ANALIZA: De ce merita sa investim in pneurile de iarna?
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
In fiecare an, conducatorii auto din regiunile cu clima variata se intreaba daca are rost sa isi echipeze masinile cu anvelope de iarna. Dupa cum stiti, producatorii de pneuri ofera trei tipuri de anvelope: "all-season", de vara si de iarna. Cele trei categorii au diverse ramificatii si modele, dar aceasta clasificare este unul dintre elementele care diferentiaza cel mai usor pneurile intre ele. Toate pneurile moderne sunt radiale si nu au camera (Tubeless), elemente care le confera mai multa siguranta si performante sporite.
LEGISLATIA NU OBLIGA ECHIPAREA VEHICULELOR CU ANVELOPE DE IARNA, DAR BUNUL SIMT O CERE!
Numerosi soferi se intreaba daca merita sa cheltuiasca o suma importanta de bani pe cauciucuri de iarna. Desi legislatia din tara noastra nu reglementeaza utilizarea obligatorie a acestora, Codul Rutier obliga soferii sa isi pregateasca vehiculele pentru conditiile atmosferice, asa ca putem considera ca acestia au cel putin o obligatie morala de a isi pregati masina pentru conditiile atmosferice dificile ale sezonului rece. De asemenea, lanturile sunt mult mai eficiente daca sunt folosite alaturi de cauciucurile de iarna - lanturile oferind tractiune in conditii dificile chiar si pentru anvelopele de iarna.
FOLOSESTE ANVELOPA POTRIVITA NEVOILOR TALE
Fiecare anvelopa este, in sinea sa, un compromis realizat cu un scop bine definit. Anumite pneuri pot oferi aderenta deosebita pe circuit sau pe pista de competitie, pe cand alte pneuri pot oferi o rezistenta la rulare mai mica si o durabilitate mai mare. Daca sunt exploatate diferit de modul in care au fost gandite pentru a fi utilizate, unele pneuri pot chiar sa fie periculoase pentru soferii care echipeaza masinile cu acestea. Un exemplu in acest sens ar fi utilizarea pneurilor de vara in timpul iernii.
PERICOLELE UTILIZARII ANVELOPELOR DE VARA IN SEZONUL RECE
Anvelopele de vara au o compozitie si un profil special, care le face pregatite pentru sezonul cald si anotimpurile adiacente – respectiv primavara si toamna. Ploile si temperaturile intalnite in cele trei anotimpuri in care pot fi folosite cu succes aceste pneuri nu sunt o provocare pentru anvelopele de vara, fie ele cu profil in V sau profil conventional. In conditiile in care supuneti un pneu de vara la temperaturile scazute din iarna, acesta se va intari si se va comporta intr-un mod similar cu o bucata solida de plastic, departe de cauciucul moale si aderent pe care il utilizati in vara. In cazul unui vehicul echipat cu anvelope de vara care ruleaza la temperaturi sub 7 grade (inclusiv), distantele de franare cresc si aderenta scade simtitor. O temperatura exterioara de 7 grade poate fi "tradusa" in ZERO grade temperatura a asfaltului.
In conditii de umezeala excesiva in atmosfera (ploaie, bruma, etc), apa de pe asfalt ar putea sa inghete pe portiuni mici si sa formeze petice mici de gheata. Daca rulati cu anvelope de vara pe zapada, va puteti astepta la distante de franare aproape duble, dar si o lipsa de control asupra directiei.ANVELOPELE ALL SEASON NU SUNT SUFICIENTE IARNA
Anvelopele de tip ALL-SEASON nu sunt potrivite 100% pentru sezonul rece, ci ofera doar un nivel redus de aderenta in acest anotimp. Desi sunt ceva mai potrivite pentru iarna decat anvelopele de vara, acest tip de anvelopa nu este alternativa pentru cauciucurile cu profil si compozitie dedicata iernii. Motivul pentru acest lucru este simplu – anvelopele all-season sunt create pentru aproape toate conditiile atmosferice obisnuite, dar nu sunt cea mai buna alegere pentru niciuna dintre acestea. Pneurile all season sunt atractive doar in punct de vedere economic, deoarece se presupune ca nu trebuie sa cumperi doua tipuri de anvelope daca achizitionezi un set de cauciucuri all-season.
DE CE AM NEVOIE DE PATRU CAUCIUCURI DE IARNA? DOUA NU AJUNG?
Indiferent de tipul de tractiune pe care il are vehiculul dumneavoastra, fie el cu tractiune spate, tractiune fata sau tractiune integrala, trebuie sa folositi acelasi tip de anvelope pe toate rotile. Daca echipati masina cu cauciucuri de vara pe puntea spate si cauciucuri de iarna pe puntea fata, veti obtine un vehicul cu personalitate dubla, care va oferi doua raspunsuri diferite in conditii dificile. Toti producatorii de anvelope si 70% din producatorii de automobile recomanda echiparea vehiculelor cu acelasi tip de cauciucuri pe toate rotile, pentru a evita orice fel de problema cu aderenta. Un vehicul echipat cu tractiune integrala are un avantaj asupra celorlalte tipuri de vehicule, dar acest avantaj poate fi exploatat la maximum doar daca utilizeaza cauciucurile optime pentru suprafata pe care ruleaza.
DACA AM ABS SAU CONTROLUL TRACTIUNII, MAI AM NEVOIE DE CAUCIUCURI DE IARNA?
Chiar daca masina dumneavoastra beneficiaza de un sistem ABS si chiar de controlul tractiunii, aveti nevoie de anvelope de iarna. Nici macar sistemul ESP nu va poate ajuta intr-o situatie limita daca nu aveti cauciucurile potrivite. Este esential sa utilizati avelope care asigura aderenta in conditiile de drum pe care circulati, pentru a putea beneficia de intregul potential al tehnologiilor de siguranta cu care este echipat vehiculul dumneavoastra. Oferindu-le sistemelor de siguranta active anvelopele potrivite, acestea va vor proteja mai eficient si veti controla masina mai bine.
DACA SUNT UN SOFER PRUDENT SI MERG INCET, MAI AM NEVOIE DE CAUCIUCURI DE IARNA?
Indiferent de viteza cu care rulati pe sosea, situatiile neprevazute pot sa apara oricand, astfel ca multa aderenta nu strica niciodata.
Chiar si la viteze de rulare scazute, anvelopele de iarna sunt mult mai eficiente decat oricare alte pneuri disponibile pe piata in lupta cu aderenta scazuta de pe soselele reci si acoperite cu zapada. Mai mult decat atat, daca va considerati un sofer prudent ar fi trebuit sa nu va ganditi la renuntarea la anvelopele de iarna in favoarea unor pneuri care nu sunt 100% potrivite sezonului rece.NU ESTE MAI SCUMP SA FOLOSESC DOUA SETURI DE ANVELOPE?
Desi pe o perioada scurta de timp puteti avea impresia ca este mai ieftin sa nu folositi doua seturi de anvelope, nu uitati ca existenta celui de-al doilea set de anvelope va ajuta sa conservati setul de anvelope de vara. Astfel, in timp ce pastrati pneurile de vara si rulati cu anvelopele de iarna, veti beneficia de aderenta oferita de cauciucurile potrivite sezonului in timp ce anvelopele de vara nu vor fi uzate in continuare. Rationamentul este valabil si invers, cand utilizarea pneurilor de iarna pe timpul verii le mareste uzura acestora si le face nesigure pentru sezonul rece. Mai mult decat atat, pneurile de iarna nu ofera o aderenta deosebita la temperaturi ridicate. Este indicat sa va schimbati anvelopele in funtie de vreme in acelasi mod in care va schimbati pantofii – cand este cald purtati pantofi mai racorosi, iar iarna folositi bocanci cu talpa speciala, ca sa nu alunecati pe gheata sau zapada.
CONCLUZIE
Chiar daca este mai economic sa nu cumparati un set de anvelope de iarna si sa rulati in continuare cu aceleasi cauciucuri pe care le-ati folosit tot anul, riscati sa ramaneti blocati in zapada sau sa aveti un accident din cauza aderentei precare. La fel ca in medicina, prevenirea este mai simpla si mai ieftina decat tratamentul.
Daca aveti nevoie de cauciucuri noi, Automarket va ajuta sa va cautati anvelopele optime cu ajutorul unui motor de cautare integrat. CLICK AICI pentru a cauta in peste 10.000 de oferte de anvelope.
Citeşte şi...
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Siguranta
-
Euro NCAP a efectuat ultima serie de teste din acest an. Nu mai puțin de 14 mașini noi au fost testate, printre care Audi A5, Porsche Macan Electric, Mini Countryman, Hyundai Santa Fe și Renault 5 E-Tech. (04.12)
-
TMD Friction, unul dintre cei mai mari producători de sisteme de frânare din lume, a publicat primul său raport ESG sau, cu alte cuvinte Environmental, Social and Governance. (26.11)
-
Euro NCAP a publicat rezultate noi după cea mai recentă serie de teste de siguranță. Au fost testate 5 mașini noi, printre care și Ford Tourneo Courier, produs la Craiova. Monovolumul a obținut doar 3 stele. (14.11)
- Skoda Kylaq a intrat în producția de serie în India. Preț de pornire, 8.700 de euro
- STUDIU: Doar 1% din proprietarii de mașini electrice ar reveni la termice
- Dacia: 10.000 de comenzi înregistrate, în 2024, pe platforma de vânzări online
- BMW: Toate modelele diesel, produse în Germania, alimentate inițial cu ulei vegetal hidrotratat
- Honda Prelude se întoarce. Din 2026 și în Europa
aderenta SCADE simtitor
La dezavantaje as pute sa adaug ca sunt foarte tari, si pe gheata merg ca sania.Apoi la acvaplanare sta iarasi prost.
In rest poti face 150.000 km linistiti cu ele.
oricum, e mai putin importanta legislatie decat siguranta personala.
In plus trebuie avut grija mare cu urmatoare chestiune: societatile de asigurare stipuleaza in contractele ce CASCO ca autovehiculul trebuie sa aiba pneuri corespunzatoare anotimpului. Si am auzit de cazuri cand dupa un accident petrecut iarna in care automobilul nu era echipat cu pneuri de iarna nu s-a platit despagubirea.... urat, mai ales cand din accident rezulta o dauna totala! asa ca aveti grija in primul rand de siguranta voastra si mai apoi si de bunurile voastre... nu de alta dar unii tin la masina mai mult decat la nevestele lor... asa ca bagati bine la cap.
P.S. ALL season = NO season
Acestea fiind zise au dreptate ca economie mare nu faci daca stai cu un singur set, asa ca pana una alta cumparati si de iarna si de vara ca tot un singur set echipati la masina si schimbatul nu costa cine stie cat:).
Dupa parerea voastra o masina care n-are cauciucuri de iarna nu merge bine... Aste e o aiureala. Pai daca io bag 4x4 ce? nu se misca masina? Si daca nu pleaca de pe loc iti pui un lantz-ceva si tot pleaca.
Ati fi in stare sa spuneti ca trebuie sa imi pun centura.
... sau sa ii iau lu ala micu scaun special...
Voi nu sunteti romani!
incearca sa pleci din rampa cu pneuri de vara. s-ar putea sa ai surpriza sa o iei la vale.
mi se pare si normal sa-i faci pe ceei enumerati de mai sus cu fiesta ta pt ca-i mai usoara de 2 ori cel putin,poti sa ai si 6x6 ca dc-i grea masina nu prea faci mare lucru,dar multi destepti nu stiu aceste lucruri elementare,bravo tie.
Problema sta taman invers, referitor la greutate.
Nu compara mere cu pere.
Daca e sa compari compara o masina grea cu una usoara in aceleasi conditii de rulare si echipare.
Eu am un logan de 3 ani de zile in fiecare toamna ii schimb cauciucurile pe fata cu anvelope de iarna , pe spate sincer eu unu nu am simtit nevoia sa le schimb cel putin la logan , parerea mea ca ajung doar cele pe fata
adica daca nu am bani de cauciucuri de iarna sunt un mare nesimtit sau cum? ar trebui intai sa invatam sa semnalizam, sa parcam regulamentar si sa ii respectam si pe cei care nu au x5 ci doar o biata dacie.ala e bunul simt.atata timp cat noi depasim pe contrasens si in urcare pe ace de par putem sa ne punem si senile ca tot niste tzarani ramanem.daca esti sofer bun, simti masina, si conduci civilizat pot sa mergi si iarna fara sa mori sau sa omori.in concluzie, nu cred ca echiparea cu cauciuri de iarna tine de bun simt.e o tampenie.
le-am montat, am mers multi kilometri, m-am bucurat din plin de aderenta lor ... pana cand, din cauza ca eu am franat o data mai brusc pentru ca ala din fata mi-a taiat calea, a intrat ala din spate in mine. bineinteles, el avea de vara ....
si sa nu iti vina sa iti bagi toti cracii in ele? pentru mine era tot una daca intram in ala de-mi taia calea sau ca a intrat ala din spate in mine, numai ca eu am mai dat si 400 de euro pe cauciucuri ...
Masuri simple (sau nu) in conditii de aderenta scazuta (si foarte scazuta)
1. Folositi cat mai des frana de motor (daca nu o faceati deja).
2. Ca masura extrema, scadeti usor presiunea aerului din anvelopa (desi nu recomand asta daca nu aveti un manometru pentru a controla valoarea presiunii).
3. Unii recomanda sa umflati anvelopele cu azot si nu cu aer (sunt suficiente articole pe tema asta, nu mai intru in detalii).
4. Pastrati o distanta mai mare fata de cel din fata
Ar fi necesara o lege in acest sens.Au loc o gramada de accidente din cauza rularii iarna cu cauciucuri de vara.Chiar si o tamponare usoara creaza multe probleme si batai de cap,nu mai vorbesc de accidente mai grave,asa ca ar fi necesara obligarea echiparii autovehiculelor cu cauciucuri de iarna in sezonul rece!Parerea mea!
2. Sa va ... "umplu de carne" pe toate chitrele astea care va umflati in pene ca niste pauni (cocalari) ca aveti bani si sunteti smecheri, dar va mancati de sub unghii cand vine vorba de achizitii ESENTIALE si la primul inghet blocati drumul, faceti balet sau faceti accidente ca va fuge drumul de sub voi sau ca drumarii "e lenesi". Mi-ati busit masina de 2 ori pana acum iar pe altii i-ati schilodit/omorat!
Incet,atent,pastrand distanta considerabilafata de ceilalti participanti la trafic,frana de motor,evitarea bruscarii volanului > cele mai bune cauciucuri de iarna.
Nu am cumparat cauciucuri de iarna pt ca nu am avut posibilitatea financiara,asta ma face nesimtit?
Sunt f de acord cu mowgli.
"Din franta",ramai la tine in franta,viziteaza automarket.fr te rog,multumesc.
nu iti permiti ==> nu e obligatoriu sa mergi cu masina personala. iar daca te prinde ==> amenda , confiscare masina etc.
Trasnportul in comun ca in alte orase mari din lume e o alternativa. Nu cea mai buna dar... traim intr-o societate (fie ca vrem sau nu) si TREBUIE sa tinem cont si de interesele celorlalti (inclusiv dorinta lor de a trai, de siguranta etc).
Nu ne asiguram masina ca suntem mai ceva decat era Senna in viata.
Daca e sa luam anvelope, luam SH ca suntem ciumegi si avem gioarse la care altii renunta de vechi ce sunt.
Si ne miram ca suntem pe primu sau al doilea loc in europa la accidente mortale.
Da Doamne sa nu intalnesc niciun viteaz de pe aici de pe forum cand sunt pe drum! !
PAREREA MEA .CU RESPECT
DACA NU AI CAUCIUCURI DE IARNA IN PERIOADA 1 NOIEMBRIE 1 MARTIE IN CAZ DE ACCIDENT NU TE DESPAGUBESTE CHIAR DACA AFARA E USCAT