Automarket a testat la Torino ultimul venit in gama Multijet de la Fiat: 1.6 litri, 120 de cai si 300 Nm!
Daca italienii se pricep la ceva in materie de masini, atunci acel “ceva” se numeste design. Este un lucru unanim recunoscut, iar rateurile estetice au fost atat de putine in decursul anilor incat au fost trecute cu vederea extrem de repede. Si totusi, ultimii ani – iar aceia dintre noi care sunt apropiati de tehnologie ar putea impinge bariera pana la mijlocul anilor ’80 – au facut ca italienii, si in special cei de la Fiat, sa isi asume un rol foarte important in industrie prin dezvoltarea unor noi tehnologii de motoare diesel.
S-a inceput cu Croma TDI (1986), primul motor diesel cu injectie directa din lume, si s-a continuat, 11 ani mai tarziu, cu Alfa Romeo 156 JTD, o tehnologie care la acea ora venea cu noutati de top: consum scazut cu 15% si performante cu 12% mai bune decat ale unui diesel obisnuit. A urmat, in 2002, un moment foarte important: lansarea lui 1.9 Multijet 16v, serie continuata mai apoi cu 1.3 Multijet (2003) si cu puternicul 2.4 Multijet 20v (2004). Vorbim de motoare diesel turbodiesel cu prestatii excelente si consumuri foarte bune care sunt atat de apreciate incat nu exista partener de afaceri al celor de la Fiat care sa nu isi fi dotat cateva modele din gama cu propulsoarele create de italieni.
Ei bine, daca pana acum totul se reducea la performante de top, Fiat schimba foaia si lanseaza al patrulea episod al gamei Multijet, acesta punand accent si pe ecologie. Este vorba de doua versiuni ale motorului de 1.6 litri Multijet (105 si 120 de cai putere), care egaleaza practic in performante o unitate cu cilindree mai mare (1.9 Multijet) reusind in acelasi timp sa revolutioneze piata prin consum si caracteristici tehnice.
Primul model care face cunostinta cu noile 1.6 Multijet de 105 si 120 de cai putere este recent lansatul Fiat Bravo, Automarket fiind invitat la lansarea oficiala a celor doua noi motorizari, la sfarsitul saptamanii in Torino.
De ce a fost ales Bravo? Pentru ca este unul dintre bastioanele succesului Fiat din ultima perioada: in primul an, prognozele de 70.000 de unitati vandute au fost spulberate, comenzile ferme acontate de Fiat ridicandu-se dupa primele opt luni de cariera a modelului la 120.000.
Elementul care ridica semne de intrebare – in sensul placut al cuvantului – cand vorbim de noul 1.6 Multijet este cuplul motor.
OK, cei 120 de cai putere vor face ca actualul 1.9 Multijet 8v de 120 de cai sa zboare in curand din oferta, insa ce spuneti de cei 300 Nm (280 in versiunea de 105 cai) disponibili inca de la 1400 rpm?
In momentul in care seful Fiat a prezentat aceste data in cadrul conferintei de presa care a precedat testul, jurnalistii europeni prezenti la Torino nu au facut decat sa ridice spranceanele si sa astepte cu interes momentul adevarului, cel in care Bravo 1.6 Multijet urma sa isi arate cu adevarat fata in test drive. Celelalte elemente prezentate ne-au facut curiosi: noul motor beneficiaza doar de cutii cu sase trepte, pe toate versiunile de echipare. Nu vorbim de o alta transmisie fata de cea regasita pe 1.9 Multijet, aceasta fiind insa revizuita si imbunatatita subtil de catre inginerii italieni. Rezultatul se simte inca din start: treptele urca si coboara mai usor iar schimbarea vitezelor are loc mai fin.
La volan, Bravo 1.6 Multijet nu se diferentiaza cu mult de versiunea 1.9 in termenii dinamicii si ai performantelor. Mai mult, cifrele chiar lucreaza in avantajul noului motor, viteza maxima a acestuia fiind de 196 km/h (+1 km/h fata de 1.9 Multijet 120 CP), in timp ce consumul mediu mixt scade sensibil (de la 5.3 litri la 4.9 litri/100 km). Chiar daca aceste cifre sunt cele oficiale si rezultate in urma testelor de laborator, va putem confirma diferenta chiar si in cazul unui condus normal, pe autostrada, in oras si pe drumuri de munte, adica prin toate formele de trafic prin care ne-a condus traseul de test gandit de Fiat la Torino.
Versiunea de 105
cai putere, care va deveni implicit si cel mai vandut
diesel pe Bravo in urmatoare luni, se descurca foarte bine la nevoie, cuplul disponibil inca de la turatii joase reusind sa faca fata cu brio provocarilor unor depasiri in regim de urgenta.
1.6 Multijet il bate insa pe omologul sau de 1.9 litri clar la capitolul ecologie: noul propulsor lansat de Fiat reuseste, in cazul ambelor versiuni (105 si 120 de cai putere), sa intruneasca deja normele de poluare Euro 5, obligatorii pentru masinile noi in Uniunea Europeana incepand cu 2009. Cu ce ne ajuta pe noi asta? Ei bine, in momentul lansarii noilor motorizari in Romania (sfarsitul lui martie-inceputul lui aprilie 2008, conform declaratiilor oficialilor Fiat), cei care vor alege noul 1.6 Multijet vor scapa complet de plata taxei de prima inmatriculare, rebotezata recent taxa de mediu. Fiat Bravo este, de altfel, primul model din segmentul sau care reuseste performanta de a se incadra in normele Euro 5, cu ceva timp inainte ca acestea sa devina obligatorii. In plus, pretul mai scazut cu pana in 750 de euro al lui 1.6 Multijet comparativ cu echivalentul de 1.9 litri ar trebui sa reprezinte un mare avantaj.
@POTYI: Multijet este denumirea celei de-a doua generatii turbodiesel la Fiat (prima s-a numit Unijet si a facut cariera pana in 2002, la aparitia lui 1.9 Multijet). Numele provine din faptul ca numarul de injectii de combustibil in cadrul fiecarui ciclu al motorului este mai mare. Desi vorbim de aceeasi cantitate de motorina injectata in cilindru, aceasta este impartita in mai multe etape de injectie, combustia fiind graduala. Aceasta serie de injectii este controlata electronic. Printre avantaje: reducerea zgomotelor si a emisiilor, cresterea performantelor cu 6-7%.
O coparatie pertinenta ar fi Grande Punto vs. Polo. Bravo Versus Focus. Si nu uitati de buget si intretinere. Nu poti arunca cu noroi sau ridica in slavi o marca luand in considerare doar un aspect sau doua. Trebuie vazuta imaginea de ansamblu.
Ca doar asa suntem noi ne luam masina de toti banii dar cand vine vorba de service...nu avem bani...cautam mereu ieftin.. cat mai ieftin.
Cei care se regasesc in cele mai sus sunt problema.. nu marca nu masina nu producatorul.
1.3 multijet are un consum urban mai bun, nu consuma ulei, distributie pe lant si ca posesor de 1.3 multijet si 1.6 tdci tind sa cred ca este cel mai bun diesel. Sa nu mai spun ca la Ford si Opel tabla e mai proasta ca la Fiat iar la Focus apa din precipitatii se duce direct in usi ceea ce face sa nu poti folosi functia de stergere a chederului , pt a vedea in oglinda retrovizoare laterala.
Oricum cred ca orice diesel este bun in oras daca nu este prea herculian, daca nu are FAP si turbina cu GV.
cine a luat de la cine motoare, italienii de la nemti sau viceversa?...tocmai ai gasit si raspunsul la nedumerirea ta.....
probabil te referi la 1,9tdi, cel mai fiabil motor diesel, ziceau unii, ma si umfla rasul...
motorizarile astea (fara mici diferente) le puneau italienii prin anii 86 pe masini !
orice 1,9 tdi este DEZUMFLAT la 2-300.000km ! ca el se taraste pana la 5-600.000 asta-i alta mancare de peste!
nu tre sa ma crezi pe cuvant, du-te acasa, trage capota cu motorul pornit, si scoate busonul de la ulei....si daca nu ti-a zburat deja busonul pe sub masina pe undeva, din cauza compresiei de carter, da-mi voie sa te felicit, ai un 1,9 inca bun.
compresie de carter, fum ,consum ulei, motorina cursa pe la injectoare si ulei pe la capac , cam asta-i fiabilitatea :)
sau poate ai un 2,5 "fiabil"....:) ok, scoate siliconul din usa si da-i repede la injector ca iarasi curge si nu uita sa-i bagi ulei 2t in motorina ca am auzit ca pompa pica pe la 200.000......si axele cu came(pana in 2005) is cam scumpe 1200 euro. cu consumul, in schimb, n-ai treaba, undeva la 12% egal, in oras, afara....povesti din alea cu 8% am mai auzit....
tddi si tdci sunt bunicele, da'....ai grija sa nu-i schimbi bateria ca uita prostu' tot ce-a invatat pana atunci:) ....tre invatata cheia, tre mers constant la 2000 de ture sa-nvete sa ridice geamurile, etc....
dti-ul e prietenul meu cel mai bun :)...am auzit ca si asta-i foarte fiabil:)
o fi daca-i schimbi bujiile incandescente in fiecare an, retururile la motorina la 6 luni ca-s din cauciuc, daca nu-i schimbi filtru de motorina( ca nu mai porneste neam !!!), numai trasa.....nu-i pompa in rezervor, n-are pompa de amorsare, deci, ca sa-i schimbi filtrul de motorina tre nush ce instalatie ce tine filtrul in sus....hai ca ma doare capu'. toate filtrele au cate 2 garnituri (mare si mica) sa aibe pe unde sa traga aer fals:) ,.filtrul in carcasa de plastic care se poate ondula si iar trage aer fals...pe motor nici nu mai stii ce smegma este acolo....motorina din retur cu ulei de pe la capac si multa, multa compresie de carter !
cam asta-i fiabilitatea masinilor nemtesti!
nu mai vorbiti aiurea daca nu sunteti in cunostinta de cauza!
ultimul diesel bun facut de nemti este 1,6 diesel de pe golf 2 !
ah pardon , scuze, uitasem de pompe diuse :)) TOTALSCHADEN !!!
...am si un 2,4 jtd...bineinteles n-are gram de scurgeri de niciun fel, scoti busonul nu are nicio reactie, parca n-ar fi desfacut.
asta iarna(-7,-8C), m-am urcat in ea si am dat direct la cheie, obisnuit fiind cu un benzinar. a invartit de 3 ori si-a pornit.
am schimbat si bujiile incandescente, era buna una din 5 ! si mi-a zis cine le-a schimbat ca is de cand ii masina, n-au fost schimbate niciodata !
am lasat-o fara baterie 3 zile, n-a uitat nimic nu-i tampita! doar cd code.
schimb filtru de motorina in 10 min si am plecat in germania ! si...cam asa sunt toate jtd-urile, am avut multe si am vazut si mai multe.
cam asta numesc eu fiabilitate !
dieselul trebuie sa porneasca din compresie !
da' tu, nu tre sa ma crezi pe cuvant....coboara dimineata in parcare sau in curte si da-i la cheie fara sa tii pe bujii ( nu ca sa demonstrezi ceva, ci pur si simplu, ca sa stii ce masina ai), si-atunci, cu siguranta, vei fi mai rezervat in afirmatii !
p.s. nu intentionez sa intru in polemici de orice natura cu nimeni !
sunt doar in trecere, ca o ploaie rece de vara !