Prima mea amintire legată de Mazda3 are loc undeva prin 2005-2006, când în mâini mi-a picat una dintre cele mai nebune maşini pe care le-am condus vreodată în viaţa mea de jurnalist. Era un Mazda3 de primă generaţie în versiunea sa ultrasportivă MPS. 265 de cai putere dintr-un motor MZR de 2.3 litri. Şi tracţiune faţă. Era o bombă cu ceas pe roţi, o maşină care mi-a redefinit conceptul de torque steering şi mi-a amestecat gândurile legate de conceptul de hot hatch.
Era pur şi simplu o maşină sălbatică. Un lup turbat în haine de oaie. Dacă accelerai brusc de pe loc, volanul se mişca brutal în stanga şi dreapta, deci trebuia să fii atent să nu urci pe copacii din jur. Accelera fantastic şi frâna la fel. Însă era o prezenţă discretă. Poate mult prea discretă din punct de vedere estetic. M-a fascinat, dar era o maşină pur şi simplu periculoasă. Obişnuiam să spun că, dacă un şofer al unei maşini până-ntr-o sută de cai urcă într-un Mazda3 MPS, pericolul de accident e acolo, la fiecare pas. Fără a avea ceva cu oamenii care au condus doar maşini de genul ăsta.
La 8 ani de la testul care mi-a redefinit conceptul de hot hatch, segmentul compactelor supersport s-a populat peste măsură. E un moment interesant, însă, pentru că Mazda tocmai lansează a treia generaţie a lui Mazda3. Compacta niponă a împlinit deja 10 ani de carieră de piaţă şi s-a maturizat frumos. Design împrumutat de la succesul Mazda6, tehnologie de top şi sisteme care vor face deliciul celor care se vor orienta începând cu această toamnă spre un model compact.
Automarket a avut ocazia de a fi la Londra lângă maşină în momentul în care aceasta a fost prezentată oficial în faţa jurnaliştilor. 300 de oameni de presă din toată Europa s-au aflat acolo într-un eveniment care a fost dublat de prezentări simultane ale modelului japonez în Melbourne, Koln, Istanbul, New York sau Sankt Petersburg. Până să vă povestesc cum arată cel mai bine vândut model Mazda de aproape, să vedem prin ce a trecut Mazda3 în ultimii 10 ani...
O COMPACTĂ DIFERITĂ
Exact acum un deceniu, primul exemplar Mazda3 ieşea de porţile uzine japoneze de la Hofu. Pentru Mazda a fost şi este un model extrem de important, aducând cei mai mulţi clienţi şi câştigând peste 136 de premii. Mazda3 a fost modelul care inaugurat conceptul Zoom-Zoom promovat de Mazda ulterior pentru toate modelele din gama sa.
Prima generaţie a modelului Mazda3 a fost vândută în peste 2.2 milioane de exemplare, iar a doua generaţie, lansată în 2009 şi-a câştigat locul în inima a 1.4 milioane de clienţi, Mazda3 rămâne în istorie şi pentru cele două generaţii ale hot hatch-ului MPS, model apreciat de pasionaţii de modele sport. Automarket a trecut prin filtrul rubricii test drive mai multe exemplare din a doua generaţie a modelului Mazda3 pe care le puteţi regăsi AICI, AICI, AICI şi AICI.
Mazda3 - prima generaţie (2003 - 2009)
În 2003, Mazda dorea să atace ceva mai puternic piaţa europeană. Pentru a face acest lucru avea nevoie de un model de clasă compactă atractiv şi fiabil care să câştige inima clienţilor de pe Bătrânul Continent. Şi pentru că modelul 323 era la final de carieră, Mazda a lansat un nou model compact. Botezat, simplu, Mazda3. Cu numele mărcii legat de numele modelului.
Noua regulă onomastică era conformă cu noua modalitate de marcare a modelelor din gamă cu o singură cifră în loc de grupul de trei cifre folosit până atunci. Mazda 323 fusese un model longeviv, cu opt generaţii care au fost vândute în întreaga lume sub diverse nume. Noua Mazda3 avea să vină cu un design mai modern şi european, iar caroseria avea să fie declinată în două variante: hatchback şi sedan.
Noul model Mazda3 folosea platforma globală C1 a grupului Ford, pe care o împărţea cu modelele Ford Focus şi Volvo S40. Designul era semnat de scoţianul Moray Callum şi a fost inspirat de conceptul Mazda MX-Sportif. Mazda3 a fost vândută atât pe piaţa europeană cât şi pe continentul nord-american, Japonia şi Asia. Pentru Europa, cei care au ales acest model au avut de ales între trei motorizări pe benzină de 1.4 (85 CP), 1.6 (105 CP) sau 2.0 litri (150 CP) plus alte trei propulsoare diesel common-rail de 1.6 (109 CP), 2.0 (143 CP) sau 2.2 litri (185 CP). Ulterior a fost lansată şi cea mai puternică versiune a modelului Mazda3, numită MPS. Bestia despre care vă povesteam anterior. Aceasta era propulsată de motorul 2.3 Disi Turbo de 260 CP. Puterea era transmisă doar către puntea faţă. În 2007, Mazda3 avea să treacă printr-un facelift optic minor, care i-a prelungit viaţa comercială pentru încă trei ani.
Mazda3 - a doua generaţie (2009-2013)
În toamna anului 2008, Mazda a prezentat publicului noua generaţie a modelului de clasă compactă. Deşi liniile generale şi silueta au fost păstrate, Mazda aducea un model cu design modern mai ales în ceea ce priveşte partea frontală şi cea din spate. Ca şi până acum, noua Mazda3 era disponibilă atât ca hatchback cu cinci portiere, cât şi sedan. Dacă citim şi materialele de promovar,e aflăm că a doua generaţie Mazda3 s-a supus filosofiei Sustainable Zoom-Zoom, adică strategiei Mazda de a construi modele mai uşoare, mai sigure şi mai eficiente, dar fără a compromite plăcerea condusului şi fiabilitatea.Mazda introducea pe al doilea Mazda3 sistemul i-stop, adică un Start-Stop care a rămas şi astăzi pachetul cu cea rapidă pornire din lume. Mazda3 avea să mai introducă un sistem de siguranţă numit RVM (Rear Vehicle Monitoring), care monitorizează automobilele ce se apropie din spate şi sunt în unghiul mort al oglinzilor retrovizoare. Sistemul avea să primească ulterior premiul EuroNCAP Advanced. Mazda3 aduna cinci stele în cadrul testelor de impact organizate de către EuroNCAP.
Pentru noul model, Mazda a redus numărul motorizărilor disponibile, clienţii putând alege între motoare de 1.6 şi 2.0 litri benzină sau turbodiesel-uri de 1.6 sau 2.2 litri. Mazda MPS a rămas în gamă cu acelaşi motor 2.3 Disi Turbo, redus însă la 260 CP şi cu o atitudine ceva mai "potolită" decât în cazul generaţiei anterioare.
A TREIA GENERAŢIE. CEA MAI EVOLUATĂ
După succesul de public înregistrat de designul noii generaţii Mazda6, noul Mazda3 (prezentarea completă) împrumută liniile modelului de segment mediu şi apare pe piaţă într-un eveniment simultan care a avut loc în cinci oraşe importante din lume, element care şi-a dorit să sublinieze carcaterul global al noului model nipon. Automarket a mers la Londra pentru a asista la dezvelirea noului Mazda3 şi vă prezentăm povestea unei zile londoneze dedicate unui model japonez. Curată globalizare.300 de jurnalişti, o clădire cu o arhitectură impresionantă care se autosusţine energetic - The Crystal - şi doi oameni care au stat la baza noii generaţii a modelului japonez: Kenichiro Saruwutari, managerul de program Mazda3, şi Koji Tabata, omul responsabil de designul cmpactei nipone. Acestea sunt ingredientele unei după-amiezi londoneze interesante. Un simbol al industriei auto japoneze se lansa oficial în faţa jurnaliştilor exact în acelaşi moment în care, la câţiva kilometri depărtare, un simbol al tenisului ultimului deceniu, Roger Federer, părăsea turneul de la Wimbledon în turul al doilea. Fericire, fast, bucurie pe de o parte, tristeţe, supărare şi dezamăgire pe de altă parte. Londra, oraşul tuturor sentimentelor lumii.
Prezentarea oficială, care a avut loc într-un amfiteatru plin şi care mi-a adus aminte de lansările care au loc la saloanele auto internaţionale, a fost presărată de poveşti legate de cele trei mari puncte de sprijin ale noii Mazda3. Sunt trei cuvinte care compun coloana vertebrală a modelului nipon.
KODO. Este numele limbajului de design pe care Mazda îşi bazează viitorul modelelor sale. Lansat pe Shinari Concept, acum trei ani, Kodo înseamnă "Soul in Motion" şi se "traduce" în viaţa reală prin linii care transformă complet maşina din faţa ta într-una care pare tot timpul în mişcare. Mazda3 evocă multă emoţie şi intră astfel într-o zonă în care italienii sunt specialişti. Pe de altă parte, Mazda intră de acum în grupul constructorilor ale căror modele se confundă într-o "familie", designul fiind - cu mici modificări - împrumutat de pe Mazda6. Nu e rău, pentru că Mazda3 devine una dintre cele mai atrăgătoare maşini ale aglomeratului şi extrem de complexului segment compact, iar acest feeling "familiar" este foarte potrivit pentru Mazda, constructor care nu are foarte multe modele pe piaţă. Văzută de aproape, maşina arată excelent. Din toate unghiurile. Şi ăsta ar trebui să fie un avantaj astăzi, când decizia de cumpărare înglobează o mulţime de elemente.
SKYACTIV. Este numele sub care cei de la Mazda "ascund" noua generaţie de motoare pe benzină şi diesel, plus tehnologiile eco care permit ca aceste motoare să consume puţin. Skyactiv-G este denumirea folosită pentru a ilustra motoarele pe benzină, în timp ce Skyactiv-D este numele motoarelor diesel. Pe noul Mazda3, care va fi lansat în toamnă în România, clienţii vor avea de ales între trei motoare pe benzină (1.5 de 100 CP, 2.0 de 120 şi 2.0 de 165 CP) şi unul diesel: 2.2 de 150 de cai putere. Acesta din urmă este puţin cam mare pentru gusturile şi taxele europene, însă cei de la Mazda vor lansa mai târziu, în cursul carierei de piaţă a modelului lor, şi un diesel de cilindree redusă.
Fiind un motor dezvoltat în această perioadă, acesta promite multe. Rămâne de văzut ce va oferi la lansare. Gama completă de motorizări disponibile la startul carierei celui de-al treilea Mazda3 e disponibilă deja în secţiunea Maşini Noi de pe Automarket.i. Da, un simplu "i". pentru că acest "i" este semnătura tuturor tehnologiilor de ultimă oră pe care Mazda le-a "încastrat" în noua sa compactă. i-Stop nu este un simplu sistem Start-Stop, ci cel mai rapid pachet de acest tip din întreaga industrie auto. i-Eloop este sistemul de captare şi reutilizare a energiei dezvoltate de maşină la frânare. Iar i-Activsense este numele sub care se ascund toate sistemele de siguranţă activă şi pasivă. Adică, ţineţi-vă bine, vreo 12 sisteme care te ajută să nu sari gardul când e poarta deschisă: FOW (Forward Obstruction Warning, sistem care te anunţă când maşina din faţa ta frânează. Funcţionează între 15 şi 200 km/h), SBS (Smart Brake Support, care frânează automat dacă detectează un accident iminent), SCBS (Smart City Brake Support, completează SBS cu frânare automată în oraş între 4 şi 30 km/h), MRCC (Mazda Radar Cruise Control, care accelerează şi frânează pentru a menţine automat distanţa faţă de maşinile din faţă pe autostradă în modul Cruise Control), RVM (Rear Vehicle Monitoring, care te avertizează dacă în unghiul mort se află o maşină), LDWS (Lane Departure Warning System, care te anunţă dacă schimbi involuntar banda până la 65 km/h), DRSS (Distance Recognition Support System, care calculează şi îţi indică distanţa până la maşinile din jur pe autostradă între 30 şi 200 km/h), ESS (Emergency Stop Signal, care avertizează maşinile din spate că ai frânat brusc şi puternic), HBC (High Beam Control, care schimbă automat faza lungă şi cea scurtă în funcţie de trafic), AFS (Adaptive Front-lighting System, faruri adaptive), HLA (Hill Launch Assist, asistenţă la pornirea din rampă) şi ABS plus EBD, DSC şi TCS. O tonă de acronime, dar sisteme care îi vor ajuta pe şoferi să evite accidente.
MÂNDRIE JAPONEZĂ
Cei de la Mazda sunt foarte mândri de creaţia lor. Am văzut-o în prezentarea oficială şi am observat acest detaliu şi ulterior, la masă, când am avut onoarea de a sta lângă Koji Tabata, cel care s-a ocupat de designul noului model. De altfel, a fost pentru prima dată în cariera mea când designerul maşinii a vorbit deschis despre elementele tehnologice de pe model. Semn că departamentele de la Mazda se întrepătrund îndeajuns de eficient încât un designer să fie mândru de sistemul de infotainment de pe maşina pe care a desenat-o. Apropo de asta, interiorul lui Mazda3 este complet "remobilat". Nu am avut ocazia de a sta pe scaunul din faţă, însă am intrat pe banchetă la prezentarea statică de la Londra şi am putut vedea cum, lângă mine, un jurnalist austriac de 1.98 metri stă fără probleme, cu spaţiu generos pentru genunchi şi cap.
Apropo de tehnologie, în prezentarea din amfiteatrul The Crystal am fost anunţaţi că noua generaţie Mazda3 va beneficia de un touchscreen de 7 inch care va controla întregul sistem infotainment. Sistem care iese în evidenţă prin conectivitate. Dacă îţi "legi" telefonul prin Bluetooth, maşina poate accesa navigaţia, email-ul, SMS-urile şi, prin internet, o colecţie cloud de 40.000 de staţii radio dedicate tuturor gusturilor. Şi, dacă e să fie muzică, cei de la Bose oferă un sistem construit special pentru Mazda3 şi care va fi, probabil, opţional. La fel de probabil, va fi unul dintre cele mai bune de pe piaţă.
Până la testul oficial de presă, pe care îl aşteptăm undeva în această vară, Mazda3 ni s-a prezentat static. Ca la un salon auto. Nu ştim cum stă pe şosea, deşi ni s-a spus că e atât mai confortabilă, cât şi cu 30% mai rigidă. În plus, Mazda3 va deveni, spun cei care au construit maşina, una dintre cele mai uşoare maşini din segmentul C. Un segment care reprezintă 25% din piaţa auto europeană, deci pariul pe care-l fac japonezii e unul cu miză înaltă. Important e că ei au încredere.
O valoare de revanzare mai mare ar insemna pe termen lung o crestere a notorietatii si atractivitatii marcii dar si o posibilitate de a creste pretul masinilor.
In alta ordine de idei am vazut ca masina este chiar usoara raportat la dimensiuni si chiar la concurenta (Golf, Focus). Acest lucru se va traduce si intr-un consum redus.
Va fi interesant de urmarit viata acestui model.
E cineva mai sus care se amageste cu valoarea de revanzare....pai e posibil ca peste 7-8 ani sa fie impozitul la 2 litri sa fie cum e la 3litri acum, adica peste un salariu mediu. Ori cine isi ia second e cineva fara multi bani, care nu vrea sa fie stors la impozite.
Uitati-va la Ford ce motoare are, 5-7 pe benzina, 3-4 dieseluri, de VAG nu mai zic, nici francezii nu stau rau deloc la motoare de s-a bagat Mercedes in parteneriat cu ei, pana si Fiat-ul are de peste 7 ani T-jeturi si M-jeturi care se tin si azi f bine.
Masina e superba, o treceam pe lista ca viitoare achizitie daca nu erau motoarele. Romanul e o obisnuit sa dea o caruta de bani pe optionale dar sa nu-l intereseze motorul
Cine isi cumpara o masina second hand este o persoana care dispune de o suma suficient de mare de bani pentru a achita masina pe loc. Si va gasi bani si pentru impozit. Cine isi cumpara o masina compacta (intre 13.000 si 16000 de euro) este o persoana care nu are (neaparat) toti banii. Da 3500 de euro avans si restul in rate. Eu mi-am luat in ultimii 6 ani doua masini noi, pentru ca de fiecare data nu am avut banii necesari pentru a lua un second hand, banii fiind directionati catre alte activitati. Asa ca putin studiu socio-economico-demografic ti-ar folosi, stimate domn!
Cu siguranta cand Mazda a luat decizia sa puna aceste motoare pe noul 3, s-a uitat catre pietele care ii aduc bani. Asa ca ar trebui sa nu mai criticam atat pentru ca in acest moment, chiar nu contam pe harta auto a lumii, ca si consumatori.
Cauta pe internet devalorizarea Mazdei 3 dupa cei 6-8ani cat zici in primul comentariu si o sa vezi ca are unul din cele mai mari procente de devalorizare dintre marcile similare (ajunge si la 5000 de euro una din 2008). Deci se se poate adresa clar cumparatorului de second fara bani pe care l-am precizat.
Iar cu economia degeaba o invarti, esti primul care ii plange pe cei care isi cumpara masini noi ca sunt saraci :)))) Da, poti sa cumperi si un seria 3 la second cu 20 de mii, dar eu vorbeam despre altceva, despre cei care cumpara o Mazda 3 secand dupa cei 6-8 ani invcocati de tine si care nu ii tine rata la banca, iar cine are buget de 5000 pe o masina ma indoiesc ca vrea sa-i mai plateasca inca o data valoare din impozite. Inteleg ca vrei s-o arzi pe economie, dar cu specialisti dezorientati ca tine e clar de ce se duce tara de rapa. Eu mi-am luat mereu masini noi de fix cati bani am avut disponibili, nu am cumparat fiare cu bani pe care nu-i am in speranta ca ii voi avea.
Acum mergi si imbogateste-ti limbajul de ghetou cu expresii noi!