Agenţia rusă Rianovosti a publicat rezultatele unei analize care viza preţul benzinei cu cifra octanică 95 în ţările din Europa în prima parte a celui de-al doilea sfert al anului curent. Practic, ruşii ne-au prezentat situaţia din Europa privind preţul benzinei de 95 în luna aprilie. Studiul a relevat că majoritatea pieţelor au derulat creşteri ale preţului carburanţilor, în timp ce şase din 32 de ţări au practicat scăderi subtile ale preţului benzinei CO 95. Pe lângă evoluţia preţului benzinei de 95 de la începutul anului, ruşii au calculat şi cât carburant poate să cumpere un cetăţean al statului respectiv cu salariul mediu net.
Norvegia are cea mai scumpă benzină CO 95 din Europa, arată studiul derulat de ruşi la finele lunii martie pentru această ţară. Însă, nivelul de trai ridicat din această ţară, depăşit doar de Luxemburg din acest punct de vedere, arată că un cetăţean poate să cumpere 2.042,4 litri de benzină pentru contravaloarea unui salariu mediu net din acea ţară. Luxemburg este pe locul 25 la preţurile carburanţilor în Europa, iar salariul mediu net din această ţară este suficient pentru 2.303,5 litri de carburant. România stă pe locul 28 la preţul carburanţilor în Europa şi pe a treia poziţie de la coadă în clasmentul axat pe puterea de cumpărare, bazat pe cantitatea de carburant pe care o poate achiziţiona salariul mediu net dintr-o ţară, în cazul nostru, 270.1 litri. Singurii care stau mai prost decât noi la acest capitol sunt bulgarii şi ucraineenii, cu 213.3, respectiv 227.1 litri la un salariu mediu net.
Benzină mai ieftină decât în România poate fi cumpărată doar din Ucraina, Rusia, Kazahstan şi Belarus, arată studiul derulat de ruşi. Preţul mediu al benzinei CO 95 la nivel european este de 1.39 euro, iar preţul benzinei de 95 în România la începutul lunii aprilie 2013 era de 1.26 euro. În România, preţul benzinei CO 95 a crescut cu 2.8 procente de la începutul anului până în aprilie, pe când media europeană arăta o schimbare de 1.7 procente. Realizatorii studiului nu au precizat de ce nu au fost incluse şi ţări precum Turcia şi Elveţia în analiza lor.Poziţie | Ţară | Preţ mediu benzină CO95/litru | Schimbare în % faţă de începutul anului | Litri de benzină cumpăraţi cu salariul mediu |
1 | Norvegia | 1.90 | 3.5 | 2.042 |
2 | Italia | 1.72 | 1.7 | 936 |
3 | Olanda | 1.69 | 1.0 | 1.503 |
4 | Suedia | 1.67 | 2.8 | 1.609 |
5 | Grecia | 1.67 | 2.7 | 722 |
6 | Danemarca | 1.64 | 1.1 | 1.583 |
7 | Finlanda | 1.61 | 3.2 | 1.465 |
8 | Germania | 1.58 | 2.3 | 1.373 |
9 | Regatul Unit | 1.55 | -0.9 | 1.719 |
10 | Portugalia | 1.55 | 1.5 | 637 |
11 | Irlanda | 1.53 | -1.1 | 1.403 |
12 | Franţa | 1.53 | 4.1 | 1.380 |
13 | Belgia | 1.51 | -0.1 | 1.401 |
14 | Slovacia | 1.46 | 0.7 | 417 |
15 | Slovenia | 1.45 | 1.3 | 638 |
16 | Malta | 1.43 | 0.7 | 908 |
17 | Spania | 1.40 | 3.7 | 1.115 |
18 | Cipru | 1.37 | 5.2 | - |
19 | Cehia | 1.16 | 2.7 | 543 |
20 | Ungaria | 1.36 | -1.3 | 364 |
21 | Austria | 1.35 | -0.1 | 1.608 |
22 | Lituania | 1.34 | 1.5 | 323 |
23 | Letonia | 1.32 | 0.6 | 360 |
24 | Estonia | 1.30 | 3.4 | 540 |
25 | Luxemburg | 1.29 | 1.7 | 2.303 |
26 | Polonia | 1.29 | 2.1 | 436 |
27 | Bulgaria | 1.28 | 4.4 | 213 |
28 | Romania | 1.26 | 2.8 | 270 |
29 | Ucraina | 1.02 | 0.0 | 227 |
30 | Rusia | 0.76 | 1.7 | 746 |
31 | Kazahstan | 0.70 | -0.3 | 645 |
32 | Belarus | 0.68 | 0.0 | 422 |
- | Media Europeană | 1.39 | 1.7 | 963 |
Via RIAN.ru
in cazul in care n-ai citit tot articolul
in doua cuvinte: ce-a mai ieftina benzina dar in coada clasamentului la putere de achiztie
Pentru mine trebuie luat in considerare si care este media de Km facuti/luna sau an in fiecare tara.
Pt familia mea, Duster 4x4, media 800km in ultimele 6 luni (vara este mai mult), consum mediu 8,3% (scade cu 2% consumul pe timp mai cald)=>66l =>400RON/luna, nu spun ca este putin sau mult de atat am nevoie
Ce ziceai, @gyukn, ca faci? Sa ne parasesti?? Nu, tati, vino sa impartim aceeasi paine amara. Daca nu ti-ar conveni, uite, imi trag eu amidonul modificat din ea si iti las tie propionatul de calciu, ce vrei diviziune mai justa? Ti-am acordat si un vot pozitiv. Vezi? Chiar imi pasa de tine, asa ca nu ne lasa :((((
“Ieftin si scump
de Petre Ispirescu
- Tata, am gasit un bou ieftin; bine ar fi sa-l cumperi, zise un june ca de optsprezece pana la douazeci de ani tatalui sau, plin de bucurie.
- De unde stii tu ca este ieftin, si cine este cel ce vinde? intreba parintele.
- Este un nenorocit, tata, raspunse junele, caruia i-a murit pana acum mai multi boi. Vitele ce bruma i-a mai scapat le-a schimbat pe bani. El voieste sa se apuce de altceva, caci cu vitele n-are noroc. Boul ce i-a ramas inca este hotarat sa-l dea pe ce l-o da, numai sa scape de dansul, si nu gaseste sa-l vanda.
- Si in cat l-a lasat?
- Eu l-am tocmit si il pot scoate cu vreo cincizeci de lei.
- Este scump, dragul tatei.
Surprins de raspunsul tatalui sau, bietul june lasa ochii in jos, tacu si se duse intr-ale sale. Era convins ca tata-sau stie ce spune
Soarta, care pana aci fusese cam aspra cu aceasta familie, se indura in cele din urma, si de un card de vreme incepu a-i zambi. Pe ce punea mana batranul, totul ii iesea spre bine .Dupa vreo doi ani de la aceasta, batranul se intoarse acasa intr-una din zile cu un bou frumos. Avea de ce se prinde ochii de cand se uita cineva la el.
Fiul, cand vazu in batatura un astfel de bou, alerga la tata-sau intr-un suflet si, plin de bucurie, ii zise: De la cine ai cumparat boul asta, tata?
- De la obor, tatucule.
- Si l-ai luat mai ieftin decat care il gasisem eu mai anii trecuti?
- Ba nu; pe acesta am dat mai mult, desi acela nici el nu era prost. Boul ce vezi in batatura ma tine 200 de lei.
- Boul ce tocmisem eu era numai 50 de lei, si atunci mi-ai zis ca este scump, tata draga.
- Asa este, fatul meu. Aceasta o zic si acum. Atunci boul cu cincizeci de lei era scump, fiindca n-aveam bani, Astazi, acesta cu doua sute de lei este ieftin, fiindca, de la mila lui Dumnezeu, am putut lega si noi gura panzei. Aceasta s-o tii minte in viata Dumitale.”
dar de ce?! pentru ca in pret sunt taxe peste taxe, separat de tva - o metoda mafiota de a "a face" bani de la populatie...
Sa adaptezi preturile la nivelul de trai e aiurea, mai ales ca pretul petrolului e unul international. E adevarat ca si accizele sunt mari, insa e o moda in toata UE sa fie asa...pana la urma cine nu are bani de benzina poate folosi transportul in comun/trenul rezultand mai putina poluare (chiar si fonica la cate rable sunt zilnic in trafic la noi)
Sa revin "on topic":
1. pretul la pompa al benzinei de 95, in romanica 76% este acciza, tva si taxa de drum. Adica din 100 lei alimentati de mine, 76 lei se duc la stat! Asta are o mare legatura cu nivelul de trai al tarii respective, pentru ca din accize si tva statul respectiv ... face bani, bani pe care ii foloseste ... cum ii foloseste.
2. Barilul, DA, are acelasi pret international, la bursele de tranzactionare, dar apar doua aspecte:
2.1. barilul de cumparat azi ajunge in tara peste ... 2-3 luni, iar la pompa produsul finit/benzina cel mai devreme in 3 luni;
2.2. barilul cumparat azi, este procesat la costurile din tara respectiva (unele tari costuri mai mari, altele mai mici), iar muncitorii sunt platiti in moneda tarii respective - in romanica in ... lei/ron. De aici costul procesarii diferit fata de alte tari. Nu uitati ca muncitorul romanesc este platit ... la nivelul unui muncitor romanesc +/- ceva, pentru ca lucreaza intr-o rafinarie ...
Deci:
1. raportarea la nivelul de trai este una cat se poate de ... buna, adica trebuie vazut la pretul de vanzare la pompa cati litri poate cumpara un cetatean carburant din ... salariul minim net pe economie.
2. Nu uitati ca ... 76% din pretul la pompa il ia statul!!!
Stima si ... nu mai ganditi "la bara din fata"!!!
Dar pretul de la pompa este diferit datorita taxelor impuse de guvernele locale si nivelul de monopol practicat local.
Eu ma bucur ca pot plati inca sub $1 litru din care 12 centi merg la guvern.
Sanatate maxima,ca si tu ai nevoie!