt mai multe accidente decat vara ? ... pentru ca de trait traim.. doar unii.. unii nu traiesc din cauza ca berbecul de pe contrasens a derapat si i-a izbit in plin ...
Ce fac le cumpar sau nu ?
Fix acum o saptamana, chiar eu m-am trezit facand involuntar drift-uri intr-un sens giratoriu din Brasov. Cu o zi inainte, temperatura era intre 10-14 grade. Sambata insa, in timpul zilei a coborat pana la 3 grade iar noaptea a ajuns la zero. Masina mea are pneuri Pirelli P Zero Rosso 17", in stare perfecta. Compozitia acestora devine foarte dura la temperaturi sub 5 grade si pierd repede aderenta. Intre timp am trecut la cele de iarna.
Tot weekend-ul trecut, duminica, mergeam de la Brasov spre Fagaras. Pe o distanta de 30 km am vazut 4 accidente rezultate din derapaje. Toate s-au intamplat cam in acelasi interval de timp pentru ca soferii erau langa masini, fara politie sau platforme. Langa unul m-am oprit sa il intreb daca are nevoie de ajutor. Derapase intr-o curba, cu 5 min inainte, si s-a lovit de parapetul unui pod. Avea cauciucuri de vara. Dobitocul cauta prin telefon platforma in timp ce masina lui bloca o banda, in curba, fara a semnaliza macar accidentul cu un triunghi reflectorizant. M-am oprit eu la 50m dupa el pentru a semnaliza masinile care veneau spre el si a evita astfel alte accidente. In final am plecat, dupa ce m-am asigurat ca muta idiotul masina. La nici 2 km mai departe am intalnit un Cielo care a derapat la randul lui si s-a lovit de parapet. Era jumatate rasturnat intr-un sant.
Mentionez ca temperatura de afara era de 4 grade.
In concluzie, anvelopele de iarna sunt obligatorii nu pentru ca le impune legea cat pentru ca atunci cand detinem o masina suntem responsabili pentru toate consecintele pe care le putem genera.
Auzi brea nea, tu cam cati km rulezi pe an??? 10, 100, 1000??? I-a zi brea nea retardatu' da' ce fac bre aia de prin ... Arabia Saudita, Iordania, Irak, Iran, tarile astea de pe langa desert cand ziua temperatura creste la peste 40 de grade Celsius si noaptea scade si la -25???? Stau cu anvelopele de iarna in portbagaj????
Tu crezi ca ... aia care au gandit, analizat, proiectat si realizat anvelopele de vara au fost cu IQ-ul tau???? Naspa prietene, eu oricum, ma minunez cum de ai ajuns la varsta legala (18 ani) de ai putut sa-ti iei permis, pentru ca ... in opinia mea esti incredibil de prost si ma suprinde cum de n-ai uitat sa respiri sau n-ai murit (inca) innecat in propria saliva ...
Da' oare ce se face cel care pleaca din Napoli si vrea sa urce pe varful Mont-Blanc, de la 35 de grade celsiul la -15????
Sa-ti spun un secret, anvelopele in timpul rularii se incalzesc!!!!
Bre nea retardatu' cand vrei tu iti demonstreaz cat de proaste sunt anvelopele de iarna pe ... uscat, indiferent de temperatura. Iar asta, daca vrei cu anvelope de vara chinezesti cele mai proaste de pe piata si cu anvelope de iarna vredestein snowtrack, sau care anvelope de iarna vrea muschiul tau!
Pana si michelin in reclame spun clar ca imbunatatesc distanta de franare cu PANA LA 5%, asta ca sa nu ma duc la ei la usa cu avocatii ... in caz de Doamne fereste!!!
Partea proasta este ca ... discutia asta a anvelopelor de iarna si a imbecililor care analizeaza superficial problema arata cat de proasta-i natia romaneasca/romanelistica!!! Si ... cum o mai baga romanii p-asta cu "un plus de siguranta" ... fara sa-si aminteasca ca in lege acum administratorul drumului NU MAI ESTE OBLIGAT sa asigure conditii de desfasurare a traficului in siguranta, lucru pentru care fiecare posesor de auto plateste din greu (impozit, taxa de prima inmatriculare, TVA pe orice are legatura cu auto, 74% din pretul la pompa al carburantului, rovigneta si ... care o-r mai fi)
Anvelopele de iarna sunt STRICT superioare celor de vara NUMAI SI NUMAI PE ZAPADA!!!
Intrebarea este, ce cauta zapada pe carosabil, cand eu, numai la fiecare alimentare de 1000lei la pompa, platesc 740lei pentru ca sa am carosabil si sa fie FARA ZAPADA!!!