Una dintre întrebările pe care ni le punem în momentul în care trebuie să optăm pentru anvelopele dedicate sezonului rece este clasica "anvelope de iarnă sau anvelope all-season"? Dacă pneurile care pot fi utilizate în toate anotimpurile reprezintă un avantaj major la nivel financiar, înlocuind practic două seturi de anvelope (iarnă plus vară) și reprezintă o alegere mai confortabilă (chinul schimbării anvelopelor la început de sezon dispare), cele dedicate sezonului rece sunt - cel puțin pe hârtie - ceva mai performante în condiții de aderență precară.
Și totuși, care e diferența dintre performanțele anvelopelor de iarnă dedicate și cele ale anvelopelor all-season?
La aceată întrebare au vrut să răspundă canadienii de la Autotrader, care au realizat un test comparativ de frânare între cele două tipuri de anvelope. Aceștia au utilizat aceeași mașină (un Chrysler 300) echipată cu anvelope de iarnă (Nokian Hakkapelitta R2) și all-season (Nokian Entyre 2.0) și au acoperit cu zăpadă o bandă de 50 de metri pentru a nota diferențele.
Anvelope de iarnă noi vs.
All-season noiLa frânarea de la viteza de 30 de kilometri pe oră, anvelopele de iarnă au reușit să oprească mașina în 27 de metri, în timp ce anvelopele all-season s-au dovedit mult mai puțin eficiente, cu o distanță de frânare de 31 de metri.
"S-ar putea ca diferența de 4 metri să nu pară mare, însă ar putea să facă diferența dintre a opri în siguranță și a lovi ceva. Sau pe cineva", au notat jurnaliștii canadieni.
Anvelope de iarnă uzate vs. All-season uzate
Pentru ca testul să fie și mai relevant, cele două anvelope au fost uzate artificial prin eliminarea a 75% din adâncimea tălpii de rulare. Iar în acest caz, anvelopele și-au pierdut vzibil din eficiență.
În comparația care a urmat, anvelopa de iarnă uzată a reușit să frâneze de la 30 de kilometri pe oră în 29.7 metri, în timp ce anvelopa all-season uzată a ajuns la peste 34 de metri.
Foarte interesant este faptul că anvelopa de iarnă cu uzură indusă artificial a reușit să frâneze mai bine decât anvelopa all-season nouă, distanța dintre cele două fiind de doi metri.
"Aceste teste au fost realizate într-o zonă închisă circulației și organizată special pentru acest tip de abordare, iar vitezele nu au depășit 30 de kilometri pe oră.
Rezultatele din lumea reală ar fi mult mai dramatice și mai devastatoare", a fost concluzia jurnaliștilor canadieni.via Autotrader.ca
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/2016-AZ-Winter-Tyre-Test.htm
La all season conteaza mult cat rulezi anual. Daca mergi foarte mult in ambele sezoane (+20.000 km/an) nu merita pentru ca le schimbi la doi ani. Pentru cineva care insa merge ~10.000 km/an sunt ideale pentru ca te scutesc de schimb si costurile aferente.
Corect. Doar că acum știm exact și care-i diferența de temperatură. :)
iar cele de vara le bat pe amandoua pe uscat, indiferent de temperatura.
astea sunt doar reclame, respectiv nokian de data asta.
la all season sunt mai bune crossclimate si goodyear 4season.
Am de 2 săptămâni pe Dusterul meu, au mers un pic si pe zăpadă căzuta pe 2 decembrie, pentru oameni ca mine, nu se vede o mare diferență fata de cele vechi (Continental) parce o idee mai puțin zgomotoase când este mai frig pe autostrada dar trebuie sa facă cel puțin o mie de km sa fie rodate un pic.
Folosesc all season din comoditate, deși am 4x4 evit drumurile rele si mă feresc sa mă aventurez când se anunță precipitații iarna (am o frica teribila de când am stat aproximativ 2 zile înzăpezit intre 7-9 noiembrie 1985 pe drumul dintre Plenița si Moțăței, in camion militar care avea ceva putere si tracțiune)
Cu Stima si deosebit respect
Daca nu iti permiti un set de anvelope de iarna, fa bine si lasa masina in pace iarna. M-am saturat de cati destepti ca tine a trebuit sa scot din zapada, in Bucuresti, ca sa pot sa trec. Si oricum, nu faceau mai mult de 10m pana se blocau iar. Asta era varianta fericita, ca mai exista si cei care reusesc sa iasa pana pe boulevard, unde se impotmolesc in masina din fata sau, mai rau, in vreun pieton.
Noroc cu legile, ca altfel unii ca tine omoara oamenii pe drumuri, de atata desteptaciune.
Fara stima, si cu o totala lipsa de respect
Piața din America de Nord e diferita de cea din Europa.
1)Anvelopele all season de acolo sunt mai degrabă anvelope de vară, nu au absolut nicio legătură cu cele care se vând la noi. Nici măcar nu sunt importate.
2) Nokian Hakkapeliitta R2 este o anvelopa pentru tarile cu clima extrem de rece. Cauciucul utilizat este foarte moale având un comportament foarte bun pe gheață și zăpadă, insa extrem de slab pe umed și uscat (dovada și eticheta F la frânarea pe carosabil umed).
Este de a dreptul periculos sa recomanzi o astfel de anvelopa pentru utilizare cotidiana în România.