Pentru a încerca să ne readucă aminte că anvelopele nu mai sunt de mult timp simple cercuri din cauciuc pe care le montezi pe maşină pentru a uita apoi de ele pe toată durata de viaţă a maşinii, finlandezii de la Nokian ne-au invitat în nordul Europei pentru a ne explica câte soluţii inteligente există pe pneurile de astăzi. Şi cât timp, pasiune, tehnologie şi cercetare se investesc în 2012 în această zonă. Mai mult, cu această ocazie am făcut cunoştinţă şi cu trei dintre cele mai noi anvelope pentru sezonul cald dezvoltate de Nokian, testându-le pe circuitul suedez Gotland şi pe şoselele din jurul acestuia.
DE LA NOKIA LA NOKIAN
Cunoscuţi în Europa mai ales pentru anvelopele de iarnă pe care le produc, finlandezii de la Nokian încep uşor-uşor să-şi facă loc şi în zona anvelopelor de vară. Deşi marca Nokian este relativ nouă pe piaţă, constructorul de anvelope are în spate o istorie îndelungată şi bine construită. Practic, chiar dacă denumirea Nokian au apărut în 1995, anvelopele producătorului finlandez există încă de la începutul secolului trecut, când erau însă cunoscute sub un nume cu rezonanţe mai degrabă tehnologice decât relevante pentru industria auto: Nokia. Explicaţia stă în faptul că producătorul de anvelope şi producătorul de telefoane mobile au origini comune - oraşul finlandez Nokia este baza amândurora - iar fabricile celor două companii stau poartă în poartă. Mai mult, Nokia Corporation a deţinut Nokian Tyres până în 2005, când cel mai mare acţionar al producătorului de anvelope a devenit concernul Bridgestone.
Cu ce se laudă Nokian? Cu prima anvelopă de iarnă din istorie, Kelirengas, produsă pentru prima dată în 1934. În 1936, aceasta era înlocuită cu Hakkapeliitta, un nume care continuă să facă istorie şi azi pentru Nokian şi care anul trecut a împlinit, deci, 75 de ani. De altfel, motto-ul companiei finlandeze - Trust the Natives ("Ai încredere în localnici") - este cel mai bun exemplu al modului în care compania nordică alege să-şi promoveze brandul.
Mai spre era noastră, una dintre motivele de mândrie ale celor de la Nokian este Vianor, o reţea de magazine şi service-uri întinsă nu doar în Europa, ci şi în Asia şi în America de Nord, şi cu performanţe interesante de vânzări în Rusia şi în ţările nordice, acolo unde Nokian se află pe prima poziţie în clasamentul vânzărilor anvelopelor de iarnă şi de vară. Cu această informaţie în minte şi cu ideea că vorbim de un producător care reuşeşte să vândă excelent în zone în care starea şoselelor nu e excelentă, am mers să mă întâlnesc cu oamenii care duc în spate acest brand. Până la urmă, dacă ruşii, statele baltice şi cele nordice sau SUA apreciază Nokian, o ţară precum România - cu şosele care cer reparaţii vara şi cu zăpezi cât casa iarna - ar trebui să cunoască ceva mai bine ideile, inovaţiile şi anvelopele mărcii finlandeze. Apropo de România, principalul partener al celor de la Nokian este compania Rotis, care pune la dispoziţia clienţilor anvelopele Nokian atât în magazinele Autozone, cât şi în cele Vianor.
Testul care a avut loc pe insula suedeză Gotland - o oază de linişte şi relaxare tipice suedezilor aflată în mijlocul Mării Baltice - ne-a pus faţă în faţă cu cele mai noi trei "invenţii" ale celor de la Nokian. Este vorba de anvelopele de vară din gamele zLine (pentru maşinile de performanţă) şi xLine (destinate maşinilor de volum), dar şi cu eLine, o anvelopă nouă care reuşeşte să se ridice la nivelul Clasei A în ierarhia europeană a anvelopelor eco, determinată de deja cunoscutele "etichete" pe care le vom vedea pe fiecare anvelopă de pe piaţă şi care ne vor arăta ce performanţe ne oferă pneul pe care vrem să îl cumpărăm.
Fiecare dintre cele trei anvelope are caracteristici interesante şi vine cu soluţii inedite de profil şi de construcţie. Dar pentru că testele nu au avut termen de comparaţie - Nokian nu ne-a pus la dispoziţie aceleaşi maşini echipate cu anvelopele concurenţilor, mă voi concentra pe prezentarea lor.NOKIAN zLINE - pentru maşinile de performanţă din Europa de Est
Nokian nu susţine că anvelopele sale sunt cele mai aderente sau cele mai capabile la viteze ridicate (deşi, printre altele, recordul mondial de viteză pe gheaţă a fost stabilit de producătorul finlandez de anvelope cu un Audi RS6 în martie 2011). Ce spune însă Nokian este că anvelopele sale destinate modelelor cu mulţi cai putere sunt cele mai potrivite pentru condiţiile şi şoselele regăsite în zona central-est europeană. Iar versatilitatea asta face ca anvelopele Nokian zLine să se adreseze clienţilor care îşi doresc un pneu care să împace şi dorinţele de performanţă (indici de viteză W - 270 km/h şi Y - 300 km/h) cu momentele în care vrei să rulezi liniştit, cu familia, fără porniri care să necesite slick-uri sau ceva asemănător. Cu mărimi disponibile între 16 şi 21 de inch, gama zLine este prezentată, deci, ca o anvelopă bună la toate, un all-rounder veritabil.
Iar pentru că Europa Centrală şi de Est înseamnă, printre altele, şosele pline de apă de la ploi în sezoanele de primăvară şi toamnă, munca de cercetare a inginerilor Nokian s-a bazat mai ales pe găsirea unor soluţii de profil care să elimine acvaplanarea. Unele dintre ele - noutăţi absolute în materie - sunt pe cât de simple, pe atât de eficiente.V-aţi fi gândit, de exemplu, că producătorii de anvelope pun mare preţ pe partea estetică? Ei bine, Nokian zLine vine cu şanţuri principale transversale largi şi polişate manual care nu doar că dau bine în fotografii, ci reuşesc să genereze o circulaţie mai uşoară a apei pe suprafaţa de contact. Între acestea se află o serie de creste centrale care canalizează apa spre şanţuri. Canalele de pe zonele exterioare ale anvelopei împrăştie la rândul lor apa înspre exterior ajutându-se şi de lamelele "sculptate" adiţional în şanţuri pentru a aduna mai multă apă, determinând o amprentă "curată" la sol pentru anvelopa finlandeză.
NOKIAN xLINE - anvelopă de volum cu aderenţă ridicată pe asfalt umed
Cea mai importantă apariţie din gama Nokian pentru primăvara anului viitor este însă noua anvelopă Nokian xLine, cu care am făcut cunoştinţă la Gotland pe o serie de exemplare VW Golf echipate special pentru acest eveniment.
Din declaraţiile oficialilor Nokian care au prezentat evenimentul din Suedia, Nokian xLine a fost creată pentru a se adapta uşor schimbărilor de vreme din timpul anotimpurilor calde. Filosofia este preluată, deci, de la zLine, dar aplicată pe o anvelopă care îşi propune să le ofere celor de la volan aderenţă pe asfalt umed şi pe asfalt uscat, inovaţia principală fiind crestele speciale în formă de X care îşi restrâng sau lărgesc suprafaţa în funcţie de situaţia întâlnită pe şosea.
Crestele X funcţionează în două direcţii: în primul rând conferă stabilitate pe drum uscat, fiind flexibile şi transformându-se practic în zone de aderenţă maximă, în al doilea rând folosesc aceeaşi flexibilitate pe drum umed pentru a aduna apă pe suprafaţa de contact şi pentru a o transfera rapid prin "închidere" spre şanţurile principale de evacuare a apei.
La fel ca în cazul anvelopelor de performanţă din gama zLine, crestele exterioare au sculptate zone suplimentare de depozitare a apei, pentru a "aduna" o cantitate mai mare de pe şosea şi a o elimina ulterior. Acest tip de soluţie are şi o altă logică interesantă: atunci când anvelopa începe să se tocească, aderenţa pe umed rămâne una foarte bună, deoarece zonele suplimentare sculptate ale şanţurilor rămân intacte. Şanţurile transversale polişate apar şi pe anvelopele xLine, ele eliminând uşor apa, îmbunătăţind performanţele acustice ale anvelopei şi reuşind să crească estetic calitatea anvelopei.
Anvelopele din gama xLine - disponibile între 15 şi 17 inch cu indici de viteză T, H, V şi W - mai au un atu "ascuns": flancurile duble, care promit performanţe superioare în viraje şi rezistenţă mai bună în timp. Acestea sunt recunoscute uşor prin faptul că poartă particula XL.
NOKIAN eLINE - Rating european AA
Deşi nu obişnuim să legăm consumul maşinii pe care o avem în garaj de profilul anvelopei, singura legătură acceptată de gândirea populară între indicatorul de carburant şi anvelope fiind presiunea, cei de la Nokian susţin că noile pneuri din gama eLine reuşesc minuni la capitolul ăsta. De fapt, finlandezii sunt atât de mulţumiţi de produsul lor, încât subliniază faptul că acesta nu este un concept şi că va fi disponibil începând cu 2013 pentru orice client interesat.
Logica din spatele noii anvelope Nokian eLine: o combinaţie între geometrie inteligentă, materiale de compoziţie şi nanotehnologie.
Şi pentru că e inutil să intrăm în fizică şi în chimie pentru a explica performanţele lui Nokian eLine, spun doar că pneurile din Clasa A europeană pot avea o distanţă de frânare pe asfalt ud de cu peste 18 metri mai scurtă decât anvelopele din Clasa F. În plus, la capitolul consum, pneurile de Clasă A pot economis cu până la 0.6 litri/100 km în raport cu cele din clasa G. Ei bine, Nokian susţine că noul eLine va avea o notă generală superioară clasei A, ratingul pe care urmează să-l primească fiind AA.INOVAŢIILE NOKIAN: Şanţuri inteligente, indicatoare de uzură
În prezentările celor trei anvelope şi, ulterior, în testele pe care le-am realizat la Gotland, atenţia mi-a fost atrasă de câteva soluţii inteligente de geometrie şi profil ale anvelopelor prezentate mai sus. Unele sunt foarte practice şi te gândeşti că, în simplitatea lor, ar fi trebuit să apară de mai mult timp pe piaţă. Altele sunt inspirate din aerodinamică şi din zone paralele cu cea auto, dar adaptate la construcţia unei anvelope.
Indicatoarele de uzură sunt primele dintre acestea. Cât de complicat este ca un producător să taie cu laser în talpa anvelopei cifre de diferite adâncimi care să indice, în timp, cât de mult ai "consumat" din pneuri? Teoretic este simplu, practic cei de la Nokian sunt cam singurii care fac asta în 2012. Dacă până acum indicatorul de uzură era convertit în procente care-ţi arătau cât la sută din talpă ai consumat, astăzi avem indicator de grosime a tălpii anvelopei: de la 8 la 2, cu un semn suplimentar în formă de picătură care - atunci când se şterge - te anunţă că anvelopa ta nu mai are caracteristicile garantate de producător în situaţii de acvaplanare.
Şanţurile transversale principale ale anvelopelor Nokian zLine şi zLine - cele polişate manual pentru a crea performanţe mai bune pe şosea umedă - vin cu încă un element care la prima mână ar putea fi trecut cu vederea. Este vorba de o serie de găuri minuscule prezente pe pereţii şanţului. Inspirate din forma şi caracteristicile unei mingi de golf, acestea au rolul de a elimina sunetul produs la rulare şi de a îmbunătăţi astfel performanţele acustice ale anvelopelor. Şi funcţionează. Până la urmă, mingile de golf nu şuieră incontrolabil când merg cu peste 300 de kilometri pe oră spre găurile terenului de golf, nu?
Al treilea element interesant este ceea ce Nokian numeşte Info Area. Pe flancurile anvelopei avem o grilă pe care cel de la vulcanizare - instruit în prealabil de Nokian - va nota caracteristicile anvelopelor care-ţi sunt montate pe maşină. Printre altele, poziţia iniţială a anvelopei pe maşină şi mai ales presiunea perfectă din pneuri, pentru ca tu să nu mai fi nevoit să cauţi prin cartea tehnică sau prin abţibildurile de pe montanţi de fiecare dată când vrei să bagi aer în anvelope.
Nu e foarte relevantă dimensiunea. Asta pentru că a fost vorba de mai multe dimensiuni testate din fiecare anvelopă (fiecare Golf avea jante diferite și fiecare RS5 avea jante diferite).
În al doilea rând, oricum testul a avut relevanță relativă: ce era să spui despre o anvelopă dacă nu testezi în aceleași condiții, pe aceleași mașini, în același timp și anvelopele concurenților? Ca Nokian-urile au ținut în viraje? Da, au făcut-o. Că au avut aderență? Da, au avut. Dar dacă nu am termen de comparație, prefer să mă concentrez pe prezentarea unor inovații inteligente și a unor soluții noi. E fair pentru toată lumea, o poveste brodată cu fir roșu nu ar ajuta pe absolut nimeni.
si spun "degeaba" nu pentru ca nu ar face treaba aceste pneuri ci din cauza ca in roamnia avem cel putin 50% din masini echipate cu pneuri de iarna si afara sunt inca peste 30 de grade la nivelul asfaltului ... cum spuneam, degeaba!
Avand in vedere ca nu toti ne permitem masini premium si cauciucuri premium, cred ca sunt multi care ar dori teste cu cauciucuri mai ieftine, medii si premium, eventual cu diferente ca sa stie lumea ce risca si ce castiga la fiecare optiune.
Soun asta pentru ca din experienta mea am cumparat cauciucuri ieftine si foarte proaste, scumpe si bune, dar si medii si bune. pana acuma nu am gasit ceva cat de cat bun inte cele ieftine, dar poate exista ....
Astept un Bridgestone si un Continetal :) (si Toyo, dar astea nu au popularitate pe la noi)
apoi, la romania e o mare problema cu educatia soferului. e trist sa vezi bolizi ai caror prorpetari cer anvelope la mana a doua, ce sa mai zicem de cauciucuri de vara / cauciucuri de iarna...
Nokian e o marca buna, un produs cu multa tehnologie in spate, dar cu mai putine fiste si basini populiste (ca marcile conascrate pe la noi).
1. In primul rand , aflam amanunte interesante despre industria unei tari de care majoritatea dintre noi leaga un brand de telefoane mobile si vreo doua de vodka; Las' la o parte ca daca trezesti noaptea din somn un pasionat de raliuri si -l pui sa zica repede niste nume de pilotii, primii 5 s-ar putea sa fie finlandezi.
2. In al doilea rand chiar ma intrebam recent daca Nokian produce si alte cauciucuri decat de iarna si iaca-ta ca Automarket m-a scutit de cautari.
In alta ordine de idei alora care vor teste cu anvelope low-cost. le zic doar ca toate-s varza. Am facut gresala sa ma zgarcesc la cateva sute de ron si mi-am cumparat la o masina care fusese incaltata cu niste cauciucuri bune initial, niste anvelope noi dar de astea mai ieftine.... Nu cred ca ma tin 10 000 de kilometri. Nu mai zic de lipsa de aderenta si galagie.
ca nu sunt teste comparative, ci teste cu anumite produse, unde poti spune ce iti place si ce nu iti place doar la produsul respectiv, nu prin comparatie, pt ca nu ai mere si pere :)
da, vezi ca au si cauciucuri de vara si mi se pare ca prin AutoBildul nemtesc au fost si premiati pt cel mai bun cauciuc de vara in 2012