Să le ceri românilor să nu mai iubească Skoda Octavia e ca și cum ai intra într-o mănăstire de maici din România și le-ai cere să înlocuiască Biblia cu Coranul. Modelul cehilor este atât de divinizat în țara noastră, încât a devenit o amenințare chiar și pentru modelele construite la Mioveni. În ultimii ani, Skoda a devenit cel mai popular brand de import din România, iar Octavia printre cele mai vândute mașini de la noi.
Și nu suntem singura țară din Europa care iubește mașina asta. Octavia este cel mai vândut nume auto în țări ca Cehia, Austria, Elveția, Finlanda, Ungaria, Polonia, Serbia și Belarus. Nu e de mirare că din 1959 (anul lansării strămoșului său) și până în prezent, Skoda a vândut 6.5 milioane de unități Octavia. În acest context, noua generație, pe care am văzut-o pe viu în cadrul lansării mondiale desfășurate la Praga, are o misiune foarte importantă. Însă judecând după cele cinci atribute foarte importante, despre care veți citi mai jos, Octavia nu ar trebui să își facă prea multe probleme.
Aerodinamică exemplară
Imediat ce a căzut cearșaful au apărut asemănările. Corespondențele. Asocierile. Toți fanii brandului și pasionații auto s-au grăbit să spună că modelul ceh seamănă cu o serie de modele deja existente în segmentul premium sau de volum. Să nu uităm de faptul că Octavia a primit în urmă cu trei ani cel mai controversat facelift din industria auto. Niște blocuri optice frontale duble, pe care toată lumea le-a asociat cu cele ale vechiului Mercedes Clasa E. Cu toate acestea, mașina a continuat să adune cam 400.000 de clienți pe an.
După ce am văzut mașina „în carne și oase”, pot să vă spun că blocurile optice frontale seamănă, într-adevăr, cu cele ale unor modele ca Audi TT și Volkswagen Arteon. Cel puțin dacă ne uităm la semnătura luminoasă diurnă cu LED. Este însă o evoluție a farurilor separate ale modelului actual. Posteriorul dispune de blocuri optice full LED și de o semnalizare dinamică. Și aici există unele asemănări, iar eu mă gândesc doar la Ford Focus sedan.
Dar noua Octavia nu se împiedică de aceste comentarii și opinii personale, pentru că are un atribut pe care ochiul liber nu îl poate intui: o aerodinamică exemplară. Sedanul are un coeficient aerodinamic 0.24, iar break-ul are 0.26. Ca să aveți o referință, vă spun doar că Mercedes-Benz Clasa A Sedan, cea mai aerodinamică mașină de producție din lume în acest moment, are o valoare declarată de 0.22. Așadar, dincolo de orice comentariu legat de design, Octavia este o mașină cu o aerodinamică de invidiat.
Asta, deși dimensiunile sale au crescut, așa cum se întâmplă de obicei cu mai toate mașinile noi lansate. Deși diferențele sunt insesizabile față de modelul actual, vorbim despre numai 2.2 centimetri în lungime pentru break și 1.8 centimetri pentru sedan. Lățimea a crescut și ea cu 1.5 centimetri. Ampatamentul rămâne la fel de generos, adică 2686 mm, însă la interior inginerii cehi au reușit să facă rost de mai mult spațiu.
Până să ajungem să vorbim despre portbagaj și spațiu interior, trebuie să amintesc și despre lista de culori de caroserie, care s-a îmbogățit acum cu trei nuanțe: negru Crystal, albastru Lava și albastru Titanium. Avem și un nou design pentru jante, care pornesc de la 16 inch și ajung până la 19 inch. În funcție de nivelul de echipare, Skoda oferă și două pachete Chrome și Dynamic.
Volan nou, cel mai mare portbagaj din segment și idei Simply Clever
Skoda Octavia a fost dintotdeauna printre cele mai spațioase modele din segment. Cu toate acestea, cehii „nu s-au culcat pe o ureche” și au reușit să facă rost de și mai mult loc pentru picioarele pasagerilor spate. Sunt aproape 8 centimetri în plus la nivelul genunchilor. Din păcate, tunelul central este destul de ridicat. La nivelul capului, adulții de 1.80 metri sunt la limită pe locurile din spate.
Cât privește spațiile de depozitare, Skoda are o rețetă foarte bună: buzunare generoase pe spătarul scaunelor față, dublate și de un buzunar pentru telefonul mobil.
8 centimetri în plus pentru picioarele pasagerilor spate și nici un compromis în ceea ce privește portbagajul. Ba dimpotrivă. Sedanul oferă acum cu 10 litri în plus, adică 600 de litri, iar varianta Kombi cu 30 de litri în plus, adică 640 de litri. Octavia ridică din nou ștacheta în materie de spațiu.
Surprizele nu se opresc aici. E plin de superlative și pe locurile din față. Materialele au o calitate bună, plasticul e moale (e drept că am văzut expuse în cadrul evenimentului doar niveluri de echipare de top), iar finisajele bune.
Am pipăit planșa de bord și simțul tactil a fost plăcut impresionat. Pe portiere am remarcat noi mânere de deschidere a ușilor, cromate, mult mai sculptate, foarte arătoase. În materie de ergonomie, conservatorii s-ar putea să bombănească. Cel puțin pe echipările de top, acolo unde ecranul de 10 inch servește și pentru comenzile climatizării.Deși volanul cu două spițe nu este o raritate (îl vedem des prin segmentul premium la Mercedes și BMW), în cazul lui Octavia reprezintă o apariție care îi va lăsa pe mulți cu gura căscată. Volanul pare că plutește. Cele două spițe sunt sculptate și găzduiesc butoane pentru 14 funcții, implicit pentru cea de încălzire a volanului. Personal, am fost impresionat de cele două rotițe cromate de o parte și de cealaltă a volanului. Un detaliu pe care nu-l vezi nici în segmentul premium. Opțional, clienții pot înlocui acest volan elegant cu unul cu trei spițe, sportiv.
Pe consola centrală totul este aerisit. Ai parte de o zonă uriașă pentru stocarea telefonului mobil, disponibilă cu încărcare prin inducție și cu o suprafață aderentă. Nu lipsesc conexiunile de tip USB C și nici priza de 230V. Iluminarea habitaclului este realizată cu ajutorul LED-urilor, fiind disponibile 10 culori diferite, comandate de simboluri ale unor scenarii predefinite: apus, soare puternic sau cer înnorat. La pachet cu acestea vine și proiecția logo-ului Skoda pe asfalt.
Pe lista soluțiilor Simply Clever, care au consacrat Skoda ca o marcă foarte practică, apar acum câteva invenții neobișnuite, dar foarte utile. Mă refer aici la pachetul de dormit, disponibil doar pe varianta Combi, care include tetiere mai confortabile pe locurile din spate, jaluzele acționate mecanic pentru geamurile laterale, precum și o pătură. Nu lipsesc protecția pentru podeaua portbagajului (cu două fețe), cuiul de remorcare acționat electric, planșeul acționat electric pentru portbagajul lui Octavia Combi, o pâlnie pentru umplerea rezervorului de AdBlue, racleta ascunsă în bușonul de carburant, coș de gunoi, buzunare pentru sticle de 1.5 litri în portierele față și spate, umbrela ascunsă în ușă ca la modelele Rolls Royce și, tot în portiera față, o perie cu care puteți curăța zăpada sau pantofii.
Primul model Skoda cu Head-Up Display
Skoda Octavia este cel mai vândut model al mărcii și cel mai popular. Așadar, noua generație trebuia să fie și cel mai tehnologizat reprezentant al gamei. Pentru asta, inginerii Skoda au decis să mizeze și pe o noutate, pe un gadget care nu a mai fost folosit de nici un model Skoda până în prezent. Este vorba despre un Head-Up display proiectat pe ecran, disponibil opțional, începând cu nivelul de echipare Style. Acesta oferă informații despre viteză, semne de circulație, sisteme de siguranță active și indicații ale sistemului de navigație.
Pe lângă acest head-up display, clienții vor putea comanda și un ecran de 10.25 inch pentru instrumentele de bord: Virtual Cockpit. Acesta beneficiază de patru teme diferite pentru personalizare (5 teme pentru viitoarele modele RS). Pentru cei mai conservatori sau care nu vor să plătească în plus pentru digitalizare, există ceasuri analog și un computer de bord color, cu o dimensiune de 4.2 inch.
În centrul planșei de bord, Skoda oferă, standard, un ecran de 8.25 inch. Opțional, există alte trei sisteme multimedia. Cel mai mare și mai complex are 10 inch, navigație și include comenzile pentru climatizare. L-am testat în cadrul evenimentului de la Praga și pot să vă spun cu mâna pe inimă că simțul tactil este impecabil. Și puterea de procesare este foarte bună, iar calitatea grafică superioară multor modele din acest segment.
De pe lista dotărilor nu lipsesc spațiul cu încărcare prin inducție, până la 5 porturi USB-C, acces și pornire fără cheie, hotspot Wi-Fi, climatizare pe trei zone. Confortul pasagerilor este amplificat, opțional, de un set de scaune față ergonomice, care pot fi echipate cu încălzire și ventilație și pot fi îmbrăcate în piele sau Alcantara. Cei care își doresc mai multă susținere laterală, pot alege și scaune Sport. Indiferent de opțiune, de la nivelul de echipare Ambition, toate scaunele beneficiază de reglare electrică pentru zona lombară.
Octavia include pe lista de opționale și un set de faruri Matrix LED, care dispun de 22 de elemente LED/far, comandate inteligent, pe segmente, pentru a nu-i orbi pe ceilalți participanți la trafic. Iluminarea se ajustează și în funcție de mediul înconjurător: oraș, autostradă, ploaie, zăpadă, ceață. Lista sistemelor de siguranță este foarte generoasă și include un pilot automat predictiv, care funcționează împreună cu navigația și cu recunoașterea semnelor de circulație, fiind capabil să reducă viteza înainte de o curbă sau de intrarea într-o zonă cu restricții.
De asemenea, informațiile live din trafic pot pregăti sistemul dinainte. Există o monitorizare a unghiului mort, o funcție de pregătire pentru impact, frânare automată de urgență cu posibilitatea detectării pietonilor și bicicliștilor și, atunci când toate acestea au fost depășite, un set de 9 airbaguri, implicit pentru genunchii șoferului și pentru lateralul pasagerilor spate.Dieseluri cu 80% mai curate și sistem micro-hibrid
Skoda a încercat să acopere o paletă largă de cereri atunci când vine vorba de motorizări. Prin urmare, nu a renunțat la diesel. Cu toate acestea, Skoda se laudă că în cazul lui Octavia toate dieselurile din gamă emit cu 80% mai puțini oxizi de azot, mulțumită unor catalizatoare duble. Cei care se gândesc deja la un diesel, trebuie să știe că în listă va exista un singur agregat, cu o capacitate de 2.0 litri.
Așadar, s-a renunțat la vechiul motor de 1.6 litri. Locul lui a fost luat de un 2.0 TDI care oferă tot 116 cai putere și un cuplu motor de 300 Nm. Mai există alte două versiuni de putere are dieselului de 2.0 litri, adică 150 și 200 de cai. Acesta din urmă vine cu un cuplu de 400 Nm, este disponibil doar cu DSG și 4x4 și va fi folosit și de versiunea Octavia RS.
Noua generație ne aduce și motoare pe benzină echipate cu un sistem micro hibrid. Acestea au primit titulatura eTEC și sunt numai două la număr. Este vorba despre unitatea 1.0 TSI de 110 cai putere și cea de 1.5 litri TSI cu 150 de cai. Ambele dispun de un generator și o baterie de 48V, care permit recuperarea energiei la frânare, înmagazinarea ei, rularea cu motorul oprit și chiar susținerea fazelor de accelerare.
Potrivit Skoda, acest sistem poate reduce și vibrațiile și zgomotul la repornire. Pentru ca aceste motorizări să fie disponibile cu sistemul micro-hibrid de 48V, clienții trebuie să comande și transmisia automată DSG cu șapte rapoarte, regăsită în interior într-o formă ciudată. Pentru că nu mai există o conexiune mecanică între cutie și motor, folosindu-se tehnologia „shift by wire”, șoferul primește un levier minuscul, asemănător cu cel de pe 911.
În lista celor care își doresc benzină se strecoară și o versiune destul de puternică, menită să-i țină locul unui RS veritabil. Aceasta are o unitate de 2.0 litri și 190 de cai putere cu 320 de Nm, suficient pentru un sprint de la 0 la 100 de km/h în 6.9 secunde. Și acest motor este disponibil doar împreună cu o cutie DSG cu șapte rapoarte și o tracțiune integrală.
Primul Skoda Octavia hibrid
În lista de motorizări s-a strecurat și o premieră: prima Octavia plug-in hybrid, adică alimentată la priză. Se numește Octavia iV, la fel ca Superb iV, și beneficiază de o tehnologie similară. Ansamblul constă într-un motor pe benzină, 1.4 TSI, capabil să livreze 156 de cai putere. Alături de acesta a fost montat un motor electric de 75kW, echivalentul a 100 de cai putere.
Împreună, cele două agregate pot garanta o putere totală de 204 cai și un cuplu motor de 350 Nm. Din ecuație nu lipsesc o transmisie automată DSG cu șase rapoarte (nu cu 7 ca în cazul versiunilor convenționale) și o baterie litiu-ion. Aceasta are o capacitate de 13 kWh și este montată sub podeaua portbagajului. Din această cauză, capacitatea portbagajului scade la 450 de litri în cazul sedanului, și la 490 de litri în cazul variantei Combi.
Bateria poate garanta o rulare pur electrică de 55 de kilometri, o valoare calculată în regim WLTP. Ar trebui să fie suficient pentru cei care își doresc o navetă în mediul urban. Pe aripa stângă a mașinii a fost instalată și o priză, care permite încărcarea bateriei. Ea primește curent chiar și de la o priză de uz domestic.
Spre deosebire de versiunile convenționale ale noii Octavia, versiunea hibridă vine cu un rezervor de benzină ceva mai mic. Capacitatea acestuia scade de la 45 la 40 de litri.
Concluzie
După ce am văzut pe viu noua generație Skoda Octavia la Praga, putem trage următoarele concluzii. Modelul cehilor iese încă puțin din umbra părintelui Volkswagen, cu un interior care denotă personalitate, tehnologizare, materiale de calitate și, ca întotdeauna, mult spațiu interior, inteligent compartimentat. În vreme ce designul este o chestiune de gust, gama de motorizări atât de variată ar trebui să fie pe gustul tuturor. Primele exemplare Skoda Octavia vor ajunge în țara noastră în luna martie a anului 2020.
Nu stiu ce face VW si cum vor pozitiona modelele, cine e cenusareasa si cine nu, ce mi se pare curios insa este ca la Octavia 4 poti comanda motoru de 2.0 tdi de 200 cp (pe Golf 8 nu este disponibil), are telescoape la capota (Golf 8 are tija), pentru prima data sunt disponbile scaunele ergoactive si pe Skoda, etc.
Eu am impresia ca mai degraba au ridicat Skoda si au retrogradat Golf.
La cata tehnologie are si ce motorizari si sisteme de poluare complexe au, nu cred ca e nimeni nebun sa cumpere peste 5 ani cineva asa ceva sh cu peste 250-300.000km :))