Advertorial | Aderenta Puternica: alchimie sau realitate?
- Printeaza
- Comenteaza
- Trimite pe:
Industrii intregi sunt adesea fondate pe tehnologii conventionale acceptate, iar inovatiile sunt percepute ca o pacoste, ba chiar ca o amenintare. Putem afirma ca industria lubrifiantilor cade in aceasta categorie, deoarece majoritatea oamenilor sunt precauti si conservativi mai ales cand vine vorba de alternative. De aceea, cand o companie apare cu afirmatii indraznete despre o alternative neconventionala, sustinuta de o campanie de marketing la limita excentricului, scepticizmul, ba chiar a fi circumspect este de inteles pana la un punct. Dar pe de alta parte curiozitatea si dorinta de avantaj competitiv ne face sa luam in considerare acest fapt.
Se pare ca Romania a intarziat in preluarea gamei largi de produse Prolong , superlubrifiante. Produsele Prolong au fost utilizate de mai bine de 10 ani in SUA in competitii de varf de genul curselor NASCAR, NHRA –(curse dragster) si liga de curse Indianapolis; in consecinta s-a proliferat si in categoriile mai putin profesioniste. Echipa de ingineri de la Racecar UK a decis sa cerceteze tehnologia Prolong, iar imbunatatirile aduse sunt un real fenomen in industria lubrifierii.
BAZA TEHNOLOGIEI
Prolong ofera o gama larga de lubrifiante si alte produse auto, bazate pe o tehnologie similara, numita AFMT – (Anti Friction Metal Treatment) – Tratament de anti-frecare a metalelor. Numele se refera la mecanismul ce sta la baza acestuia, deoarece nu este un aditiv de ulei in adevaratul sens al cuvantului. De fapt, dupa spusele companiei producatoare, compozitia brevetata mai degraba trateaza si modifica suprafata componentelor metalice cu care intra in contact, decat modifica uleiul gazda.
Brevetul Prolong (US nr. Pat.4.844.825) descrie un proces de fabricare care elimina problemele anterioare de coroziune cauzata de descompunerea termica a parafinelor clorinate producatoare de acid clorhidric. Produsele marca Prolong destinate tratamentului de metal poate fi adaugat fie uleiurilor minerale, fie celor sintetice; de asemenea, diverse uleiuri de motor, de transmisie, vaselina sau lubrifianti penetranti.
Alte afirmari din partea producatorului, necesita o demonstratie vizuala pentru a intelege ce se petrece, despre ce este vorba. Compania se refera la produsele sale ca fiind “lubrifianti de aderenta” si afirma ca AFMT interactioneaza cu metalul (aparent si alte suprafete materiale) printr-un proces molecular si chimic care aduce modificari in suprafata protectoare. Diferenta fata de o pelicula traditionala sau un strat protector este ca moleculele din compozitia AMFT adera prin ionizare de suprafata metalului printr-un proces care necesita caldura. Intr-adevar, o parte din ceea ce pretinde producatorul este faptul ca un component esential in eficienta tratamentului asupra motorului (sau transmisiei) este caldura, in timp ce lubrifiantii normali tind sa se indeparteze de zonele cu temperaturi ridicate.
Compania Prolong recunoaste faptul ca mecanismele precise ale acestui proces nu sunt pe deplin intelese. Cu toate acestea, aceasta ofera o ipoteza care parcurge urmatorii pasi. Dupa cum este descris in articolul ce vizeaza tehnologia lubrifierii traditionale, unul dintre cele mai importante roluri ale unui lubrifiant este sa tina oarecum deoparte suprafetele de metal care in timpul functionarii motorului ajung in contact, iar pentru a realiza acest lucru, este necesara mentinerea unei puternice bariere de ulei intre cele doua suprafete metalice.
Rezistenta la aceasta miscare este definita ca frecare, sub forma alunecarii, rotirii, sau ca rezultat a unor forte de frecare intermoleculare in interiorul lubrifiantului. Mentinerea lubrifierii in zonele de caldura si presiune mare, este o caracteristica esentiala, numita “rezistenta peliculei”, masurata prin puterea lubrifiantului de a preveni contactul intre doua suprafete de metal. Prolong afirma faptul ca produsul sau nu ofera doar o puternica protectie net superioara (afirmatie sustinuta de numeroase teste demonstrative), ci ca tehnologia de modificare a suprafetei, pe care o detine, duce industria lubrifierii cu inca un pas inainte.In momentul in care cele doua suprafete metalice intra in miscare sub presiune ridicata, un lubrifiant traditional s-ar putea sa intampine dificultati in separarea acestora indeajuns de mult incat sa impiedice acele zgarieturi microscopice sau iregularitati numite si „asperitati” (zone aspre sau ridicate de la nivelul mediu al suprafetei de metal), rezultate din operatiuni de finisare a metalului, care penetrand pelicula de ulei fac contact intre ele. Astfel rezulta crestaturi, frecare, iar in cazuri extreme, gripari/suduri. In general, aceste asperitati se desprind, formand asa-numitele „schije metalice” (span), care se imprastie circuland prin motor, cauzand alte daune pana in momentul in care sunt decantate sau filtrate. Cu toate acestea, Prolong sustine ca rezistenta peliculei formata de produsul sau, duce la curbarea sau plierea acestor asperitati, mai apoi netezindu-le, si nu la decojirea lor. Efectul general este creerea unei suprafete mai netede, randament sporit, coeficient de frecare scazut si o viata mai prelungita.
Mai mult, compania afirma ca in momentul ciocnirii acestor asperitati, este generata destula caldura la nivel microscopic pentru a modifica local structura cristalelor intr-un tipar care ingaduie mai apoi ca elemente ale lubrifiantului sa fie permanent inchegate in stratul de la suprafata; acest lucru duce la ulterioare modificari/ imbunatatiri in duritatea suprafetei si caracteristicilor procesului de frecare. Cu toate ca aceste schimbari par a nu trece de bariera cristalelor, pe masura ce se uzeaza, ciclul incalzire/impregnare pare a se repeta ducand la un proces aproape regenerator.
Ne sunt familiare tratamentele metalelor care modifica suprafata pentru a genera diverse proprietati, a creste duritatea, scadea frecarea, etc. Deci Prolong, recunoscand ca este greu de crezut ca un rezultat similar poate deriva din turnarea unui lichid imbuteliat in baia de ulei, ofera demonstratii grafice in ceea ce priveste proprietatile produsului sau. Reporterul dvoastra, ca si numerosii vizitatori ai PRI si expozitiilor Autosport International, a fost martorul acestor demonstratii, disponibile sub forma unor clipuri pe website-ul companiei.
CE AM DESCOPERIT?
Prima curiozitate este faptul ca acest lubrifiant este mai greu decat apa - varsat intr-un vas cu apa, acesta se scufunda (vezi imaginea alaturata). Se poate observa ca pe surubul introdus in paharul continand apa si lubrifiantul, se unge cu lubrifiant in zona de contact. Iar in mod ciudat, daca surubul este lasat o vreme, lubrifiantul migreaza de-a lungul surubului, chiar si acolo unde nu exista decat apa.
Aceasta datorita existentei unei puternice legaturi ionice intre lubrifiant si metal.Insa testele de onctuozitate desfasurate pe instrumente speciale precum presa generatoare de frecare, au cel mai mare impact. Aici, se ia o mostra de material dintr-un rulment de otel si se preseaza contra unei piese confectionata din otel dur. Acest instrument poate functiona intr-o mica baie de lubrifiant, putand astfel testa diferiti lubrifianti, sau aceasta baie poate fi inlaturata pentru a putea fi testat „pe uscat”. O cheie dinamometrica aplica presiune intre mostra si rola care se invarteste, iar ampermetrul inregistra randamentul motorului avand in vedere forta alicata. Adica cu cit mai greu lucreaza motorul cind se folosec diferiti lubrifianti.
Pe masura ce se aplica presiune intre rulment si masina, in cazul testarii lubrifiantiilor traditionali, se observa aparitia fumului si unor zgomote chinuite, iar pe masura ce incarcatura creste, masina cedeaza. Cand testul este repetat adaugandu-se cantitatea recomandata de tratament Prolong la lubrifiantului traditional, se genereaza o cantitate minima de fum si zgomot; chiar si sub o presiune mult mai mare, masina nu se opreste. Inspectii vizuale ale mostrelor testate cu sau fara tratamentul Prolong dezvaluie pagube extensive in cazurile in care nu este folosit produsul Prolong; in schimb, s-au inregistrat pagube minime, chiar la o presiune mai ridicata, cand s-a utilizat Prolong. Masuratorile inregistrate in urma unui astfel de test indica faptul ca rezistenta peliculei dupa aplicarea tratamentului cu Prolong este cu pana la 50 de ori mai mare decat in lipsa lui.
EVALUARI INDEPENDENTE
Oricat de simpliste ar fi aceste demonstratii, sunt fascinante de urmarit. Insa si mai important este faptul ca evaluarile desfasurate de organizatii de testare independente au demonstrat existenta unor beneficii, in conditiile corespunzatoare. De exemplu, in urma cu cativa ani, MIRA a efectuat un test al camelor si axului cu came pentru a observa pierderea de metal – o procedura uzuala, desfasurata pe o durata de mai bine de 20 de ore la 1500 rpm, in care pierderea metalului de pe componente a fost redusa cu 39.6 procente, reducere de pierdere la came cu 26.4 procente iar pierderea de metal a tachetilor a fost redusa cu 13.4 procente.
Anterior testului efectuat de MIRA, organizatia norvegiana de testare stiintifica si industriala, SINTEF, a efectuat teste asupra unei masini de testare „Bloc pe inel” si au descoperit ca frecarea si temperatura au fost reduse simtitor si ca uzura a fost redusa cu aproximativ 50 la suta. Alte testari independente au ajuns la concluzii similare, iar utilizatorii produsului remarca ca intr-adevar indeplineste ceea ce e trecut pe ambalaj.
Automarket.ro
AutoVot 2009 ofera premii citeva pachete Prolong Super Lubricants care va dau oportunitatea de a incerca aceste produse noi sosite in Romania. Pentru informatii aditionale si mai detailate puteti accessa siteul importatorului, www.prolong-romania.com.
Adauga un comentariu
Ultimele stiri din Advertorial
-
Industria mașinilor de lux a evoluat semnificativ în ultimii ani, iar 2024 aduce noi tendințe și oportunități pentru pasionații de automobile premium. (18.11)
-
În acest sfârșit de an, dacă te pregătești să traversezi Ungaria, o țară cunoscută pentru rețeaua rutieră bine organizată și drumurile expres rapide, este recomandat să te informezi din timp cu privire la vigneta Ungaria. Odată cu noile actualizări, prețurile și regulile de utilizare s-au schimbat, iar pentru a evita surprizele neplăcute este indicat să afli ce presupune achiziția și utilizarea corectă a acestei taxe de drum. Acest ghid detaliat îți va oferi toate informațiile necesare pentru a călători liniștit, fără teama sancțiunilor. (11.11)
-
Anul trecut, în Uniunea Europeană, circa 20.600 de persoane și-au pierdut viața din cauza accidentelor rutiere, arată datele preliminare publicate de Comisia Europeană. (27.03)
- Noul Volkswagen Tayron a intrat în producție
- Mild-hybrid sau PHEV? Răspundem cu ajutorul noilor Ford Puma facelift și Kuga facelift
- KTM, producătorul austriac de motociclete, ia masuri pentru evitarea falimentului
- Viitorul Volkswagen Golf va fi dezvoltat împreună cu Rivian
- Hyundai a emis cea mai mare rechemare în service a anului
Comentarii (0)