Am văzut pe viu conceptul Renault Scenic Vision: 5 motive pentru care monovolumul nu va dispărea

de Bogdan Mirică
Joi, 19.05.2022
Newsletter Eşti curios de ceea ce se întâmplă în lumea auto? Îţi trimitem ştirile zilei direct pe e-mail.
Deși au fost multe voci care îi cântau prohodul lui Renault Scenic, monovolumul francez este gata să meargă mai departe. Am fost la Paris, în mare secret, și am văzut pe viu conceptul din care se va naște viitorul Scenic.

Cine își mai dorește un monovolum în ziua de azi, când toată Europa geme de SUV-uri de toate dimensiunile? Ai crede că vorbim despre dinozauri pe cale de dispariție. Și nu e greșit, având în vedere că mulți și-au transformat monovolumele în SUV-uri.

Sunt, însă, și constructori care sunt gata să refuze pensionarea acestui segment. De ce? Pentru că ei l-au inventat și o mare parte din istoria lor se datorează acestor mașini de familie, care au adunat miliarde de kilometri și tot atâtea amintiri. Prin urmare, deși toată lumea se grăbea să-i cânte prohodul, inclusiv noi am scris despre asta, Renault Scenic nu se predă. Ba dimpotrivă. Continuă cu a cincea generație, anticipată de un concept revoluționar, pe care l-am văzut pe viu și în mare secret la Paris.

PREZENTAREA VIDEO A CONCEPTULUI VĂZUT LA PARIS

Am avut parte de o prezentare în premieră a conceptului Renault Scenic Vision și am rămas uluiți de ideile îndrăznețe ale francezilor. O să le grupăm în cinci capitole, esențiale pentru a înțelege ce surprize ne rezervă următorul Scenic, așteptat pe piață, în versiune de serie, în anul 2024.

1. RECICLAT ȘI RECICLABIL

Renault începe să se concentreze tot mai mult pe sustenabilitate. Și o face dincolo de gama sa de mașini electrice. Francezii construiesc un ecosistem, care presupune folosirea energiei regenerabile, reciclarea bateriilor și folosirea unor motoare care nu au în componență metale rare. Conceptul Scenic Vision duce mai departe ideile de sustenabilitate, pentru că este construit în proporție de 70% din materiale reciclate.

Mai mult, dacă mâine inginerii Renault s-ar decide să-l distrugă, 95% dintre componentele conceptului Scenic Vision vor putea fi reciclate.

  • Ideea de refolosire a materialelor a inclus chiar și parte structurală, șasiul folosind oțel de înaltă rezistență, bineînțeles, reciclat. Chiar și rămășițele procesului de turnare au fost reciclate. Planurile sunt ca pe viitor tot mai multe mașini noi să fie construite cu oțel reciclat de către subsidiarul Renault, Boone Comenor Metalimpex.
  • Pentru ca masa totală să păstreze valorile decente (conceptul cântărește 1.7 tone), trebuia utilizat aluminiul. Și, cum probabil ați intuit, toate elementele din aluminiu folosite la acest concept sunt reciclate. Este vorba despre portiere, despre carcasa bateriei, despre structura scaunelor și despre elementele planșei de bord.

  • Fibra de carbon a fost și ea folosită din plin, mulțumită unui parteneriat pe care francezii l-au încheiat cu Airbus. Scenic Vision folosește fibră de carbon rezultată din casarea avioanelor. Ea poate fi găsită la nivelul protecțiilor pentru partea inferioară a caroseriei.
  • Nici plasticul nu a fost uitat. Mai ales că Renault utilizează plastic reciclat în mașinile sale încă din anul 1995. În cazul conceptului Scenic Vision, plasticul reciclat este folosit în proporție de 70% (o valoare record). Scaunele, podeaua, spoilerele și tapițeria scaunelor și a bordului. Spre exemplu, podeaua este creată dintr-un mix rezultat în urma combinării unor sticle de lapte și a unor țevi de plastic, bineînțeles, toate reciclate.

  • Și dacă tot am ajuns la scaune, trebuie să spunem că materialul folosit nu folosește pigmenți. Nici cusăturile. Totul e alb și poate fi reciclat foarte ușor.
  • Bineînțeles, într-o lume în care iluminarea ambientală cu LED este seducătoare pentru oricine, conceptul trebuia să ofere și un interior colorat. Așa că a fost folosit un plastic incolor, ușor de reciclat, dar care e capabil să capete nuanțe inedite atunci când intră în contact cu lumina.

  • Nici exteriorul nu a scăpat. Culoarea neagră este obținută prin folosirea fibrei de carbon, reciclată tot din industria aviației. De asemenea, vopseaua folosită la nivelul acoperișului este creată folosind particule poluante din atmosferă.
  • Catalizatoarele au furnizat și ele materiale reciclabile. Spre exemplu, platina a fost folosită pentru pilele de combustibil. Ajungem imediat să povestim despre ele.
  • Nu în ultimul rând, anvelopele folosesc și ele în proporție de 30% plastic reciclat.

2. INTERIOR REVOLUȚIONAR CU SCAUNE INTELIGENTE

Așa cum se cuvine oricărui concept futurist, și Renault Scenic Vision trebuia să propună un habitaclu gata să te lase mut de uimire.

Spectaculosul stă ascuns în spatele a două portiere cu deschidere opusă. O deschidere care se realizează apăsând pe logo-ul Renault, plasat discret la îmbinarea portierelor.

Pentru un habitaclu aerisit, montantul B lipsește complet și îți dă senzația că pătrunzi într-o sufragerie. Unde mai pui că podeaua este complet plată și nu se adâncește.

Dacă o să te uiți cu atenție la scaune o să observi că nu seamănă între ele. Scaunul șoferului are un profil ceva mai sportiv, cu o susținere laterală mai bine conturată. Celelalte locuri seamănă mai degrabă cu niște fotolii, în care te poți odihni fără probleme. Și nu sunt niște fotolii oarecare, pentru că ele au și o funcționalitate extinsă. Sunt echipate cu difuzoare și cu microfon pentru o experiență audio cu totul specială. În plus, microfoanele ajută pasagerii să comunice mai ușor între ei. Fix cum se întâmplă în cazul limuzinelor, când pasagerul de pe locurile din spate vrea să comunice cu șoferul.

Renault a mai făcut un experiment în ceea ce privește scaunele. O parte din suportul lor lateral a fost mutat pe portieră și poate fi reglat odată cu scaunul. Nu mai vorbim despre faptul că și consola centrală se mișcă împreună cu scaunul șoferului. Și n-am terminat cu scaunele. Renault a promovat ideea scaunelor care includ un airbag de tip cocon. Acesta te învăluie complet în cazul unui impact. Această soluție nu oferă doar mai multă siguranță, ci și eliberează spațiu pe planșa de bord.

Șoferul are la dispoziție un volan departe de a fi convențional. El se aliniază modei introduse deja de Tesla, fiind inspirat de lumea jocurilor auto.

Pentru că se pune un accent deosebit pe aerul pe care îl respirăm și pentru că există tot mai multe boli care se pot transmite foarte ușor pe cale aeriană, Renault a instalat două filtre care purifică aerul. Ele sunt montate în portierele față, în spatele unui plastic transparent. De fiecare dată când vrei să deschizi ușa, le vei vedea acolo.

Nu în ultimul rând, la interior vei găsi spațiul uriaș, specific unui monovolum. Mașina măsoară aproape 4.5 metri, deci este clar poziționată în segmentul C.

3. TEHNOLOGIE SCIENCE-FICTION

Într-o industrie auto în care tehnologia evoluează într-un ritm amețitor, comparabil cu cel în care evoluează telefoanele mobile inteligente, Renault a trebuit să vină cu idei revoluționare. Totul pornește de la exterior.

Spre exemplu, conceptul Scenic Vision beneficiază de jante de 21 de inch cu o funcție aerodinamică integrată. Pe jante există două lamele care se închid la peste 10 km/h pentru a îmbunătăți coeficientul aerodinamic. La sub 10 km/h, ele se deschid pentru a facilita răcirea frânelor. A, era să uit. logo-ul Renault rămâne fix, cam cum se întâmplă la Rolls Royce. Show off, desigur.

Accesul în mașină este și el revoluționar. La îmbinarea celor două portiere există mai multe camere video capabile de recunoaștere facială. Acestea pot identifica șoferul de la distanță și pot pregăti habitaclul. Ajustează scaunul, mută frecvența radio-ului și setează climatizarea. Pot fi memorate până la 4 profiluri diferite.

Odată ajuns la interior, ai la dispoziție nu mai puțin de 10 ecrane. Ele au însă dimensiuni mici și sunt gândite asemeni unor widget-uri. Cele 4 ecrane de pe planșa de bord servesc sistemului multimedia și sunt orientate către șofer. Spre exemplu, unul poate afișa telefonul, altul comenzile climatizării sau navigația. În momentul în care pasagerul întinde mâna spre ecrane, acestea se mișcă și se orientează către acesta. Pe portierele față există câte un ecran la fel de mic. De pe el se pot închide sau deschide portierele și se pot regla scaunele. Pentru pasagerii din spate există alte două ecrane mici, care pot fi configurate. Nu în ultimul rând, pe volan există alte două ecrane, care servesc drept instrumentar de bord și comenzi rapide.

Și dacă am ajuns iarăși la volan, trebuie spus că șoferul poate vedea pe ecranul de pe volan ce fac pasagerii din spate. Asta pentru că pe spătarele scaunelor față sunt montate camere video, orientate către bancheta spate.

Epopeea ecranelor nu se încheie aici. La îmbinarea dintre parbriz și planșa de bord există un ecran uriaș. El proiectează imaginile unei camere montate în bara din față, maximizând astfel vizibilitatea față.

E ca și cum ai putea să vezi prin capota mașinii. Renault susține că această tehnologie îmbunătățește vizibilitatea față cu 24%.

4. MOTORIZARE: HIBRID-ELECTRIC PE HIDROGEN

Știu. N-ați înțeles nimic din acest titlu al paragrafului. Sincer, și nouă, jurnaliștilor prezenți la eveniment, ne-a luat ceva până am înțeles cum funcționează sistemul de propulsie al conceptului. O să încerc să explic totul cât mai simplu.

Mașina beneficiază de motorul electric al lui Renault Megane Electric. Adică 220 de cai putere. Aceștia sunt ținuți în viață de bateria de 40 kWh a Grupului Renault-Nissan. Ea are avantajul că este foarte subțire, are o densitate excelentă și este construită fără metale rare, ceea ce o face ușor de reciclat. În plus, folosirea unei baterii mai mici reduce amprenta de carbon a mașinii. Până aici, nimic neobișnuit.

Însă, Renault visează la un viitor în care hidrogenul va oferi mai multă autonomie mașinilor electrice. Așa că, în spatele bateriei de 40 kWh există și pile de combustibil, iar sub capota convențională și-a făcut loc acum un rezervor de 2.5 kilograme, pentru hidrogen. Acest ansamblu hibrid-electric pe hidrogen va putea asigura o autonomie de 800 de kilometri.

Vă reamintesc că este vorba despre un concept. Ceea ce înseamnă că această tehnologie nu se va regăsi pe versiunea de serie a viitorului Scenic, așteptat în 2024. Renault speră că în anul 2030 infrastructura punctelor de alimentare cu hidrogen va fi suficient de extinsă pentru a susține acest sistem de propulsie pe care ei îl propun astăzi.

Un lucru este cert: și Renault anticipează un viitor în care hidrogenul va fi folosit la scară largă pentru a crește autonomia mașinilor electrice.

5. SIGURANȚĂ MENITĂ SĂ REDUCĂ NUMĂRUL ACCIDENTELOR

Renault pare că a băut apă după Volvo. Francezii promit cu 70% mai puține accidente în conceptul Scenic Vision. Asta pentru că prototipul dispune de tehnologii croite în această direcție. Tehnologii care își vor face apariția și pe modelele de serie în viitorul apropiat.

Spre exemplu, Safety Score este una dintre ele. Ea analizează constant accelerația, fluiditatea manevrelor, neatenția, viteza și distragerea șoferului pentru a calcula un scor de siguranță, oferit la finalul fiecărui drum.

Următorul nivel inclus în acest pachet tehnologic se numește Safety Coach. Acesta preia informații din mediul înconjurător, așa cum o face și aplicația Waze. Ne referim aici la un accident, la o condiție meteo nefavorabilă sau alte situații semnalate dinainte, pentru care cel de la volan se poate pregăti. Fie reduce viteza, fie crește atenția. Important este că primește o serie de notificări audio, video și chiar tactile. Renault susține că acest sistem poate reduce riscul accidentelor mortale cu 30%

Ultimul nivel de siguranță propus de Renault se numește Safe Guardian și este responsabil pentru readucerea vehiculului în control prin încetinirea sau oprirea lui. Se întâmplă atunci când există o roată care pierde aderență, când șoferul nu mai este atent sau când sunt efectuate manevre periculoase.

Pentru a monitoriza și mai bine starea de sănătate a șoferului, conceptul Renault Scenic Vision vine cu o serie de senzori integrați în volanul ciudat, care monitorizează bătăile inimii. Iar camerele din față îi monitorizează permanent atenția. Dacă este detectată o problemă, este alertat atât șoferul, cât și pasagerul. În plus, sunt alertate și organele de intervenție din zonă. Mulțumită sistemelor de la bord, conceptul poate detecta un șofat riscant și poate oferi soluții de conducere defensivă.

CONCLUZII

Așa cum am mai spus, Renault Scenic Vision este doar un concept. Însă, un concept îndrăzneț, care anunță o mulțime de tehnologii inovatoare. E clar că multe dintre ele nu se vor regăsi pe viitorul Scenic de serie, așteptat în 2024.

Însă, un lucru e cert. A cincea generație a monovolumului va fi electrică și va ieși din tiparele de design pătrățoase și insipide ale segmentului. Viitorul Scenic, dacă e să ne luăm după concept, ar trebui să fie un monovolum agresiv, cu linii capabile să revoluționeze modul în care privim o mașină de familie.

Comentarii (8)

  • nu am citit articolul ca nu am timp acum, dar mie imi pare suv toata ziua... poate ca nu mai vad eu bine, dar asta nu e monovolum
    19 0
  • Ca orice concept va avea cale lungă până la producția de serie și nu știu cât se va păstra din ideile inițiale, componente reciclate, baterie etc. Mă rog, intenția este bună.
    Altceva mă nedumerește: de ce monovolum? Că nu are nici în clin nici în mănecă cu așa ceva. Pare, mai degrabă, un SUV sau un Crossover.
    Cei de la Volvo au și ei un concept, tot electric, cu nume de cod V546, situat ca dimensiuni undeva intre XC60 și XC90, și foarte asemănător cu concepul Renaul Scenic, iar ei l-au denumit Crossover.
    Dar aste sunt ideile crețe ale desinerilor, cu asta defilază producătorii. De fapt, tot așa s-a ajuns la aberația denumirii de SUV fără nicio legătură cu "sport" sau "utility". Dar asta e altă discuție...
    16 0
  • 1000MB
    Monovolum PosTime.
    8 1
  • Frumos si chiar "duios" (de sustenabil) pe alocuri, dar eu zic ca peste 75% din "motivele" enumerate mai sus nu o sa le vedem nici macar in urmatorii 20 ani pe un Renault Scenic. Nu am inteles de ce ar trebui sa reprezinte niste idei/concepte futuriste motive certe pt. supravietuirea lui Scenic. Poate AM/BM stie mai multe dar nu vrea/poate sa ne spuna !?
    Cat priveste forma conceptului, acesta arata a monovolum la fel de mult ca un Megane.
    9 3
  • Vă mirați?
    A intrat și Scenicul în catogoria celor cu criză de identitate, care nu știu pe ce ușă a budei să intre... gen
    Nici nu mai contează, musai să fie electric și recilclat.
    13 3
  • Dexter
    Monovolum, SUV etc, eco, recicabil sau nu, stiu doar ca "volanul" acela e un cosmar dpdv ergonomic.
    3 1
  • Motor1: Renault Scenic Vision Previews Electric Crossover With Hydrogen Range Extender
    Autocar: Renault Scenic concept previews 2024 electric SUV and plans for innovative hydrogen drivetrains
    AutoExpress: Reborn Renault Scenic SUV previewed by new Scenic Vision concept
    carwow: Renault Vision Scenic concept previews SUV: price, specs and release date
    AutoBild: Neue SUV-Studie von Renault setzt auf einen Wasserstoff-Hybrid-Antrieb
    L'Argus: Renault Scénic Vision : le célèbre monospace se transforme en SUV !
    Automarket: Am văzut pe viu conceptul Renault Scenic Vision: 5 motive pentru care monovolumul nu va dispărea
    Calitate, tata.
    6 0
  • Cum s-a mai spus,asta nu e monovolum !E taiat la spate ca un Break si inalt ca un SUV.Monovolum,adica un singur volum din bara-n bara...Ori asta are clar doua : compartiment motor si restul(pasageri si bagaje).Nu e urat dar chiar si nespecialistii din marketing ar trebui sa aiba niste cunostinte minime...si sa nu-si faca marca de ras.Tocmai ei care-s angajati sa promoveze produsul,nu sa sictireasca publicul cu prostii !?
    3 0

Adauga un comentariu

Automarket nu este responsabil pentru acuratetea informatiilor din comentariile postate de cititori. Ne rezervam dreptul de a selecta comentariile.
cod
Greu de citit? Regenerare cod
Intrebari & Raspunsuri Close
Inchide notificarea pentru