CE SUNT ANVELOPELE ȘI DE CÂTE TIPURI SUNT?
Anvelopele sunt membranele elastice ce acoperă jantele autovehiculului, realizate din cauciuc sintetic și au scopul de a asigura aderența la carosabil. Cele mai utilizate și populare în acest moment sunt cele de tip tubeless – fără camera de aer/tub coloidal însa există și variante cu camera de aer în interior. Anvelopele sunt formate din:
• carcasa din cauciuc; • pliuri de cord, realizate din materiale textile sau din fibră de sticlă;
• cordoane de protecţie sau breakere, care sunt straturi din cord cauciucat;
• bandă de rulare, care intră în contact direct cu suprafața drumului;
• talon, care se montează strâns pe marginea jantei;
• întăritură sau nervură antişoc, care protejează de daune externe.
Mașina achiziționată sosește din fabrică echipată cu anvelope de tip OE (de echipare originală) ce acoperă nevoile generale ale acesteia, însă la următoarea achiziție făcută trebuie avute în vedere mai multe criterii de alegere ale anvelopelor potrivite. Astfel că, în funcție de modelul benzii de rulare, acestea pot fi:
• cu model direcțional simetric - cu rezistenţă îmbunătăţită la acvaplanare. Sunt marcate cu o săgeată și marcajul “Rotation” (Rotație) pentru montarea corectă a anvelopei. • model non-direcțional simetric - fiind universale și totodată simplu de instalat.
• model non-direcțional asimetric - oferă o bună aderență la carosabil umed și uscat datorită celor două tipuri de model al benzii de rulare și mărimilor diferite ale pereților laterali.
• model unidirecțional simetric – oferă o rezistență bună la acvaplanare și manevrabilitate excelentă mașinii.Necesită atenție sporită la instalare deoarece trebuie respectat modelul, poziționarea roții și a anvelopei autoturismului.
În funcţie de tipul de structură anvelopele pot fi radiale (R), diagonale (D) sau diagonale cu curea (B).
În funcție de indicele de viteză acestea se pot încadra în: A — până la 40 km/h, B — până la 50 km/h, C — până la 60 km/h, D — până la 65 km/h, E — până la 70 km/h, F — până la 80 km/h, G — până la 90 km/h, J — până la 100 km/h, K — până la 110 km/h, L — până la 120 km/h, M — până la 130 km/h, N — până la 140 km/h, P — până la 150 km/h, Q — până la 160 km/h, R — până la 170 km/h, S — până la 180 km/h, T — până la 190 km/h, U — până la 200 km/h, H — până la 210 km/h, V — până la 240 km/h, W — până la 270 km/h, Y — până la 300 km/h, VR — peste 210 km/h, ZR — peste 240 km/h, (W) — peste 270 km/h sau Z — peste 300 km/h.
În funcție de anotimp pot fi:
• De vară – asigură un nivel maxim de aderență pe carosabil, de uzură, de durată de viaţă a benzii de rulare și de indice al vitezei. De obicei, prezintă un nivel maxim de stabilitate a temperaturii (indice A).
• De iarnă - mai moi decât anvelopele de vară, fiind astfel protejată de îngheţ.
• All Season - O soluție optimă pentru țările cu climă blândă. Nu pot oferi performanțe excelente în condiții specific, asa cum sunt celelalte două categorii. Prezintă un nivel mediu de stabilitate a temperaturii (indice B).
CELE MAI DES ÎNTÂLNITE PROBLEME ALE ANVELOPELOR
Semnele unui cauciuc sunt bine de observat la timp, astfel încât acesta să poată fi reparat sau înlocuit înainte de a se produce chiar un accident. Iată cele mai des întâlnite situații:
Anvelope dezumflate sau umflate excesiv - Cauciucurile dezumflate provoacă uzura anvelopei, supraîncălzire și daune pneurilor iar cele umflate prea mult reduc aderența pe care o are vehicului pe drum transportul numaifiind realizat în condiții normale de siguranță. Faceți periodic verificarea presiunii aerului din pneuri pentru a evita aceste situații
Fisuri sau umflături în cauciuc - Din cauza gropilor de pe carosabil sau a trecerii peste anumite obiecte, nu de puține ori ați putut auzi de apariția unor fisuri care provoacă dezumflarea anvelopei sau proeminențe pe suprafața pneului. Aceste problele se pot rezolva de obicei la vulcanizare, însă în cazul în care anvelopele sunt dezumflate sau supraumflate, va fi necesară înlocuirea anvelopelor.
Stilul de condus - Anvelopele se deteriorează mult mai rapid dacă în mod frecvent conduceți cu viteză mare. Menținerea unei viteze ridicate pentru o perioadă mai lungă va crește gradul de expunere la pericolele rutiere precum gropile sau anumite obiecte de pe carosabil și va duce la daune ale pneurilor datorate supraîncălzirii și la o pierdere a controlului autovehiculului.
Nealinierea - Uzarea neuniformă a anvelopelor (pe o parte sau pe alta a vehiculului) poate duce la nealinierea acestora. În funcție de gravitatea acestei situații, anvelopele trebuie remontate sau înlocuite deoarece, în caz contrar, aderența la drum poate fi redusă iar tracțiunea anvelopei să scadă.
CUM SĂ FACEȚI ALEGEREA POTRIVITĂ A ANVELOPELOR
Producătorii de anvelope auto marchează produsele cu toate informațiile necesare pentru alegerea și instalarea corespunzatoare a acestora. Pe peretele lateral al unei anvelope puteţi găsi informații utile precum:
• Numele producătorului, denumirea comercială a anvelopei și modelul ei. Informaţiile sunt marcate prin combinații de litere și cifre.
• Lățimea anvelopei în mm, diametrul jantei în inch și raportul între înălțime şi lățime în procente. Ca și exemplu: „195/65 R15”.
• Capacitatea anvelopei la frânarea pe carosabil ud. Acesta este marcat ca “Traction” (Tracţiune) și au clase de la A (indicele maxim).
• Stabilitatea temperaturii anvelopei. Este marcată ca “Temperature” (Temperatură) și are de asemenea indicii A, B sau C.
• Suprafața carosabilului. De exemplu: M+S – pentru noroi și zăpadă, Iarnă/Winter – pentru suprafeţe de iarnă, Rain/Ploaie – pentru suprafeţe umede, Apă/Water sau Aqua – pentru suprafețe cu mari cantităţi de apă.
• Parametri de încărcare și presiune.
• Indicele de viteză - marcat prin litere latine de la A la Z.
• Tipul de structură a anvelopei auto.
• Dacă anvelopa prezintă sau nu cameră de aer. Acest aspect este marcat cu Tipul Tubui/Tube Type sau, respectiv, Tubeless. Dacă nu există nici un marcaj, anvelopa are tub interior.
• Structura benzii de rulare și a peretelui lateral.
• Indicatorul de uzură – şablon aflat în interiorul benzii de rulare. Devine vizibil atunci când este nevoie de noi cauciucuri.
CUM PUTEȚI PRELUNGI VIAȚA ANVELOPELOR Ciclul mediu de viață al anvelopelor este de 40-50 de mii de kilometri de drum iar pentru a le menține în stare corespunzătoare încercați să:
- lăsați profesioniştii să se ocupe de înlocuirea anvelopelor. Instalarea greșită poate duce la explozia acesteia.
- verificați de 1-2 ori pe lună presiunea din fiecare anvelopă a mașinii: pentru verificarea corectă, folosiţi un manometru special, de preferabil nu cel inserat în pompa maşinii.
- testaţi presiunea pe o anvelopă rece simplu: așteptați trei ore după călătorie sau o testaţi înainte de a placa la drum.
- păstrați o roată de rezervă mereu și controlaţi și nivelul presiunii acesteia – o roată de rezervă nu trebuie să vă lase la greu.
- verificați banda de rulare a anvelopei de obiectele străine ce s-au blocat în interior
- în cazul în care aţi constatat uzură neuniformă sau în formă de diamant a anvelopei, adresaţi-vă unui centru de service pentru reparaţie
- încercați să evitați alunecarea mașinii pe o singură parte, deoarece încălzește puternic anvelopele și poate conduce la deformarea sau explozia lor.
Este timpul să schimbaţi anvelopele atunci când:
- adâncimea minimă a benzii de rulare este de 1,6 mm.
- la trecerea dintre sezoane - specialiștii recomandă înlocuirea anvelopelor de vară sau de tip all season dacă adâncimea benzii de rulare este de 2 mm și a celor de iarnă cu adâncimea benzii de rulare de 4 mm.
- dacă este vizibil şablonul special din banda de rulare (LST sau DSI, uneori), ce precizează nivelul critic al uzurii pneurilor.
- sunt vizibile fisuri mici pe un perete lateral al anvelopei ce relevă îmbătrânirea cauciucului. Fisurile mari sunt un semnal critic pentru înlocuire imediată. - uscarea și descuamarea suprafeței anvelopei este de asemenea un semn al îmbătrânii anvelopei.
- sunetul fluierat produs de cauciucuri la manevra de virare
- s-a ajuns la data de expirare specificată de producător. Valoarea medie este de 5-6 ani de la data fabricației.
Surse de informare:
Comentarii (0)