Renault a lansat prima generație Espace acum fix 40 de ani, în anul 1983. Era unul dintre primele experimente auto dedicate familiilor mari din Franța și din Europa. Primul model avea un design inspirat de trenurile de mare viteză TGV și a fost un mare succes, francezii reușind să vândă peste 200.000 de exemplare.
Am văzut pe viu și chiar am urcat în prima generație Espace. A fost una dintre cele mai călduroase întoarceri în trecut, la fel de moale și plăcută ca scaunele tapițate cu materiale catifelate.
Astăzi, la 4 decenii distanță de momentul lansării, Renault Espace se reinventează. Având în vedere contextul pieței europene actuale, era destul de evident că francezii își mai doresc un SUV în portofoliu. Iar „victima” a fost Espace. „Victimă” pentru cei care iubesc în continuare monovolumele. „O idee bună” pentru cei care caută un SUV cu 7 locuri în gama constructorului francez.
AM REZUMAT ÎN ACEST VIDEO EXPERIENȚA NOASTRĂ CU NOUL RENAULT ESPACE DE LA PARIS:
1. DE CE S-A TRANSFORMAT ESPACE ÎNTR-UN SUV?
Privit din față, noul Renault Espace poate fi confundat foarte ușor cu fratele său mai mic, Austral, pe a cărui platformă este dezvoltat. Dacă ne uităm la vechea generație Espace, ultima vândută ca monovolum, observăm niște diferențe clare. Noul model e mai scund cu 3 centimetri, chiar dacă garda la sol e acum mult mai generoasă, atingând 18 centimetri. Suficient, am putea spune, pentru ca el să fie catalogat drept SUV.
De asemenea, noul Espace este mai scurt cu 14 centimetri decât vechiul model și promite în continuare spațiu pentru 7 pasageri. Însă, ajungem noi și acolo.
Din profil înțelegem clar că este vorba despre un Austral mult mai lung (cam cu vreo 20 de centimetri în plus), care are și o linie diferită a plafonului. Pachetul estetic este completat de jantele de 19 inch oferite standard. Opțional, clienții pot alege jante de 20 de inch, cu două tonuri de culoare.
Posteriorul este aliniat filosofiei de design Renault, cu stopuri care aproape că se unesc în dreptul logo-ului Renault. Partea inferioară a spoilerului vine cu o protecție din plastic, menită să te facă să înțelegi că și din unghiul acesta vorbești despre un SUV.
Tușele estetice devin personalizate atunci când alegi unul dintre cele două niveluri de echipare de top, adică Iconic sau Esprit Alpine. Eu am petrecut mai mult timp cu acesta din urmă și am apreciat micile detalii Alpine de la exterior.
2. CÂT DE SPAȚIOS E NOUL ESPACE PENTRU 7 PASAGERI?
E o întrebare la care mă voi strădui să răspund cât mai onest. Deoarece, pentru a transporta 7 pasageri în condiții de confort, e nevoie de unele compromisuri. Mă refer la faptul că dacă cei de pe rândul al doilea nu glisează cu măcar 10 centimetri bancheta, pe ultimul rând va fi dificil să intre cineva. Spațiul la cap este decent, însă la nivelul picioarelor este aproape inexistent.
Din fericire, pasagerii de pe rândul al doilea au un spațiu uriaș la nivelul genunchilor.
Sunt 32 de centimetri, așa că se pot lipsi măcar de 10 dintre ei pentru a le face loc la picioare și celor de pe rândul al treilea. Și în vechiul Espace era nevoie de astfel de compromisuri, însă, parcă era ceva mai mult loc.Accesul pe al treilea rând de scaune se face ușor, pentru că bancheta celor de pe al doilea rând glisează rapid și pe o distanță de 26 de centimetri. Problema este distanța de la sol. Prin urmare, adulții pot intra acolo, dar nu știu pentru cât timp. S-ar putea să reziste pentru că au două prize USB C, guri de ventilație, lumini de curtoazie și chiar boxe ale sistemului Harman Kardon.
Spațiul din portbagaj este foarte generos dacă optezi să folosești doar 5 scaune. Sunt 777 de litri. El scade la 159 de litri dacă folosești toate cele 7 scaune. Dar tot e bine, pentru că organizatorii ne-au demonstrat că intră acolo două trolere de cabină.
Și în interior sunt multe spații de depozitare, ele totalizând 39 de litri. O să te bucuri de spațiile uriașe din uși, de torpedoul de 6 litri și de consola centrală, care ascunde două spații generoase: unul sub suportul pe care îți odihnești mâna, unul sub cotiera cu deschidere dublă (ca la mașinile premium).
Un lucru foarte important la acest capitol este faptul că Renault îți oferă gratis varianta cu 7 locuri. Adică tu decizi dacă vrei 5 sau 7. Banii pe care îi plătești sunt aceiași. O abordare inteligentă.
3. RENAULT PREDĂ O LECȚIE DE TEHNOLOGIE CHIAR ȘI MĂRCILOR PREMIUM
În prezent, Renault are unul dintre cele mai tehnologizate interioare din lume. Sistemul multimedia, dezvoltat împreună cu Google este impresionant. Este cel mai bun disponibil pe o mașină de volum și chiar mai bun decât al unor producători premium cu tradiție: Audi, Lexus, Volvo (chiar dacă și Volvo a apelat la o rețetă similară, tot la Google).
Procesorul se mișcă fantastic de bine, ai navigație cu vedere din satelit și acces la vreo 30 de aplicații. Inclusiv Google Maps (cu toate punctele de interes și restaurantele alea bune) și Google Play (de unde poți descărca și Waze). Bineînțeles, există mereu posibilitatea de a folosi Apple CarPlay și Android Auto fără fir.
Ecranul central are 12 inch, este poziționat vertical și are o rezoluție de 1250x1562 de pixeli. Cât privește instrumentarul de bord, și acesta are 12.3 inch și o rezoluție de 1920x720 de pixeli, onorând șoferul cu o grafică impecabilă și informații bine structurate. Rețetă valabil și pentru Head-Up Display, cu o dimensiune de peste 9 inch, color și cu informații esențiale. Bravo, Renault!
Vechiul Espace avea un acoperiș panoramic uriaș. Îl regăsim și aici. Are o suprafață de un metru pătrat și are un filtru UV. Acesta oprește razele soarelui, respinge căldura și nu mai ai nevoie de un parasolar retractabil. Permiteți-mi să fiu Toma Necredinciosul și să aștept testul ca să mă conving de asta.
Ambianța din habitaclu este însuflețită de iluminarea ambientală cu LED, în 48 de culori, care se pot schimba la fiecare 30 de minute pentru a urmări ciclul circadian, adică momentele zilei (dimineață, prânz, seară).
Pe lista de opționale corecte se mai regăsesc sistemul Harman Kardon cu 12 difuzoare și camera cu vedere la 360 de grade și proiecție a mașinii.
4.
RENAULT PROMOVEAZĂ HIBRIDIZAREALa capitolul motorizări, nu sunt foarte multe opțiuni. Momentan, ai un singur ansamblu de propulsie, similar cu ce găsim pe Austral. De aceea litera „e” de la finalul numelui Espace, inscripționat pe hayon, este albastră.
Sistemul hibrid este compus dintr-un motor pe benzină, de 1.2 litri, cu trei cilindri. El oferă 130 de cai putere și este asistat de alte două motoare electrice. Unul are 70 de cai putere, iar cel de-al doilea funcționează ca starter generator și are 25 de cai putere. Din ecuație mai fac parte o baterie litiu-ion de 2 kWh și o cutie multimodală, pe care cei de la Renault au brevetat-o. În total, mașina promite nu mai puțin de 200 de cai putere.
Cu această rețetă, Renault Espace promite să meargă 80% din timp complet electric prin oraș. Mai mult, consumul înregistrat va fi cu 40% mai mic decât în cazul unei benzine clasice. Iar asta ni s-a demonstrat în testul cu Renault Austral, care folosea același ansamblu hibrid.
Nu e de mirare că francezii promit o medie de consum de 4.6 litri și o autonomie totală de 1100 de kilometri cu un plin de rezervor.
Ca să eficientizezi și mai mult rularea, ar fi recomandat să folosești navigația, pentru că mașina va adapta rularea electrică și mai bine în mediul urban.
5. RENAULT ESPACE, LA FEL DE MANEVRABIL CA UN CLIO
Cu cât evoluăm, cu atât cresc dimensiunile, iar viața în oraș poate deveni un calvar. Renault a fost printre primii producători care au introdus virarea roților spate, un sistem pe care îl știți deja sub numele de 4Control.
În cazul lui Espace vorbim despre virarea roților spate la un unghi de 5 grade, în sens opus roților față, pentru a scurta raza de bracare. Espace ajunge să aibă o rază de numai 10.5 metri, similară cu cea a unui Clio. Dincolo de 50 de km/h, virarea roților spate se face în același sens cu cele față. Nu e mult, dar probabil se va simți.
Pachetul care influențează ținuta de drum este și suspensia multi-link, dedicată punții spate. Ea va ajuta mașina să se ducă mai bine pe viraje. Altfel, în linie dreaptă se va baza pe cele 8.8 secunde până la 100 de km/h. Viteza maximă nu e așa impresionantă pentru că se oprește la 175 de km/h.
În concluzie, Renault Espace s-a schimbat radical. Și trebuie să ne obișnuim. Din păcate, SUV-urile vor dicta game întregi de modele în continuare. Important este să mai păstreze câte ceva din povestea generațiilor trecute.
S-a dus pe apa sambetei limbajul de design, e un bors de idei fara aroma si fara gust. Renault facea masini daca nu neapart (si) frumoase macar gandite si care urmareau o filosofie proprie scolii de design Renault.
Ultimul Espace a fost un monovolum real, ceva mai inaltat adevarat, dar un monovolum. Actualul aduce mai mult a dric, in amintirea primulei generatii de Audi Q8. Aici e un amestec de E-Megane (cu un design bine inchegat) cu ceva Kadjar dar urmas direct si supradimensionat al lui Austral. Interiorul este de prost gust, anost, sec, neinspirat, neatractiv, si asta de la primul contact incepand.
parerea mea
O data ca amesteci caracteristicile si tipologia americanului, a soselelor si a spatiului imens al USA cu inghesuiala din Europa si, doi, vezi ca dricul asta e chiar mai scurt decat vechiul Espace (cu 14 cm). Asta plus faptul ca, pana de curand, in Europa, la putere erau break-urile si monovolumele. Nici vorba, deci, de lipsa de functionalitate si "decat" aspect.
Bine... cand ma gandesc la motorul de 1.2 imi trece... Eu cred ca e reusita masina. Sa-i uram succes!
Și doi la mână, la un motor de 1.0 turbo sunt disponibili vreo 90-100-110 cp și cam 170-200 Nm. Zic că sunt super suficienți pentru motorul ăsta dacă nu te crezi vreun Schumacher.
concret, de ce nu avea vanzari vechea generatie de Espace?
Pe parte de limbaj de design (nu-i așa…), nu prea contează, exemple de modele de succes care nu aduc mare scofala la design. Qasqai, Sportage, Tucson etc. In zona Renault prețul contează cel mai mult, si ce poți face cu masina, restul este secundar.
Dacă Renault nu pricepe unde-i locul lor o sa fie nasol, si mai nasol.
Au încercat marea cu sarea acum mulți ani cu Vel satis si nu au făcut nimic, Game over după primul model. Pana si Mercedes cu a lor R au dat-o bara…
In multe tari exista preconcepții foarte puternice legat de tipul de caroserie care se cere, si unii nici măcar nu “le văd” pe cele din alta categorie. In SUA de exemplu van-urile au trăit si încă trăiesc in paralel cu mastodonții (absolut hidoși, pararea mea gen Tahoe, Suburban), dar si cele gen Micra, Chevy, adică ascuțitori. In Europa pare ca se migrează de la combi la SUV ca ne place sau nu.
Luati ca exemplu KUGA plugin hybrid, care are motor de 2.5 litri benzina si tot vreo 200 de cai ... pai de ce credeti ca au pus motorul ala ? la drum te doare la basca, mergi lejer si confortabil ....nu cu drujba aia care urla pe la 4000rpm ca sa compenseze cat de cat ...
Dar na ... mai sunt si d-aia de le place drujba ...le e frica de confort, ca nu mai zic ca la consum iese mai bine Kuga decat panarama asta de Espace
Caii putere sunt aceeași, fie că sunt scoși de un motor de drujbă, deh, cum vă place vouă "specialiștilor" să spuneți, fie că sunt scoși de un motor de 2.5 litri. Partea interesantă este că important este cuplul. Dar, na, nu prea ai de unde să știi toate astea când vorbești din auzite și ești pe lângă subiect.