În mod normal, producătorii japonezi sunt renumiţi pentru seriozitate şi calitatea produselor. De la automobile la electronice, cu toţii le privim ca pe un standard de calitate. Însă, în istoria recentă, un producător japonez a reuşit să se remarce prin problemele pe care le-a cauzat în industria auto. Vorbim despre Takata Corporation, un nume care în mod normal ar fi rămas anonim pentru majoritatea clienţilor de maşini.
Takata este un producător japonez de subansamble în industria auto. Specialităţile casei sunt centurile auto şi airbag-urile, iar produsele Takata se regăsesc cam pe toate automobilele japoneze şi nu numai. Problema este că Takata a reuşit să dea cu oiştea în gard de prea multe ori, remarcându-se prin produse defectuoase instalate pe milioane de automobile, în ciuda faptului că este unul dintre cei mai mari furnizori din lume de airbaguri și centuri auto. Încercăm să recreăm istoria acestor probleme.
Puţină istorie
Compania a luat fiinţă în 1933, cel care a pus bazele acesteia fiind Takezo Takata. Principalul produs: frânghii textile speciale pentru paraşute. Imediat după război, în 1952, Takata a început să studieze procesul fabricaţiei pentru centuri de siguranţă, un element nou care începea să fie din ce în ce mai răspândit pe automobilele vremii. Japonezii foloseau tehnica împletirii pentru frânghiile de paraşutism şi o aplicau în noul domeniu al centurilor de siguranţă. În 1960, Takata începe comercializarea centurilor auto cu prindere în două puncte.
De-a lungul anilor '60, Takata a început să studieze intensiv efectele centurilor asupra corpului uman, folosind sisteme de testare dinamice şi manechine. Un deceniu mai târziu, Takate începe să studieze şi potenţiala producţie de airbaguri, un alt sistem care începea să-şi facă loc pe maşinile vremii, dar şi a scaunelor pentru copii.
1995. Primul scandal
Cu o istorie lungă în spate şi cunoscând felul japonez de a face lucrurile, este greu de inchipuit cum o companie ca Takata a reuşit să strângă atâta publicitate negativă. Primul mare scandal a avut loc în 1995. 8.3 milioane de automobile au fost afectate de un defect al centurilor de siguranţă produse de Takata. Butonul de deschidere al sistemului de prindere, se putea dezintegra, blocând mecanismul. Astfel, pasagerii deveneau prizonieri în cazul unui accident, neputând deschide centura pentru a ieşi rapid din maşină. Numeroase modele fabricate de către Honda, Nissan, Chrysler, Mitsubishi, GM, Mazda, Suzuki, Subaru şi Isuzu fabricate între 1986 şi 1995 au fost afectate de centurile defectuoase de Takata Corporation. Producătorii auto au fost nevoiţi să recheme în service automobilele afectate, opt milioane de exemplare fiind lovite de recall. O cifră enormă într-o vreme în care rechemările în service nu erau, ca astăzi, la ordinea zilei. Costul înlocuirii centurilor defecte a fost estimat la un miliard de dolari, fiind unul dintre cele mai mari recall-uri din istorie.2013. Bula Takata explodează
După acest prim scandat cauzat de sistemul defectuos de deschidere al centurilor de siguranță Takata, corporația japoneză ar fi trebuit să își pună ordine în procesul de fabricație și testare. Dar nu a reușit să facă acest lucru.
La 18 ani de la precedentul scandal, Takata a intrat din nou în atenţia presei de specialitate. S-a întâmplat anul trecut, iar de atunci bulgărele de zăpadă pare că nu se mai oprește pentru constructorul japonez de sisteme de siguranță auto.
Airbag-ul este considerat unul dintre cele mai revoluționare sisteme care au îmbunătățit în mod semnificativ șansele de supraviețuire în cazul unui impact sever. Dar ce facem când chiar sistemul care ar trebui să salveze vieți este fabricat defectuos și devine la rândul lui periculos în cazul în care ajunge să fie folosit.
În luna aprilie a anului trecut, apărea informația despre un recall masiv inițiat în Statele Unite de către patru producători japonezi de automobile: Toyota, Honda, Nissan și Mazda. O primă estimare a numărului de automobile afectate era de 3.4 milioane de exemplare construite între anii 2000 și 2003. Problema: airbagurile furnizare de către producătorul Takata se pot umfla o presiune superioară față de cea normală și chiar se pot desprinde din prindere. Ulterior, BMW a anunțat că a utilizat airbaguri marca Takata pentru modelul Seria 3 E46 fabricat între decembrie 2001 și martie 2003, constructorul bavarez fiind nevoit să cheme în service peste 200.000 exemplare ale acestui model.
2014. Bulgărele de zăpadă
Apele s-au calmat după aceste rechemări în service. Dar problema era, se pare mult mai mare. Autoritățile americane au fost cele care au continuat să investigheze și să testeze automobile dotate cu airbaguri Takata și au descoperită că amploarea defectelor este mult mai mare decât s-a crezut inițial.
Luna trecută, NHTSA (autoritatea americană pentru siguranța pe șosele) a anunțat că 4.7 milioane de automobile din Statele Unite sunt afectate de o nouă problemă cauzată de airbagurile Takata. Modulul de umflare al airbagului se poate fragmenta în momentul declanșării, iar schijele metalice rezultate pot lovi ocupanții mașinii. Cinci decese au fost confirmate de către NHTSA ca având această cauză. Publicaţia americană New York Times spune că cel puţin 139 de răniri sunt legate de airbagurile defectuoase Takata. Automobilele afectate au fost produse de către BMW, General Motors, Honda, Mazda, Nissan și Toyota între anii 2001 și 2011. La nivel mondial se estimează că numărul de automobile afectate depășește 12 milioane de exemplare.Scandalul a luat o amploare și mai mare după ce au apărut informații că oficialii Takata știau de aceste probleme încă din 2004 și chiar au efectuat o serie de teste secrete pentru a vedea ce efecte pot avea airbagurile cu probleme. Conform spuselor a doi foști angajați Takata citați de New York Times, conducerea companiei japoneze a decis să păstreze secretul și a ordonat inginerilor să distrugă rezultatele testelor. Takata a dezmințit această informație, care, dacă se dovedește a fi adevărată, poate cauza o investigație oficială din partea autorităților americane și chiar acuzații criminale.
Problemele sunt cauzate de airbaguri produse la centrele Takata din Statele Unite ale Americii și Mexic și a au apărut, se pare, din cauza cererii foarte mari. Încercând să facă față cererii, atenția către procesul de asamblare și transport a scăzut. Foștii angajați spun că modulele de umflare au fost alimentate cu soluții chimice incorecte sau au fost prost stocate sau transportate.
Cădere abruptă la bursă
Aşa cum era de aşteptat, Takata a avut de suferit în ultimul an şi pe bursă, acţiunile companiei scăzând abrupt după anunţurile de recall ale autorităţilor americane. Coborârea a fost de 60% doar în ultimul an, o acţiune care valora acum un an 2572 de yeni japonezi ajungând astăzi la 1226 de yeni. Ce se va întâmpla de acum înainte, rămâne de văzut. Daca oficialii Takata vor fi găsiţi vinovaţi de către autorităţile americane, atunci este greu de crezut că fabricantul japonez va putea supravieţui unui asemenea scandal media.
takata, ca oricare alta firma japo nu sunt nici semizei, nici personaje nemuritorare cu samurai care mor cu mandrie si demnitate, corecti pana-n varful unghiilor, samd. Astea-s "amintiri din copilarie". Viata, in secolul XXI e cu totul alta. Banul dicteaza foarte multe peste tot, si in Germania, si in America, japonica, china, etc. Cine se mai caciuleste in fata oricarei natii, da, chiar si nemti francezi sau japo inclusiv, e doar un naiv. Pe toti ii intereseaza profitul si supravietuirea firmei (si a jobului propriu) si mai putin arta, meseria si stiinta de a construi un automobil. Sunt foarte putini ramasi in clubul asta select si in general nu sunt in productia de masa.
Singurele informatii pe care ma mai bazez in ziua de azi cand iau o decizie sunt experientele personale, si ale celor din jurul meu pe care-i cunosc si stiu ca n-au de ce sa-mi vanda gogosi despre masinile lor. In rest, nu stii cine scrie un review, de ce il scrie si care e scopul final. Cum se zice trebuie sa "iei totul cu un pumn de sare"
japii au inceput sa taie din calitate inca de la inceputul anilor 2000, si asta n-a iesit imediat la suprafata. Le-au trebuit ani de zile sa convinga lumea ca managementul si conceptul de calitate importat moca din America functioneaza. Acum lumea se va convinge in timp ca odata ce-au ramas de capul lor si americanii nu mai sar cu ideile rapid si pe gratis, se duc incet si sigur de rapa. Cu toata aura mincinoasa care i-a facut pe atatia sa dea cu fruntea de pamant in fata lor.
Si da, am sa spun asta oriunde am ocazia, indiferent cat de putin place anumitor muncitori in salopeta. Fie ca sunt din 1990 sau 2014.
Degeaba aruncati cu noroi, japonezii fac masini mai fiabile decat nemtii oricat v-ati bate cu pumnul in piept. Nu o data s-a dovedit ca Civic, Accord, 6, Avensis, chiar si Prius care are f multa electronica, sunt mai fiabile decat concurentii germani. Sa ne raportam la masini extrem de robuste gen LandCruiser care matura pe jos cu Tuareg cand vine vorba de fiabilitate? Ganditi-va la SUA cand faceti afirmatii de genul asta ca acolo nici ditamai recall-ul si nici un tsunami nu i-au pus in genunchi pe cei de la Toyota. Clientii care au avut Toyota si care au avut IN CONTINUARE INCREDERE in marca asta i-au ridicat, cumparand si a doua oara masinile. Asta poate ar trebui sa va dea de gandit.
Doar cine a avut de-a face si cu masini japoneze si cu masini nemtesti vor intelege acest mesaj. La restul nu am pretentia.
Si spuneti voi ca Takata e japoneza, a gresit (f grav si evident trebuie trasa la raspundere - eu nu as mai cumpara produse de la ei pana nu se clarifica lucrurile), deci e naspa. Domnilor, de sistemele de injecte Delphi de pe motoarele DCI va amintiti? De sistemele de injectoe Siemens de pe 2.0 TDI ati uitat? A facut vreo companie recall sa le inlocuiasca? Eu nu imi amintesc. Mereu s-a spus ca ori e vina soferului, ori motorina e proasta. Cum nu pica sistemul de injectie de pe Avensis sau Accord cu aceiasi motorina si cu o exploatare asemanatoare a motorului?
In mod normal cand se face recall nu se spune compania care a livrat acel produs. Dar de aceasta data lucrurile sunt mult mai serioase si din cauza asta companiile auto nu au mai tacut. Si mi se pare cat se poate de normal.
Mizeria in schimb nu poate fi acceptata, imi aduce aminte de Fukushima. Ascunderea cu buna stiinta a eventualelor erori (mai ales cand e vorba de siguranta) se numeste crima.
Mi-e teama ca in afara de o eventuala disparitie a numelui (am spus bine - a numelui) companiei vinovatii nu vor fi trasi la raspundere. Cel putin asa cum am vrea fiecare dintre noi.
Cat despre americani...americanii numai inventeaza demult timp in economie...daca nu pun la socoteala minciuna creditelor in cascada ce a produs criza care tocmai ne-a bucurat in ultima vreme. Si ramanand in sfera economicului sistemul de management JIT inventat de japonezi a fost importat "moca" inclusiv de americani. Putin mai greu adevarat lasand posibilitatea industriei japoneze sa se infiinteze si practic sa domine domeniul auto de peste ocean.
Important e sa nu traiesti cu paiul in ochi cautand petele in soare, nu?
Unde mai pui ca povestea asta cu fiabilitatea este si foarte mult mit pe langa realitate. Povesti horror cu masini japoneze auzi la tot pasul, de la Aygo pana la o limuzina Lexus, problema este cand devenim ignoranti, am auzit noi de la vecinu ca japonezele is cele mai fiabile si gata. Desi cititi si voi, cu siguranta, tot felul de cazuri cu probleme, voi le ignorati dand vina pe proprietar sau alte conditii ca vezi doamne e Honda frate, aia nu moare nici daca pica bomba pe ea.
Si Stefan, te rog frumos nu compara un airbag cu un injector de inalta presiune, cu tolerante de microni care lucreaza de zeci de ori pe secunda la temperaturi de peste 1000 de grade unde un amestec chimic ii explodeaza in cap incontinuu.
Tu realizezi ca oameni au murit din cauza schijelor care probabil le-au ciuruit jugulara si i-au lasat sa moara in sange? alti raniti poate mutilati pe viata? Ai un pic de minte si nu fa comparatii cu injectoare. E drept, au fost cazuri de decese cauzate de injectoare, dar asta pentru ca nu s-aiu respectat normele de siguranta.
Deasemenea taiota a supravietuit primelor recall-uri in America de Nord prin discounturi masive, facute in genunchi la disperare pentru a mentine nivelul vanzarilor. Au fost cazuri cand au vandut corole si camry in pierdere, doar sa arate bine pe hartie si sa-si faca numerele pe trimestrele respective.
Da, stiu si de injectoarele VW, in special la motoarele 1.8 turbo si pe unde or mai fi fost implementate. Dar le-au inlocuit sub garantie, au trimis scrisori acasa la oameni sa se prezinte cu masinile la verificat si totul a trecut. Eu n-am auzit pe nimeni sa fie trimis la plimbare fiindca injectoarele au picat din cauza soferului. Au pierdut foarte multi client in anii aia, dar cu calm si seriozitate au trecut peste toate iar astazi lupta pentru locul I la vanzari.
2. Nu am spus ca japonezii sunt indestructibili, am spus ca masinile lor sunt mai fiabile. Nu sunt insa mai confortabile... se pare ca nu sunt nici mai sigure, nici tinuta de drum nu este mai buna ca la cele nemtesti.
3. Nu am spus ca Takata are vreo scuza, din contra. E ceva extrem de grav.
4. Uite eu sunt unii dintre "aia" care au fost trimisi la plimbare de cei de la Skoda, cu un Superb de 2.0 TDI din 2006. In garantie mi-au schimbat 2 injectoare si cu mare circ timp de o luna si amenintari cu presa si opc. Si dupa garantie a picat pompa de injectie. Masina de 75000 de km care a costat 24500 de euro s-a dovedit a fi o mare TEAPA. Pacat, ca asa era confortabila, spatioasa... era misto la drum lung. Dar nu m-a incalzit asta cand am mai bagat in ea inca aproape 1000 de euro. Nu ai cum sa nu te enervezi. Pana la urma am dat-o la buy back si am luat un Avensis. Culmea, la indemnul unor cunostinte care au japoneze. O am de 4 ani, aprox. 65000 de km si merge ca in prima zi. De cand o am am mai analizat masinile astea si nu mica mi-a fost mirarea sa vad Accord de exemplu diesel de 140 CP cu 450000 de km, motor nedesfacut care merge brici. Am mai vazut si LandCruiser la fel, peste 400000 km cu motor si cutie care mergeau perfect. Am vazut si VW sau Forduri asa, dar se segmentasera motoarele sau se schimbasera injectoarele si turbina.
Nu stiu, poate o fi un mit chestia asta cu masinile japoneze asa cum este un mit si fiabilitatea masinilor nemtesti. Oricum eu de masini facute de VW nu mai vreau sa mai aud.
Mitul fiabilitatii nemtesti ? bineinteles ca e un mit, mult mai "gras" decat cel al japonezelor, asta-i drept, insa povestea cu "am vazut masini japoneze cu xxxxxxx km si cele nemtesti au deja motoare segmentate" permite-mi sa n-o prea cred, nu te acuz pe tine aici, dar eu am vazut si Volvo si Logan, si VW si Mercedes si BMW cu xxxxxxx km la bord. Chiar am avut un BMW in familie cu aprox 700.000, nesegmentat, turbina neschimbata, motorul n-a fost desfacut niciodata si din cate stiu nici injectoarele n-au fost schimbate in 20 de ani. Ce-i drept pompa dadea semne de oboseala, in rest, intretinere normala, telescoape, senzori, filtre, ulei samd. Deci se poate, dar e drept ca nici masinile nu se mai fac ca pe vremuri. Ideea e s-o arunci cat mai repede sa-ti iei alta.
N-ai fi obtinut mai mult pe Skoda daca o vindeai tu pe piata SH?
Si nu prea ai idee de injecoarele de la Toyota.Stii la cat pica? Cam dupa ce au iesit din garantie.
Sa ne anunti si pe noi cand incepe sa scartaie totul in avenssul tau.Si chiar nu ai avut mpa de apa shimbaa pan cum?
Loganul ce are? Cum putem afla?
cu un mic accident...
Nu strica sa trimiteti un mail...
Lache, pai cu Amarok nu se compara Hilux? Si chiar si asa, dupa ce am trecut prin experienta cu Superb nu as da un 3000 cmc de pe un Hilux pe un 2.0 TDI de le Amarok. Mi-a ramas un gust amar.
Si ca sa revenim. Astia de la Takata nu au cumva si o fabrica de volane? Undeva pe langa Craiova parca. Si daca nu gresesc fac volane chiar pentru BMW.
La mine in schimb, pentru ca batranica mea a trecut de 11 ani, mi-au spus ca ma calific la "modele de epoca" si am discount de 11% la orice piese sau serviciu prestart. Ca sa nu spun ca ieri m-am dus sa-mi cumpar niste garnituri de cauciuc la rezervorul de lichid de parbriz si baiatul de la ghiseu mi-a tiparit pana si diagrama cu imgainea explodata a circuitului, cu pompa de lichid, etc sa stiu exact ce am de facut cand ajung acasa. Deci sunt oameni si oameni.
Asta vara am fost intr-o Skoda Octavia din 2005 cu 360 000 km la bord si vreau sa-ti spun ca mergea incredibil. Izolatie fonica, tinuta de drum, acceleratie, tot ce vrei. Fara discutieera peste altele din 2012, 2013 c umax 10 000 km la bord. Nu dau nume, dar una era din cele care iti plac tie:)
@Lache, te inteleg perfect. Si la mine trebuie sa verific textul permanent, altfel imi face corectii pe dialectul din Zarnesti. Auzi, mai zi-ne ceva de soarele de vara. Pare de vis, tinand cont ca pe-aici prin zona pe unii i-au ingropat in zapada. Daca se adeveresc previziunile meteo, la sfarsitul week-endului or sa aiba zapada in 4 zile cat au avut anul trecut toata iarna :)