În urmă cu 25 de ani, Audi lansa primul său model din gama de performanță RS: Audi RS 2 Avant. În tot acest timp, divizia de performanță a constructorului german a crescut consistent, iar până acum, gama RS a adunat 25 de modele.
"Fiecare membru al familiei RS exprimă pasiunea pe care o punem atunci când dezvoltăm mașini de performanță. Timp de 25 de ani, clienții s-au bucurat de serviciile modelelor RS și au beneficiat de emoție pură și de bucuria oferită în timpul condusului", a declarat Oliver Hoffmann, director general Audi Sport.
Povestea Audi RS începe în 1994 odată cu lansarea lui RS 2 Avant, un model echipat cu un motor de 2.2 litri cu cinci clindri capabil să dezvolte 326 de cai putere. Mulțumită acestui model, Audi a reușit să aducă într-o lumină nouă conceptul de break de performanță.
Cel de-al doilea model cu care Audi a reușit să imprime în mintea consumatorilor conceptul de break de performanță a fost RS 4 Avant. Având la bază modelul S4, primul RS 4 Avant miza pe un motor V6 de 2.7 litri preparat cu ajutorul diviziei RS, dar și cu intervenția celor de la Cosworth Technology.
Astfel, propulsorul introdus în 1999 pe RS 4 Avant avea să ofere 380 de cai putere, cu 115 CP mai mult comparativ cu unitatea disponibilă atunci pe S4.Trei ani mai târziu, divizia de performanță Audi propune două versiuni în segmentul mare: RS 6 Sedan și RS 6 Avant, ambele fiind echipate cu un motor V8 biturbo de 4.2 litri care dezvolta 450 CP. În 2004, nemții au venit și cu o ediție specială denumită RS 6 Plus. Aceasta a fost produsă în doar 999 de unități, iar motorul V8 era capabil să ofere 480 CP.
În 2005 apare a doua generație RS 4. Oficialii au decis să extindă oferta în segmentul mediu, motiv pentru care portofoliul RS din acel moment era format din RS 4 Sedan, RS 4 Avant și RS 4 Cabrio. Anul 2008 a marcat revenirea lui RS 6 Avant, iar break-ul de performanță din segmentul mare a reușit să își facă o intrare spectaculoasă: motor V10 biturbo de 5.0 litri cu 580 de cai putere. Versiunea RS 6 Plus debutează în 2010 cu o viteză de top de 303 km/h.
Între timp, Audi TT primește și el tratamentul RS, iar versiunile TT RS Coupe și TT RS Roadster sunt gata să ofere senzații speciale mulțumită unui motor cu cinci cilindri de 2.5 litri și 340 CP.
Dar expansiunea gamei de performanță nu s-a oprit aici. În 2010 am făcut cunoștință cu RS 5 Coupe, iar un an mai târziu, nemții lansau RS 3 Sportback. Primul SUV de performanță dezvoltat de Audi a fost RS Q3 (2.5 litri cu 310 CP), iar prezentarea acestuia a avut loc în 2013. Tot atunci, nemții au venit pe piață cu o nouă generație RS 6 Avant, dar și cu RS 7 Sportback. Cele mai noi produse din gama de performanță sunt RS 3 Sedan, model lansat în 2017, și RS 5 Sportback, model care a fost prezentat în urmă cu un an.
Ontopic: Având rara ocazie de-a conduce (și) un RS 2 Avant, merită adăugat că-i jumate Porsche de fapt sub carapacea de Audi 80 și mai ales că se simte mult mai puțin *aseptizat* comparativ cu actualele RS-uri.
Eficiente la maxim, nici vorbă, dar parcă prea Playstation-like.
RS 2 e/ra deci o mașină relativ ușoară și *rea* în sensul bun al implicării pilotului -- în ciuda puterii aparent modeste acum (și cu destul turbo-lag), a supravirării la limită ori a lipsei trilioanelor de sisteme electronice ajutătoare la condus cică (omonimie nu chiar forțată cu școlile ajutătoare. :-))
S2 şi RS2 Avant au semnificat începutul unei epoci, dar, totodată, sfârşitul alteia, anume al celei pilduitoare…
Dacă aş fi fost fan Audi, aş fi fondat “Club Audi 10-39;66-91” (nu trebuie să fii isteţ, ci doar atent la această expresie).
La un moment dat, am precizat pe AM că pe Audi 100/200 îl consider cel mai reuşit autoturism din toate timpurile! Îmi menţin ideea…
Dacă m-aş încumeta la un sondaj pe care să-l efectuez vizându-i pe actualii proprietari (nu doar români) de Audi, adresându-le “banala” întrebare “Care este simbolul lui Audi?”, cu siguranţă majoritatea lor covârşitoare ar indica cele patru inele…Cine îşi mai aminteşte însă de triunghiul negru echilateral cu un vârf în jos, baza în sus, expresia “Audi”, pe alb, în triunghi (cu “d” mic rusesc transcris italic), semisfera deasupra triunghiului şi cifra 1 ca pisc al întregii figuri? Iar dacă vrei să reliefezi legătura lui Audi cu cele patru inele, atunci trebuie musai să alegi doar primul cerc din stânga, căci acela reprezintă, de fapt, firma redenumită juridic a lui August Horch. Sau măcar să mizezi pe ovalul albastru (se admite şi roşu sau negru) culcat, de contur alb, cu expresia originală “Au∂i”, de culoare albă, înscrisă în acesta. Dar n-ai să vezi o asemenea atitudine la ai noştri coca & piţi, alias “stăpânii inelelor”.
Aşijderea, mă întreb câţi posesori de Mercedes-Benz or fi auzit de…Daimler? Sau dacă ei ştiu că au cumpărat maşini de la acest concern. Probabil şi fonetica “Baiărişe Motorăn Verche” le-ar părea stranie (în consecinţă logică, te-ar privi cu o mimică tâmpă) multora dintre aceşti zmei ai şoselelor.
În definitiv, tot ce contează se află pe…pereţi sau în…computerele Triadei. Desigur, la demiurgicul grafic al vânzărilor mă refer. Apropo, cea mai izbutită îndobitocire sistematică a inoculat în mintea prostimii planetare echivalenţa (absolut eronată şi răuvoitoare) dintre doctrina de Dreapta şi ansamblul net liberal (şi de Stânga, dragii mei, înrudit, deci, cu etica socialistă) profit-progres (ordinea poate fi şi inversă, fiind vorba despre o interdependenţă).
Ai ceva dreptate, dar mai sunt unii care stiu care este simbolul intial al lui Audi, care inel din cele 4 reprezinta Audi, samd.
Stiu intreaga istorie a lui Audi, cand a fost fondata compania, de ce poarta o denumire latina, si de asemenea de ce acum apare sigla cu cele 4 inele, si ce reprezinta ele, sau fiecare inel separat.
Deci, mai sunt care cunosc cate ceva, nu-s toti coca & piti.
...În rest, liber la *coups de foudre* pentru B2-uri, care pe mine cel puțin nu mă dau pe spate -- retrospectiv-istoric cel puțin, fiindcă la vremea respectivă (pre-loviluție) vederea unui Audi 200 Turbo de ex. avea efectul unui șoc ozenistic. :-P
Subscriu în schimb la manipularea percepțiilor globale -- nu doar în politică, ci și-n universul auto. Care nu poate fi decât calchiat pe *orbu găinilor* indus de cei care scriu istoria (vorba perfidului Churchill: *Istoria va fi laudativă cu mine, fiindcă eu o scriu*. :-))
Nu trebuie deci uitat, fie și pornind de la izvoare, că Augustul Horch a lucrat inițial în dugheana lui Karl Benz. Ori că *originalele* motoare cu care a început să se pretindă a fi premium Audi erau concepute de... Yamaha.
Polaritățile (măcar parțial) false să trăiască așadar -- inclusiv alea dintre cei trei *giganți germani premioumm*, care-s (în viziunea mea cel puțin) un CARTEL bine-mersi simulând perfect o concurență acerbă.
D-aia nici nu intervin în disputele pro/contra vreun *gigant*, fiecare având totuși puncte slabe la modelul x sau y (care merită însă disecate.)
P.S. Concurența, fie ea și 90% manipulată, e necesară-n definitiv și ea pentru dinamica progresului (inclusiv tehnologic, dar mai ales consumologic. :-))
Ca să nu mai zic de ocuparea timpului fanboyșilor cu orice în afară de chestiile realmente importante pt viața lor. Adică interminabile contre internautice -- atunci când nu-s orbiți de alte circoteci tip fotbal.
Scuze-n orice caz către AM pt. subevaluare (și simultan mă-ntreb dacă funcționează poate telepatia ?! :-P)
Mister K, vă daţi seama cât “salivam” în copilărie, belind ochii paroxistic familiarizaţi cu “modestul” (adică “austerul”) univers auto “comunist” la splendorile “capitaliste” cărora, totuşi, ochiul “roşu” atotvigilent le îngăduia să se fălească prin “almanahele” noastre (şi nu că n-ar fi avut de ce/cu ce). “Europene”, “americane”, “japoneze” – le mâncam pe pâinea…imaginaţiei. Iar când m-am pomenit faţă în faţă cu un Opel Rekord, am crezut că nu-i adevărat, că mă ia cu ameţeală, deşi îl puteam atinge (măcar). După cum prea bine ştim şi ne-a dovedit pârdalnica asta de viaţă (sau lume?), “fructul interzis” te captivează teribil doar atâta vreme cât rămâne o Fata Morgana…După ce devine “palpabil”, adică ajunge pe mâinile tale propriu-zise precum o bucată de plastilină, parcă nu-ţi mai vine să te laşi pradă efuziunii cu putere de drog, iar visul ţi se spulberă ca două maşini intrate în coliziune la mare viteză.
Realistul din mine (“plantat” cu de-a sila de viaţa ca atare, deci nu-mi este specific şi nici dezirabil, ci numai tolerabil…) decretează însă că lumea de astăzi crede (în mod “absolut”, inatacabil) doar în visele care “construiesc” ceva şi musai cu beneficiu “imediat” şi – cum altfel? – “la ordinea zilei”, deci o expresie precum “visăm ca să visăm” nu doar că nu mai este acceptată, dar te şi “recomandă” pentru “consult de specialitate”…În goana prioritară şi energofagă după “exploatabil” (definiţia corectă politic a lui “palpabil”), care nu poate fi decât o sursă de amarnică (poate şi perpetuă) distorsiune fiinţială, inclusiv imaginaţia designerilor auto pare că a sucombat…Ei nu mai sunt capabili să exercite distincţia obligatorie între frapant (în sens “pozitiv” sau mai degrabă fecund, aşa cum s-au repercutat cam toate conceptele din istoria automobilului) şi grotesc (recte cutiile electro-autonome).
Iar direcţia în care se îndreaptă subiectul…subiectului nostru, recte Audi, nu ne propune o notă discordantă…Nemaifiind (demult) în WRC (adică în mediul său definitoriu natural!) şi nici la Le Mans (fiind atras, în schimb, de mirajul snob “Formula E”), Audi îşi “dinamitează” – culmea, în mod conştient! – propria-i menire…Altfel subliniat, nu se mai identifică drept idealul lui August Horch şi nici nebunia dulce a Săgeţilor Argintii, ci literalmente şi eminamente coincide cu feuda lui VAG şi se “dizolvă” lent, dar sigur, în balta de consum reprezentată de triada “în cuget şi simţiri” VW-Škoda-Seat, mai nou dornică, nevoie mare, de a cocheta cu valenţe…”premium” şi chiar cu divizii sport, de “înaltă performanţă”, ceea ce probabil că va atenua efectul subsidiarei Audi Sport sau o va face să pară doar o anexă corporatistă.
Cu mentiunea ca, desi Audi nu mai este implicat demult in WRC si nici in Le Mans, dar mai este prezent in DTM, si cred ca va mai ramane mult timp in aceasta competitie. O competitie unde au rezultate, fac performanta, iar spre deosebire de ei, MB s-a retras.
Si nu prea cred ca VW-Skoda-Seat, mai nou fiind dornici de "inalta performanta" vor atenua efectul subsidiarei Audi Sport. Pt ca nici unul dintre acesti constructori nu ofera si nici nu vor oferi vreodata performante precum Audi Sport, performante de peste 600 cp, tractiune quattro cu torsen de ultima generatie, si motoare dispuse longitudinal, sau frane carbon-ceramice.
Şi oricum diferenţele definitorii se vor estompa cu timpul…Uraganul electro-autonom îi va uniformiza pe toţi, premium sau non-premium. Astfel, vor interacţiona “total” două precepte care se conturează încă de pe acum ca factori complementari: “Să facem maşini de volum cât mai cochete şi mai confortabile”, respectiv “Să concepem variante de lux accesibile şi celor cu venituri insuficiente”.